*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #41 Del Skrevet 9. mars 2011 Nå er det kommet svar.. Hei Maria og takk for mail. Jeg forstår akkurat hva du mener, men det blir ingen problem med transport av Tessa siden han har alle sine papirer, inkludert et EU-pass. Også Storbritannia og Norge er både i Europa og har nesten en policy med dyr transport. så kan du det du trenger å gjøre er å gi meg med fullt kontaktadresse slik at jeg kan registrere seg ved levering for levering hjem til deg. fulle navn ............ gaten og huset adresse ........... telefonnummer ................ by og stat ................. postnummer ................................ leveringsadresse ......................... Tessa vil komme med all sin tilbehør og utstyr. så du vil ikke bli pålagt å kjøpe noe annet ekstra utstyr for ham. Jeg har også en meget hederlig levering byrå som vil være ansvarlig for leveransen. takk og vente med å lese fra deg snarest. Hun har også sendt med et scannet pass som er så dårlig og vanskelig å lese at det er ubrukbart. Spørsmål: dette passet var blått. Engelsk? Nå kuuler jeg'n litt og "kontakter Mattilsynet" for mer info. Deretter ber jeg om reg. nummer og andre opplysninger som jeg ikke kan lese fra passet. Å foreslå å hente hesten selv er en mulighet, men ikke enda. Det vil komme som et resultat av seinere kaos med levering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #42 Del Skrevet 9. mars 2011 Er det en selvfølge for alle? Jeg må innrømme at selv om jeg er en våken og seriøs oppegående person så kunne jeg funnet på å se etter hunder på feks finn.no. Ikke kjøpt med det første, men sett etter. Om alt så bra ut hadde jeg forhørt meg litt på nett om eventuelle kennele og oppdrett, men hadde det vært så ille? Mitt fagfelt har i alle år vært hest, så hundemarkedet er noe jeg trenger mer kjennskap med. Opplys oss om finn og negative sider med det, du som har kunnskap? Ingen grunn til å være syrlig, jeg mente det ikke på den måten, selv om jeg ser at det nok kunne oppfattes sånn. Jeg ble bare så overrasket over det hele. De fleste jeg kjenner som kjøper hund for første gang leter opp informasjon om rasen på nett for å se om den passer for dem, og da er jo det ganske naturlig å se på raseklubbens nettsider. På de samme nettsidene ligger det jo nesten alltid valpelister og omplasseringslister, så for min del hadde det ikke vært noen grunn til å gå på finn i det hele tatt, for det er et mindre trygt og langt mer kronglete alternativ. Jeg ville for eksempel aldri ha kjøpt hund uten å vite AA/HD-historien bakover i slekten, selv om man selvsagt kan få de samme papirer fra en privat eier også. Men denne tråden viser jo at det er en del useriøse ting der ute og det slipper du bekymre deg om hvis du kjøper fra en kennel som er registrert i raseklubben. Om man som oppdretter ikke har noe med raseklubben å gjøre, hvordan får man da hundene premiert tilstrekkelig til at man kan sette dem i avl? Hvis man er seriøs, hvorfor har man ikke en valpeliste? Så kommer det kanskje an på hva slags rase man kjøper hvor opptatt man er av å ha kunnskap om avl og stampapirer, skal man ha en større hund er det nok viktigere å forsikre seg om at alt er i orden avlmessig enn om man skal ha en liten veskehund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 9. mars 2011 #43 Del Skrevet 9. mars 2011 Babyblue, her er en hjemmeside: http://www.vitalexotixfarm.tk/ De averterer med Savannah-katter F1 generasjon. I beste fall ville disse vært strengt ulovlig å importere fra England til Norge. Det laveste vi har lov til å ha her er F5. En Savannah-katt i Norge koster 80 000 til 100 000 kroner. Han skulle bare ha ca 10 000 kroner for dyret. Savannah katter er da ikke sååå dyre? F5 Savannaher er vel ikke noe mer kostbar enn en bengalkatt (8 - 15 000), men om det hadde vært lovlig å avle på lavere generasjoner hadde det vel vært en del dyrere. 10 000 for en F1 var grisebillig, men siden det er snakk om svindel kan man egentlig ikke forvente noe annet Jeg vet om noen få oppdrettere som eier f.eks F2 bengalkatter den dag i dag, men de ble selvsagt importert lenge før de nye reglene om import av hybridkatter o.l ble innført. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #44 Del Skrevet 9. mars 2011 Nå er det kommet svar.. Hei Maria og takk for mail. Jeg forstår akkurat hva du mener, men det blir ingen problem med transport av Tessa siden han har alle sine papirer, inkludert et EU-pass. Også Storbritannia og Norge er både i Europa og har nesten en policy med dyr transport. så kan du det du trenger å gjøre er å gi meg med fullt kontaktadresse slik at jeg kan registrere seg ved levering for levering hjem til deg. fulle navn ............ gaten og huset adresse ........... telefonnummer ................ by og stat ................. postnummer ................................ leveringsadresse ......................... Tessa vil komme med all sin tilbehør og utstyr. så du vil ikke bli pålagt å kjøpe noe annet ekstra utstyr for ham. Jeg har også en meget hederlig levering byrå som vil være ansvarlig for leveransen. takk og vente med å lese fra deg snarest. Hun har også sendt med et scannet pass som er så dårlig og vanskelig å lese at det er ubrukbart. Spørsmål: dette passet var blått. Engelsk? Blått kan være en farge på hestepasset ja, men inni står resten som ellers i vanlige pass. Alle vaksiner, og hvilken dato de er gitt og slikt. Det skal være influensavaksine gitt med 12 måneders mellomrom, og stivkrampevaksine skal være gitt ca hvert 3år. Du kan si at du, før noe annet blir avgjort, krever å se den siden der alle vaksinene er oppført. Det skal være et lite klistremerke tatt av ampullen fra vaksina der navnet på vaksina står på. På samme linje skal det være en underskrift fra dyrlege, med gyldig stempel på. Lykke til med den sier jeg bare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #45 Del Skrevet 9. mars 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27239131 Falsk annonse! 3500 for en innridd 7 år gammal tinker? Yeah right, dessuten er hesten på bildet bare 10-14 mnd gammel, og det er ikke samme hest på de bildene om dere ser nøøøøøye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #46 Del Skrevet 9. mars 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27239131 Falsk annonse! 3500 for en innridd 7 år gammal tinker? Yeah right, dessuten er hesten på bildet bare 10-14 mnd gammel, og det er ikke samme hest på de bildene om dere ser nøøøøøye! Ikke svindel. Annonsen er sjekket opp og grunnen som er gitt for den rimelige prisen er sannsynlig. Kjempeflott med denne typen melding! Det er så mye rart omkring at mange øyne ser bedre enn få. fortsett å melde fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #47 Del Skrevet 9. mars 2011 Her er min mail til Karolina nå i kveld. Noen som tørr vedde på hvor lenge hun gidder å holde på? Kjære Karolina, jeg tror faktisk ikke du forstår hva jeg mener. Jeg må begynne denne prosessen her i Norge med å registrere meg som importør. Først og fremst trenger jeg mer info om Tessa. Det scannede passet du sendte var ikke mulig å lese. Jeg legger ved et importdokument fra Mattilsynet. Inni et sted ligger et skjema du må fylle ut, der du må oppgi registreringsnummer, passnummer osv. Det er en PDF-fil, og du må trykke ut skjemaet, fylle det inn for hånd og deretter scanne det. Det må være tydelig og lesbart, bruk blå eller svart kulepenn. Mannen fra Mattilsynet sa spesielt at rød kulepenn ikke funker i scanning. All informasjonen i hestepasset må inn i de riktige feltene på dokumentet. Deretter trenger jeg info om deg, med adresse, telefonnummer og opplysning om transportselskapet. Dersom dette selskapet ikke allerede er godkjent av Mattilsynet, må dette godkjennes. Når jeg har informasjonen kan jeg bli registrert som importør av Tessa. Når vi er kommet så langt, kan vi begynne å se på reiseruten. Jeg har ingen anelse hva en slik transport koster, men det er snakk om i alle fall 10 000 kroner. Denne betaler selvsagt jeg, slik at du får full betaling for hesten. så min info: Navn: Maria Knutsen Adresse: Åsheim, 5286 Haus Telefon: 05556 Dette er telefonen på jobb. Jeg jobber i Bergen kommune. Det er et sentralbord, og du spør etter Maria Knutsen. Du må ha med etternavnet, for det jobber en annen Maria i kommunen også. Jeg har ikke mobiltelefon; gården ligger et stykke utenfor Bergen og vi har ikke mobildekning. Det er fryktelig upraktisk, men så lenge Telenor ikke er villig til å koste master er det ikke mye vi kan gjøre. Du vet sikkert hvordan fjellene rundt Bergen lager trøbbel for mange ting. Vi heller ikke god dekning på fjernsynet, og jentene vil vi skal flytte nærmere byen. Men vi bor nå på denne gården, og ungene får reise ut når de skal gå videre på skole. Egentlig har vi det svært bra her! Det var alt for i dag. I morgen skal jeg på møter hele dagen og det blir skikkelig spennende. Jeg er i ferd med å få nye oppgaver på jobb, og det er masse ting å sette seg inn i. Heldigvis får jeg også et skikkelig lønnspålegg! Jeg kommer ikke til å sjekke mail før utpå ettermiddagen, men jeg ser fram til melding fra deg med masse informasjon! Beste hilsener, Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #48 Del Skrevet 9. mars 2011 Du er i allefall rimelig troverdig i grunn, det skal du ha! Men jeg vedder på at hele Tessa snart enten er gitt bort, død, eller stukket av sin vei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #49 Del Skrevet 9. mars 2011 Savannah katter er da ikke sååå dyre? F5 Savannaher er vel ikke noe mer kostbar enn en bengalkatt (8 - 15 000), men om det hadde vært lovlig å avle på lavere generasjoner hadde det vel vært en del dyrere. 10 000 for en F1 var grisebillig, men siden det er snakk om svindel kan man egentlig ikke forvente noe annet Jeg vet om noen få oppdrettere som eier f.eks F2 bengalkatter den dag i dag, men de ble selvsagt importert lenge før de nye reglene om import av hybridkatter o.l ble innført. Forr yourr eyees only: Her er en liste med ca priser for Savannah: Savannah: Males: * F1 $7,500-$22,000 * F2 $4,500-$16,000 * F3 $3,000-$6,000 * F4 $1,200-$3,000 * F5 $950-$6,000 Females: * F1 $6000-$22,000 * F2 $4,500-$14,000 * F3 $3,500-$5,500 * F4 $1,200-$4,500 * F5 $950-$3,000 En F1 for 10 000 kroner ville vært en nådegave. Jeg er ganske kynisk og ser ikke bort i fra at det finnes veterinærer i utlandet som mot god betaling kan sertifisere en F1 til F5. Jeg tviler på at tollen i Bergen ville se forskjell. Dersom denne annonsen hadde vært reell, ville dette være alvorlig miljøkriminalitet. Her er vi inne på en helt annen problemstilling. Å grave i denne typen saker er politiets oppgave; det kan fort bli svært farlig for lekfolk. Å maile med svindlere som sannsynligvis sitter i Kamerun er peanuts. En morsom detalj: formuleringen som vår venninne bruker "takk og vente med å lese fra deg snarest."er typisk for Vestafrika. Så lett kan opprinnelsen til brevskriver avsløres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #50 Del Skrevet 9. mars 2011 Du er i allefall rimelig troverdig i grunn, det skal du ha! Men jeg vedder på at hele Tessa snart enten er gitt bort, død, eller stukket av sin vei.. Jeg vedder ikke imot Nå har jeg holdt på med dette en stund, og jeg er helt avhengig av gode hjelpere. Den biten med flyfrakt av hest er ubetalelig og kommer til å bli brukt ved senere anledning. Sist jeg prøvde meg på en hest var jeg uforsiktig, og brukte en mailadresse som var gammel, men som hadde sovet en stund. Uheldigvis var navnet mitt der fremdeles. Moral: skal man jobbe med denne typen informasjon må man planlegge. Ikke umulig at jeg åpner en Skype-konto i navnet til Maria i morgen. Finnes det noen/vet noen om skoleungdommer der ute som har lyst til å være med på et prosjekt? Tanken min er at det skal drives litt grunnleggende forskning på dyresvindel, og at arbeidet skal munne ut i et opplærings-verktøy til bruk i videregående. Vi klarer aldri å bli smartere enn disse folkene, men vi kan gjøre nordmenn flinkere til å gjennomskue fellene. Jeg kan love en skoleklasse en uforglemmelig måned! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #51 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg er hun med hesten fra Wales, som har gitt hesteråd hele veien underveis. Bare si i fra om det er noe som helst mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #52 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei! Hva resulterer de korrespondansene dine egentlig i? Blir selger skremt og slutter å avertere, eller hva er det du oppnår? Du tror ikke de bare overser deg og prøver å selge videre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #53 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei! Hva resulterer de korrespondansene dine egentlig i? Blir selger skremt og slutter å avertere, eller hva er det du oppnår? Du tror ikke de bare overser deg og prøver å selge videre? Klart de gjør. Mitt arbeid resulterer i øket kunnskap om metoder. Denne kunnskapen skal brukes til å informere folk. Hvis jeg får satt planene mine ut i livet om ungdom som lager undervisningsmateriell til bruk i skolen, kan dette bli en del av undervisning i nettvett, på linje med info om grooming, ikke å legge ut informasjon som gjør dem identifiserbare osv. Internet har beveget seg så raskt at skolen ikke har klart å holde følge. Dersom disse problemene taes på alvor, vil min spøkefulle fleiping med svindlere bli svært nyttig. Tenk på den mediadekningen en sak der ungdom gjennomfører et slikt prosjekt vil få! Tenk på hvor mange vil lese om dette, og bli oppmerksomme på problemstillingen! Alle monner drar. Dessuten er dette fryktelig gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #54 Del Skrevet 9. mars 2011 Det ALLER viktigste er i allefall at folk slutter å falle for billige dyr.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #55 Del Skrevet 10. mars 2011 Her er svaret. Er dette mennesket i tåkeheimen? kan du fortelle meg den informasjonen som du trenger? Skal jeg klippe og lime det jeg sendte i går? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #56 Del Skrevet 10. mars 2011 ja, gjør det? Men.. du har jo fortalt den infoen du trenger, transport, passnummer, regnummer, vaksiner, osv osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #57 Del Skrevet 10. mars 2011 ja, gjør det? Men.. du har jo fortalt den infoen du trenger, transport, passnummer, regnummer, vaksiner, osv osv? Sterk misstanke om at Google ikke liker Mattilsynet sitt reegelverk. Skal gjøre det litt lettere for henne når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #58 Del Skrevet 10. mars 2011 Sterk misstanke om at Google ikke liker Mattilsynet sitt reegelverk. Skal gjøre det litt lettere for henne når jeg kommer hjem. Hva med å legge ved PDF-filen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Firefly* Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #59 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Nu er neste mail sendt. Jeg har en vond følelse av at det blir den siste. Stakkars Karolina. Hun virker litt matt. Det kan jo hende hun gir opp papirtullet og går rett på forsendelsen? Da får vi kanskje en omgang med A.K Airfreight med telefonnummer som begynner på 023? Her er mailen min: OK. Alt står i den forrige mailen, men jeg skal ta det en gang til. For at jeg skal få Tessa hjem til Norge må jeg være registrert som importør. Da må jeg fylle ut et skjema. Der skal det stå: Hestens registreringsnummer Nummer i hestepasset Ditt navn, adresse og telefonnummer Når jeg har fått denne informasjonen, kan jeg få løyve til å importere Tessa. Når dette er i orden, må du fylle ut et skjema i England. Dette skjemaet ligger i den PDF-filen som jeg sendte i forrige mail. Jeg legger det ved igjen, for sikkerhets skyld. Du må åpne filen og lese det som står der. Dette er opplysninger om hesten. Det skal fylles inn hva slags hest det er, farge, spesielle kjennetegn, hvor den er født, hvem som er mor og far til hesten, hvilke land den har vært i, vaksiner, veterinærbehandling osv. Se avsnitt 1 og 2. I og med at dette er et PDF-dokument kan du ikke fylle inn opplysningene på datamaskinen, men du må printe ut dokumentet. Deretter kan du fylle det ut for hånd, scanne det og sende meg en kopi. Originalen skal følge med Tessa når han sendes. Det hadde vært enklere om du hadde latt hesten bli i Norge. Så snart du har sendt meg navnet ditt, adresse og telefonnummer kan vi begynne å organisere transporten. Jeg regner med at du gjør dette. Før avreise må en engelsk veterinær (State Veterinarian) skrive helseattest og sende opplysningene om transporten over et datasystem som heter TRACES. Jeg regner med at du kjenner denne prosedyren fra reisen til England. Det er mulig du må kontakte det DEFRA-kontoret som er nærmest deg for å få hjelp. De kan sikkert hjelpe til med utfyllingen av skjemaet, for dette er det samme over hele Europa. Når du har bestemt hvordan Tessa skal sendes, må jeg vite navnet til transportøren. Mattilsynet i Bergen må godkjenne transporten. Du må sende kopi av reiseruten, slik at de kan se hvor transporten stopper osv. Dette må gjøres for at Tessa skal kunne komme seg ut av vognen, strekke på beina og spise litt. Vi får komme tilbake til utfylling av tollpapirer etter hvert. Du får gi tilbakemelding dersom noe er uklart. Du kan sikkert ringe til DEFRA også, de må da kunne hjelpe til med noe så enkelt som å sende en hest til Norge! Jentene hilser. De gleder seg voldsomt! Masse hilsener fra Maria. Vi tenker på deg! Gulp. Hadde jeg fått den der hadde jeg gitt opp. Pure and simple. Endret 10. mars 2011 av *Firefly* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #60 Del Skrevet 10. mars 2011 Hehe, hadde jeg fått den der så hadde jeg også kjapt gitt opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå