Gå til innhold

Utstyr til hest.

Fremhevede innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kan ikke se for meg noen situasjoner der gaffatape er nødvendig? :klo:

:fnise: Du har ikke hatt hest før?

Ved hovbyller/knusninger MÅ man ha det. Og da går det MYE av det. Og ja nesten alle hester får en knusning/byll før eller siden. Om ikke så kan du garantere at nabohesten får og man låner bort en rull.

For ting som skal henges opp er det veldig kjekt. Navnskilt, forplaner ol. For regntøy, som revner i en spenne på hodelaget, så er en liten tapebit et must. Samme med regndekken. Vips var det en flenge der og før man får fikset skikkelig, så setter man på en tapebit. For å merke bøtter ol. Man setter på en tapebit og skriver navnet ol på tapebiten. Det synes ikke så godt med sort sprittusj på en sort murerbøtte ol. Tro meg - man MÅ ha gaffa i stallen :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:fnise: Du har ikke hatt hest før?

Har hatt hest på for. Og i tillegg gått på naturbruk med fordypning hest. Men har aldri hvert borti problemstillingen med gaffateip. Må si den var ny for meg. :fnise:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

jeg har hatt hest i mange mange år, og er opptatt av enkle hjelpemidler i hverdagen med hest. Jeg er vel mer opptatt av dette enn selve utstyret til hest. Til hestene har jeg kun det nødvendigste av utstyr - en GOD sal, noen gode kvalitetshodelag, flere bitt så jeg kan finne ut hva hesten foretrekker og også bytte på, noen grimer, flere gode sjaberakker å bytte på osv.

Men det er de små hjelpemidlene i hverdagen som er viktige. Jeg vasket vannkar ol hver dag og da ble oppvakskost brukt flittig. Sleiv til å røre ut maten om jeg hadde vann i denne. gode bøtter til forskjellig bruk. Vaskekluter til bittvask og hodelagovertørking da jeg tørket over dette hve dag osv osv. Ja også en GOD saks. Svamper ol.

Jeg handlet mye småting på Europris ol. Små smarte saker for oppbevaring, vasking, notering.

Skrevet

Som nevnt; bitt o.l må du vente med da du ikke aner hva hesten fungerer på og hvilken størrelse den skal ha.

Hva skal du med fortøy, sånn helt uten vidre, forresten?

Skrevet

Skal du kjøpe voksen hest så følger det ofte med endel utstyr som passer hesten, ville ha ventet med å handle til du ser om hesten har ok utstyr fra før.

Kjøp inn etter at du har fått hesten, ofte kan det være slik at hester har utstyr som egentklig ikke passer til dem, å finne den perfekte salen feks kan ta tid. Av erfaring blir det endel kjøp og salg av div utstyr før du finner det opptimale for deg og din hest.

Men ting som fleecepledd er sikker lurt å handle inn på forhånd, jeg hadde to stk da et ofte lå til tørk. Hvor mange dekken du behøver kommer ann på tørkemulighetene i stallen du skal være på.

God tibud finnes ofte her http://stallasen.no/

Skrevet

Har hatt hest på for. Og i tillegg gått på naturbruk med fordypning hest. Men har aldri hvert borti problemstillingen med gaffateip. Må si den var ny for meg. :fnise:

Gaffateip kan også være en nødløsning om hesten river av seg en sko :)

Kjøleleire kan være greit å ha etter harde treninger. Om du skal bruke hesten til sprang, ville jeg hatt beskyttere uansett.

Trekk til å ha over salen for beskyttelse. En investering for salen din!

Delta om du trenger å leie hesten i hodelag ( noe man forøvrig skal gjøre uansett, med mindre man bare skal i paddocken.)

Skrevet

Et ekstra par tøyler!

Om du skal longere, så ville jeg også hatt en kapsun. Ser ofte folk lonsjerer hestene med lonsjelinen rett gjennom bittet, stakkars hester!!

Skrevet

Et ekstra par tøyler!

Om du skal longere, så ville jeg også hatt en kapsun. Ser ofte folk lonsjerer hestene med lonsjelinen rett gjennom bittet, stakkars hester!!

Jeg longerer kun med grime, det holder helt fint. Men det skal sies at jeg kun har en hobbyhest som longeres en sjelden gang, og ingenting avansert. :)

Skrevet

Jeg longerer kun med grime, det holder helt fint. Men det skal sies at jeg kun har en hobbyhest som longeres en sjelden gang, og ingenting avansert. :)

Det er hvertfall mye bedre enn å feste lina i bittet :) Om man skal lonsjere noenlunde jevnlig og på en måte som har noen effekt, er kapsun en grei investering.

Skrevet

Jeg holder på å ser etter en hest til salgs. Har allerede begynt å tenke på utstyret (og har en god del fra før også.). Til nå så ligger listen på;

- Sal.

- Hodelag.

- Diverse børster.

- Høynett.

- Saltstein.

- Fortøy.

- Fleece dekken.

- Svettedekken.

- Vinterdekken.

- Overgangsdekken.

- Noen grimer. (i tilfellet en ryker o.l.)

- Leietau.

- Avventer litt med beinbelegg, siden jeg ikke vet om hesten trenger det.

- Hovskrape.

- Svetteskrape.

- Sko og brodder.

- Reflekser til vinterbruk.

- Svamper og bøtter/stamper.

- Stallplass (ja, jeg må ha det som sjekkpunkt.)

- Shabrak/voilock.

- Bitt.

- Bandasjer.

- Bandasjeinnlegg.

- Sårkompress.

- Førstehjelpsskrin.

- Lærsåpe.

Har jeg glemt noe da?

EDIT: måtte adde noe som jeg kom på at jeg hadde liggende.

Regndekken

Transportbeskyttere (om du trenger det)

Lærfett

Saks :)

Showshine el. er fint å ha, men ingen nødvendighet. Og ellers hesteshampo eller babyshampo til vask av hesten.

Kjølegele er også godt å ha...

Her har hovslageren sko og brodder da, men vet ikke hvordan det er der du bor. :)

Så fremt salen passer trenger du ikke fortøy. Evt om du mener å bruke martingal.

Longsjeringsline

Innspenningstøyler el til longsjering, evt ridning om du vet å bruke det rett.

:)

Skrevet

Har hatt hest i over 20 år, og har aldri hatt bruk for gaffateip ;)

Har kun hatt hovbyll en gang på en av hestene, og da ble det lagt helsåle under skoen.

Har egen stall så trenger ikke skrive navn på bøtter. En kan jo bruke hvit sprittusj til å skrive navn, men etter en stund slites det vekk...

Men å bruke gaffateip til å reparere rifter i dekken må jeg kanskje teste ut. ;)

Skrevet

Vi har alltid gaffateip i stallen - har brukt det MYE (..og vi har aldri hatt hovbyll på noen av hestene)! Kjekt å ha :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Skal du ha kapsun, ikke kjøp sånn "vanlig" kapsun, den sklir inn i øynene på hesten, og har etter min mening dårlig passform. I starten trenger du vel egentlig bare det helt grunnleggende - som grime, leietau, kanskje et dekken, hodelag, sal m tilbehør, børster, medisinutstyr... Resten kan du kjøpe inn etterhvert - gjerne brukt (sjekk www.hestene.no - www.ponniklubben.net f.eks.)

Skrevet

Hva skal du med fortøy, sånn helt uten vidre, forresten?

De fleste hestene jeg har sett på til nå, har hatt veldig høy manke, så salen har glidd en del tilbake. I tillegg så har jeg tenkt å bruke hesten til sprang. (jeg vantt det i en konkurranse. Det er ikke sikkert at jeg skal bruke det, men jeg har det i det minste om det skulle bli nødvendig.)

Skrevet

Her har hovslageren sko og brodder da, men vet ikke hvordan det er der du bor. :)

Hovslageren her vil helst at vi har sko liggende. Det blir i tillegg billigere i lengden, siden det som oftest er billigere å kjøpe det i butikk, enn hos hovslageren.

Skrevet

Hvis du skal bruke hesten til sprang bør du ha beinbelegg. Billig forsikring! Ulldekken er mye bedre enn fleece hvis hesten er våt, da ull holder på varmen selv om det er vått. Og fleece blir elektrisk.

Ang. arnika og blue lotion, kjipt om du får en hest som ikke tåler det. Den ene min tåler ingen linimenter, har blitt noen uker med væskende sår og antibiotika.

Og gaffateip er faktisk veldig godt å ha! Hvis hesten gnager på bandasjene sine, hjelper det å teipe rundt borrelåsen. Mister den en sko osv, kan det hjelpe i noen dager med mye teip..

Sal, hodelag, bitt, evt stalldekken kan det være lurt å drøye til du har hesten. Hvis du ender opp med en stor og lang hest, trenger den større dekken enn en normal hest osv.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Gaffateip :hjerte: Hadde klikket på hesten min om jeg ikke hadde hatt det - teiper høver, grimer, ALT :fnise:

Skrevet

Hm.. noen som har erfaring i om en hestehandler pleier å selge med utstyr?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hestehandlere selger uten utstyr. Vanlig er at hesten kommer med grime og leietau. Enkelte private selgere, selger gjerne med utstyr da de ofte ikke trenger dette mer.

Hva slags raser ser du på? Tenker du å kjøpe en ferdig tilridd spranghest av varmblods ridehestrase?

Skrevet

Ser på varmblodsridehester, hannoveraner, oldenburger og holsteiner. Egentlig ikke noen spesielle raser, så fremst det er en varm rase. Det har ingen ting å si om hesten trenger litt tilridning og trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...