Gå til innhold

Drømmer om gult høyglanskjøkken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt et oppussingsobjekt og er i planleggingsfasen av oppussingen. Blant annet er vi i ferd med å bestemme oss for kjøkken. Jeg har falt helt for et gult kjøkken jeg så i Allers for en stund siden og etter litt research fant jeg ut at det er dette kjøkkenet. Mannen min er mer skeptisk og mener vi kommer til å gå lei av det temmelig fort, kjøkkenet finnes nemlig i mange farger og han mener vi bør "safe" og gå for hvitt eller grått. Jeg synes det er litt kjedelig, jeg har lyst til å tenke litt "utenfor boksen" og ikke bare tenke på hva som er trygt og godt. Jeg har tenkt på dette kjøkkenet siden jeg så det i Allers og har bare så utrolig lyst på det.

Noen innspill?

Bilde med kopirett fjernet. Kråkesaks.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,var kjempefint men jeg hadde aldri gjort det.jeg ser hver gang jeg har kjøpt noe i farger, som tøy,tekstiler til huset eller malt vegger så går det kun mnd, så holder jeg på å spy av de fargene jeg har valgt.blir lei kjempefort men alle er jo forsjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dette er et kjøkken du har drømt om ville jeg definitivt gått for det, jeg hadde kommet til å angre hvis jeg ikke hadde gjort det jeg virkelig hadde lyst til.

jeg synes at den gulfarven er såpass nøytral, det blir ikke "for mye" eller for sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Hmm ja du er litt rar ;) Men det er vel fordi jeg ikke liker gult generelt.

Alt annet var veldig fint, men tror jeg personlig ville valgt hvitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å diskutere smak siden det er så individuelt, men vil på generell basis si at slike sjokkfarger sjelden tåler tidens tann veldig bra. Det er nok oggså mye lettere å gå lei en så sterk og ukompromissløs farge enn litt tryggere valg som trefinish, hvit, stål osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kjøkkenet var knallstilig selv om jeg ikke hdde valgt det selv. Jeg er en personl som blir lei farger etter kort tid. Det du bør tenke på er jo hva slags type du er. Noen får jo energi av farger :-) Ellers vlle jeg nok ikke hatt så mye svart/grått til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det så kjempefint ut, men har samtidig lært meg (smertelig erfart?) at det er en del ting som ser bra ut som likevel ikke funker hos meg. Man kan kose seg med bilder av knallgule kjøkken, og drømme seg bort, men det er kanskje ikke lurt å investere så mye penger i noe så lite varig. For du kommer veldig trolig til å bli kjempelei og du kommer trolig til å føle behov for å gjøre om på kjøkkenet lenge før det er utslitt. Jeg syns ting som kjøkken er en litt for stor investering til at man kan følge sånne drømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke er noe for dere, men det hadde kanskje gått an å ha de fleste frontene i en mer nøytral farge, og noen i gult? Foreldrene mine har bygd nytt kjøkken, og de har gjort det litt på den måten (de har billige fronter fra IKEA, mener de fleste er sorte, og noen få i blått, hvis jeg ikke husker feil). Da blir det ikke så intenst, samtidig som det ikke bare blir traust. Kan imidlertid gi litt rotete inntrykk. Ellers synes jeg det var det fint kjøkken, og det kan være fint med knallfarger. Hvis det er et stort rom tror jeg det fungerer bedre (over tid) enn et lite. Vi har møblert en liten leilighet de siste månedene, og selv om jeg gjerne ville kjøpe ting i knallrødt o.l da jeg sto i butikken, ser jeg at jeg er glad for at jeg lot meg overtale til å velge færre og mer nøytrale farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast er det fint nok, men etter å ha sett på det i noen sekunder blir jeg lei av det. Jeg ville nok ikke hatt det i mitt hus, jeg hadde blitt utrolig lei av fargen. Men siden det fins i den fargen regner jeg med at det er marked for det, og at flere mennesker kjøper gult kjøkken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller gult tilbehør om du liker gult så godt. Hit eller grått kjøkken med gule håndklær osv kan bli stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller gult tilbehør om du liker gult så godt. Hit eller grått kjøkken med gule håndklær osv kan bli stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med hvitt kjøkken med gule dører? Som kan skiftes når du etter x antall måneder er superlei av det gule kjøkkenet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg syntes kjøkkenet var pent og tøft. Men som de andre her sier: er dette noe som man går fort lei? Hva med å velge noe nøytralt i de faste installasjonene og heller velge knæsjt tilbehør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvor mange år du skal ha et så spesielt kjøkken. Du vil sikkert være veldig begeistret i starten, men tror du ikke at du vil bli lei denne fargen etter noen år?

Det er også lurt å tenke litt fremover. Hva med om dere i fremtiden skal selge? En så dominerende farge på et kjøkken tror jeg nok vil skremme en del potensielle kjøpere.

Ingenting galt med kjøkkenet i seg selv, men tenk deg nøye om før du gjør et så dramatisk fargevalg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er forberedt på å pusse opp kjøkkenet igjen før salg; go for it.

Høyglans er på vei ut av moten, for det første, og alt som er sterke, overveldende farger skremmer bort kjøpere. Det er mer og mer en trend med "flytt rett inn"-hus; folk har karriere og barn og orker ikke å pusse opp hele huset med en gang de flytter inn. Så, om du er villig til å legge ca. dobbelte summen i kjøkkenet for å kunne bytte ut alt av fronter ved salg, så er det ikke noe galt i det.

Men jeg personlig ville nok heller valgt å live opp kjøkkenet med tekstiler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar og synspunkter:-)

Vi har kjøpt dette huset med tanke på at det er her vi skal bli boende, kanskje helt til vi blir "gamle og grå", så vi kommer ikke til å tenke så veldig på at huset skal være "salgsvennlig" når vi velger interiør. Trender og sånt bryr vi oss heller ikke om. Vi har vel generelt sett en fargerik stil, mannen min foretrekker det nok litt mer dempet enn meg, men vi er iallefall langt fra hvit stil/fransk landstil. Blant annet er jeg veldig begeistret for Tricia Guild, Cath Kidston, Amy Butler, Kaffe Fasett og Green Gate, for å nevne noen.

Her er noen ekspempler på hvilke ting jeg bare elsker:

Designers Guild

um=1&hl=en&client=safari&rls=en&biw=1920&bih=877&tbs=isch%3A1&sa=1&q=green+gate&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=

Amy Butler

Cath Kidston

Kaffe Fassett

Fargerike interiører

Nå har vi selvsagt ikke tenkt å være like ekstreme som på linkene, men det er iallefall en god indikasjon på hva som inspirerer meg når jeg skal velge interiør. Jeg er veldig glad i stilen til Anemone Wille Våge, men gjerne med litt mer spreke farger innimellom.

Tanken min så langt er at vi skal holde veggene og gulvet i huset i nøytrale farger, sannsynligvis gråtoner ala den som er på kjøkkenbildet i førsteinnlegget, men at et par fondvegger med spreke tapeter, møbler og øvrige ting skal gi det farge og særpreg. Når det gjelder kjøkkenet er vi kanskje i ferd med å komme frem til et kompromiss etter å ha kikket litt på leverandørens hjemmesider. Vi vurderer nemlig å gå for en mørkegrå innredning ala dette og bare ha noen overskap i min elskede gule høyglans, litt ala de hvite på bildet jeg linket til. Hva tror dere?

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg tenker at det er enklere/billigere å male en vegg man er lei enn å skifte flere kjøkkendører.

Men ellers er det bare "go for it" hvis det er dette dere liker. Jeg har ingenting i mot spreke farger, men på faste installasjoner foretrekker jeg det dempede - men kan synes det er kult med en knallrød skinnsofa eller en tapetvegg i kanonfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere enige så go for it! Det er jo dere som skal like det :)

Jeg personlig hadde ikke valgt gult. Jeg synes gulfargen var litt blass også jeg, men det er jo mulig bildene lyver?

Edit: Det mørkegrå/svarte kjøkkenet var råstilig!

Endret av Miam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner mannen din godt, jeg hadde vært ekstremt skeptisk jeg også.

En ting er å male noen vegger i sprelske farger, de er enkle å male når de ikke er pene lenger. En annen ting er en høyglansinnredning i gul... Blir man lei, så er det bare en ting å gjøre. Bytte ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...