Gjest Delphina Skrevet 30. november 2011 #341 Skrevet 30. november 2011 Det er kjekt med en 4 pakker bleier, en eller to i størrelse 1 (2-5kg) og resterende i størrelse 2 (3-6 kg), eller alle i en størrelse. Det går mye bleier i starten og er alltids greit å ha litt ekstra. Det kommer helt an på hvor mye gutten veier ved fødsel. Smokk er det greit med en 2-3 stk av. Det med flasker kommer an på om du skal gi mme eller om du ammer. Vi hadde 3 140ml flasker, men ingen ble brukt før hun var 4 uker gamle. Vi har to stk 290ml nå, men de blir ikke brukt før om en halvannen uke.
Teita Skrevet 30. november 2011 #342 Skrevet 30. november 2011 Kan jo skrive litt om mine erfaringer. Ikke sikkert alle er enige, men... Jeg hadde kjøpt inn MANGE bleier, type 300, og trodde det var alt for mange. Det var det ikke. Av størrelse 1, kan jeg tenke meg vi brukte nærmere 200 stk, og så gikk vi over på størrelse 2 (som vi forøvrig bruker enda), og til nå, har vi vel brukt ca. 200 kan jeg tenke meg. Kommer nok til å bruke størrelse 2 en liten stund til, før vi må over på 3. Vi hadde ikke kjøpt inn smokker på forhånd, fordi vi i utgangspunktet ikke skulle bruke det. Men fant FORT ut at vi måtte, da sugebehovet hennes var/ er enormt, og puppene mine ble utnyttet Hadde fått to i noen gratispakker (Phillips Avent sine), som er blitt favoritten, og som hun fremdeles bruker. Fikk mamma til å koke de, og komme inn på barsel med de! Vi har kanskje 10 smokker, og 6 flasker (tror jeg). Det er jo ikke nødvendig med så mange, men min erfaring tilsier at smokkene lett blir borte, og du må sjeldnere koke dersom du har fler. Håper dette hjalp deg litt
Pjusk Skrevet 2. desember 2011 Forfatter #343 Skrevet 2. desember 2011 Det er kjekt med en 4 pakker bleier, en eller to i størrelse 1 (2-5kg) og resterende i størrelse 2 (3-6 kg), eller alle i en størrelse. Det går mye bleier i starten og er alltids greit å ha litt ekstra. Det kommer helt an på hvor mye gutten veier ved fødsel. Smokk er det greit med en 2-3 stk av. Det med flasker kommer an på om du skal gi mme eller om du ammer. Vi hadde 3 140ml flasker, men ingen ble brukt før hun var 4 uker gamle. Vi har to stk 290ml nå, men de blir ikke brukt før om en halvannen uke. Kan jo skrive litt om mine erfaringer. Ikke sikkert alle er enige, men... Jeg hadde kjøpt inn MANGE bleier, type 300, og trodde det var alt for mange. Det var det ikke. Av størrelse 1, kan jeg tenke meg vi brukte nærmere 200 stk, og så gikk vi over på størrelse 2 (som vi forøvrig bruker enda), og til nå, har vi vel brukt ca. 200 kan jeg tenke meg. Kommer nok til å bruke størrelse 2 en liten stund til, før vi må over på 3. Vi hadde ikke kjøpt inn smokker på forhånd, fordi vi i utgangspunktet ikke skulle bruke det. Men fant FORT ut at vi måtte, da sugebehovet hennes var/ er enormt, og puppene mine ble utnyttet Hadde fått to i noen gratispakker (Phillips Avent sine), som er blitt favoritten, og som hun fremdeles bruker. Fikk mamma til å koke de, og komme inn på barsel med de! Vi har kanskje 10 smokker, og 6 flasker (tror jeg). Det er jo ikke nødvendig med så mange, men min erfaring tilsier at smokkene lett blir borte, og du må sjeldnere koke dersom du har fler. Håper dette hjalp deg litt Takk for svar, begge to. Hjelper litt for en som ikke aner hvor mye som trengs av forskjellige ting Må vel kjøpe noen flere bleier, men vet ikke om jeg skal kjøpe i str. 1 eller 2. På 3D ULen sa jordmoren at han var litt større enn gjennomsnittet, men det var snakk om 90 gram eller noe. Men vi finner vel ut av det etter hvert Har fått 3 smokker i gratispakker, så tror ikke vi kommer til å kjøpe flere smokker før fødselen. Får heller vente å se om vi får behov for flere, og hvilke smokker som blir best mottatt av gutten Jeg kommer til å amme (hvis jeg kan, selvfølgelig), men tenker at det er greit å ha noen flasker sånn i tilfelle det skulle dukke opp noe. Er kanskje ikke nødvendig å kjøpe så veldig mange da, men greit å ha noen i allefall
Pjusk Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #344 Skrevet 6. desember 2011 Har vært uten internett de siste dagene, så tenkte bare jeg skulle innom og litt for 32 uker, bare 8 uker (og 2 dager) til termin Ellers er stort sett alt bra med både meg og lillegutt. Har de siste dagene hatt litt ubehag nedi bekkenet, kjennes litt ut som om han driver og romsterer der nede aner ikke hva det er, men det er i allefall ubehagelig, og til tider litt vondt. Kjenner av og til små stikk som er ganske vonde. Bekkenet blir forresten bare verre. Har fryktelig vondt om natta, og det er helt forferdelig vondt å snu seg i senga. Kjenner det også godt resten av dagen nå. Når er det forresten vanlig med fødselsforberedende kurs og omvisning på føden? Jordmor har ikke snakket noe om dette tidligere, men det må vel være på tide nå snart? Er jo faktisk under 2 måneder til termin nå.
Teita Skrevet 7. desember 2011 #345 Skrevet 7. desember 2011 Kjedelig med vondt bekken Beklager at jeg ikke legger igjen spor så ofte.. Men jeg følger med. Nå er det virkelig ikke lenge igjen! Angående omvisning på føden, så ringte vi selv til sykehuset og avtalte tidspunkt. Var ikke lenger på vei enn deg, da vi var der ihvertfall. Fødselsforberedende kurs var vi aldri på. Følte jeg hadde lest det meste, og naboen min som var på det, fortalte meg bare akkurat det jeg visste fra før. Men tror også det er noe du ordner seg, eller snakker med jordmoren din om?
Lily Skrevet 7. desember 2011 #346 Skrevet 7. desember 2011 (endret) 8 uker Det er ikke lenge altså Endret 7. desember 2011 av Lily
Pjusk Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #347 Skrevet 8. desember 2011 Kjedelig med vondt bekken Beklager at jeg ikke legger igjen spor så ofte.. Men jeg følger med. Nå er det virkelig ikke lenge igjen! Angående omvisning på føden, så ringte vi selv til sykehuset og avtalte tidspunkt. Var ikke lenger på vei enn deg, da vi var der ihvertfall. Fødselsforberedende kurs var vi aldri på. Følte jeg hadde lest det meste, og naboen min som var på det, fortalte meg bare akkurat det jeg visste fra før. Men tror også det er noe du ordner seg, eller snakker med jordmoren din om? Det trenger du ikke beklage for, du har jo mer enn nok å tenke på med ei lita frøken i hus Dessuten er jeg fryktelig dårlig til å legge igjen spor selv Da skal jeg spørre jordmor om det når jeg skal dit om ett par uker, og er det noe jeg må ordne selv, så får jeg ringe til sykehuset da Fødselsforberedende kurs er kanskje ikke nødvendig, men dersom jeg får tilbud om å være med på det så takker jeg ja. Men er ikke noe krise om det ikke blir. 8 uker Det er ikke lenge altså Nei, det er ikke lenge til
