Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men det der er personlige referanser igjen. For meg er Nora et bestemor-navn f.eks.

Meg også, men et veldig pent bestemornavn!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Men det der varierer jo veldig. Jeg hadde en venninne som het Nora da jeg var liten, og da jeg ble kjent med henne var jeg sjeleglad for å kjenne noen som hadde et like gammel dame-navn som meg. Jeg hadde aldri hørt noen andre som het Nora i vår generasjon. Men nå er det jo kjempevanlig blant yngre jenter, og de fleste tenker annerledes om navnet nå.

Jojo det er griet nok. Likevel fins det navn som alltid kommer til å anses som gammel kjerring navn, som f.eks inga eller olga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man venner seg til det meste

Er ikke det nettopp en grunn til at man godt kan velge navn som høres litt gammelmodige ut, fordi omgivelsene etter ganske kort tid begynner å assosiere navnet med barnet framfor med gamle tante Inga da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt på Inga som et "ungt" navn, fordi jeg kjenner en del på min alder og yngre som heter det :fnise: Så alt er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å velge et veldig gammelt og navn på barnet vårt, og alle griner litt på nesa med en gang de hører det. De som har visst om det en stund liker det derimot godt. Samme opplevde jeg da venninna mi gav barnet sitt et gammelt og sjeldent navn. Jeg hatet det med en gang, men nå synes jeg det er nydelig. Man trenger bare litt tilvenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en Inga som er 2 år gammel, jeg :fnise: Og hun kler navnet sitt veldig bra.

Jeg er ikke spesielt glad i navnet Inga, men det er fordi det var et kallenavn på ei jeg etterhvert har et ganske anstrengt forhold til. Men nå går det ei jente i barnehagen der jeg jobber som heter Inga, og hun er ei nydelig, herlig jente. Så da tenker jeg at navnet blir assosiert med henne, og ikke den tidligere nevnte dame :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Inga i familien min, og for meg er det et bestemornavn på lik linje med Olga. Pauline er også et bestemornavn for meg, så det var veldig uvant da noen i slekta mi fant seg ei jente i tjueåra som hadde det navnet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest susannbr

Jeg kjenner en familie som har fem barn. De tre eldste er gutter, og har vanlige navn som Olav, Kjartan og Torbjørn. De to yngste er jenter, og heter typ Savannah og Carola... Det klinger jo ikke i det heeeele tatt.. Hva tenkte foreldrene egentlig? Ble de plutselig super-moderne? :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Er ikke det nettopp en grunn til at man godt kan velge navn som høres litt gammelmodige ut, fordi omgivelsene etter ganske kort tid begynner å assosiere navnet med barnet framfor med gamle tante Inga da?

Jojo. Folk må få kalle ungene sine hva de vil. Men jeg syns nå Inga er et riktig så fælt navn jeg da, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har en Inga i familien min, og for meg er det et bestemornavn på lik linje med Olga. Pauline er også et bestemornavn for meg, så det var veldig uvant da noen i slekta mi fant seg ei jente i tjueåra som hadde det navnet. ;)

Men likevel. Pauline er mer søtt og feminint likevel. Passer like mye på en ung som på en gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg kjenner en familie som har fem barn. De tre eldste er gutter, og har vanlige navn som Olav, Kjartan og Torbjørn. De to yngste er jenter, og heter typ Savannah og Carola... Det klinger jo ikke i det heeeele tatt.. Hva tenkte foreldrene egentlig? Ble de plutselig super-moderne? :fnise:

Hehe hørtes sært ut. Høres ut som det var en kjempepause mellom de tre første og de to siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedvig er ikke et norsk navn.. :gjeiper: ;)

Jo, dvs. det er skandinavisk (en del, om ikke de fleste navna vi regner for å være norske er ikke bare norske, men skandinaviske). Hedvig er en skandinavisk form for det tyske navnet Hedwig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste namna me reknar for å vere norske, er norrøne.

Aslak, Trygve, Sigurd, Sverre, Ingrid, Frøydis, Gudrun osv - alle norrøne. Dvs at dei er så gamle at dei er frå den tida me snakka norrønt, og har sin opprinnelse i alle dei nordiske landa, ikkje berre Noreg.

Norske namn, er namn som har kommi etter at det norrøne språket daua ut, ofte kortformar og norske formar for opprinneleg utenlandske namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit då ;)

Ungen skal jo tross alt vere vaksen størsteparten av livet, noko ein god del foreldre no for tida ser ut til å gløyme...

Sånn har også jeg lett for å tenke, en Linus for eksempel, blir vel aldri "voksen". Men de blir voksne de også, man venner seg til dem. Rart nok.

Endret av Michelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest susannbr

Det er helt sant som dere sier her, at barn tross alt skal være voksne i en lang periode av livet sitt. Men cluet er jo da å finne et navn som faktisk funker både på barn og på voksne.. Jeg kommer ikke på NOEN navn som kan passe både til en liten, søt baby og til et stort, voksent menneske.. :fnise:

MEN, jeg tror at det kommer et slags generasjonsskifte. Om 20-30 år vil det ikke være rart om en voksen, seriøs mann heter Kevin, Lucas eller Nathaniel. Jeg tror det vil være normalt. Kanskje blir det også slik at Hallgeir, Terje osv er kjempefine navn på en liten baby også.. hvem vet, liksom! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...