Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt overrasket over at jeg ikke har sett Astrid ennå :fnise: Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden da.

Har alltid følt jeg har et forferdelig kjipt navn. Var ikke noe gøy å vokse opp som Astrid, når alle andre het Camilla, Christine, Stine osv.

Jeg er helt enig i de Lucas, Leander, Maximillian-navnene forresten. Blir så feminimt føler jeg. Det verste navnet jeg vet om er Linus.

Anonymous poster hash: 26af4...205

Astrid er fint. Det er Linus også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aslaug er et navn jeg ikke er så glad i.

Og mange dobbeltnavn med bindestrek blir utrolig tunge, selv om navnene som er kombinert alene er helt OK eller pene navn.



Anonymous poster hash: feaa2...e41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med navn som har retroflekse lyder i seg, som -rt, -rd, -rs, -rl og tjukk l. De høres rett og slett ikke noe fine ut når de sies på min dialekt.

Navn som Gjert, Gjertrud, Rikard (blir uttalt Rikkart), Robert (og alle andre bert-navn), Lars, Jarl, Erle, Erling, Gerd, Marte, Målfrid (og alle andre sånne navn som uttales med tjukk l) og Morten er mindre pene i mine ører, dessverre.

Det samme gjelder navn med sj-lyd, som Asle og Aslaug (uttalt Asjle og Asjlaug), Sjur og Skjalg osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslaug uttales da aldeles ikke med sj.

På min dialekt, så :(

Endret av Leopanter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min dialekt, så :(

Folk gjør mye rart, betyr ikke at det er riktig. En ting er å uttale navn som Karen o.l. ulikt på dialekter, men å legge til stavelser som ikke er der er jo bare rart. Sier dere Asjgeir og Asjbjørn også da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk gjør mye rart, betyr ikke at det er riktig. En ting er å uttale navn som Karen o.l. ulikt på dialekter, men å legge til stavelser som ikke er der er jo bare rart. Sier dere Asjgeir og Asjbjørn også da?

:fnise: Neida, vi gjør ikke det. Bare Aslaug som uttales slik av den type navn, i alle fall som jeg kommer på. Vi sier jo Asjle også, men ikke Gisjle, så det er vel bare enkelte navn som får lide ;) Uansett, vi sier Asjlaug, og det er ikke fint i mine ører. Og hadde vi sagt Aslaug hadde jeg ikke likt navnet da heller, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Forresten, jeg liker ikke navn med diftongen -au i så godt heller. Aud, Aslaug, Herlaug osv. Eugen, uttalt Ausjeeen, har både sj og au ( som Asjlaug :fnise: ). Ikke pent.

Liker navnet Audun, da, men det er nok fordi jeg kjenner en som heter det og jeg liker denne personen veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle navnene nevnt i denne tråden, så er konklusjonen at 99% av navnene på denne planeten er stygge :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de gamle norske/nordiske navnene er fine og mer stødige enn disse navna som er moderne og tatt i fra usa/england.. synes ikke norske unger med norske foreldre bør hete noe som

emely

jennifer

nathaniel..

sistnevnte var det noen jeg kjente som kalte ungen sin, og han hadde bred dialekt fra toten, så ble uttal noe som Nattanniel..

Noen navn er ikke pent på forskjellige dialekter, feks på mi dialekt hedmarking blir mange navn fort litt merkelige, feks Lavrans blir Lavvranns... christian blir crestiann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste med hat-navn er:

-Christopher

-Andre

-Leon

-Maximillian

-Leander

-Emilian

-Rasmus

-Gabriel

Det verste er at samboerens sønn har to av disse navnene. Barnslig, men grøsser når noen sier navnene sammen. Det passer overhodet ikke sammen (spesielt i den rekkefølgen) og navnene hver for seg er forferdelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overrasket over at jeg ikke har sett Astrid ennå :fnise: Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden da.

Har alltid følt jeg har et forferdelig kjipt navn. Var ikke noe gøy å vokse opp som Astrid, når alle andre het Camilla, Christine, Stine osv.

Jeg er helt enig i de Lucas, Leander, Maximillian-navnene forresten. Blir så feminimt føler jeg. Det verste navnet jeg vet om er Linus.

Anonymous poster hash: 26af4...205

Og jeg som har planer om å kalle en fremtidig sønn Lukas :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aslaug uttales da aldeles ikke med sj.

Det uttales sånn her og. Ikke kom her og kom her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales sånn her og. Ikke kom her og kom her.

So? Det er jo ikke rett. Ergo er det en dialektfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? Det er jo ikke rett. Ergo er det en dialektfeil.

Selvsagt. O'store Silfen bestemmer åssen folk vil uttale navnet på barna sine.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt. O'store Silfen bestemmer åssen folk vil uttale navnet på barna sine.

Ikke lek dum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Mange navn, jeg synes er mindre pene.. Hilde, Cecilie, Angelica, Alexandra, Tonje, Helge, Tore, Trond, Henrik, Håkon, Truls. Er ikke så begeistret for alle disse norrøne navnene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lek dum.

Hvordan er det å leke dum? Du bestemmer ikke åssen det skal uttales. Foreldre bestemmer det helt selv og det er ingen regler for hvordan det uttales.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

So? Det er jo ikke rett. Ergo er det en dialektfeil.

Du kan da ikke slå fast at det er en feil, selv om det er dialekt? Her jeg kommer fra sier vi også Aslaug og Asle med sh-lyd. Og Gisle. Jeg kjenner folk med alle disse navnene, som uttaler de slik. De vil da påstå at din uttale er en dialektfeil, og har eierskap til sitt navn og den uttalemåten de er vante til. På samme måte uttales f. eks. Vibeke både som vIbeke og som VibEke. Trondheim og Trondhjem, Skien og "Sjeen".

Det er ikke dialektfeil, det er dialektforskjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...