Gå til innhold

Hjemme hos Marshmallow


Marshmallow

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får vel starte denne dagboka med å presentere meg.

Jeg er altså Marshmallow, 31 år gammel og bor for tiden med samboeren min i en liten landsby i Alpene.

Jeg har mange interesser, men i denne dagboka har jeg først og fremst tenkt å skrive om to av dem: interiør og mat (og vel...kanskje litt om shopping også).

Når det gjelder mat er jeg en skikkelig "foodie", som de gjerne sier på engelsk. Jeg elsker å lage mat, spise mat, prøve ut nye oppskrifter, lese kokebøker og matblogger. Interessen er ganske ny, jeg begynte først å lage mat for et par år siden. Altså er jeg ingen ekspert på kjøkkenet, men jeg elsker å eksperimentere med nye ingredienser og retter. Hittil har jeg skrevet en del om mat i treningsdagboka mi, men det er kanskje ikke stedet for hvetebakst og kremede supper. Når det er sagt, prøver jeg å lage sunnest mulig mat i ukedagene og spare kos til helgene. Har tro på det jeg kaller 80-20 regelen: dersom man lever 80% sunt kan man kose seg resten av tiden. :popcorn:

Nok for denne gangen... har masse jeg vil skrive om, men det sparer jeg til neste gang! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt om den andre store interessen min, nemlig interiør. Nå bor jeg i en leid leilighet i Alpene, men vi flytter inn i vår egen leilighet senere i år. Det blir det første stedet vi eier selv. Etter hvert har jeg tenkt å skrive mye om innredningen av den nye leiligheten, men jeg kan jo begynne med å beskrive den først:

Stedet er i utkanten av en ganske stor by. Går man 10 minutter til fots er man i skogen, og tar man offentlig transport 15 min i motsatt retning er man i sentrum. Jeg elsker veien som leiligheten ligger i, og jeg så etter en bolig der lenge. Stedet var egentlig hakket for dyrt for meg, og jeg bød på flere leiligheter som jeg ikke fikk før jeg endelig fikk tilslag. Veien består av bebyggelse fra 50-tallet. Lavblokker på den ene siden, og småhus i klare farger på den andre siden. Det er flere lekeplasser, og små skulpturer av rådyr flere steder. Vi skal bo i øverste etasje, og når man ser ut av vinduene hos oss ser man ikke at man er i byen. Utsikten fra stua og arbeidsrommet er over småhusene med åpne jorder bak, og utsikten fra kjøkkenet og soverommet er til en stor haug der det vokser en diger, gammel bjørk. Lyset strømmer gjennom leiligheten, og med en gang jeg kom inn dit ble jeg slått av hvor god energi det var der. :rødme:

Bygningen er som sagt fra 50-tallet. Jeg elsker gamle hus, og den store drømmen min var egentlig å bo et hus bygget på 1800-tallet. Likevel har denne leiligheten mye av det originale ved seg. Den har brede vinduskarmer i alle rom, og det beste av alt: En original vedovn! Gleder meg veldig til å fyre i den neste vinter, hun jeg kjøpte leiligheten av sier at den varmer veldig godt. Det er en del som må gjøres i leiligheten. Har en haug med ideer som jeg skal skrive mer om etter hvert. Det første jeg skal gjøre når jeg flytter inn er å fjerne 70-tallslinoleumen på kjøkkenet, for jeg har hørt rykter om at det originale tregulvet gjemmer seg under. Håper det er slik. Ingen ting er vakrere enn gamle tregulv... :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingredienser som alltid finnes på kjøkkenet mitt (bortsett fra melk, egg, mel og andre basisvarer):

- God olivenolje

- Fersk chili

- Fersk ingefær

- Sambal olek

- Kokosmelk

- Løk i alle former: Hvitløk, vårløk, sjalottløk osv.

- Creme fraiche

- Tomatpurè

Hvorfor skriver jeg dette? Har alltid likt å lage lister. Morsomt å lese igjen om noen år for å se om ting har forandret seg. Kanskje har jeg dilla på helt andre matvarer i 2015 :jepp:

:spise::kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke skrevet så mye i denne dagboka ennå... Nå sitter jeg og tenker på helg. Gleder meg veldig :jepp: . På lørdag skal jeg ta en ridetime på den lokale rideskolen, og på søndag skal jeg på spa! Resten av helgen skal jeg være hjemme og kose meg.

Ingredienser til en perfekt hjemmehelg:

- En bukett friske blomster, akkurat nå har jeg dilla på hvite tulipaner

- Duftlys fra Yankee Candles

- En bra tv-serie på DVD. Holder på med andre sesong av "Mad Men" nå

- Kaffe på senga om morgenen, og ferskt brød og egg til frokost

- Ett interiørblad eller to, og aviser med helgebilag (akkurat det punktet sliter jeg med her jeg bor nå. Savner norsk lesestoff)

- Vin til middag

- Et varmt karbad, gjerne med "badebombe" fra Lush

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!jeg har samme interesser som deg og du er ikke alene med å like å lage lister!jeg MÅ ha lister i mitt liv, ellers fungerer ikke alt som det skal!

Den siste ingredienslista di så ut som min drømmehelg!utrolig herlig!jeg må bli flinkere å kjøpe blomster til meg selv, da min mann aldri gjør det :sukk:

jeg synes vi damer fortjener det jeg!vi som lager mat, handler, planlegger, jobber, vasker og tar oss av mennene våre!

Jeg har forelsket meg i duftlys fra europris som jeg har på badet.

Det er et glass med duftstearin oppi (fås i flere dufter) min yndlingsduft av den er roseduften (rosa). det er et hvitt merke utpå glasset som får den til å se litt gammeldags ut.

dette er perfekt som meg som elsker både duftlys og gammeldags/landlig stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,~me~, så hyggelig at du stakk innom dagboken min! Jeg har lest din hobbydagbok også, gleder meg til å følge med videre der.

Skal prøve duftlys fra Europris når jeg flytter tilbake til Norge. Og jeg må også kjøpe blomster til meg selv :fnise:

Om nøyaktig to uker har vi overtakelse på den nye leiligheten! Den trenger sårt et nytt kjøkken, men det må vente en stund fordi vi må betale noe mer egenkapital enn jeg regnet med på leiligheten. Men om et halvt års tid regner jeg med at nytt kjøkken kan være på plass.

Det første jeg skal kjøpe til den nye leiligheten er seng til det som skal bli kombinert gjesterom og kontor. Valget falt på Hemnes gjesteseng fra Ikea, fordi den er en enkeltseng som kan slåes ut til dobbelseng (vi har ikke plass til en ordentlig dobbelseng der inne), pluss at den har masse oppbevaringsplass og kan fungere som sofa når den ikke er i bruk. Før vi kjøper oss sofa skal den stå i stua, men jeg tror nok vi må demontere den igjen for å få den inn på gjesterommet, for den veier 101 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilige fredag! I dag har jeg ridd en time, og så har samboeren og jeg spist superspicy, hjemmelaget wok. På fredager drikker vi alltid vin til middag. I morgen får vi gjester, og jeg tror at jeg skal gå for hjemmelaget lasagne. Spørsmålet er hva jeg skal lage til dessert... Har en oppskrift på flytende appelsin-og sjokolademousse som ser fantastisk ut, men vet ikke om jeg tør å gå for en ny oppskrift når vi får besøk? Siden samboeren ikke er så glad i søtt, er det sjelden jeg lager dessert. Kanskje jeg skal safe med å bake muffins som vi kan spise til kaffen, i stedet for dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desserten i går ble verken flytende sjokoladepudding eller muffins, men derimot min trofaste gjenganger banan- og sjokoladekake. Vanligvis er jeg ikke så begeistret for formkaker, men denne er god! Skorpen blir på en måte karamelliseret, og kaken blir veldig saftig. Ikke er den for søt heller, og utrolig enkel å bake. Oppskrift kommer her:

Bananbrød med sjokolade

250 g hvetemel

1 ts bakepulver

125 g usaltet smør

250 g sukker

4 modne bananer

2 egg

1 ts vaniljeekstrakt (evt vaniljesukker)

175 g mørk eller lys sjokolade (mengden kan reduseres)

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Bland mel og bakepulver. Smelt smøret og bland det med sukker, most banan, egg, vaniljeekstrakt og hakket sjokolade i en annen bolle. Ha det over i bollen med det tørre og bland forsiktig. Ikke rør for mye. Ha røren i en brødform eller annen form av tilsvarende størrelse, og bak i ovnen halvannen time. NB! Min kake var ferdig etter 1 t og 15 min. Sjekk ved å stikke en trepinne i brødet. La brødet avkjøle 5 min i formen før du tar det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å planlegge oppussing av en hel leilighet er ganske overveldende! Bortsett fra kjøkkenet og noen stygge lister i forskjellige rom er det ingen ting som MÅ pusses opp med en gang, men det er mye jeg vil gjøre... Sitter og tenker på fargevalg nå. Det knøttlille gjesterommet skal iallfall males hvitt, og det samme gjelder entreen. Kjøkkenveggene vil jeg gjerne male i en lys, varm gråfarge. Stua blir nok også hvit, men kanskje med en grå fondvegg. Soverommet er i dag syrinlilla (!!!), og slik kan det ikke forbli. Jeg vurderer å være så vill og gal at jeg går for en turkis (litt sånn "grumseturkis" med en del svart i) fondvegg på soverommet, med de resterende veggene i hvitt. :lur:

Uansett hvilke farger man går for, er den store utfordringen å finne riktig nyanse. Heldigvis kan man bestille tre fargeprøver fra Flügger til 29 kr nå. Da får man tilsendt tre minibokser med valgfri farge, en liten pensel og tre kartongbiter til å male på. Vanligvis koster dette 69 kr, så jeg skal iallfall bestille noen prøver mens de har dette tilbudet. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Leiligheten er overtatt og dagseng fra Ikea er skrudd sammen med kun to små feil underveis, ett mindre raseriutbrudd og INGEN manglende skruer!!!

Ellers har jeg bare vandret rundt i leiligheten i lykkerus over at den er MIN. Det er en ganske liten og kompakt treroms, men lyset strømmer gjennom den. Dessverre viste det seg at den ikke har originale tregulv, så da blir det nye gulv etter hvert.

Egentlig har jeg ikke penger til interiørshopping for tiden, men jeg har kjøpt et skilt på Kremmerhuset (dessverre er det ikke på nettsiden, så jeg kan ikke linke til det). Det er et stort, brunt skilt med teksten "Happiness is not a destination. It is a way of life".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre klassikere jeg har veldig lyst på (men ikke råd til):

Kitchen Aid kjøkkenmaskin, gjerne i isblå som på bildet. Har lyst på den fordi jeg gjerne lager mat, men det skader ikke at den ser bra ut på kjøkkenbenken heller!

Smeg kjøleskap i 50-talls retrostil. Har ønsket meg et slikt så lenge jeg kan huske. Drømme, drømme...

Bestlite gulvlampe i kremhvitt. Skulle gjerne opplyst lesekroken min med en slik :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk, skikkelig vinterforkjøla :forkjola:

Fordelen med det er at jeg har masse tid til å lese interiørblader (har en stabel BoligPluss, Rom 123 og BoligDrøm fra forrige gang jeg var i Norge) og surfe litt på nett. Titter litt innom interiørblogger også, men har ikke funnet noen klar favoritt. Noen som har gode forslag?

I dag tittet jeg innom Dagbladet på nett og fant denne boligreportasjen om et 75 år gammelt baderom som ble pusset opp. I likhet med de aller fleste som kommenterte denne saken synes jeg også at de skulle utbedret det gamle badet i stedet for å sette inn et moderne, pregløst bad. Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hvordan jeg skal innrede leiligheten omtrent hele tiden, men likevel får jeg ikke samlet tankene nok til å skrive ned så mye. Det er, som jeg har skrevet tidligere, rett og slett overveldende. Synes mange forskjellige interiørstiler og retninger er fine, men jeg er glad i gamle ting som har en historie. Samboeren min er ikke helt enig i dette; han liker en moderne, minimalistisk og veldig maskulin stil med mye glass og stål. Han har en veldig fin og gjennomført stil, det er bare det at den kræsjer litt med mine krummelurer og snurrepiperier. Men det er jo veldig viktig at vi begge trives i leiligheten, at det ikke bare blir min eller hans stil. Ikke lett det der...

Mens jeg grubler over dette kan jeg jo skrive litt om mat. Av miljøhensyn spiser vi vegetarisk to ganger i uka, og her kommer en av mine favorittoppskrifter. Denne suppen er kjempegod! Hentet fra kokeboka "Suppe" av Kristin Jacobsen.

KREMET PAPRIKASUPPE

4 røde paprika

4 purre

2 ss olivenolje

2 liter hønsebuljong

Timian

2 1/2 dl Creme Fraiche

salt og pepper

evt. sorte oliven til pynt

Fjern frø og hinner fra paprikaene og skjær dem i småbiter. Vask purren, og skjær i tynne ringer. Varm oilvenolje i en stor gryte, og stek purren på middels varme i noen minutter. Tilsett peprika, timian og buljong. Kok under lokk i 30 min på middels sterk varme. Hell av halvparten av kokevannet. Kjør grønnsakene i en kjøkkenmaskin med resten av kokevannet og creme fraiche. Smak til med salt og pepper, og pynt evt. med hakkede oliven rett før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Rolig helg... I går var vi på kino og så "The King's Speech". Alle har jo hørt om denne, men jeg kan bekrefte at den er så bra som det ryktes. Den må være en av de beste filmene jeg noen gang har sett :jepp: . Samboeren mente at en film om en logoped og en stammende konge måtte være kjedelig, Oscar eller ikke. Men etter filmen måtte han innrømme at den var mye bedre enn han hadde trodd på forhånd.

Ellers har jeg akkurat lest ut "The Help" ("Barnepiken" på norsk) av Kathryn Stockett. Det er en fantastisk bra og tankevekkende bok om forholdet mellom hvite og svarte kvinner i Mississippi på begynnelsen av 1960-tallet. Jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg. Jeg anbefaler å lese den på engelsk, for mye av teksten er skrevet på sørstatsdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er jeg altså "husmor". Jeg har et yrke som krever autorisasjon, og den tok det myyye lengre tid å få her i dette landet enn jeg var forberedt på. Siden vi snart skal flytte, er det jo ingen vits at jeg søker på jobber nå. Ingen som vil ansette en som bare kan jobbe i en måned eller to.

Altså har jeg ikke så mye å fordrive dagene med for tiden. Av og til besøker jeg venner, men de aller fleste vennene mine her har små barn. Det gjør at det sosiale livet mitt er noe begrenset. Ergo har jeg begynt å se på formiddags-tv, noe jeg aldri har hatt tid til før i hele mitt liv. Og av alle ting har jeg blitt hekta på de amerikanske Real Housewives of OC, New Jersey og hvor de nå måtte befinne seg. Jeg kan forsikre om at min husmortilværelse (som stort sett består av husarbeid, internett, matlaging, trening og litt mer husarbeid) overhodet ikke likner på hva disse husmødrene bedriver. For all del, det hadde vært fint å komme seg litt mer ut av joggebuksa og leiligheten. Men jeg hadde aldri orket å forholde meg til så lange negler, så mye silikon og så mange intriger som mine amerikanse "husmorkolleger". :fnise:

Heldigvis skal jeg snart begynne å jobbe igjen, kan nesten ikke vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Høres ut som du bor på et flott sted! Driver du med hest?

(huff, jeg fikk veldig lyst på marshmallows når jeg så brukernavnet ditt :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Raggsokk, så hyggelig med besøk i boka mi! :velkommen:

Ja, jeg driver med hest. Akkurat nå rir jeg bare en gang i uka, og er foreløpig fornøyd med det. Drev med hest som barn og ungdom, og har tatt opp hobbyen igjen etter en pause på 10 år. Rir du også?

Jeg hadde også lyst på marshmallows da jeg laget nicket mitt :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Hei Raggsokk, så hyggelig med besøk i boka mi! :velkommen:

Ja, jeg driver med hest. Akkurat nå rir jeg bare en gang i uka, og er foreløpig fornøyd med det. Drev med hest som barn og ungdom, og har tatt opp hobbyen igjen etter en pause på 10 år. Rir du også?

Jeg hadde også lyst på marshmallows da jeg laget nicket mitt :Hehe:

En gang i uka er jo mye bedre enn ingenting! Ja, jeg har en liten unghest som står og vokser. Hun skal bli ridehest etterhvert, så akkurat nå rr jeg mer eller mindre aldri. Gleder meg til hun blir moden nok, da skal hun ries inn :jepp:

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprikasuppen er kjempegod og veldig lett å lage. Ønsker deg også en fin dag Ms. Raggsokk, og :kaffekopp: til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...