budeia_89 Skrevet 9. februar 2011 #241 Del Skrevet 9. februar 2011 Her i området er det søsken som heter Gabriel Emilio ( ikke favoritt, men godtar den sammensetningen) Og broren; Sokrates Helge FY! stakkars unge! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #242 Del Skrevet 9. februar 2011 Sjur. Eller skjære, som vi sier her sørpå. Sjur, eller jentetiss som dere kaller det der sørpå... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liseanthus Skrevet 9. februar 2011 #243 Del Skrevet 9. februar 2011 Gro, Gry Grete, Margrete, Bjarne, Kåre, Hilbert osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 9. februar 2011 #244 Del Skrevet 9. februar 2011 Såg i eit blad eller noko ein gong ein unge som heitte Charoline. Ærleg talt Lurar på om mora var klar over at ho hadde kalt dottera si "Sharoline"... Enig. Har lurt veldig på om han mannen til Kristin Halvorsen heter "Sharlo" eller "Karlo" (har aldri hørt navnet uttalt, bare lest det). Staving som kompliserer stavingen eller uttalen blir bare plagsomt for barnet, tenker jeg. Og det er virkelig nitrist med staving som vitner om uvitenhet, som nevnt tidligere i tråden (f.eks. ph som uttales som f). Sånn utover det finnes det en del av både "nymotens" navn og tradisjonelle navn jeg liker, men Destiny Chanel, Zofieh Oleana, Brooklyn Zaphira og slike ting blir bare for mye. Generelt har jeg ikke sansen for å gi barna bilnavn . Eller motorsykkelnavn, for den saks skyld. Har hørt om et barn som heter Harley.... Satt en gang i kø på et apotek, der satt det en dame med en liten gutt som het Kjell-Odin. De skravlet masse (helt stille på apoteket), og hun sa navnet hans i annenhver setning. "Sett den fra deg, Kjell-Odin". "Nå skal vi gå, Kjell-Odin". Det syntes jeg var en noe spesiell navnekombinasjon. Loke er et tøft navn, men jeg ville ikke brukt navn som var direkte assosiert med usympatiske mytologiske/litterære etc. karakterer. Litt tilsvarende med Trym, som også er et tøft navn - men Trym i norrøn mytologi er absolutt ikke noen tiltalende navnebror.... Er forøvrig litt enig i at man godt kan like/mislike navn, men det er unødvendig å bruke så sterke adjektiver at det minner om mobbing. Skjønner godt at enkelte har reagert på ordbruk i tråden her - jeg synes absolutt ikke det er hårsårt. Det må da være lov å forvente at man kan "snakke ordentlig" selv om tråden dreier seg om ting man misliker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 9. februar 2011 #245 Del Skrevet 9. februar 2011 Sjur, eller jentetiss som dere kaller det der sørpå... Auda ... Og når det først er snakk om å hente navn fra eventyrbøker, så har navnet Hermine blomstret opp i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 9. februar 2011 #246 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Enig. Har lurt veldig på om han mannen til Kristin Halvorsen heter "Sharlo" eller "Karlo" (har aldri hørt navnet uttalt, bare lest det). Staving som kompliserer stavingen eller uttalen blir bare plagsomt for barnet, tenker jeg. Og det er virkelig nitrist med staving som vitner om uvitenhet, som nevnt tidligere i tråden (f.eks. ph som uttales som f). Han heter "Sharlo"! Forøvrig misliker jeg navnet Jørund/Hjørund veldig! For det første er det en lite velklingende navn i mine ører, og det sier virkelig ikke en dritt om kjønn.... :klø: Iben er også i den sjangeren. Trodde alltid at det var et rent guttenavn, og trodde søsteren min hadde hørt feil da hun nevnte en jentungen som het Iben. Plutselig fikk den danske Ramsus Nøhr sangen "Ibens klit" en helt nye assosiasjon! Endret 9. februar 2011 av kaprifolen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kazcade Skrevet 9. februar 2011 #247 Del Skrevet 9. februar 2011 Annen AB her: Men det er likefullt frekt å uttale seg slik. Og barslig. Selv om det bare er assosiasjoner til navn. Det kunne like gjerne ha vært om hårfarger. "Æsj, rødt hår er så fælt, jeg må spyyyyy når jeg tenker på det". Man må få ha lov til å ta seg litt nær av det, det skjønner jeg godt. Synes det er litt snedig at de fleste av navnene i den nye "pene navn"-tråden også finnes som stygge navn i denne tråden. Kanskje det hjelper å høre at jeg har rødt hår selv og at jeg jevnt over i oppveksten har fått høre den evige sangen om "rødt hår og fregner...". Men jeg er ikke spesielt "hårsår", så det fikk meg derimot til å bli veldig stolt av hårfargen min (ble mobbet i årevis om alt fra hårfarge, navn, klær, form på ørene og you name it. Tar meg veldig lite nær av alt som kan sies på et nettforum av folk som ikke kjenner meg! Kanskje noe å forsøke selv?) Som andre har sagt, å uttale seg generelt om noe f.eks hårfarge, navn, dialekt, bosted osv på et nettsted er noe helt annet enn å gå løs på enkeltpersoner. Jeg har ingen problemer med å si generelt at jeg mener overvektige personer kan få helseproblemer pga vekten, men jeg ville neppe vandret opp til en overvektig dame på gata og fortalt henne at hun kunne få problemer med helsa. Barnslig? Kanksje barnslig moro, men neppe noe å ta til seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 9. februar 2011 #248 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg synes ikke alltid kombinasjoner slik som Sebastian Johannes er så fint. Ikke liker jeg sånne poppisnavn som Savannah, Phoenix, Brooklyn, London etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #249 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg forhørte meg litt rundt, og hørte fra en kollega at de brødrene har en tredje bror.. Gabriel Emilio Sokrates Helge Leon Silias Det er helt sant! Skulle gjerne bekreftet ved å ikke være anonym, men det er nok ikke mange slike søskenflokker rundt omkring, så vil ikke avsløre hvor jeg bor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullkorn Skrevet 9. februar 2011 #250 Del Skrevet 9. februar 2011 Synes Eden er ett veldig stygt navn...fysj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #251 Del Skrevet 9. februar 2011 Enig, Eden liker jeg ikke. Det inviterer dessuten til ordspill som "å ta seg en tur i Edens hage" (tenker tenåring og koffert, men kanskje det bare er meg...) Men Iben synes jeg er flott, og det er jo ikke så ulikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 9. februar 2011 #252 Del Skrevet 9. februar 2011 Haha, lenge siden jeg har ledd så godt! Jeg så på nyhetene for en stund siden et innslag om en liten gutt som het Carosander (!!!). Blir vel fort det ytterst maskuline "caro" som kallenavn tenker jeg Ellers er jeg glad det ikke har gått like langt her til lands som med en del internasjonale kjendiser. Leste nylig om barna til Frank Zappa som heter Dweezil, Moon Unit og Diva Muffin! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 9. februar 2011 #253 Del Skrevet 9. februar 2011 Gutenamn som sluttar på -ander eller -ian er generelt veldig feminine, tykkjer eg. Carosander er av dei minst pene, må eg innrømme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #254 Del Skrevet 9. februar 2011 Ser at min kommende sønns navn er mislikt av de som liker navn som Aslak og Kåre og Sivert. Ikke akkurat overraskende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. februar 2011 #255 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg måtte knise litt da jeg leste gårdagens lokalavis. En liten bylt hadde bilde i avisen, og hadde 1 års bursdag. Joda, jentungen het JØBJØRG. Foreldrene likte sikkert navnet, men stakkars jente. Ikke direkte stygt, men bare veldig... uvanlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #256 Del Skrevet 9. februar 2011 Haha, lenge siden jeg har ledd så godt! Jeg så på nyhetene for en stund siden et innslag om en liten gutt som het Carosander (!!!). Blir vel fort det ytterst maskuline "caro" som kallenavn tenker jeg Ellers er jeg glad det ikke har gått like langt her til lands som med en del internasjonale kjendiser. Leste nylig om barna til Frank Zappa som heter Dweezil, Moon Unit og Diva Muffin! Vet nå ikke helt om jeg er enig der. Datteren til Morten Abel heter Ella Dorthea Joppeline Navaho Snowflake Abel Sannes Knutsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 9. februar 2011 #257 Del Skrevet 9. februar 2011 Vet nå ikke helt om jeg er enig der. Datteren til Morten Abel heter Ella Dorthea Joppeline Navaho Snowflake Abel Sannes Knutsen Seriøst? Jeg får litt Pippilotta Viktualia Rullgardina Chrysmynta Efraimsdatter Langstrømpe-vibber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 9. februar 2011 #258 Del Skrevet 9. februar 2011 Huff, ja, namnet på ungen til Morten Abel har eg høyrt før. Heilt grusomt, skjønner ikkje at det blei godkjend, eg. Er det ikkje ei begrensning for kor mange namn det går an å ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #259 Del Skrevet 9. februar 2011 Guttenavn: Zacharias Lysander Carosander Chrisander Maximilian Egil Linus Timian Sofian Eugen Damian Eir Aksel Hjarrand Trym Julian Peder Jentenavn: Bethina Chanel Birgitte Oline Jensine Hansine Veni Kaspara Hayley Eira Vendelin Ovea Vårin Lilja Villemo Erle Vega Sjarlotte/Charlotte Charlotta Tiril Veronje kaithleen Alba Olea Konstanse juliette Saga Mille Desiree Synne Indine Natalie Samine Cassandra Lava Nikoline Både gutte og jentenavn: De fleste på R (Rasmus, Ronny, Robert, Robin, Roben, Rannveig, Ronja, Randi, Rita, Rina, Rebekka o.s.v) F (Fride, Frida, Fridoline, Fridtjof, Fanny, Fredrick o.s.v) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 9. februar 2011 #260 Del Skrevet 9. februar 2011 Huff, ja, namnet på ungen til Morten Abel har eg høyrt før. Heilt grusomt, skjønner ikkje at det blei godkjend, eg. Er det ikkje ei begrensning for kor mange namn det går an å ha? Det burde iallfall være det. Han er riktignok ikke norsk, men jeg tror ikke mange slår en tidligere finansminister i Tyskland. Hans fulle navn er Karl Theodor Maria Nikolaus Johann Jacob Philipp Franz Joseph Sylvester Freiherr von und zu Guttenberg. Jeg tror foreldrene hans må ha hatt vanskelig for å bestemme seg, både for navn og kjønn på gutten. Ellers er flere av mine favorittnavn nevnt i denne tråden. Men jeg synes ikke det gjør noe, så lenge vedkommende lar være å liste opp de mest feminine klisje-guttenavna. Smaken er virkelig som baken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå