Gå til innhold

Utstyr til hest.


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Ja.

Det er ikke noe lett å finne seriøse hestehandlere her i området. Har snakket med ei, og hun virket veldig seriøs, men ingen av de hestene passet meg. Syns kjemien skal stemme om jeg først skal gå til kjøp. Men ellers så er det veldig mye useriøst ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.

Det er ikke noe lett å finne seriøse hestehandlere her i området. Har snakket med ei, og hun virket veldig seriøs, men ingen av de hestene passet meg. Syns kjemien skal stemme om jeg først skal gå til kjøp. Men ellers så er det veldig mye useriøst ute å går.

Sant. Hva har du i budsjett? Leter du hovedsaklig i Norge? Vet om flere som har kjøpt gode hester i Sverige i det siste, men det blir jo fort en større prosess enn å lete i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Hva har du i budsjett? Leter du hovedsaklig i Norge? Vet om flere som har kjøpt gode hester i Sverige i det siste, men det blir jo fort en større prosess enn å lete i nærområdet.

akkurat nå har jeg 30 tusen, men kan på ganske kort tid gå opp til 50-60. Leter hovedsakelig i Norge. Er litt usikker på hvordan det er med import og greier. Har tenkt litt på hest fra Sverige eller Danmark, det frister veldig. Men det er nok også ganske dyrt i og med at en må betale mva i tillegg, import og langtransport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale moms (25%) og kjøttavgift på 6000 ( tror jeg) Og selvsagt transport, lurer på om du ikke må betale moms av transporten også? Kommer ikke på mer i farten. Hvorvidt det lønner seg eller ikke, er jeg ikke sikker på, men du har hvertfall et bredere marked å lete i, så du kan komme lenger med pengene du har til rådighet. Men, du må jo reise for å prøve; det koster jo, også er det jo alltid usikkert om du kan stole på hestehandler eller ikke...

Endret av Xtra_lilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på en nokså ung hest. Mellom 2-6 år (kanskje noe høyere, spørs på hesten.) Helst vallak og har en god bygning med gode bein. Av rasene som er nevnt til nå. Skal ha stamtavle og papirer i orden. Skulle vel være mulig å finne en hest som passer til det i Norge også vel? Det er jo tross alt ikke så mange krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på en nokså ung hest. Mellom 2-6 år (kanskje noe høyere, spørs på hesten.) Helst vallak og har en god bygning med gode bein. Av rasene som er nevnt til nå. Skal ha stamtavle og papirer i orden. Skulle vel være mulig å finne en hest som passer til det i Norge også vel? Det er jo tross alt ikke så mange krav.

Tror jeg er litt hestesyk, begynte å lete rundt på Finn etter passende emner :fnise: Men skulle tro det samme ja, og tror også markedet er litt tregt for tiden, folk sliter med å selge hestene sine til den prisen de setter, så er nok rom for å diskutere pris i mange tilfeller. Og - det er jo ikke kjøpet av hesten som koster mest, den er jo dyrest når den står i stallen, og det gjelder jo like mye for de som trenger å få solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er vel flere som selger hestene sine til våren/sommeren? Hvert fall det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Det er veldig mye hest ute på markedet nå, noe som er gunstig for en kjøper - hestene går muligens til lavere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det lønner seg å kjøpe i utlandet mtp kursen (tenker DK og SE)

Men for å ta inn hest til landet, så skal du betale kr 25 % av hestens kjøpsverdi, pluss kr 6000,- i kjøttavgift og 25 % på transport av hesten fra selger til kjøper. Her er det en fast takst så det spiller ingen rolle om man putter hesten i en trillebåre å triller den hjem :fnise:

Det er mye bra hester der ute, men ikke alltid like enkelt å finne.

Jeg må nesten promotere henne jeg da :fnise:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26254447

Hun selges billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så regnestykket vil se noe sånn som dette om hesten koster 20 tusen?

18008 NO + 4500 + 6000 + transport = 28508?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Jepps. Transporten husker jeg ikke. Men er en fast takst der. Og det er kun momsen av transporten du skal betale. Var med å hente hest for et par år siden og det kom bare på noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slekting av meg skal selge en hoppe i august, de bor i sverige. Det er en fire år kaldblodshest med godt gemytt. Er opplært innenfor kjøring, men må ha mer mht riding. Hun skal ha 18000 sv.kr for den. Den går med føll nå så selges ikke før føllet er avvent.. I norge tror jeg prisen ville vært høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

En slekting av meg skal selge en hoppe i august, de bor i sverige. Det er en fire år kaldblodshest med godt gemytt. Er opplært innenfor kjøring, men må ha mer mht riding. Hun skal ha 18000 sv.kr for den. Den går med føll nå så selges ikke før føllet er avvent.. I norge tror jeg prisen ville vært høyere.

Synes ikke det var så billig. En kaldblods, som ikke er stratklar (for travbanen) blir gjerne ikke solgt for mer enn 5-10 000,- Men klart det at hun er hoppe øker prisen litt om hun har avlsverdi. Ellers så øker prisen om hesten er startklar for konkuranser (ridning, marathonkjøring ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Generelt vil jeg si at alt av travhest ikke er verdt så mye for tiden dersom de er utrente etc. Det er MASSEVIS av den typen ute til salgs på finn.no, så markedet er ikke akkurat bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en fast takst så det spiller ingen rolle om man putter hesten i en trillebåre å triller den hjem :fnise:

Ble bare litt nysgjerrig på dette? Fast takst på transport av hest; enten den står med flere på lastebil eller man henter den selv? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slekting av meg skal selge en hoppe i august, de bor i sverige. Det er en fire år kaldblodshest med godt gemytt. Er opplært innenfor kjøring, men må ha mer mht riding. Hun skal ha 18000 sv.kr for den. Den går med føll nå så selges ikke før føllet er avvent.. I norge tror jeg prisen ville vært høyere.

Jeg mener prisen hadde vært lavere, i og med at det er veldig mye kaldblods ute å går. En kan fint finne en traver som er travtrent for rundt 10.000, og som også har blitt godt innridd. Har knapt sett kaldblods oppi 18 tusen, men det var skikkelig store travere som har kjent inn en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...