pastellfisk Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Mange som sier at 23.12.2012 er dommedag. Jeg har ikke helt forstått hva den teorien går ut på? er det meteor eller Maya-kalender eller hva?! Vær så snill, forklar
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Maya kalenderen slutter i 2012. Maya-kalenderen slutter ikke. "The astronomer Philip Plait has stated very clearly that the Mayan calendar does not end in 2012 at all, that it is like the odometer on your car, as each section of the odometer reaches 9 and then clicks over to 0, the next number to it starts a new cycle, so that when all the numbers again reach 0 all the way across the odometer - the last number will change from 1 to 2 and the new cycle starts all over again." 1
pastellfisk Skrevet 16. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2011 Aha. I see. Men hvorfor er det sånn at alle dermed skal tro på Maya-kalenderen? 1
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Aha. I see. Men hvorfor er det sånn at alle dermed skal tro på Maya-kalenderen? Fordi at det er kult at snøballen ruller og blir skikkelig stor? :-P Jeg tror at fordi NOEN døvinger fant ut at Mayakalenderen "sluttet" i 2012 så betydde det at jorden/verden "kommer til å gå under". Og så baller det på seg, sant. Det kommer i media at oi, verden slutter å eksistere i 2012. Det vil bare si POOF! og så slutter vi å eksistere alle mann! Det var omtrent sånn med år 2000. Alle forventet jo nesten at alt av datamaskiner og verden også skulle gå ad undas. Men slik gikk det jo ikke. Mayakalenderen viser jo bare slutten på én æra, så begynner vi på nytt. Man kan vel også si at det viser jo bare hvor lettlurte mennesker er- alt som står i media og på nett er selvfølgelig sant, ikke? 8
Gjest M26 Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Er noen som mener at jorden skal bevege seg gjennom et slags tynt magnetisk belte i verdens rommet som vil forårsake enorme påkjenninger på jorda ,massive jordskjelv osv, noe som skjer hvert 3000 år eller noe. Å det er visst nok dette som skal skje når maya kalenderen ender fordi kulturen dems er gammel nok til å ha opplevd dette før. et argument for å støtte opp den teorien er at kristendom jødedom og islam er basert på et folk som kaltes sumenerne å at gamle testamentet inneholder mye stoff som beskriver det dommedags scenariot som evt vil oppstå med brann fra himmelen og flom , jordskjelv osv blabla bla uansett... vi bor i Norge... vi er det utvalgte folk , skjer ikke noe med oss , de som har god karma som blir født her vettu 1
Riskrem Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Men når i 2012 skal verden ende egentlig? Jeg vil gjerne gifte meg en gang i 2012 skjønner du 4
Yme Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Er noen som mener at jorden skal bevege seg gjennom et slags tynt magnetisk belte i verdens rommet som vil forårsake enorme påkjenninger på jorda ,massive jordskjelv osv, noe som skjer hvert 3000 år eller noe. De tror at det kommer en solstorm neste år. Det verste som skjer da er at vi ikke har elektrisitet i noen måneder... Håper ikke det blir på en kald årstid Å det er visst nok dette som skal skje når maya kalenderen ender fordi kulturen dems er gammel nok til å ha opplevd dette før. Mayakalenderen slutter ikke. Den varer i tusenvis av år til. Mayakalenderen er nå i noe som kalles Piktun 12 (1 piktun varer i 400 år). I 2012 vil den skifte over til piktun 13, som vil vare i 400 år... Så vil det fortsette sånn opp til piktun 19, hvor den da går videre til baktun isteden. En baktun er det samme som 20 piktun, så det såm det blir det samme som 4000 år... Det vil si at mayakalenderen varer i godt over 4000 år til. Hvorfor folk tror verden ender i 2012 forstår jeg ikke. Det roter vel bare i uvitenhet og konspirasjonsteorier. 3
Gjest sue84 Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 ble også sagt at den kometen som skal treffe i 2012 ville vi kunne begynne se med det blotte øye i juli 2010.. men jeg har ennå ikke sett noe jeg..
