Gå til innhold

hva med oss som ikke har rike foreldre som kan kjøpe bolig til oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slutt å syt og kom dere på jobb!

Usj, kjenner jeg blir provosert av noen i denne tråden! Makan til trangsynthet og forventninger om at alt skal bli plassert i hendene deres gjør meg kvalm!

Foreldrene til de som sliter med å komme inn på boligmarkedet har gjort en dårlig jobb med å lære poden litt om økonomi. Jeg er 22 år, student med deltidsjobb og eier en ny sentral leilighet (ferdigbygget i 2010) i en av norges største byer. Jeg JOBBET faktisk og sparte penger fra jeg var 16 år og fikk min første jobb. Hadde faktisk spart opp 20 % egenkapital på diverse butikk og restaurantjobber. I tillegg til skole, utenom ett år fulltid i butikk. Har forresten også en bufferkonto, så alle pengene mine gikk ikke til bolig.

Så det er mulig, men du må jobbe litt for det. Jeg har aldri lidd noen nød eller jobbet meg ihjel, men jeg har vært flink økonomisk. Så suck it up og ta noen enkle grep om økonomien. Det er faktisk IKKE vanskelig! Ihvertfall ikke hvis du begynner tidlig nok. Har du allerede smelt på deg 3 unger og er alenemor som leier så skjønner jeg jo at det er mye vanskeligere, men det skulle du faktisk tenkt på tidligere. Handlinger får konsekvenser og slikt må du bare leve med!

Så slutt med klaging over at det er urettferdig og alt det der, det er faktisk ikke vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis du er villig til å jobbe litt for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje man bør se litt nærmere på hva som skjer i Sverige og Danmark, der har staten utleieboliger og det er ikke normalt å eie. I norge skal alle eie og hva skjer, oppskrytte priser og en pengegalopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å syt og kom dere på jobb!

Usj, kjenner jeg blir provosert av noen i denne tråden! Makan til trangsynthet og forventninger om at alt skal bli plassert i hendene deres gjør meg kvalm!

Foreldrene til de som sliter med å komme inn på boligmarkedet har gjort en dårlig jobb med å lære poden litt om økonomi. Jeg er 22 år, student med deltidsjobb og eier en ny sentral leilighet (ferdigbygget i 2010) i en av norges største byer. Jeg JOBBET faktisk og sparte penger fra jeg var 16 år og fikk min første jobb. Hadde faktisk spart opp 20 % egenkapital på diverse butikk og restaurantjobber. I tillegg til skole, utenom ett år fulltid i butikk. Har forresten også en bufferkonto, så alle pengene mine gikk ikke til bolig.

Så det er mulig, men du må jobbe litt for det. Jeg har aldri lidd noen nød eller jobbet meg ihjel, men jeg har vært flink økonomisk. Så suck it up og ta noen enkle grep om økonomien. Det er faktisk IKKE vanskelig! Ihvertfall ikke hvis du begynner tidlig nok. Har du allerede smelt på deg 3 unger og er alenemor som leier så skjønner jeg jo at det er mye vanskeligere, men det skulle du faktisk tenkt på tidligere. Handlinger får konsekvenser og slikt må du bare leve med!

Så slutt med klaging over at det er urettferdig og alt det der, det er faktisk ikke vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis du er villig til å jobbe litt for det.

Å næmenn, så flinkeflink!

Fint for deg, men selv om du er så utrolig dyktig osv, så er det ikke nødvendigvis sånn for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å syt og kom dere på jobb!

Usj, kjenner jeg blir provosert av noen i denne tråden! Makan til trangsynthet og forventninger om at alt skal bli plassert i hendene deres gjør meg kvalm!

Foreldrene til de som sliter med å komme inn på boligmarkedet har gjort en dårlig jobb med å lære poden litt om økonomi. Jeg er 22 år, student med deltidsjobb og eier en ny sentral leilighet (ferdigbygget i 2010) i en av norges største byer. Jeg JOBBET faktisk og sparte penger fra jeg var 16 år og fikk min første jobb. Hadde faktisk spart opp 20 % egenkapital på diverse butikk og restaurantjobber. I tillegg til skole, utenom ett år fulltid i butikk. Har forresten også en bufferkonto, så alle pengene mine gikk ikke til bolig.

Så det er mulig, men du må jobbe litt for det. Jeg har aldri lidd noen nød eller jobbet meg ihjel, men jeg har vært flink økonomisk. Så suck it up og ta noen enkle grep om økonomien. Det er faktisk IKKE vanskelig! Ihvertfall ikke hvis du begynner tidlig nok. Har du allerede smelt på deg 3 unger og er alenemor som leier så skjønner jeg jo at det er mye vanskeligere, men det skulle du faktisk tenkt på tidligere. Handlinger får konsekvenser og slikt må du bare leve med!

Så slutt med klaging over at det er urettferdig og alt det der, det er faktisk ikke vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis du er villig til å jobbe litt for det.

Jeg har bolig og blir stadig vekk overrasket over hvor lite den yngre garde faktisk syter når det gjelder dette. Vi som har hatt bolig i mange år, og som kjøpte når prisnivået ikke var nærme det det er nå, tjener grovt på de som nå skal inn i boligmarkedet. At de ikke klager på at det ikke bygges mer er et mysterium for meg :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det er, ingenting å gjøre med det!

dette er et av de dummeste argumentene jeg vet om; om alle til alle tider bare hadde akseptert status quo hadde verden aldri gått videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke dere som forsvarer dagens boligmarked her i Norge, det er vel ingen tvil om at det er fullstendig ute av kontroll og ikke sunt på en flekk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er mer og mer tydeligere klasseskiller i Norge i dag; særlig blir det tydelig i boligmarkedet, hvor noen får betydelig hjelp hjemmefra for å kjøpe bolig. Dette presser prisene enda mer opp og det blir umulig for de som ikke er bortskjemte med rike foreldre å komme seg inn på boligmarkedet . Jeg synes det er helt forferdelig hvordan det har blitt i dag, når man går i banken for å få lån og de ser dumt på deg hvis du ikke har en mann eller foreldre til å spytte i potten. Så mye for det moderne samfunnet; de forventer jo at du skal forsørges eller at familien skal betale. Skal det være slik at ingen aleneboende skal kunne få lov til å eie sin egen bolig? skrekk og gru, gruer meg til fremtiden jeg

I Osoo må man plent være par for å kunne eie en leilighet. Prisene er helt ville i byen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Osoo må man plent være par for å kunne eie en leilighet. Prisene er helt ville i byen!!

Prisene her i Oslo er høye, det skal jeg ikke si imot. Men det er absolutt ikke slik at man plent må være par for å kunne eie leilighet her i byen. Meg selv og mange av mine venner eier leilighet alene, og vi virker til å klare oss helt fint økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har kjøpt seg leilighet i Oslo, både single og par, og også et par studenter. Man kan ikke forvente seg å få en stor toppleilighet med sentral beliggenhet første gangen man kjøper bolig. Selv har jeg ikke kjøpt meg bolig, men driver å sparer EK. Har ikke mulighet til hjelp fra foreldre, så da er det bare sparing som gjelder. Regner med at første leiligheten blir en liten sliten en, i utkanten av byen. Spare ett år eller to til, så går dette helt fint, selv om jeg er singel, og ikke har en veldig bra betalt jobb. Man må prioritere litt, er det viktig å eie, er det bare å kutte ned på andre ting for en periode på noen år.

Problemet ligger vel litt i at det blir bygget veldig få boliger for tiden. Anbefaler medlemskap i Obos eller lignende, med god ansennitet kan man benytte seg av forkjøpsretten. Meld inn barna deres når de er små, og de har lang ansennitet den dagen de skal ut på boligmarkedet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å syt og kom dere på jobb!

Usj, kjenner jeg blir provosert av noen i denne tråden! Makan til trangsynthet og forventninger om at alt skal bli plassert i hendene deres gjør meg kvalm!

Foreldrene til de som sliter med å komme inn på boligmarkedet har gjort en dårlig jobb med å lære poden litt om økonomi. Jeg er 22 år, student med deltidsjobb og eier en ny sentral leilighet (ferdigbygget i 2010) i en av norges største byer. Jeg JOBBET faktisk og sparte penger fra jeg var 16 år og fikk min første jobb. Hadde faktisk spart opp 20 % egenkapital på diverse butikk og restaurantjobber. I tillegg til skole, utenom ett år fulltid i butikk. Har forresten også en bufferkonto, så alle pengene mine gikk ikke til bolig.

Så det er mulig, men du må jobbe litt for det. Jeg har aldri lidd noen nød eller jobbet meg ihjel, men jeg har vært flink økonomisk. Så suck it up og ta noen enkle grep om økonomien. Det er faktisk IKKE vanskelig! Ihvertfall ikke hvis du begynner tidlig nok. Har du allerede smelt på deg 3 unger og er alenemor som leier så skjønner jeg jo at det er mye vanskeligere, men det skulle du faktisk tenkt på tidligere. Handlinger får konsekvenser og slikt må du bare leve med!

Så slutt med klaging over at det er urettferdig og alt det der, det er faktisk ikke vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis du er villig til å jobbe litt for det.

Kunne ikke sagt meg mer enig!! Jeg har også jobbet i tillegg til skolen siden jeg var 13 år faktisk! Man må jobbe for å få til noe her i verden, jeg synes det er alt for mange som bare tror at alt kommer i hendene på en. Selvfølgelig har man ikke råd til å kjøpe seg en kjempe fancy leilighet midt i oslo sentrum når man er 20 år gammel. Jeg har kjøpt meg hus, men jeg har kjøpt etter hva jeg har råd til å ikke etter hva alle andre synes jeg burde kjøpe bare fordi en annen leilighet kanskje er finere osv. Det handler om å komme seg inn på boligmarkedet og da må man kanskje starte med noe litt mindre attraktivt de første årene. Det handler også om prioriteringer underveis i livet, noen ønsker å bruke pengene sine på ferier, fester, fine klær, interiørartikler osv osv.. og når man da har brukt opp de pengene man har på slike ting har man bare seg selv å takke for at man kanskje ikke har råd til å kjøpe hus eller leilighet. Personlig hadde jeg aldri hatt samvittighet til å la foreldrene mine kjøpe leilighet til meg eller stille som kausjonist, de har tilsammen 3 barn, og hva hvis de skulle gjort dette til alle tre og plutselig kommet i en skikkelig knipe??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke dere som forsvarer dagens boligmarked her i Norge, det er vel ingen tvil om at det er fullstendig ute av kontroll og ikke sunt på en flekk?!

Spør sentralbanksjefen, kanskje du stoler på han. Hadde boligmarkedet vært ute av kontroll og ikke vært sunt, da ville styringsrenten vært høyere. Det føres kontroll med norsk økonomi, deriblandt boligmarkedet. Det ble nettopp innført restriksjoner for fullfinansiering av boliger, for å kontrollere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som renta skal opp og boligprisene bare vokser og vokser, en gang må den da nå en grense? Ellers er jeg enig det som sies, at det skapes klasseskiller mellom de som kan kjøpe og de som ikke kan( det å ikke kunne kjøpe blir ikke bare noe midlertidig, som de fleste mener her, men en varig situasjon siden man aldri vil få mulighet til å spare opp nok egenkapital) Tror det fortsatt er veldig uvant for folk å tenke på Norge som et land med klasseskiller, men dette øker enormt og det har aldri vært større forskjeller

Ser ikke noe problem med dette klasseskillet. At folk ikke klarer å spare nok egenkapital til egen bolig er vel ikke alle andre sin feil? Selv har jeg verken rike foreldre eller god inntekt. Sparte flittig gjennom alle mine år som student (nei, jeg hadde ikke noe særlig høy inntekt ved siden av studiene, jeg bare prioriterte fornuftig), slik at jeg kunne kjøpe min egen bolig.

Alle mine venner som har kjøpt egen bolig har gjort det på egenhånd, så det kan tydeligvis ikke bare være velstående folk eller bortskjemte drittunger med rike foreldre som kommer seg inn på boligmarkedet. Ta ansvar for eget liv, og slutt å vent på at staten skal ordne opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør sentralbanksjefen, kanskje du stoler på han. Hadde boligmarkedet vært ute av kontroll og ikke vært sunt, da ville styringsrenten vært høyere. Det føres kontroll med norsk økonomi, deriblandt boligmarkedet. Det ble nettopp innført restriksjoner for fullfinansiering av boliger, for å kontrollere.

han er da vel bekymret nok han

:http://e24.no/makro-og-politikk/en-reell-risiko-for-prisfall-i-boligmarkedet/20045569?view=print

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut som folk deler debatten i to her: at de som har råd til bolig er de flittige sparerne, de som har forsaket alt for å spare opp EK, og de andre; late folk som ikke har jobbet og som venter at staten skal ordne opp. Så enkelt er det vel ikke. De som ikke ser betenkeligheter med at klasseskillene bare øker i Norge, det skjønner jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å næmenn, så flinkeflink!

Fint for deg, men selv om du er så utrolig dyktig osv, så er det ikke nødvendigvis sånn for alle.

Nei, men da får de skjerpe seg istedenfor å klage og syte for at det ikke ordner seg av seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slutt å syt og kom dere på jobb!

Usj, kjenner jeg blir provosert av noen i denne tråden! Makan til trangsynthet og forventninger om at alt skal bli plassert i hendene deres gjør meg kvalm!

Foreldrene til de som sliter med å komme inn på boligmarkedet har gjort en dårlig jobb med å lære poden litt om økonomi. Jeg er 22 år, student med deltidsjobb og eier en ny sentral leilighet (ferdigbygget i 2010) i en av norges største byer. Jeg JOBBET faktisk og sparte penger fra jeg var 16 år og fikk min første jobb. Hadde faktisk spart opp 20 % egenkapital på diverse butikk og restaurantjobber. I tillegg til skole, utenom ett år fulltid i butikk. Har forresten også en bufferkonto, så alle pengene mine gikk ikke til bolig.

Så det er mulig, men du må jobbe litt for det. Jeg har aldri lidd noen nød eller jobbet meg ihjel, men jeg har vært flink økonomisk. Så suck it up og ta noen enkle grep om økonomien. Det er faktisk IKKE vanskelig! Ihvertfall ikke hvis du begynner tidlig nok. Har du allerede smelt på deg 3 unger og er alenemor som leier så skjønner jeg jo at det er mye vanskeligere, men det skulle du faktisk tenkt på tidligere. Handlinger får konsekvenser og slikt må du bare leve med!

Så slutt med klaging over at det er urettferdig og alt det der, det er faktisk ikke vanskelig å komme inn på boligmarkedet hvis du er villig til å jobbe litt for det.

Enig. Man har da vitterlig ansvar for sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier han at boligmarkedet er ute av kontroll? Nei.

sier han at det er sunt og at utviklingen bør fortsette? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Man har da vitterlig ansvar for sitt eget liv.

ja, men et menneske er også innvevd i og begrenset av samfunnsmessige, strukturelle forutsetninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...