Gå til innhold

Utstyr til hest.


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk

Bare skyt meg - men jeg ville ikke ha satset på en varmblodstraver, iallefall ikke x-traver. Kan være mye rart med beina der, samt at hvis du vil ha RIDEhest, så bør du kjøpe deg noe som ikke er avlet for trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke enig med personen over her. Jeg har selv varmblodstravere, og de er utrolig allsidige hester! Har brukt de i både løp, og nå som ridehester. En av hestene som stod hos oss, brukes nå som dressurhest. Har man litt vilje og tålmodighet, kan man få en flott ridehest ut av en ex-traver.

Det er ikke hesten det kommer an på, men hånden som lærer den opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Hm.. noen som har erfaring i om en hestehandler pleier å selge med utstyr?

Nei, som regel gjør de ikke det. Min kom bare med grime, og det er vel det som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Jeg er ikke enig med personen over her. Jeg har selv varmblodstravere, og de er utrolig allsidige hester! Har brukt de i både løp, og nå som ridehester. En av hestene som stod hos oss, brukes nå som dressurhest. Har man litt vilje og tålmodighet, kan man få en flott ridehest ut av en ex-traver.

Det er ikke hesten det kommer an på, men hånden som lærer den opp!

Nå skal hun i hovedsak bruke den til tur/sprang, og jeg må si at blant annet en varmblodstraver (eller x) kanskje ikke er helt ypperlig til det (og joda, jeg vet hva jeg snakker om..)

Eller så tror jeg kanskje trådstarter mente varmblodsridehest, som er en ridehest og ikke traver som det blir dratt fram her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Når ble Hannoveraner og Oldenburger traver? :fnise:

Jeg er litt kvasi ang å omskolere en traver til ridehest. De er ikke avlet for å bære mennesker. De er avlet for å trave fort. Men de har som regel et veldig godt gemytt og har en stor will-to-please, noe som gjør de til perfekte hobbyhester. Men som aktiv spranghest eller dressurhest, så duger de ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Bazingaaa, jeg leste varmblodstraver, det stod jo RIDEHEST! Et tydelig tegn på at raggsokken bør ta seg en kaffe når jeg leser feil på så prinsipielt viktige ting :fnise:

Og ja, jeg mener fremdeles varmblodstravere ikke er førstevalget mtp. ridehest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Bazingaaa, jeg leste varmblodstraver, det stod jo RIDEHEST! Et tydelig tegn på at raggsokken bør ta seg en kaffe når jeg leser feil på så prinsipielt viktige ting :fnise:

Og ja, jeg mener fremdeles varmblodstravere ikke er førstevalget mtp. ridehest.

Baziiinga tu ju også :fnise: Og ja jeg er enig i deg både ang hest og kaffe :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på noen traver nei. Varmblodsridehest. :gjeiper:

Men, så klart, en kan få en fin hobby hest/lett sprang om en satser på en traver. Men om en skal prøve å gå i litt høyere klasser så kan det bli litt mer vrient. De har ikke musklene på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Du er heldig, som skal ut å kjøpe hest nå. Er helt klart kjøpers marked fortiden.

Og så mååå jeg bare nevne Welsh for deg. En god cob er utslåelig på sprangbanen, er helt rå i terrenget og har bevegelser som er skapt for dressurbanen. En skikkelig welsh med skyhøy wooohaa-faktor. I Norge har vi noe av de beste welshene i verden.

Sjekk ut www.welshcob.no og http://welshinorge.blogspot.com/

Det er flere knallgode unge welsh cobber til salgs fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig en welsh kan bli for liten. Så vidt jeg vet så blir de ikke høyere enn 150 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Welsh har ingen øvre høydegrense. Men det er mest vanlige med rundt 150-155 cm. Men det er også noen oppi 165 cm. Bare vært klar over at selv om de ikke er høye så er det alikevel MYE hest.

Hun her endte opp på nesten 160 cm og er MYE hest. Det er så mye power og masse, så det holder i bøtter og spann :fnise:

http://www.welshcob.no/pages/hestar/belize.html

Faren hennes, Roger, avler STORT. Han har en del avkom etter seg nå, som er salgsklare - http://www.welshcob.no/pages/hestar/roger.html

En venninne starter landsstevner med sin cob på 153 cm. En annen venninne starter MA på sin welsh på 136 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Welsher er fantastiske. Hadde en sec A en gang.. Sukk, så mye hest i en liten kropp. Skal nok ha sec D til gubben når vi får egen stall, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noe å se på ja. Jeg liker welsher, bare at jeg ikke trodde de ble så høye. (Kan ha med å gjøre at jeg bare har hengt med A og B.)

Får se litt på forsikringsordninger og sånt før jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe hest. Så jeg ikke møter veggen der. Hvor mye koster forsikring på hest ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hooks har god kvalitet, men det er ikke det billigste en kan komme opp med. (Men likevel så er det den nettsiden jeg først sjekker ut om jeg trenger noe hesteutstyr.)

borjes-tingsryd.se

Billig og ok kvalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pris på utstyr - sjekk bruktmarkedet! Tror nok mitt Dyonhodelag til 500 kr brukt vil se bedre ut om fem år enn et hodelag fra Hööks til samme pris. :fnise: Men for guds skyld kjøp en skikkelig sal, ikke slå deg til ro med en sal til 500 kr. Kontakt en dyktig saltilpasser og få tilpasset salen skikkelig så sparer du deg for fremtidige ryggproblemer ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ang. pris på utstyr - sjekk bruktmarkedet! Tror nok mitt Dyonhodelag til 500 kr brukt vil se bedre ut om fem år enn et hodelag fra Hööks til samme pris. :fnise: Men for guds skyld kjøp en skikkelig sal, ikke slå deg til ro med en sal til 500 kr. Kontakt en dyktig saltilpasser og få tilpasset salen skikkelig så sparer du deg for fremtidige ryggproblemer ol. :)

Skal så klart bruke litt penger på salen. Og få en salmaker til å se på den. Ville ikke kjøpt en brukt sal, for den kan ha blitt skadet av tidligere behandling og ubruk.

Ser at Hooks tilbyr prøvetimer for saler. Det er jo genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Kommer ann på hva du vil forsikre for osv. Jeg hadde full veterinørforsikring og det kom godt med da hesten havna på "sykehus" i to uker. Betalte 3500,- i året, men delte opp beløpet så slapp å ta alt på en gang.

Brukt utstyr er genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva du vil forsikre for osv. Jeg hadde full veterinørforsikring og det kom godt med da hesten havna på "sykehus" i to uker. Betalte 3500,- i året, men delte opp beløpet så slapp å ta alt på en gang.

Brukt utstyr er genialt.

Det er jo ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er jo ganske billig.

Og helt klart verdt det om du brått skulle stå der med en syk hest. Veldig deilig å vite at du kan ha hesten på "sykehus" om noe skulle skjedd istedet for å prøve å pleie hjemme. Forhåpentligvis slipper man å bruke forsikringen, men skummelt å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...