Gå til innhold

Ta med varer fra én butikk inn i en annen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt! Ellers kan jo hvem som helst fylle opp konkurrentens bærepose med standardvarer som torogreier, meieriprodukter etc. og spasere glisende gjennom kassen. Er det kontroll, eller butikksjefen har PMS risikerer du å få naskeri på rullebladet, hvis ikke du kan bevise at du virkelig handlet alt hos konkurrenten. Er du (nei ikke du ping) sløv med å ta vare på kvitteringen, har du kun din egen stupiditet å takke.

Slik kan det da vel ikke være de må vel ha bevis.. Hvis ikke kan de jo påstå noe eller ta feil?

Jeg og ei venninne tok turen innom Fretex litt etter ti på morgenen en lørdag. Det plask regnet.

Først så prøvde vi et par plagg hver og min søte venninne gikk for og henge de tilbake.(De hang på samme stativ). Da fikk hun den kjeften gitt. "VI ANSATTE SKAL HENGE PÅ PLASS HVIS IKKE MISTER VI OVERSIKTEN"osv. Venninna mi beklaget seg veldig og ga plaggene til dama. Vi prøvde et plagg til hver. Før vi høflig ga plaggene til hun ansatte. "MAKEN SÅ BORTSKJEMTE DERE ER, TENK PÅ MEG HVOR MYE ROT DET BLIR FOR MEG OG HENGE PÅ PLASS ALT DETTE!" "OGSÅ SÅ TIDLIG PÅ MORGENEN" brølte hun.

Dama ble bare surere og surere, da vi skulle gå mente hun vi hadde stjålet klærne vi hadde på oss. Er den din den jakka der brølte hun. Og vi hadde på oss samme klær som da vi kom. Det regnet som sagt og vi hadde begge på oss yterjakke da vi kom…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først så prøvde vi et par plagg hver og min søte venninne gikk for og henge de tilbake.(De hang på samme stativ). Da fikk hun den kjeften gitt. "VI ANSATTE SKAL HENGE PÅ PLASS HVIS IKKE MISTER VI OVERSIKTEN"osv. Venninna mi beklaget seg veldig og ga plaggene til dama. Vi prøvde et plagg til hver. Før vi høflig ga plaggene til hun ansatte. "MAKEN SÅ BORTSKJEMTE DERE ER, TENK PÅ MEG HVOR MYE ROT DET BLIR FOR MEG OG HENGE PÅ PLASS ALT DETTE!" "OGSÅ SÅ TIDLIG PÅ MORGENEN" brølte hun.

Dårlig oppførsel, og jeg synes kanskje dere burde ha sagt fra til butikksjefen. Men prøv også å ha i bakhodet at de som ansettes på Fretex ikke er "vanlige" arbeidstagere, men folk som er ansatt på attføring fordi de av ulike grunner har vanskelig med å få seg annen jobb (tidligere narkomane, langtidssykdom, alt mulig rart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar som oftest kvittering på grunn av regnskapsføring, men selv om jeg glemmer det har jeg ikke noen problemer med å gå inn i en annen butikk med varer. Orker ikke å legge fra meg noe i kassa.

En gang i ungdomstiden ble jeg faktisk hentet tilbake til en butikk av en vekter, fordi den butikkansatte minstenket meg for å ha stjålet noe. Det hadde jeg selvsagt ikke gjort. Har aldri blitt så forbanna før. Etter å ha skjelt ut både vekter og butikkansatt, og forsikret meg om at de selvsagt ikke hadde mulighet til å gå videre med noen sak, så bare gikk jeg.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skjelte de ut, var de kanskje frekk mot deg eller noe sånt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skjelte de ut, var de kanskje frekk mot deg eller noe sånt?

I mine øyne er det ikke så mye som er frekkere enn å beskylde andre for å stjele, uten å ha noen form for bevis til å backe det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med deg ut varer som butikken selger, er bevis godt nok. Enten du liker det eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Men hvis noen prøver å ta deg for nasking kan du jo bare gå. De har ikke lov å holde på deg ;)

De kan holde deg tilbake.

Straffeprosesslovens §171

Pågripelsesgrunnlag

Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1) Det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølningen eller fullbyrdingen av straff eller andre forhåndsregler,

2) Det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken f.eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige

3) Det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,

4) At han selv begjærer det av grunner som finnes fyllestgjørende

Her er det da altså om vekteren mener at straffen kan føre til 6 måneders fengsel, altså mest sannsynlig ikke nasking, men...

Straffeprosesslovens §173

Ikke avstår fra handlingen.

Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen.

§173 er det mange vektere som bruker. For de kan si at de har sett deg gjøre det (selv om de kanskje ikke har sett det, men som likevel mistenker deg), og derfor holde deg tilbake frem til politiet kommer (de må ringe politiet da i henhold til Straffeprosesslovens §176)

Jeg husker ikke alt, men jeg mener det var noe med at når en person nekter og bare går, så kan man pågripe personen da også. Det er mange smutthull i disse paragrafene som kan brukes...man m bare vite hvordan.

En meget god venn har nettopp tatt vekterkurset og forklart dette for meg, at de stort sett kan "pågripe" enhver de mener har gjort noe ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er det ikke så mye som er frekkere enn å beskylde andre for å stjele, uten å ha noen form for bevis til å backe det opp.

De ville ikke stoppet deg hvis de ikke trodde du hadde gjort det vet du :) De eneste håndfaste bevisene de kan skaffe er videoopptak eller det å faktisk finne tyvegods på personen. Det første rekker de ikke i et sånt tilfelle som ditt og det andre kan bare gjøres etter at de har tatt kontakt med kunden.

Men kanskje butikkansatte og vektere skal slutte å stoppe folk de mistenker for nasking for å være sikker på at de ikke fornærmer noen?

Og jeg må si at i mine øyne er det mye frekkere å skjelle ut noen som bare gjør jobben sin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ikke stoppet deg hvis de ikke trodde du hadde gjort det vet du :) De eneste håndfaste bevisene de kan skaffe er videoopptak eller det å faktisk finne tyvegods på personen. Det første rekker de ikke i et sånt tilfelle som ditt og det andre kan bare gjøres etter at de har tatt kontakt med kunden.

Men kanskje butikkansatte og vektere skal slutte å stoppe folk de mistenker for nasking for å være sikker på at de ikke fornærmer noen?

Og jeg må si at i mine øyne er det mye frekkere å skjelle ut noen som bare gjør jobben sin

Det blir for dumt. Rettferdiggjør en grunnløs mistanke håpløs oppførsel? Gjør man jobben sin om man uten holdepunkter beskylder noen for å stjele? Er en konfronterende tone akseptabelt når man ikke har noen holdepunkter enn sitt eget forvirrede sinn?

I mine øyne er svaret nei på alle spørsmålen. De får tåle frekkhet som svar på frekkhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med deg ut varer som butikken selger, er bevis godt nok. Enten du liker det eller ei. :)

Ja, hvis det hadde vært tilfellet skulle jeg akseptert beskyldningene. Når realiteten er at jeg ikke hadde tatt med meg noe som helst så får de selv akseptere sin egen udugelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt noe særlig over det. Jeg tar med meg posene i butikken, sier ikke ifra og har sjelden kvittering. Har heller aldri hatt noe problemer angående poser fra andre butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg jobber i matbutikk, har ikke lest hele tråden.

Hos oss er det mange som kommer inn med poser fra andre butikker, ofte fordi det er en vare de har glemt, eller kanskje zalo er på tilbud hos oss og de vil kjøpe det der.

Så og si alle kommer og legger det ved siden av meg i kassa, det er jo overhode ikke noe problem. Det er ikke fordi vi skal sjekke de, jeg ser jo ikke en gang at de har posen før de legger den der, men for at de skal slippe å drasse rundt på den i butikken, de har ofte dårlig tid og bare løper inn etter den ene varen.

Er absolutt ikke noe problem hos oss, de fleste syns det er greiest. Så vet de at ingen kan ta den når den ligger bak kassa. Jeg gjør det selv når jeg er i matbutikker. Er aldri noe problem, gidder ikke gå rundt med to kiwi poser på rema fordi jeg skal ha en pakke OB som jeg glemte.

Men når jeg går på type Oslo City med mange poser fra forskjellige klesbutikker gjør jeg jo ikke det, og kan aldri forestille meg at de ansatte forventer det, det er nok et temmelig vanlig syn der med jenter med hundevis av poser som shopper videre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at butikker er videoovervåket slik at man har bevis for uskyld skulle man bli anklaget for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er ute og går, og handler dagligvarer i en butikk, og må innom neste butikk fordi de manglet en vare på første butikk. Føler du det er ekkelt å ta med deg handleposen fra første butikk med mange dagligvarer inn i andre butikk? Er det forresten lov?

Hvem skulle nekte meg det?

Syns egentlig det er mest plagsomt på kjøpesentrene. Man surrer rundt og handler,drasser med seg masse poser...prøver klær osv.

Hvorfor har ikke kjøpsentra skaper man kan putte poser inni: Vet noen sentra har det,men de er i fåtall. spes.på vinteren da man har masse klær på seg. Legge igjen poser og jakker.

Butikkene kunne spart seg for mye tyveri om de hadde skap, der man måtte ette fra seg poser før man gikk i butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...