Gå til innhold

hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe bolig til oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det er mer og mer tydeligere klasseskiller i Norge i dag; særlig blir det tydelig i boligmarkedet, hvor noen får betydelig hjelp hjemmefra for å kjøpe bolig. Dette presser prisene enda mer opp og det blir umulig for de som ikke er bortskjemte med rike foreldre å komme seg inn på boligmarkedet . Jeg synes det er helt forferdelig hvordan det har blitt i dag, når man går i banken for å få lån og de ser dumt på deg hvis du ikke har en mann eller foreldre til å spytte i potten. Så mye for det moderne samfunnet; de forventer jo at du skal forsørges eller at familien skal betale. Skal det være slik at ingen aleneboende skal kunne få lov til å eie sin egen bolig? skrekk og gru, gruer meg til fremtiden jeg

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har greid meg fint på egenhånd også jeg da.

Fikk selvsagt ikke huslån mens jeg enda var student, men nå som jeg jobber er det en annen sak. Kunne ikke kjøpe slottet med en gang, for å si det sånn... Men et sted må man jo begynne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om du har jobb når du er alene, uten mann eller foreldre er det ingen mulighet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er harde fakta og realiteter gitt.

Et tenkt regnestykke : du skal kjøpe en bolig til 2.5 mio, og banken krever 20 % egenkapital. Da trenger du 500.000 på konto.

Hvor lang tid tar det å få spart opp dette ? Tjener man la oss si 400-500.000 i året og legger av ca 50.000 (litt over 4 tusen/mnd) i året, så tar det jo fort 10 år. Det vil si at man skal min. 10 år i arbeidslivet med grei lønn.

Er nok ikke alle som er i den kategorien nei, og derfor som du så korrekt påpeker trenger man hjelp av foreldre (eller kanskje andre formuende i familien) til egenkapital.

Desverre er det blitt sånn i dette landet (også Sverige for den saks skyld) at vi sylter ned pengene våre i bolig, og dette driver prisene i været. Samtidig er det nesten nullvekst i nyboligbygging og befolkningen øker (= mer etterspørsel etter bolig). Det ser håpløst ut for de unge. Tidligere sentralbankssjef Gjedrem ville ha en skatteskjerpelse på bolig, fordi han også ser klare skjevheter her. Visse reguleringer må til for at boligprisene skal komme noe ned igjen. Samtidig så vet vi at befolkningen blir mer og mer formuende, og "alle" repeterer at bolig er den beste langsiktige investeringen som er.

Idag er også rentenivået lavt, hvilket gir grunnlag for lettere å betale på lån. En sterkere renteoppgang over noen år kan igjen dempe kjøpelysten på bolig. Allikevel vil den naturlie etterspørselen være der p.g.a befolkningsvekst og lite boligbygging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke fortsette slik at det er bare millionærer som har råd til å kjøpe bolig i Norge, det er jo dit vi er på vei. Sykt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, befolkningen blir delt i to, de rike bor i egne boliger, mens folk flest må leie. Sånn kan vi ikke ha det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om du har jobb når du er alene, uten mann eller foreldre er det ingen mulighet

Det er ikke umulig! Sønnen min er alene, svært ung og uten tilstrekkelig egenkapital. Han fikk lånt 1.5 i banken med kausjon på halve egenkapitalen fra oss foreldre. Nå er han huseier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig! Sønnen min er alene, svært ung og uten tilstrekkelig egenkapital. Han fikk lånt 1.5 i banken med kausjon på halve egenkapitalen fra oss foreldre. Nå er han huseier:-)

ja, men da har han jo nettopp fått hjelp av foreldre, med kausjon. Ikke alle har foreldre som har mulighet til å stille som kausjonister

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men da har han jo nettopp fått hjelp av foreldre, med kausjon. Ikke alle har foreldre som har mulighet til å stille som kausjonister

Jeg forsto på førsteposeten at det her var snakk om kapital, ikke sikkerhet i form av kausjon.

Det var heller ikke meningen at sønnen min skulle ha kausjon, men så ble han pga salg hevet ut av leiligheten sin et halvt år før tida. Da mistet han muligheten til å spare opp hele EK.

Det er ikke umulig å bosette seg uten hjelp av foreldre, men man må sette tæring etter næring, og kanskje starte med en bitteliten leilighet og så avansere. Man kan heller ikke forvente å klare å bosette seg midt i Oslo som førstagangsetablerer. Kikker man litt utenfor byen er det store muligheter for å få seg en bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er realiteten. En bolig koster det den koster og har du ikke råd så kan du ikke kjøpe. Hva foreslår du som løsning egentlig? At alle boliger blir nedskrevet i verdi slik at de som allerede eier mister pengene sine? Det vil jo uansett bare bli et spørsmål om tid før prisene går opp igjen. Har man ikke råd til å kjøpe må man velge et billigere sted (det er ingen menneskerett å kunne kjøpe bolig akkurat der man vil, Oslo er dyrt og man MÅ ikke bo der) eller leie, så enkelt er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er realiteten. En bolig koster det den koster og har du ikke råd så kan du ikke kjøpe. Hva foreslår du som løsning egentlig? At alle boliger blir nedskrevet i verdi slik at de som allerede eier mister pengene sine? Det vil jo uansett bare bli et spørsmål om tid før prisene går opp igjen. Har man ikke råd til å kjøpe må man velge et billigere sted (det er ingen menneskerett å kunne kjøpe bolig akkurat der man vil, Oslo er dyrt og man MÅ ikke bo der) eller leie, så enkelt er det.

jada, sånne svar kommer alltid, at "sånn er det bare", hadde alle bare akseptert alltid at slik er det, hadde verden aldri endret seg. Det er lov å være kritisk til hvordan det er nå. Jeg synes boligpriser kunne vært på et fornuftig nivå, ikke vill texas slik det er på boligmarkedet her i Norge. Og har jeg nevnt noe om å bo i Oslo sentrum?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er et poeng at det i et sosialdemokrati skal være mulig å skaffe seg bolig selv om man ikke er millionær

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke umulig! Sønnen min er alene, svært ung og uten tilstrekkelig egenkapital. Han fikk lånt 1.5 i banken med kausjon på halve egenkapitalen fra oss foreldre. Nå er han huseier:-)

Men hva får man for 1,5 mill? Enten må han ha hatt en dualig egenkapital utenom, ellers må dere må svært lite sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. I andre land så er det høyst normalt å leie og måtte spare i årevis til egenkapital. Kan de kan du. Slutt å syt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at vi sparer både barnetrygd og annet til barna. De trenger sannsynligvis hjelp til å komme inn på boligmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva får man for 1,5 mill? Enten må han ha hatt en dualig egenkapital utenom, ellers må dere må svært lite sentralt.

Nei han har ikke mer enn 5% EK. Så vi kausjonerer for den siste 5%.

Leiligheten er ikke stor(50 kvadrat), men den er nesten ny. Det er en eierleilighet, og han eier nå en 1/4 av et hus.

Beliggenheten er svært sentral. Faktisk får man det ikke mer sentralt, i en av landets største byer.

Så det er faktisk mulig å etablere seg uten hjelp fra foreldrene. 150 tusen burde de fleste i jobb klare å spare opp i løpet av et par år, og da kommer man seg inn på boligmarkedet hvis man er villig til å bo utenfor sentrum av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. I andre land så er det høyst normalt å leie og måtte spare i årevis til egenkapital. Kan de kan du. Slutt å syt!

ja, men så lenge det er i Norge jeg bor, velger jeg å forholde meg til forholdene her. Å sette spm ved eksisterende ting er ikke syting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisene blir bestemt av hvor mye kjøperne er villige/har muligheten til å betale. De fleste greier å spare nok til en liten leiglighet for å komme inn på boligmarkedet, for å så kjøpe noe finere/større på et tidspunkt senere i livet.

I dag er det slik at du trenger en partner for å kjøpe noe stort og fint tidlig i livet(for de fleste av oss). En av de største grunnene til dette er at samboerskap er akseptert og begynt å bli normen i samfunnet. Før var det bare dem som var gifte som kjøpte sammen, mens nå er det veldig mange på markedet som kjøper ilag, som selvfølgelig driver prisene opp.

Men, mener noen av dere at staten burde regulere boligmarkedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at foreldre kjøper leiligheter til barna som ellers ikke ville hatt råd, driver og prisene opp og holder de stabilt høye. Det er selvfølgelig flere faktorer, men det er en av de. At folk må spare barnetrygd og lignende fra barna er små, sier noe om at det er ute av kontroll. En mellomting mellom helt frie markedskrefter og statlig kontroll kanskje, har ikke løsningen på dette selv, dette driver jo politikere og økonomer med daglig uten å få det forståelig. Jeg mener bare at det er noe galt når det er bare de rike i et samfunn som skal kunne kjøpe bolig, jeg mener ikke at folk skal kjøpe over evne eller kjøpe store leiligheter, jeg tenker på nøkterne boliger. Jeg mener heller ikke at det er noen menneskerett å eie bolig eller bo i sentrum, men jeg mener det må være slik at folk som ikke har foreldre, eller mann, skal kunne få lov til å delta i boligmarkedet de også, det var jo ikke sånn bare for noen år siden. Kommer vi tilbake dit tro? det er mange aleneboende i Norge og de kan ikke bli en underklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...