Gå til innhold

hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe bolig til oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei han har ikke mer enn 5% EK. Så vi kausjonerer for den siste 5%.

Leiligheten er ikke stor(50 kvadrat), men den er nesten ny. Det er en eierleilighet, og han eier nå en 1/4 av et hus.

Beliggenheten er svært sentral. Faktisk får man det ikke mer sentralt, i en av landets største byer.

Så det er faktisk mulig å etablere seg uten hjelp fra foreldrene. 150 tusen burde de fleste i jobb klare å spare opp i løpet av et par år, og da kommer man seg inn på boligmarkedet hvis man er villig til å bo utenfor sentrum av Oslo.

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag. Om sønnen din kjøpte leilighet for ett par år siden er dette ikke lenger gyldig. At han får seg leilighet til 1,8 kan jeg forstå, men når man må opp i 2,5 mill for en 2 roms da virker det for meg uløselig. Spesielt dersom man er en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke slik at dem som er alene ikke kan kjøpe bolig! Kanskje ikke villa til 10mill, men noe kan de få.

Dersom noen faktisk mener at staten burde regulere boligmarkedet, så blir jeg nesten litt lei meg. Skal vi ikke ha noe frihet her i landet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene i Norge er blitt helt vanvittige de siste årene.

Foreldrene mine kjøpte leilighet til 450 000,- i 1999. Ti min fra Bergen sentrum.

Solgte den i 2007 til 1,9 mill. Det er stor forskjell på bare åtte år. Huset de kjøpte i 2007 (nytt) kostet 2,4mill, ble i 2009 takstet til 3mill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag. Om sønnen din kjøpte leilighet for ett par år siden er dette ikke lenger gyldig. At han får seg leilighet til 1,8 kan jeg forstå, men når man må opp i 2,5 mill for en 2 roms da virker det for meg uløselig. Spesielt dersom man er en person.

Men kjære vene da :gjeiper: Han signerte kontrakten idag! Og den kostet ikke 1.5 engang. Men 1.39.

Du får tro hva du vil:-) Jeg vet hva som er sannheten. Kunne ha lagt ut prospektet, men ønsker ikke at sønnen min skal bli gjenkjent.

Husk, jeg sa det var en av de større byene rundt Oslo da. Ikke Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag.

Det er fullt mulig. Broren min kjøpte i fjor en 60 kvm toroms leilighet på Tveita. Pent oppusset. Til 1,6 mill. De som ikke var fullt så pent oppusset gikk enda lavere. Og han har helt gjennomsnittlig lønn, hadde spart seg opp veldig lite og hadde ingen kausjonister. En god venninne kjøpte i november en 50 kvm leilighet på Hovseter til 1,7, med litt over gjennomsnittlig lønn (400 000) og uten hjelp fra andre, men hun hadde riktignok spart seg opp 200000 i egenkapital. To av flere eksempler fra min omgangskrets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også litt med når man skal ut på markedet, det går an å ha litt flaks/teft.

Jeg er alenemor og kjøpte en leilighet på mitt hjemsted, en liten by, rett før fødselen for snart 5 år siden. Jeg pusset opp i to år, men måtte så selge grunnet dårlig jobbmarked. Jeg hadde flaks og traff toppen rett før finanskrisen begynte, fikk 450.000 mer enn jeg ga.

Jeg leide nesten ett år i Oslo og kjøpte så en 3-roms leilighet relativt sentralt da markedet var på det laveste (fikk lån grunnet høy EK). Leiligheten har steget 3-400.000 i verdi på to år, har da brukt 200.000 på oppussing(lån+oppsparte midler). Etter 5 år har jeg snart 1.000.000 i EK (inkl. det som er nedbetalt på lån), som nå investeres i ny bolig sammen med min samboer. Vi kjøpte oss tidlig inn i et prosjekt, så den nye boligen har steget 150.000 uten at den er påbegynt, vil vel øke ytterligere 50.000 før vi flytter inn.

Jeg hadde min far som medlånetaker på den første leiligheten, men dette var fordi jeg ikke var i jobb, ellers ville det gått greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag. Om sønnen din kjøpte leilighet for ett par år siden er dette ikke lenger gyldig. At han får seg leilighet til 1,8 kan jeg forstå, men når man må opp i 2,5 mill for en 2 roms da virker det for meg uløselig. Spesielt dersom man er en person.

Langt fra umulig.

Eksempel: 3-roms, 69m2, i Drammen for 984.000,-

Ikke alle leiligheter ligger på Frogner i Oslo vet du... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag. Om sønnen din kjøpte leilighet for ett par år siden er dette ikke lenger gyldig. At han får seg leilighet til 1,8 kan jeg forstå, men når man må opp i 2,5 mill for en 2 roms da virker det for meg uløselig. Spesielt dersom man er en person.

Vi betalte 1,5m for 130 kvadrat rekkehus med tre soverom, nesten ingen ting å gjøre før innflytning og nytt bad ;)

Passe sentralt i en passe stor by (70 000 innbyggere) en time fra Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligprisveksten er egentlig ganske skremmende.

Selv korrigert for reallønnsvekst og inflasjon er prisene nå rundt 2,5-3 ganger hva de var for 15-16 år siden. Det sier en del...

Eksempel:

I 1995 hadde jeg en årsinntekt på rundt 250.000 kroner, mens en 60m2 2-roms leilighet kostet rundt 300.000 kroner. For en årslønn kunne man nesten få kjøpt en leilighet. Mens nå 16 år senere har jeg en årslønn på 450.000 kroner og den eksakt samme leiligheten selges for rundt 1.800.000 kroner. Altså fire årslønner.

Prisveksten spiller liten rolle for oss som nå er inne på boligmarkedet, men det er lite tvil om at det er vanskelig å komme med som nyetablerte unge voksne. Man må for det første ha egenkapital, og for det andre en relativt god inntekt for å betjene lånet.

Årsaken er nok sammensatt.

Landet har sett sterk økonomisk vekst disse siste årene, kanskje sett bort fra fallet i 2008. Det gir folk mere penger å handle for og slik sett presses prisene opp.

Ellers er det stor tilflytning til de største byene, mens man samtidig bygger alt for få nye boliger i disse områdene. Altså blir etterspørselen for hver år som går høyere og høyere i forhold til tilbudet.

Til slutt må det også nevnes at myndighetene har gjort det skattemessig gunstig å eie egen bolig, siden man får skattefradrag for renteutgifter samtidig som ligningsverdien har vært lav.

Det er også ett faktum at mange flere bor i enehusholdninger nå enn det som var vanlig tidligere. Vi stiller svakere økonomisk enn par med to inntekter. Men vi kjemper på samme arena når det gjelder bolig.

Første steg er å øke takten på boligutbygging. Bygg flere sentrumsnære boliger i de største byene.

Ellers tror jeg det ser mørkt ut for oppviksende generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag.

Det går så fint så. Denne søkte jeg opp på finn.no med kriteriene "maks 1,5 mill inkl fellesgjeld" og minimum areal 50 m2.

I tillegg kommer det faktum at ikke alle bosetter seg nær de større byene og ute i distriktene er ofte boligprisene mye lavere. Se her f.eks.

Men, klart, uten bistand fra foreldre må man belage seg på å jobbe og spare penger i noen år før man kjøper. Selv var jeg 37 før jeg kunne kjøpe min første leilighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint så. Denne søkte jeg opp på finn.no med kriteriene "maks 1,5 mill inkl fellesgjeld" og minimum areal 50 m2.

I tillegg kommer det faktum at ikke alle bosetter seg nær de større byene og ute i distriktene er ofte boligprisene mye lavere. Se her f.eks.

Men, klart, uten bistand fra foreldre må man belage seg på å jobbe og spare penger i noen år før man kjøper. Selv var jeg 37 før jeg kunne kjøpe min første leilighet. ;)

Jeg gir meg delvis :gjeiper: Man må regne med at flere av disse leilighetene dere refererer til går over takst. Jeg bor i stavanger og både her og i sandnes er det vanskelig å få tak i en leilighet på 50 kvadrat under 2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg delvis :gjeiper: Man må regne med at flere av disse leilighetene dere refererer til går over takst. Jeg bor i stavanger og både her og i sandnes er det vanskelig å få tak i en leilighet på 50 kvadrat under 2 mill.

Men om man er alene som man jo påpeker som et av poengene tidligere i tråden - trenger man da 50 kvadrat?

Spørsmålet er jo ikke OM man kan kjøpe bolig, men om man kan kjøpe den standarden man helst ønsker seg. Nei, kanskje man ikke kan det med en gang, men må ta til takke med 30-40 kvadrat mens man sparer opp til neste boligprosjekt. poenget er jo å komme seg ut på boligmarkedet, og det har man muligheter til hvis man senker kravene sine.

Så det er vel ikke det at det er så synd på oss nordmenn som ikke har råd til å kjøpe bolig. Men heller at vi har blitt så fryktelig bortskjemte og vil ha "alt" med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det handler ikke om bortskjemhet, det handler om det skal være slik at det bare er visse mennesker som skal ha råd til bolig og dermed øker klasseskillene ennå mer. Boligmarkedet i Norge er altfor overopphetet og langt hinsides fornuft

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om man er alene som man jo påpeker som et av poengene tidligere i tråden - trenger man da 50 kvadrat?

Spørsmålet er jo ikke OM man kan kjøpe bolig, men om man kan kjøpe den standarden man helst ønsker seg. Nei, kanskje man ikke kan det med en gang, men må ta til takke med 30-40 kvadrat mens man sparer opp til neste boligprosjekt. poenget er jo å komme seg ut på boligmarkedet, og det har man muligheter til hvis man senker kravene sine.

Så det er vel ikke det at det er så synd på oss nordmenn som ikke har råd til å kjøpe bolig. Men heller at vi har blitt så fryktelig bortskjemte og vil ha "alt" med en gang.

Enig. Det er ikke synd på en enslig som må bo på 30-40 kvm, det er sånn det er. Det er ikke som om familier med to inntekter bare kan kjøpe seg en 2-300 kvm enebolig med diger hage og dobbel garasje bare fordi de har så lyst. Det bor veldig mange familier med to barn på under 100 kvm. At en enkeltperson skal se det som nærmest en menneskerett å ha råd til å kjøpe en bolig på halvparten av den størrelsen er i grunnen ren bortskjemthet.

Jeg synes uansett det blir rart å snakke om et overopphetet boligmarked. Så lenge folk er villige til å betale det det koster og har råd til det så er det det boligene er verdt og det må man bare leve med. De aller fleste av oss som nå sitter på relativt store selveide boliger har kjøpt oss opp fra små leiligheter og sakte men sikkert bygget oss opp en egenkapital mens vi har betalt ned på lån og fått med oss prisøkninger. Det er vanligvis det som er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, befolkningen blir delt i to, de rike bor i egne boliger, mens folk flest må leie. Sånn kan vi ikke ha det

Jeg må ærligtalt innrømme at jeg langt ifra føler meg som en millionær fordi jeg har bolig. Vi er to, men vi har det likevel veldig trangt, og det er en utfordring å få ting til å gå rundt hver månede. Så jeg syns ikke kommentaren din er korrekt på noen måte.

jeg nekter å tro at man kan få en 50 kvadrat meter stor leilighet for under 2 mill i dag. Om sønnen din kjøpte leilighet for ett par år siden er dette ikke lenger gyldig. At han får seg leilighet til 1,8 kan jeg forstå, men når man må opp i 2,5 mill for en 2 roms da virker det for meg uløselig. Spesielt dersom man er en person.

Jo da, det gjør en helt fint. Vi kjøpte en 85kvm selveier leilighet til 1,3 mill. Det var et stykke utenfor bergen sentrum. Men vi fant ut at hvis det var det som skulle til for at vi fikk bolig, så fikk vi begynne der inntil vi får råd til å kjøpe annet sted.

Jeg gir meg delvis :gjeiper: Man må regne med at flere av disse leilighetene dere refererer til går over takst. Jeg bor i stavanger og både her og i sandnes er det vanskelig å få tak i en leilighet på 50 kvadrat under 2 mill.

Nå er det faktisk ingen steder i landet boligmarkedet er så sykt som i stavanger. Det er helt over styr der, og det er faktisk ikke representativt for boligmarkedet generelt, heldigvis! Det er bare å kikke litt på finn.no på forskjellige byer, så ser du at det er svært få steder det er så enormt høye priser som i Stavanger. Det er kanskje en og annen bydel i de større byene hvor prisene er skyhøye, men det er alltid områder som er billigere enn andre.

Ja, det er en kjensgjerning at det er vesentlig lettere når en er to. Men jeg tror nok og at mange unge i dag har alt for høye forventninger til hva de kan kjøpe når de skal ut på markedet. En skal helst ikke måtte gjøre noe som helst med boligen, og det er jo klart at når en vil ha nytt så må en betale. Vi kjøpte et oppussings prosjekt, og har hatt en del utfordringer med å få alt i stand. Men resultatet er verdt det. Det har også lært oss veldig mye i prossesen. Så neste gang vi kjøper kjøper vi nok ikke noe som må gjøres like mye med som denne leiligheten, men vi vet at noen utfordringer med en ny bolig kan vi ta på strak arm.

Boligprisen er nok en kombinasjon av økt etterspørsell, og at unge som vil kjøpe seg inn på markedet er for fine på det. Ingenting skal gjøres selv, slik en gjorde før, og de forventer at første boligen skal være strøken. Hvis en skal være realistisk innenfor budsjett og boligmarked kunne nok langt flere ha kjøpt uten at foreldrene hadde måtte hjelpe økonomisk, om de hadde vært villig til å pusse opp litt. jo da, i enkelte byer er det mer vanskelig enn ellers i landet, slik som stavanger, men jeg føler ikke at det er representativt for boligmarkedet generelt. Folk kan ofte hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boligmarkedet i Bergen er minst like sykt som i Stavanger, Bergen er en veldig dyr by å kjøpe i, like dyr som Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må spare, jobbe og rett og slett håpe på det beste. Jeg har ihvertfall ikke foreldre som kan kjøpe en bolig til meg, så her sparer jeg alt jeg kan i BSU, samtidig som jeg har en annen boligsparing i tillegg. Jeg er nok sikkert over 30 før jeg får kjøpt egen bolig sammen med samboer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mer og mer tydeligere klasseskiller i Norge i dag; særlig blir det tydelig i boligmarkedet, hvor noen får betydelig hjelp hjemmefra for å kjøpe bolig. Dette presser prisene enda mer opp og det blir umulig for de som ikke er bortskjemte med rike foreldre å komme seg inn på boligmarkedet . Jeg synes det er helt forferdelig hvordan det har blitt i dag, når man går i banken for å få lån og de ser dumt på deg hvis du ikke har en mann eller foreldre til å spytte i potten. Så mye for det moderne samfunnet; de forventer jo at du skal forsørges eller at familien skal betale. Skal det være slik at ingen aleneboende skal kunne få lov til å eie sin egen bolig? skrekk og gru, gruer meg til fremtiden jeg

..men jeg regner med du synes det hadde vært greit å hjelpe dine egne barn med å spytte i noen hundretusener i egenkapital eller stille som garantist dersom de skulle kjøpe bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Prisene i Norge er blitt helt vanvittige de siste årene.

Det synes jeg også. Da foreldrene mine kjøpte det huset vi bor i nå, kostet det 2 mill. Hvis vi skulle ha solgt det nå ville det glatt kunne gå for 15 mill.

Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en leilighet selv om foreldrene mine hadde spyttet inn noen penger. Selv om man allerede bor i et bra hus, så trenger ikke det bety at man har masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boligmarkedet i Bergen er minst like sykt som i Stavanger, Bergen er en veldig dyr by å kjøpe i, like dyr som Oslo

Ikke korrekt!

I følge Boligprisstatistikken på DinSide fra 4. februar i år ligger Oslo en god del over Stavanger, som igjen ligger en like langt over Bergen. Gjennomsnittprisen er faktisk over 30% høyere i Oslo enn i Bergen. ;)

Snittprisen per kvadratmeter t.o.m. januar 2011

Oslo = 34.900 kroner

Stavanger = 31.500 kroner

Bergen = 26.600 kroner

Tromsø = 25.700 kroner

20757846.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...