AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #81 Skrevet 16. februar 2011 Har selv travhester. 18000 for en kaldblods høres mye ut. Den bør ha en VELDIG god stamme for at noen skal gidde å betale så mye for den. Men travsport er jo (desverre) større i Sverige enn her i Norge, så det er vel et annet marked for travhester der borte. (Jeg synes forresten det var noe spesielt at en 4 år gammel hest går med føll..? Da har den blitt bedekt da den var 3, og da er jo ikke hesten ferdig utvokst engang. Er dette vanlig?)
HopelessFear Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #82 Skrevet 16. februar 2011 (Jeg synes forresten det var noe spesielt at en 4 år gammel hest går med føll..? Da har den blitt bedekt da den var 3, og da er jo ikke hesten ferdig utvokst engang. Er dette vanlig?) Er veldig vanlig det. Som oftest går hopper med føll før de er 5. Jeg vet om ei hoppe som ble bedekt som 1-2 åring. Stakkars sier jeg bare.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #83 Skrevet 16. februar 2011 I fjordhestmiljøet er det nesten standard å bedekke en hoppe som 3 års, slik at hun føller som fireåring. Vurderer å gjøre det med min også.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. februar 2011 #84 Skrevet 16. februar 2011 Ble bare litt nysgjerrig på dette? Fast takst på transport av hest; enten den står med flere på lastebil eller man henter den selv? Jeppsipeppsi. Ang det å bedekke som tre-åring. Det er veldig vanlig og de fleste konkuransehopper har gjerne hatt føll som fireåringer. Dette gjøres av flere grunner. Blant annet at det da er lettere å bedekke hoppa i voksen alder, etter at karrieren er over.
Xtra_lilje Skrevet 16. februar 2011 #85 Skrevet 16. februar 2011 http://www.1881.no/Grensehandel/Tollregler/Slik-reiser-du-med-dyr-over-grensen/ Fra linken: "Om man importerer hester fra Sverige må man betale en egen tollsats på 5000 kr per hest. I tillegg blir det beregnet 25 prosent moms basert på innkjøpspris, frakt og toll. "
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. februar 2011 #86 Skrevet 16. februar 2011 http://www.1881.no/Grensehandel/Tollregler/Slik-reiser-du-med-dyr-over-grensen/ Fra linken: "Om man importerer hester fra Sverige må man betale en egen tollsats på 5000 kr per hest. I tillegg blir det beregnet 25 prosent moms basert på innkjøpspris, frakt og toll. " Jepp og det har vi allerede fastslått tidligere i tråden. Man betaler 25 % moms på transportkostnadene (frakt). Og transportkostnadene er en fast km-sats ganget med antall km fra selger til kjøpers adresse. Jeg tror satsen er sånn ca 3.50 NOK nå. Så om man kjører 30 mil, så blir regnetstykket slik: 300x3,50 = 1050,- (transportkostnaden) 25 % av denne summer er: kr 262,50 Så man blakker seg ikke på transportkostnaden altså. Under 300,- for 30 mil er helt greit.
Miss Puddel Skrevet 16. februar 2011 #87 Skrevet 16. februar 2011 18.000 var veldig dyrt for en svensk kaldblods, med mindre hun har en ekseplsjonel stamme og hurtighet. det er vannvittig mange hester ti lsalgs nå, travere går det mer enn tolv av på dusinet, og i Sverige er prisene lavere selv i kroner og øre enn i Norge, selv før man regner kurs. Nå er jeg ihuga travhestfrelst, har en varm og en kald, og kommer nok om jeg noengang har penger til å kjøpe med hva jeg vil ha, så ville jeg antagelig valgt traver, pga allsidigheten. Men 18.000 for en kaldblods, da skulle den være grundig skolert ikke bare i trav, men også i ridning, med en god arbeidsgalopp, bøyning, bæring etc.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. februar 2011 #88 Skrevet 17. februar 2011 Hopelessfear. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26899763 Denne hesten er, som jeg vet, ridd en del på Trollspeilet, og er derfor trent på en riktig bæring. Og sinnsykt billig for en så god hest. Skulle bare jeg hatt en hest *sukk*
HopelessFear Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #89 Skrevet 17. februar 2011 Litt gammel i forhold til det jeg leter etter, men virker ganske fin ellers.
Havtorn Skrevet 17. februar 2011 #90 Skrevet 17. februar 2011 Polsk varmblods ridehest er i alle fall en rase jeg har et veldig godt inntrykk av! Ikke så pinglete som mange andre hester. Vet dessverre ikke av så veldig mye hest for tiden - hvilken prisklasse og høyde ser TS for seg? Vet for det meste om avlshopper og det er jo ikke heeelt aktuelt.
HopelessFear Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #91 Skrevet 17. februar 2011 Noe opp til 40-50 tusen. Høyden burde være rundt 150-160.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå