Gå til innhold

Hjemme hos Marshmallow


Marshmallow

Anbefalte innlegg

Nå nyter jeg et velfortjent glass rosèvin etter mange timer med husarbeid, mens jeg surfer litt på nett.

Har fulgt ivrig med i shabby chic-debatten i hus og hage-forumet, den finnes her.

Som jeg også har skrevet i den debatten liker jeg visse elementer i shabby chic-stilen, selv om jeg ikke vil gjennomføre det i hele leiligheten min. Det ville aldri falt meg inn å male de nydelige, gamle arvemøblene mine.

Skulle gjerne hatt det slik hjemme som denne bloggeren: Rustikk

Synes hun har en fantastisk fin leilighet :rodmer: Det er liksom en litt mørk, rocka og kul utgave av en nostalgisk og gammeldags stil.

Ha en fin helg! :vin::sjokolade:

Edit: skrivefeil

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg gleder meg SÅNN til jeg kan innrede mitt eget "rede"! Håper du kser deg med glasset ditt :jepp: Ha en strålende helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tanker rundt interiørstiler...

Synes det er veldig morsomt å følge med på debatten rundt forskjellige interiørstiler på hus- og hageforumet, mange som er ivrige motstandere av shabby chic. Selv liker jeg best å mikse stiler, ha en blanding av gammelt og nytt. Kommer egentlig bare på en interiørstil jeg virkelig ikke liker, og det er 70-talls retro med stormønstrede tapeter og heklete puter og lappetepper overalt. Jeg innreder gjerne med farger, men så mye sterke farger og mønstre overalt gjør meg rett og slett litt urolig. Knallgult og oransje er nok farger som aldri kommer inn i min leilighet.

Når det gjelder en minimalistisk stil så elsker jeg å bo på moderne og minimalistiske hoteller. Jeg synes at minimalisme kan være kult og stilig. Men jeg ville ikke trivdes med å bo slik selv! Det blir for sterilt og "romskipaktig" på en måte. Jeg liker personlige gjenstander og litt "krummelurer". Når det er sagt, så liker samboeren min i likhet med mange menn best en enkel og moderne stil, så vi må nok finne noen kompromisser på veien.

Ellers liker jeg elementer fra de fleste intriørstiler. Ja takk til en dose lett shabby chic, factory vintage i form av industrilamper, ethnic chic og en liten dæsj 50-talls retro siden leiligheten vi har kjøpt ligger i en bygning fra den tiden. Hmmm... skjønner jo at jeg ikke kan blande alt dette på 65 kvm, i skjønn forening med arvemøblene fra oldeforeldrene mine. Valgets kvaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det helg! For min del blir det en rolig helg, sparer penger til storbytur til varmere strøk i påsken, samt til nytt kjøkken.

Når samboeren kommer hjem snart skal vi på joggetur i det strålende vårværet, og deretter skal jeg lage hjemmelaget carbonara som vi skal drikke vin til. :spise:

I morgen blir jeg alene på dagtid, og da skal jeg oppdatere dagboka mi litt mer. Blant annet har jeg vært på (kles)shopping i det siste, og da skal jeg vise frem hva jeg har kjøpt... I morgen kveld har samboeren lovet å ta meg med ut for å spise. Siden vi sparer penger blir det den lokale kinesiske, men der har de spicy, supergod mat og iskaldt Singha-øl, så jeg klager ikke...

På søndag skal vi gå tur til et lokalt utsiktspunkt. I norge hadde det kanskje kvalifisert som en fjelltur, men her er det bare en ås. Turen tar ca. 3 timer tur/retur. Våren har kommet mye lengre her enn i Norge, og det er meldt t-skjortevær. Når vi kommer hjem søndag ettermiddag skal vi grille.

Ønsker alle en strålende helg! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... jeg har vært på en shoppingtur i det siste, noe jeg egentlig ikke skulle ha vært i og med at jeg bør spare penger til oppussing av leiligheten min :sjenert:

Men når man bor i Mellom-Europa, med en rekke storbyer bare et par timer unna med tog, er det lett å falle for fristelsen av og til.

- Sommercardigan

- Svart cardigan. Har denne i hvitt fra før også.

- Shorts

I tillegg til disse klærne som jeg kjøpte på Promod (en av mine favorittbutikker- finnes i de fleste europeiske byer bortsett fra i Skandinavia og Storbritannia), gjorde jeg et vintagekupp for første gang i hele mitt liv. Snublet over en liten secondhandbutikk i en bakgate, og kom ut igjen med to fantastiske vintage designertopper. En hvit, perlebrodert og en svart 50-tallssak med belte og blonder. :rodmer: Skal se om jeg får tatt bilde av dem snart og lagt ut link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshmallows husmorliv:

Kl.09.00: Våkne, drikke kaffe og lese interiørblader i senga

Kl.10.00: Se "The Real Housewives of Orange County" på TV, og undre meg over at så mye botox og silikon får plass i så tynne damer

Kl.11.00: Spise frokost, :husarbeid:

Kl.12.00: Henge på KG og facebook

Kl.13.00: Mer :husarbeid:

Kl.14.00: Gå i butikken, føle at alle i landsbyen stirrer på utlendingen (meg). Ombestemme meg angående planlagt joggetur fordi det er for varmt, 27 grader.

Kl.15.00: Mer :husarbeid: , mer :hallo:

Kl.16.00: "Luksusfellen" på Web-TV

Kl.17.00: Klar for ny episode av "The Real Housewives". Undre meg over at folk med så mye penger har så dårlig smak.

Kl.18.00: Lage og spise middag (salat med egg, skinke, ost og asparges)

Kl. 19.00: Dusj, mer KG og facebook.

Kl.20:00: Lure på hvor dagen ble av :roll:

Nå: Lakke neglene lyserosa, legge på nytt sengetøy, samt snakke med venninne på skype.

Gleder meg til å begynne å jobbe igjen i mai, jeg.

Edit: Skrivefeil

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredagslykke... Å ikke kunne bestemme seg for hvilken av tre bøker jeg har lyst på i bokhandelen, og kjøpe alle tre. Bestille en Mocca Frappucino på Starbucks, synke ned i en dyp lenestol og åpne første bok. Jeg elsker følelsen av å åpne en ny bok for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Så flink du er! Nå sitter jeg i solveggen med sjokolade jeg... Mens huset er skinnende rent :jepp: God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på innredningen av min nye stue. Jeg liker 1930-talls stil, og skulle gjerne hatt en Barcelona stol designet av Mies van der Rohe. Jeg synes den er veldig klassisk og fin, samboeren er ikke enig. Han synes den ser 70-talls ut. Kanskje like greit, for vi har ikke budsjett til en slik stol likevel. Men det er jo lov å drømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har det vært stille lenge... har ikke hatt internett i det siste (og hører til den mikroskopiske prosentandelen som ikke har smartphone), og har i tillegg jobbet mye, så jeg har rett og slett ikke hatt mulighet til å oppdatere.

Har endelig flyttet inn i den nye leiligheten i Norge (foreløpig bare meg, kjæresten kommer etter om noen måneder), og jeg stortrives der. Det er HJEMME på en helt annen måte enn andre steder jeg har bodd. Blir glad bare jeg svinger inn i veien der jeg bor. Oppgangen lukter barndom, trygghet og kjøttkaker.

Har ikke hatt råd eller tid til å begynne å pusse opp ennå, men jeg har kjøpt nytt kjøleskap! I et tidligere innlegg skrev jeg at jeg i årevis har drømt om et Smeg kjøleskap. De ligger imidlertid et godt stykke over mitt budsjett, men i stedet har jeg skaffet meg et kombiskap fra Gorenje Retro Collection. En lekkerbisken til halve prisen av Smeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O lykke! Jeg har tre nye bøker...

Har begynt på "Brente skygger"av Kamila Shamsie. Sto på coveret at den minner om "Tusen strålende soler" og "Drageløperen", som er to av mine absolutte favorittbøker. Har ikke kommet langt nok til å avgjøre om det stemmer, men den virker absolutt lesverdig.

Den andre boka heter "Gresshoppen og fuglen".Husker ikke navnet på forfatteren, men handlingen er fra Libanon. Liker bøker med handling fra Midtøsten, slik som "Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa. Den anbefales!

Den siste boka jeg har fått er "Potensgiverne"av Karin Brunk Holmqvist. Den handler om gamle damer i Sverige, men jeg har hørt at den er supermorsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Du får hyle ut når du har lest den første boka, jeg elsker nemlig "Tusen strålende soler" og "Drageløperen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er det lenge siden jeg har gitt lyd fra meg, men livet har vært hektisk i det siste. Helgen har vært tilnærmet perfekt, det eneste som mangler er kjæresten min som fortsatt er i Alpene. Gleder meg til å se han igjen!

Fredag hadde jeg fri, og tilbrakte ettermiddagen med frivillig arbeid. Jeg har vært aktiv i en frivillig humanitær organisasjon (vil ikke si hvilken for ikke å bli gjenkjent) i mange år, og fredag begynte kurs for nye medlemmer.

Lørdag begynte med en time zumba på Elixia, og etter dusj og frokost dro jeg til byen sammen med mamma. Vi hadde planlagt en shoppingdag, men siden det regnet flodhester og krokodiller, endte vi opp med å se "Hodejegerne" på kino. Anbefales, en velspilt og spennende film! Etterpå lagde jeg middag til oss, ovnsbakt torsk og søtpoteter med brokkoli og spicy kokossaus. Hadde litt kokosmelk til overs, og bakte kokoscupcakes til dessert.

I dag hjalp jeg igjen til med å arrangere kurs for nye medlemmer i den frivillige organisasjonen, og etter at jeg kom hjem gikk jeg løs på å male en gammel stol. Den blir hvit, men det blir litt tamt. Den får kanskje en annen farge etter hvert. Så har jeg sludret en time på Skype med kjæresten, og nå er det tid for litt junkfood. Pizza og Pepsi Max venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et innlegg for en stund siden skrev jeg at jeg ønsker meg et kjøleskap fra Smeg, men prisen for 50-tallsdrømmen av et kjøleskap står ikke helt til inntekten min.

I stedet har jeg gått til anskaffelse av et grått Gorenje Retrokombiskap. Jeg har fått 50-tallskjøleskapet jeg har drømt om til halve prisen av Smeg, og kjæresten som liker en mer moderne stil er også fornøyd. Nå sparer jeg til resten av kjøkkenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker høst! Digger klisjeen om å krype opp i sofaen med fyr i peisen, pledd, kakao og en god bok. Jeg liker sommer også, men det er på en måte mer stress; når det er fint vær og jeg har fri føler jeg at jeg MÅ komme meg ut i sola, og kroppen min må til en hver tid være skrubbet inn med peelingkrem og være den riktige nyansen av gyldenbrun. Ikke det at jeg lar meg forfalle om høsten, men det gjør jo ikke så mye om man utsetter det å barbere leggene en dag når de likevel skal gjemmes bak ullstrømpebukser. Og så elsker jeg høstmoten! Tweed, skinn, strikk og støvletter- ja takk! Om sommeren må man liksom være hypersosial og finne på noe i grupper- ut i parken og grille med venner, bade, spille volleyball, dra på utendørskonsert. I dag møtte jeg en venninne, og vi satt bare på kafé i flere timer, drakk to doble doble mokka hver og skravlet om alt og ingen ting i flere timer. Det gjør man liksom ikke om sommeren...

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg fyrer opp i vedovnen i den nye leiligheten min. Det er en nydelig, gammel original klebersteinsovn, men den har en rekke dører, luker og sveiver som jeg ærlig må innrømme at jeg ikke heelt skjønner bruken av. Og så må jeg kjøpe ved før det blir utsolgt for vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser at jeg har skrevet innlegg om det nye kjøleskapet mitt to ganger. Visste ikke at det er mulig å forelske seg i et kjøleskap, men det er fullt mulig :rodmer:

I morgen begynner jakten på ny kjøkkeninnredning for alvor, skal begynne å se meg ordentlig rundt, ta mål og sammenlikne priser. Har veldig sansen for flere løsninger fra Norema, særlig det som heter Linje. Noen som har erfaringer med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøkkenplaner i full gang! Det eneste jeg vet er at jeg garantert skal ha grå vegger, men har ikke klart å bestemme meg for nøyaktig gråfarge. Også skal jeg ha vinylgulv. Har et vinylgulv som ser ut som tre på gjesterommet, det høres harry men ser faktisk veldig ekte ut. Skal ha møte med Norema på torsdag, og håper at jeg kan få en overkommelig pris der. Hvis ikke blir det Ikea. Synes de har fine kjøkkenløsninger der også, men det blir så mye styr! Har en kollega som installerte et Ikea-kjøkken nylig. Det var en del mindre enn mitt, men kom likevel i 72 forskjellige pakker! Kjenner jeg blir ganske svett bare ved tanken på 72 flatpakkede moduler fra Ikea.

Ellers har jeg hatt en fin helg. Besøkte en god venninne som bor i et gammelt hus fra 1830 i en sjarmerende småby med samboeren sin og verdens søteste hund. Været var ikke så bra, men det har blitt interiørshopping (jeg fikk tak i en gigantisk klokke til 350 kr- et skikkelig kupp!), masse kaffe mocca på kafé, vin, god mat, turer og sjokolade. Jeg kunne også tenkt meg å bo i en idyllisk småby, og det kunne nok samboeren min også tenkt seg, men så er det ikke så lett å skaffe seg relevante jobber. Men hvis vi får barn kommer vi nok til å flytte til et slikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten shoppingrunde i dag... Egentlig skal jeg spare penger til både kjøkken og Londontur, men så kom jeg tilfeldigvis forbi Lindex på vei til mer fornuftige innkjøp (på handlelisten min sto egentlig Jif, dopapir, salat og vel, rødvin). Har ikke hatt så stor sans for Lindex før egentlig, synes at de gikk fra å være kjerring til plutselig å produsere klær i Gina Tricot-stil (som ikke er min stil), men nå må jeg virkelig si at de har tatt seg opp. Endte opp med:

Bluse

Omslagskjole

Topp

2 gensere, både i grå og brun

Ellers har jeg hatt besøk av et vennepar i dag, som ble til lunsj og hjalp meg med kontrollmåling av kjøkkenet mitt. Lagde hjemmelaget lasagne og jordbær- og ostekakecupcakes til dessert. Mer om det i et senere innlegg, både om kjøkkenet (som nå er bestilt!) og cupcakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det kan jo virke som jeg bare svinser rundt og kjøper klær og baker cupcakes, men det stemmer ikke (kanskje derfor jeg oppdaterer så sjelden i denne dagboka). Jeg jobber mye i en krevende jobb og trener mye, treningen kan dere lese om her.

Selvfølgelig har jeg mine opp- og nedturer som alle andre, men har valgt å ikke skrive om dem på nettet. Til det har jeg en dagbok av godt, gammeldags papir som ligger innerst i skapet mitt. Grunnen til det er at jeg tror det er ganske stor sjanse for å bli gjenkjent dersom en bekjent eller kollega skulle snuble over dagboka mi her inne, derfor er min nettregel generelt (også på sosiale medier) at jeg kun skriver ting som det ville være ok at sjefen min og moren min vet om. Derfor går det i trening, mat, interiør, bøker o.l.

Mine innerste tanker deler jeg kun med kjæresten og mine beste venner. Når det er sagt, er jeg heldig. Jeg er en person som har mye å glede meg over, selv om jeg selvsagt har dårlige dager innimellom som alle andre.

Vel, tilbake til cupcakes... :gjeiper: De jeg bakte i går ble kriminelt gode, og oppskriften kommer fra Kakeboken til The Hummingbird Bakery. Hadde litt dårlig samvittighet da jeg kjøpte den boka, både fordi jeg egentlig skulle spare penger, fordi den er en tikkende sukkerbombe og fordi den er en husmorblogg-klisjé. Men den er verdt sin vekt i gull (eller melis), kakene er til å dø for. Så i dag har jeg vært på joggetur i regnet og spist to jordbærostekakecupcakes til belønning etterpå¨... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Her er det lenge siden jeg har vært innom! Har travle dager, men i går fikk jeg lønn. Og Kremmerhuset har fått vårnyheter...

Først skal det nevnes at jeg har bestemt meg for å innføre svart som en av hovedfargene i stua. Jeg har off-white vegger, mørkegrå sofa, en del varmt treverk i arvemøbler og en vakker gammel vedovn som går i mørkegrått og sort. Om vinteren har jeg naturfarger (beige tepper og puter) på tilbehør, men til sommeren skal jeg ha inn mer farge og gå for tilbehør i en dus, litt "grumsete" nyanse av turkis. Har kjøpt et svart vitrineskap på Home & Cottage, så nå mangler jeg bare stuebord (og TV!) før stua er ferdig møblert.

Så, tilbake til min lille shoppingeskapade på Kremmehuset:

- Dette bildet. Enkelt, men fint.

- Denne telysholderen. Lyset skinner fantastisk fint gjennom det tynne, hvite porselenet. Favoritt!

- Og, til slutt, en flodhest! Den var så kul at jeg bare måtte ha den. Andre pynter med Madonnaer og ugler, jeg har en flodhest!

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...