Gå til innhold

Utstyr til hest.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg holder på å ser etter en hest til salgs. Har allerede begynt å tenke på utstyret (og har en god del fra før også.). Til nå så ligger listen på;

- Sal.

- Hodelag.

- Diverse børster.

- Høynett.

- Saltstein.

- Fortøy.

- Fleece dekken.

- Svettedekken.

- Vinterdekken.

- Overgangsdekken.

- Noen grimer. (i tilfellet en ryker o.l.)

- Leietau.

- Avventer litt med beinbelegg, siden jeg ikke vet om hesten trenger det.

- Hovskrape.

- Svetteskrape.

- Sko og brodder.

- Reflekser til vinterbruk.

- Svamper og bøtter/stamper.

- Stallplass (ja, jeg må ha det som sjekkpunkt.)

- Shabrak/voilock.

- Bitt.

- Bandasjer.

- Bandasjeinnlegg.

- Sårkompress.

- Førstehjelpsskrin.

- Lærsåpe.

Har jeg glemt noe da?

EDIT: måtte adde noe som jeg kom på at jeg hadde liggende.

Endret av HopelessFear
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Longeringstau? Ah, broddenøkkel, det er utrolig kjekt å ha! :opplyser:

Endret av Bodillen
Skrevet

Longeringstau? Ah, broddenøkkel, det er utrolig kjekt å ha! :opplyser:

Jeg vet, broddenøkkel er gullverd. Har kombinert hovskrape og broddenøkkel. Veldig praktisk når det trengs.

Hm.. hadde kanskje vært lurt å hatt et longeringstau liggende, ja. Om jeg ikke husker feil så er det tilbud på det på felleskjøpet, så får ta meg en tur. :)

Skrevet

Salsåpe/pusseutstyr, mini-førstehjelpsskrin med grønnsåpe, jod, sårbandasjer og sånne ting.. Kommer visst ikke på noe mer for øyeblikket..

Skrevet

Lurer litt på om jeg skal invistere i transportbeskyttere, eller om det holder med bandasjer. Om jeg tar de helt under ballene. Har erfart at de lett kan dette av. :/

Skrevet

Hipposan/helosan/sinksalve er kjekt å liggende i tilfelle hesten drar på seg noen småsår.

Hva slags utstyr du trenger kommer jo litt an på hva du skal bruke hesten til. Selv har jeg travhester, og da trengs det mye mer utstyr og diverse enn om man har en hobbyhest som kun skal brukes til ridning.

Arnica er uansett veldig kjekt å ha. Det kan du bruke til å massere hesten med (bein, rygg, nakke osv) om den blir stiv. Jeg bruker det hver gang vi har vært ute og trent. Trener du hardt kan du bruke blue lotion på beina under bandasjer (hjelper på muskelrestitusjon blant annet). Arnica og blue lotion fåes på felleskjøpet.

Et ordentlig bitt som passer munnen til hesten bør du også skaffe. Det er viktig at bittet skal ikke stikke utenfor minnviken, da er det for stort (Veldig mange bruker for stort bitt fordi det er gammel lærdom at bittet skal stikke 1/2 cm ut på hver side - dette er altså feil.) Mulig du vet alt dette fra før, men tenker jeg allikevel skulle nevne det.

Skrevet

Lurer litt på om jeg skal invistere i transportbeskyttere, eller om det holder med bandasjer. Om jeg tar de helt under ballene. Har erfart at de lett kan dette av. :/

det kommer litt an på hvor langt du skal transportere den. Selv har jeg uskodde hester, så for korte turer trenger jeg ikke beskyttere på. I sommer da vi dro 50 mil til NM i distanse oppdaget vi hvor viktig det var med hale beskytter, etter 7 timer på hengeren hadde hesten til venninna mi skrubbsår på halerota!

ER du sikker på at du trenger dekken forresten? Hva slags hest har du planer om? Jeg bruker dekken på den ene av hestene, for han setter dårlig pels, men de andre trenger bare dekken når det er veldig vått. de hholder fint varmen i 25 blå. Dessuten er det godt mulig at du får med sal etc, selv om det at det følger med hesten kanskje ikke er noen garanti for at det er passe da...

Skrevet (endret)

Det skal være en hobby/lav sprangklasse hest. Så seler og sulky blir ikke første prioriteten akkurat.

Har helosan og sinksalve liggende.

Miss Puddel: Ja, jeg er sikker på det. Det skal være en varm rase.

Endret av HopelessFear
Skrevet

Ekstra stilbøyleremmer er kjekt å ha liggende, samt ekstra gjordt.

Ikke ofte slike ting ryker, men når de først gjør det så er det utrolig kjedelig å stå der.

Lykke til med hestejakten :-)

Skrevet

Miss Puddel: Ja, jeg er sikker på det. Det skal være en varm rase.

hehe, blir som frysepingla mi det, de andre koser seg i kulda og bruser med pelsen som enorme spurver, mens han fryser og må ha på vinterfrakken i fem minus... Rart at det skal være SÅ veldig forskjell egentlig, men jeg ser jo at han har en helt annen pelskvalitet enn kaldblodsene...

Skrevet

Ekstra stilbøyleremmer er kjekt å ha liggende, samt ekstra gjordt.

Ikke ofte slike ting ryker, men når de først gjør det så er det utrolig kjedelig å stå der.

Lykke til med hestejakten :-)

Ja, det hadde vært kjekt å ha. Hadde helt glemt det.

Takk for det. :)

Skrevet

Noen som har noen anbefalinger av nettsider en kan se på annonser? Vet av finn, men jeg er litt skeptisk til å kjøpe derfra. Det virker som mye useriøst der.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg bruker ikke transportsokker eller bandasjer, men så er mi uskodd da. Men halebeskytter bruker jeg. Og man bør ha etpar ekstra grimer liggende, min for eksempel er grimedreper av rang.

Skrevet

min for eksempel er grimedreper av rang.

Kjenner til den ja. Vet av flere hester i stallen som er desperat for å ødelegge og vrenge av seg grimer.

Skrevet

om du er intressert i kjøpe brukt fra Sverige kan jeg anbefale hästnet.se

masse utstyr og gjerne veldig billig.

Skrevet

Tenkte mer på hesteannonser. Tror det blir litt for dyrt å importere fra Sverige. Men har ingenting imot brukt utstyr, så fremst det er brukbart. Skal sjekke ut den nettsiden. :)

Skrevet

hooks.no har mye billig hesteutstyr.

Skrevet

hooks har god kvalitet, men det er ikke det billigste en kan komme opp med. (Men likevel så er det den nettsiden jeg først sjekker ut om jeg trenger noe hesteutstyr.)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I begynnelsen er det vanskelig å vite nøyaktig hva denne hesten trenger. Bitt ol må du nesten vente med til du er mer kjent med hesten og dens munn (bitt er en liten vitenskap og man kan ikke bare kjøpe et bitt og håpe på det beste) det samme gjelder sal.

Bøtter må du ha. Vannbøtte (kjekt å ha selv om hesten har drikkekar - viktig at hesten får i seg nok vann). Vaksebøtte, en liten bøtte til sårvask.

Men det aller viktigste i begynnelsen er å ha et godt stall-apotek. Hibiscrub er genialt. Engangs grytesvamper er en forbruksvare. Masse bomull. Gode sårsalver. Sinksalve. Helosan. Sårspray. Sårgele. Varmebandasjer og bandasjeplater (fint til transport også) Selvklebende bandasjer - mange av denne da de går fort.

Gaffatape/sølvtape!! Et must i stallen!!

Grønnsåpe og oppvaskkost!! For vask av krybbe og vannkar ol.

Håndkler. Jeg pleier å kjøpe billige pakker med gulvkluter. Veldig kjekt å alltid ha en for daglig bittvask og en med litt salsåpe på for den daglige stellen av alt lærtutstyr. Tørk av hodelag ol hver dag!!

Skriveblokk og penn. Veldig kjekt

Skrevet

Gaffatape/sølvtape!! Et must i stallen!!

Kan ikke se for meg noen situasjoner der gaffatape er nødvendig? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...