Pjusk Skrevet 8. desember 2011 Forfatter #348 Skrevet 8. desember 2011 (endret) Da har jeg vært på kontroll hos legen. Ser nå at legen har glemt å krysse av på Symfyse-fundusmål skjemaet, så jeg er jammen ikke sikker på hvordan det ligger ann der. Men hun sa ikke noe om det, så vil tro det så greit ut? Uansett, måtte ta flere blodprøver siden jeg er Rh-, og det gikk jo greit. Svimte ikke av Det skal sies at jeg virkelig haaater blodprøver og sprøyter, og jeg klarer ikke å se på når de tar blodprøver. Sitter og ser i motsatt retning, og ser sikkert skikkelig dårlig ut Antar de ringer om det skulle vise seg at jeg danner antistoffer mot babyen, så hvis jeg ikke hører noe er nok alt greit Tok også en Hb-prøve som var på 10,9. Hun sa ikke noe om dette, så antar det var greit. Jeg har visstnok gått opp 12 kg i følge vekta hos legen, så nå håper jeg bare at jeg ikke raser opp i vekt nå mot slutten. Planen min om å ikke gå opp mer enn 12-15 kg ser nå litt mørk ut Blodtrykket lå på 97/90(!) Er ikke det på grensen til å være høyt? Legen sa ikke noe på det, men jeg syntes det hørtes høyt ut. Jeg har inntrykk av at legen min ikke kan/vet så mye som andre leger, så jeg er alltid så usikker etter å ha vært der. Har 0 på ødem, og fosterlyden lå på 135. På "Bevegelse" står det "6". Vet ikke hva det betyr, men legen kjente i allefall lillegutt rørte på seg der inne når hun kjente på magen min. Lillegutt liker ikke at noen trykker og styrer på med magen min, da protesterer han nemlig Urinen var ikke helt fin da, sa sykepleieren. Ser det står "P+L2+" under "urin" på helsekortet, men jeg vet ikke helt hva det betyr Legen nevnte noe om hvite blodceller i urinen, så de skulle sende inn urinprøven til dyrking. Ellers ble jeg 50% sykmeldt til midta av Januar (da skal jeg ut i permisjon uansett) på grunn av bekkenet mitt. Jeg måtte bare ta kontakt dersom jeg trengte 100% sykmelding, så nå tar jeg det litt mer med ro, og vet at hvis jeg skulle trenge det så får jeg 100% sykmelding. Men, jeg fikk med masse papirer om sykmeldingen som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med På det ene står det at jeg skal beholde selv, og på ett annet står det at jeg skal sende til arbeidgiver. På det tredje står det "Tilbakemelding fra arbeidsgiver til lege/sykmelder angående tilretteleggingsmuligheter", så da skal vel dette også sendes til arbeidsgiver? På det siste står det "Personen skal sende kravet til den som skal utbetale sykpenger", skal denne også sendes til arbeidsgiver da, eller skal den sendes til NAV? Skal jeg skrive noe på disse papirene? Legen har så og si ikke skrevet noe annet enn navnet mitt, navnet til legen min, arbeidsgivers navn og at det er 50% sykmelding fom i dag tom midta av januar. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med alle disse papirene jeg altså Edit: Glemte forresten å fortelle at lillegutt visstnok ligger med hodet ned, men hørte ikke noe om at hodet var festet, så jeg antar det ikke har festet seg enda. Og nå så jeg at det sto 97/70, ikke 97/90 på BT Endret 8. desember 2011 av Pjusk
Zia Skrevet 8. desember 2011 #349 Skrevet 8. desember 2011 Så bra at mini ligger med hodet ned! Det har ikke han her skjønt, men visstnok kan han ha arvet det fra sin mor - jeg snudd meg visst med noe alvorlig til leven rett før fødslen Det er visst vanlig at de sender inn urinprøver om de får utslag på noe - greit å dobbeltsjekke hva det eventuelt er. Jeg har fått sendt inn en av mine også, men den viste seg jo å være helt fin Går fort fremover nå - bare 8 uker igjen, og etter jul kan det jo egentlig skje noe når som helst
Teita Skrevet 9. desember 2011 #350 Skrevet 9. desember 2011 Del D skal du fylle ut nederst og gi til arbeidsgiver. B skal du ha selv, og C skal sendes arbeidsgiver. Du skal ikke sende noe til NAV, for du er ikke i permisjon enda.
Pjusk Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #351 Skrevet 16. desember 2011 Så bra at mini ligger med hodet ned! Det har ikke han her skjønt, men visstnok kan han ha arvet det fra sin mor - jeg snudd meg visst med noe alvorlig til leven rett før fødslen Det er visst vanlig at de sender inn urinprøver om de får utslag på noe - greit å dobbeltsjekke hva det eventuelt er. Jeg har fått sendt inn en av mine også, men den viste seg jo å være helt fin Går fort fremover nå - bare 8 uker igjen, og etter jul kan det jo egentlig skje noe når som helst Jeg vet ikke helt om jeg tror på at lillegutt ligger med hodet ned jeg, for det kjennes ut som om han er over alt og driver og snur seg hele tiden men det er vel kanskje fordi det er litt dårlig plass at jeg kjenner han så godt da. Ja, det er sant. Bedre at de dobbeltsjekker enn at de ikke sjekker og det er noe galt Har ikke hørt noe fra de enda, så antar alt er greit. Herregud, tenk det! Etter jul er det bare en måned igjen og han kan i grunn komme når som helst Nå er det virkelig ikke lenge igjen til det er vi som sitter der med guttene våre på utsiden! Del D skal du fylle ut nederst og gi til arbeidsgiver. B skal du ha selv, og C skal sendes arbeidsgiver. Du skal ikke sende noe til NAV, for du er ikke i permisjon enda. Aha, da gjorde jeg rett i allefall
Pjusk Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #352 Skrevet 16. desember 2011 Nå sitter jeg alene og ser Idol-finale. Har sendt samboeren på fest, så er hjemme alene i kveld. Det er i grunnen litt stusselig å sitte alene merker jeg. Eller, jeg er jo ikke helt alene da, kjenner jo at lillegutt prøver å få kontakt med meg her Er så morsomt når han presser foten eller hva det nå er mot magen min så det blir en hard kul der. Og når jeg prøver å kjenne på den (trykke eller stryke over kulen), så forsvinner den eller kommer med et skikkelig dunk tilbake mot hånden min Ellers er jeg faktisk så og si ferdig med alle julegavene Eneste som mangler er å lage ferdig noe konfekt og kjøpe glass til å ha konfektene oppi som jeg skal gi bort, men det tenkte jeg å gjøre i morgen. Så nå er det bare julevasken som gjenstår, så kan jeg slappe helt av etterpå. Må også bare få gratulere Niennas så mye med lille Fie
Niennas Skrevet 18. desember 2011 #353 Skrevet 18. desember 2011 Nå sitter jeg alene og ser Idol-finale. Har sendt samboeren på fest, så er hjemme alene i kveld. Det er i grunnen litt stusselig å sitte alene merker jeg. Eller, jeg er jo ikke helt alene da, kjenner jo at lillegutt prøver å få kontakt med meg her Er så morsomt når han presser foten eller hva det nå er mot magen min så det blir en hard kul der. Og når jeg prøver å kjenne på den (trykke eller stryke over kulen), så forsvinner den eller kommer med et skikkelig dunk tilbake mot hånden min Ellers er jeg faktisk så og si ferdig med alle julegavene Eneste som mangler er å lage ferdig noe konfekt og kjøpe glass til å ha konfektene oppi som jeg skal gi bort, men det tenkte jeg å gjøre i morgen. Så nå er det bare julevasken som gjenstår, så kan jeg slappe helt av etterpå. Må også bare få gratulere Niennas så mye med lille Fie Så flink du er med julegavene! Jeg var sikker på at jeg kom til å være i så dårlig form i desember, så julegavene ble ferdig i begynnelsen av november her Og tusen tusen tusen takk
Pjusk Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #354 Skrevet 20. desember 2011 Så flink du er med julegavene! Jeg var sikker på at jeg kom til å være i så dårlig form i desember, så julegavene ble ferdig i begynnelsen av november her Og tusen tusen tusen takk Godt å være ferdig med julegavene såpass tidlig da! Slipper man alt julegavestresset i allefall og det er vel greit for deg nå som lille Fie har kommet kan jeg tenke meg
Pjusk Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #355 Skrevet 20. desember 2011 Må litt for 34 uker, og bare 6 uker (og 2 dager) til termin! Helt uvirkelig at det bare er 1,5 måned igjen til termin. Hvor har tiden blitt av? Har vært hos jordmor igjen, og har nå blitt meldt opp til omvisning på føden og gravidtreff i Januar, så det skal bli greit i allefall ellers er det vel ikke så veldig mye nytt. 0 ødem, greit blodtrykk (109/79), fin vektoppgang i følge jordmor (ca 11-12 kg) og lillegutt ligger med hodet ned, men ikke festet enda. Hadde litt proteiner i urinen, og mer sa hun ikke om det symfyse-fundusmålet ligger fremdeles litt over den røde streken, men ligger ikke lengre på den øvre grensa på det grønne jordmor skulle kjenne på magen min hvordan lillegutt lå, men det var han ikke helt enig i så han ga henne et kraftig spark i hånda han vet å si i fra, skal jeg si dere han er også veldig flink til å sparke meg når jeg ligger med hånda på magen, men hvis andre derimot skal kjenne på magen min blir han heeelt rolig. Bare mamman hans som er så heldig å få kjenne at lillegutten sparker (det er så uvirkelig å bruke ordet mamma om meg selv!)
Zia Skrevet 20. desember 2011 #356 Skrevet 20. desember 2011 Er det ikke rart å kalle seg selv for mamma? Kommer til å ta litt tid å venne seg til den altså Så morsomt at lillegutt bare vil leke med deg da Det er litt sånn her og, men ofte mest fordi andre ikke tør å trykke hardt nok, eller holde med hele håndflaten inntil magen. Ikke så lett å kjenne et spark om man pirker borti med en pekefinger liksom
Pjusk Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #357 Skrevet 20. desember 2011 Er det ikke rart å kalle seg selv for mamma? Kommer til å ta litt tid å venne seg til den altså Så morsomt at lillegutt bare vil leke med deg da Det er litt sånn her og, men ofte mest fordi andre ikke tør å trykke hardt nok, eller holde med hele håndflaten inntil magen. Ikke så lett å kjenne et spark om man pirker borti med en pekefinger liksom Ja, det er helt uvirkelig. Skal JEG bli mamma liksom? Er mange som ikke tør å trykke hardt nok her også ja, så er vel ofte derfor. Men har hatt noen tilfeller hvor folk har kjent skikkelig på magen også, uten respons fra lillegutt
Zia Skrevet 20. desember 2011 #358 Skrevet 20. desember 2011 Det er jo litt morsomt også da, når lillegutt bare samarbeider med mamman Litt kjedelig for pappan, men artig for mor
Teita Skrevet 20. desember 2011 #359 Skrevet 20. desember 2011 Jeg har ikke blitt vandt til "mamma" enda jeg.. Jeg kaller jo meg selv det, når jeg snakker med S, og alle rundt meg gjør det også. Men likevel, så er det litt sånn; What? Er jeg mamma?! For 34 uker
Pjusk Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #360 Skrevet 20. desember 2011 Det er jo litt morsomt også da, når lillegutt bare samarbeider med mamman Litt kjedelig for pappan, men artig for mor Det er sant, morsomt for mamman og litt frustrerende for pappan Jeg har ikke blitt vandt til "mamma" enda jeg.. Jeg kaller jo meg selv det, når jeg snakker med S, og alle rundt meg gjør det også. Men likevel, så er det litt sånn; What? Er jeg mamma?! For 34 uker Jeg tror det kommer til å være sånn for meg også det tar nok litt tid før man venner seg til det, vil jeg tro. Lurer på om det er noen det er helt naturlig for med en gang jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå