Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Uff, hadde en skikkelig slapp dag i går. Nesten ikke gjort noen ting. Men tok meg litt i skinnet i dag og har sitte og skrevet fra kl 13 eller noe.

Har fått gjennomgått småtterier i de 5 første kapitlene, men nå gjenstår selve analysen. Fikk beskjed av veilederen at det er mitt svake punkt og at jeg må jobbe mye med den nå. BLææææ... Det er kanskje det kjipe med kvantitativ analyse, at man får ikke inn dette fagspråket så lett. Jeg skriver vanligvis ganske bra, men når det kommer til analysen kjenner jeg selv at språket er klønete og hakkete.. Og jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal få rettet det, når jeg ikke har språket inne.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått gjennomgått småtterier i de 5 første kapitlene, men nå gjenstår selve analysen. Fikk beskjed av veilederen at det er mitt svake punkt og at jeg må jobbe mye med den nå. BLææææ... Det er kanskje det kjipe med kvantitativ analyse, at man får ikke inn dette fagspråket så lett. Jeg skriver vanligvis ganske bra, men når det kommer til analysen kjenner jeg selv at språket er klønete og hakkete.. Og jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal få rettet det, når jeg ikke har språket inne.. :kjefte:

Jeg har også analysen som mitt svake punkt! Den er foreløpig "altfor refererende", så jeg ser for meg å bruke dagen i dag (med 30 varmegrader ute..) og i morgen til å finne fram den indre analytikeren i meg selv og begynne hard-core synsing rundt tekstutdragene mine.

Ellers virker det som de fleste her har oppgaven ganske definert og snart i boks! Slett ikke verst. Jeg skal levere utkast til hele oppgaven i morgen kveld, får tilbakemelding på utkastet på fredag og har fortsatt mulighet til å finpusse litt før jeg leverer mandag 16. mai.

Er det forresten noen andre her som føler et visst press om å utsette leveringsfristen? Både jeg og veileder mener oppgaven min foreløpig er helt ok, og jeg mener selv den kan bli mye bedre i løpet av det skippertaket jeg skal legge inn i dag, i natt og i morgen. Men likevel har jeg fått et par hint her og der om at "du vet at det er mulig å utsette til september, så får du hele sommeren på deg", osv. Tror veileder er minst like nervøs for og opptatt av at dette skal gå bra som jeg er. Kanskje det ligger en viss akademisk prestisje i å veilede en bra oppgave vs. en helt grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppeslott:

Hva føler du selv om å utsette? Er det viktigst å bli ferdig, eller viktigst å få den så god som mulig? Vi vil vel alle ha et bra resultat, men det er ikke alle arbeidsgivere som er så opptatt av at du ikke har en A eller en B.

Før tenkte jeg at jeg ikke skulle bli ferdig på normert tid for enhver pris, men nå tenker jeg - faen heller - jeg er snart ferdig, jeg nekter å utsette, selv om det bare ville vært snakk om et semester.

Har DU behov for å ha hele sommeren på deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke denne problematikken over meg. Har utsatt oppgaven min i mange år (max av det som er mulig hos oss), så nå er det bare å levere. Jeg har forøvrig litt erfaring med å velge ut kandidater til intervju i ulike stillinger og kan bekrefte at vi ser SJELDENT på hvilken karrakter vedkommende har fått på sin master. Det viktigste er at graden er fullført.

I de tilfellene der det er brukt lenger tid enn normert, kan man selvfølgelig få spørsmål om hvorfor, men her er det ingen rett og galt svar. Jeg har f.eks. rukket å få meg fast fulltidsjobb i mellomtiden +++,så jeg vil selvfølgelig legge vekt på det hvis jeg evt. blir en gang spurt om hvorfor jeg har brukt så lang tid.

SÅ! Hvis du har lyst å gjøre det bedre og føler at du får noe igjen for det, så ville jeg kanskje ha vurdert å utsette innleveringen til over sommeren. Hvis ikke- lever og bli ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, begge to! Jeg har vel egentlig ikke behov for å ha hele sommeren på meg, i hvert fall ikke siden jeg egentlig aldri tidligere har vurdert alternativet om utsettelse, og dermed allerde har lagt fullt av andre og mer morsomme planer for sommeren. :jepp:

Så jeg er altså litt i tvil om hvor mye jeg faktisk hadde fått gjort, og jeg nekter å tro at veileder vil være veldig tilgjengelig i sommermånedene heller.

Jeg er vel egentlig 95% sikker på at jeg kommer til å levere 16. mai. Akkurat karakteren er ikke så farlig, jeg kommer nok neppe til å ta noen doktorgrad likevel. Det er mer tanken på at dette faktisk blir et dokument med mitt navn på som vil stå i hylla på biblioteket og ligge på nettet og dermed være tilgjengelig for alle (uten at jeg har noen store tanker om hvor interessant min oppgave vil være for folk flest). Min narsisistiske side har lyst at dette skal bli en oppgave jeg er stolt av.

Det er bare så irriterende å få alternativet om å utsette! Da må jeg ta stilling til det selv:p Jeg kan være aldri så forberedt på en eksamen liksom, men om noen hadde tilbudt meg en dag til hadde jeg sikkert i de fleste tilfeller takket ja likevel.

Men jeg kommer nok til å levere. Hadde vært umåtelig deilig å ta en skikkelig sommerferie, spesielt siden juleferien gikk bort i oppgaveskriving, PLUSS at jeg da har mulighet for å ta meg jobb i utlandet fra høsten av.

Tusen takk for innspill, det var godt å få luftet tankene litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er narsisistisk å ønske at ens oppgave skal få en god karakter, jeg forstår deg godt, jeg. :) Og jeg tenker også at hvis du vet du kan levere en god oppgave med litt ekstra jobbing nå mot slutten, så er det bedre å gjøre det enn å sitte hele sommeren hvis du ikke har motivasjon for det og heller ikke så mye å vinne på det.

Jeg sliter med et lite (luksus)problem: Jeg finner ikke helt en god undertittel på oppgaven. Jeg hadde en tittel i boks ganske tidlig i oppgaven, men så endte jeg opp med to separate problemstillinger i stedet for èn, og min opprinnelige undertittel dekker bare èn av disse problemstillingene. Må tygge litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt daff etter middagen og satt meg ut på balkongen. HERREGUD for noe vær det er nå!!! HVORFOR må vi sitte inne og gnu, når det er SOMMER og SOL ute!? Jeg skal vedde på at det blir dritvær og kaldt igjen etter 16 mai, når de fleste av oss har levert... JEG VIL UUUUUUT.... :kgbaby: (jeg er nå denne dritungen som griner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt daff etter middagen og satt meg ut på balkongen. HERREGUD for noe vær det er nå!!! HVORFOR må vi sitte inne og gnu, når det er SOMMER og SOL ute!? Jeg skal vedde på at det blir dritvær og kaldt igjen etter 16 mai, når de fleste av oss har levert... JEG VIL UUUUUUT.... :kgbaby: (jeg er nå denne dritungen som griner...)

Gah.... sånn har det jo vært hver eneste vår de siste 5-6 årene.... når eksamenstiden er over, blir det møkkavær :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah.... sånn har det jo vært hver eneste vår de siste 5-6 årene.... når eksamenstiden er over, blir det møkkavær :jolie:

Det er faktisk meldt regn til helga på Østlandet... Men da reiser jeg til Syden, og derfor leverer jeg på fredag! :)

Noen over her spurte om oversikt over figurer og tabeller - jeg har ikke det. Har ca. 10 figurer/bilder. Har ikke fått beskjed om at jeg må ha det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant for øvri en mosomt kunstsak på kontoret til min direktør her i forrige uke. Det er en kube og hvis man vrir den nok ganger så kommer du fram til "Den som gir seg, er en padde..." :biggrin: Tror det skal være min motto for den siste uka! :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant for øvri en mosomt kunstsak på kontoret til min direktør her i forrige uke. Det er en kube og hvis man vrir den nok ganger så kommer du fram til "Den som gir seg, er en padde..." :biggrin: Tror det skal være min motto for den siste uka! :erter:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen andre her som føler et visst press om å utsette leveringsfristen?

OM jeg gjør!!! Jeg sa til veilederen min at jeg hadde ambisjoner om å levere 16.mai, og da fikk jeg en mail tilbake om å "være realist..blablaba...potensiale...effektivitet...blablabla...juni..."

Jeg sier bare: IKKE FAEN OM JEG SKAL SITTE MED DRITTEN LENGER ENN PLANLAGT!!!! Jeg ORKER det bare ikke. Har en venninne som har sittet ett år på overtid og som nettopp leverte. Og da mener jeg hun har jobbet et helt år ekstra med masteroppgaven, ingen permisjon eller jobb i mellomtiden, bare skriving. At hun ikke har kastet dataen ut av vinduet for lenge siden er beundringsverdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh er det ingen bønn her i stugan. Oppgaven skal leveres på søndag, men jeg har skal være ferdig med alle endringer innen torsdag. Da skal nemlig samboer gå gjennom hele oppgaven og korrekturlese. Så jobbings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OM jeg gjør!!! Jeg sa til veilederen min at jeg hadde ambisjoner om å levere 16.mai, og da fikk jeg en mail tilbake om å "være realist..blablaba...potensiale...effektivitet...blablabla...juni..."

Jeg sier bare: IKKE FAEN OM JEG SKAL SITTE MED DRITTEN LENGER ENN PLANLAGT!!!! Jeg ORKER det bare ikke. Har en venninne som har sittet ett år på overtid og som nettopp leverte. Og da mener jeg hun har jobbet et helt år ekstra med masteroppgaven, ingen permisjon eller jobb i mellomtiden, bare skriving. At hun ikke har kastet dataen ut av vinduet for lenge siden er beundringsverdig...

Hahahaha!

Nå har jeg fått fri fra jobb resten av uka (skulle egentlig jobbet to timer i morgen og to timer på torsdag), så da er det fullt fokus! Merkelig at jeg ikke er mer ivrig på å komme igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slettet

Endret av soffapute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal levere inn mandag den 16. Mai men har så mye som gjenstår å bli gjort, at jeg er usikker på om jeg rekker å bli ferdig i tide. Er det for sent å søke om utsettelse til over sommerferien tro? Noen her som har peiling? Sendte Mail til instituttet mitt i dag , men de er litt trege med å svare. Kjenner jeg er supernervøs for om jeg får avslag..

[/quo

Spørs hvor strenge de er hos dere. Hos oss trenger vi ikke søke om utsettelse, vi bare leverer ikke og melder oss opp til neste frist. Så du må nok høre med instituttet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lidelse å sitte inne i dette været! Jeg må bare få sagt det! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er nå ikke så glad i sterk varme, så det gjør ikke meg noe å sitte inne. Eneste er at det er plagsomt varmt, også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lidelse å sitte inne i dette været! Jeg må bare få sagt det! :kjefte:

lidelse er ordet...

Syns det går grådig lang tid mellom de bra dagene nå (ikke værmessig da). Jeg venter og venter på tilbakemelding på 1.utkastet mitt, og er litt i limbo nå. Vet ikke helt hva jeg skal ta meg til så jeg ender opp med å gråte i hytt og pine... Ustabil sier du??

Endret av Spirali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...