Yme Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 (endret) ble også sagt at den kometen som skal treffe i 2012 ville vi kunne begynne se med det blotte øye i juli 2010.. men jeg har ennå ikke sett noe jeg.. Det var en planet... Den hadde mange navn, og ett av dem var planet x... Bare tull alt sammen... Den hadde en bane rundt sola som gjorde at den kom innom bare en gang hvert... ooh 6000 år eller noe? Det er jo klin umulig, og helt fjernt å tro på hehehe Endret 17. januar 2011 av Yme
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Uff, og jeg som har begynt på femårig utdannelse med avgangsår i 2014. Så dum kan man være, hadde jeg tatt bachelor hadde jeg rukket å bli ferdig før verdens undergang Ikke rekker jeg å gifte meg heller...! Jeg tror ikke på det. Greit nok at NOEN tror, men jeg tror ikke på Maya(-kalenderen), og tror dermed jeg overlever. Enkelt og greit. 1
Yme Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Ehm.... Du tror ikke på mayakalenderen? Veit du hva mayakalenderen er? 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Ehm.... Du tror ikke på mayakalenderen? Veit du hva mayakalenderen er? Hva annet skal jeg si da? At jeg ikke bruker den var kanskje bedre formulert. Såvidt jeg husker fra skolen, så var det noe kalender/almanakkgreier basert på noen gamle skrifter, som ble benyttet av mayaer. Mer vet ikke jeg, men jeg bruker jo ikke, ergo tror jeg ikke verden går under.
Yme Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Det er bare en vanlig kalender som Mayaene brukte... Egentlig er det flere kalendere, men det spiller ingen rolle. Den spår ikke noe som helst, å den sier ikke at verden dør i 2012. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 Det er bare en vanlig kalender som Mayaene brukte... Egentlig er det flere kalendere, men det spiller ingen rolle. Den spår ikke noe som helst, å den sier ikke at verden dør i 2012. Men som det blir sagt over her, slutter ikke kalenderen i 2012? Da slutter vel menneskeheten også, eller skal de fortsette uten kalender? 1
Hoppetaujenta Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Nyttårsaften fra 1999 til 2000 skulle alle datamaskiner slutte å fungere. Det gjorde de ikke. Slik er det med 2012 også. Det blir fokus rundt det, så blir det hysteri, og så går alt bra alikevel. Slapp av, gift dere, gå tur med hunden eller svigermor og lev lykkelig videre til deres egne dagers ende. 2
Yme Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Men som det blir sagt over her, slutter ikke kalenderen i 2012? Da slutter vel menneskeheten også, eller skal de fortsette uten kalender? Som jeg skrev lengre opp så slutter den ikke i 2012. Den varer i tusenvis av år til.
Gjest Eskapisten Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Artig med eskatologi, vi alle kaster en skygge om dagen.
Gjest Krizzy Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 Dommedag 2012 Mayakulturen oppstod 1500 f. kr. Mayaindianerne hadde avansert kunnskap innenfor astronomi og matematikk. Etter Mayaenes astronomiske kalkuleringer tar kalender slutt 21. desember 2012. Dette har blitt objekt for flere tolkninger og dommedagsprofetier. Etter Mayaenes beregninger vil jordens magnetfelt endres dramatisk 21.desember 2012. Noe som vil resultere i at Jordens sivilisasjoner tar slutt. Fra en artikkel jeg fant på nettet. Mener å ha hørt noe om en solstorm i 2012, og? Nostradamus og andre dommedagsprofetier 1500-tallets Nostradamus spådde Jordens undergang i 1999. Spådommen begynner slik: - Året 1999, den syvende måned, vil en stor terrorkonge stige ned fra himmelen. Spåmannen har vært gjenstand for mange kreative tolkninger. Blant annet har verset blitt knyttet til 11. september. Isac Newtons etterfølger, William Whiston, skapte kaos i London i 1736. Han påstod at en komet ville utslette jorden 16. oktober dette året. Mange londonere samlet seg i båter på Themsen og ventet på dommedagen som aldri kom. Dommedagene som uteble «Den sanne russisk-ortodokse kirke», en liten russisk sekt, ventet på dommedag 28. mai 2008. Heller ikke da gikk jorden under. De tok feil og måtte til slutt krype opp fra jordhulen de hadde gjemt seg i. Sommeren 2002 ble den rundt to kilometer store asteroiden 2002 NT7 oppdaget. Dødsdommen for vår klode ble estimert til 1. februar 2019. Etter mer presise astronomiske obeservasjone ble dommedagen avlyst og vi slapp unna ødelagte kontinenter og glødende steiner. Det er visst spådd verden sin undergang mange ganger, uten at det egentlig har skjedd noe. Nyttårsaften fra 1999 til 2000 skulle alle datamaskiner slutte å fungere. Det gjorde de ikke. Slik er det med 2012 også. Det blir fokus rundt det, så blir det hysteri, og så går alt bra alikevel. Slapp av, gift dere, gå tur med hunden eller svigermor og lev lykkelig videre til deres egne dagers ende. Jeg hørte verden skulle gå under når klokken passerte midnatt, og det ble 2000. Var 11 år, og helt overbevist (jeg var lett påvirkelig som liten). Husker fortsatt at jeg sto på nyttårsaften, og var kjempenervøs for nå skulle jeg dø, men først skulle jeg se på fyrverkeriet, da!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå