Gå til innhold

Kampen mot sjokoladen


Marshmallow

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er et ganske ferskt medlem her på KG, men har fulgt treningsdagbøkene her inne med stor interesse i et par uker nå. Jeg trenger å gi meg selv et skikkelig spark bak for å leve et sunnere liv, og i den anledning har jeg bestemt meg for å opprette min egen treningsdagbok. Jeg vil gjøre det vanskeligere for meg selv å bytte ut treningsøkten med sofa og sjokolade.

Litt om meg selv:

Jeg er 30 år og samboer. For et halvt år siden byttet jeg ut byliv og trening på Elixia med en liten landsby i et sted i Alpene, for å bo sammen med min kjære mann. Her et det intet treningssenter og ingen take-away sushi, men derimot fantastisk ost og sjokolade...mmm. Resultatet er nå at nærmere 80 kg fordeler seg på mine 175 cm. Og 10 av de kiloene skal bort!

Ellers ELSKER jeg mat. Jeg liker å lage mat, lese kokebøker, kjøpe mat, prøve nye oppskrifter og ikke minst spise mat. Det samme gjelder for godteri. Heldigvis liker jeg også å trene, og før var jeg flittig bruker av Elixia i mange år. Her i Alpene står jeg på ski om vinteren og jogger 1-2 dager i uka med kjæresten min resten av året. Ellers har jeg bevæpnet meg med en crosstrainer og en Nintendo Wii Fit for å nå målet mitt.

Denne dagboken vil jeg bruke både som mat-og treningsdagbok, et verktøy for å nå målet mitt. Gleder meg til å bli sunn sammen med dere!

Klem fra Marshmallow

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens trening er unnagjort! Det ble 30 min på Crosstraineren. Hadde tenkt meg litt styrketrening også, men får ta det i morgen i stedet. Dagens såkalte "kosthold" skal jeg ikke gå inn på, da det er helt katastrofalt (les cola, vårruller og ost i store mengder). For å se positivt på det: Jeg har i det minste ikke spist sjokolade i dag! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har jeg like liten viljestyrke som Ole Brummm stilt foran en honningkrukke :popcorn:

Vet at jeg spiser alt for mange raske karbohydrater. Jeg har ingen planer om å kutte ut karbohydrater helt, men jeg vet jo at jeg bør kutte ned på dem og bytte ut de raske med den langsommere varianten. Det er bare det å omsette teori til praksis...

Anyway, slik var dagen min:

Frokost: Wasa sandwich

Mellom: Grovt rundstykke med 2 babybel

Lunsj: Toast laget av to små loffskiver, magerost, skinke, litt hvitløkssaus

Middag: Salat av tunfisk, egg, ruccola, tomater, paprika, minimais og pasta + lite stykke brød

Kvelds (senere): Smoothie av banan, appelsinjuice, bringebær og blåbær.

Trening: 30 min Crosstrainer

Vekt: 79 kg. Har gått opp 0,5 kg siden sist til tross for mye trening. Arrgh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marshmallow, ser du har kommet i gang med treningen! :)

Ikke gi opp selv om det går litt tregt i begynnelsen, er vanlig å gå litt opp når man begynner å trene, før man går ned. Og vi skal vinne kampen mot kiloene og sjokoladen ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende svar Thussa! :)

Apropos sjokolade, ja... Jeg bor på landet, men går på skole i en ganske stor by. Som andre mellomeuropeiske byer har denne byen en sjarmerende gamleby. Vanligvis sitter jeg på en kafe mens jeg venter på toget hjem til landsbyen, men i dag tenkte jeg at jeg skulle forbruke noen kalorier i stedet for å innta dem og rusle rundt i gamlebyen i stedet for å drikke latte. Været var nydelig, og overalt satt folk på utekafeer mens de inntok de lekreste retter til lunsj. Gjerne velduftende pasta og store biffer med pommes frites, eller salater med masse bacon og dressing... nam! Jeg fikk vann i munnen av spaserturen min, og dukket inn på nærmeste supermarked for distrahere meg i fruktavdelingen. Men hva venter meg der? En kjekk, ung mann som deler ut gratis påskeharer laget av kvalitetssjokolade!!!! Det ville jo vært direkte uhøflig å takke nei, eller?

Slik var dagen min:

Frokost: Wasa sandwich

Mellom: 250 ml smoothie av banan og bringebær, 1 Babybel

Lunsj: Lite rundstykke m. pølse, litt melon og liten porsjon pasta- og tunfisksalat

(og en liten sjokoladehare ca. 20 g)

Middag: To doble, små toast med magerost og skinke.

Kvelds: Vaniljeyoghurt med litt valnøtter og honning

Trening: 30 min på Crosstrainer, ca. 300 kcal forbrent

Ser jeg må bli flinkere til å planlegge måltidene mine. Jeg er vant til å bo rett ved butikker som er lenge åpne, slik at jeg bare kunne løpe ut når jeg trengte noe. Det gjør jeg ikke lenger, og det kan være både en fordel og en ulempe sunnhetsmessig sett. Når jeg ikke får tak i gulrøtter om kvelden får jeg heller ikke tak i chips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir ikke Den Store Sunnhetsdagen... En uforutsett regnskur ødela de nye ballerinaskoene mine, og jeg syntes at jeg fortjente både en sjokolade OG en pose vingummi til trøst. :sur: Ikke får jeg tid til å trene heller, for jeg skal på Ikea. Og etterpå har jeg planlagt å kose meg med kyllingfajitas og et stort glass rødvin :spise: . Men jeg kommer sterkere tilbake i morgen, selv om det er lørdag. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg i gang igjen! I går trente jeg 30 min på Crosstrainer og 30 min Wii fit (boksing, rockering og yoga). I dag har jeg vært på joggetur med samboeren. Vi har en fast rute vi løper, den er kun 4,5 km men veldig kupert. Vi løper gjennom en skog og opp ca. 1 km med oppoverbakke. Utsikten fra toppen er fantastisk! I dag brukte vi 32,16 min. Målet mitt er å løpe på under 30 min. Nå får jeg besøk noen dager, så jeg tar en liten pause fra treningsdagboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Marshmallow er tilbake etter en deilig, lang og... hmm, relativt usunn påskeferie. Jeg har stått litt på ski og gått en del turer i fjellet, men dessverre har jeg spist en del også. Både mat og godteri. Fått en kjempestor sjokoladehare av kjæresten min, og den har jeg rett og slett ikke hjerte til å la være å spise. Har spsit halvparten i dag og resten skal fortæres i morgen, men så er det slutt!

Har vært litt flink i dag da... trent 30 min på Crosstrainer og etterpå skal jeg lage en sunn middag. Kyllingfilet med salat og couscous, skal bare spise litt couscous. Smoothie av appelsinjuice, mango og bringebær til dessert. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen ble ganske bra, bortsett fra at resten av sjokoharen er fortært.

Frokost: Rundstykke med smøreost

Lunsj: Tunfiskwrap

Middag: Thaisalat med biff, rødløk, agurk, paprika, sukkererter, koriander, mynte og dressing laget av soyasaus, nam pha, lime og en klype sukker. Elsker å prøve ut nye oppskrifter!

Snacks: Påskehare...

Trening: Jogging med samboer. 4,5 km i ulendt/bratt terreng. 33,28 min i dag. Litt saktere enn forrige gang, men jeg er fornøyd. Det er VARMT i Mellomeuropa nå... jeg løp bare i t-skjorte og trodde nesten jeg skulle koke over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et delmål, og det er at jeg skal delta i et 5km løp 13. juni! Det er i en "run for fun" kategori jeg skal melde meg på, men det er greit å ikke starte alt for ambisiøst! Skal løpe 2-3 ganger i uka i de neste to månedene.

De nye hovedmålene mine er som følger:

1) Gå ned til 70 kg.

2) Delta i et 10km løp

Senere i kveld skal samboeren og jeg på joggetur, og etterpå skal vi kose oss med hans hjemmelagde pizza. Med god samvittighet for min del. Har spist supersunne middager denne uka (og litt sjokolade da....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur med samboer i dag igjen. Tiden ble 32,44 og jeg merker at jeg kunne pushet meg selv litt hardere. På høy tid å skaffe seg en pulsklokke. Har bursdag om noen uker og har hintet til mannen i huset om at jeg ønsker meg pulsklokke. Tror jeg får det også, for han elsker å kjøpe tekniske duppeditter, både til seg selv og meg. Fikk Wii Fit til jul. Han er så søt... :rødme:

Ellers har jeg laget mye mat i det siste fra kokeboka "Lavfett" utgitt på Spektrum forlag. De som har fulgt med i denne dagboken vet at jeg elsker å lage mat, og i dag skal jeg prøve meg på storfegryte med gulrøtter, squash, tomat-og rødvinssaus. Og litt poteter. Jeg er ingen lavkarbojente :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min. på Crosstraineren i dag. Skal i bursdag til svigerfar etterpå, og vet at det blir mye god mat og dessert. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble overrasket av en skikkelig haglskur på joggerunden i dag, så den ble litt kortere enn vanlig. Kun 3,7 km. Ellers har jeg vært ganske sunn i dag.

Frokost: 2 brødskiver med skinke, ost og salami

Lunsj: Havregrøt med blåbær

Middag: Hjemmelaget paprikasuppe, rundstykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min Crosstrainer i dag. Ser ut som neste ukes ferie til Dublin går i vasken pga. vulkansk aktivitet, og det har fått meg til å trøstespise litt i dag. Selvsagt er det mye verre for islendingene som kan miste alt de eier, men jeg hadde gledet meg så veldig til den turen... :sukk:

Jaja, det er vel fortsatt et lite håp om at vi kommer oss av sted på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på :) Kjedelig det med turen.. noen jeg kjenner skulle egentlig til syden i dag, men det ble vist en harrytur i stedet for! Får krysse fingrene for at du får turen din :)

Ser du trener mye Crosstrainer, ka e d? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg har ikke fulgt med på boken din så mye, men ville bare si at det er litt dårlig gjort å ha ordet "sjokolade" med i tittelen, den dukker jo opp hver gang man laster inn Dagbok-siden :nigo:

*Løper etter lettkakao*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly: En crosstrainer er det samme som en ellipsemaskin.Takk for hyggelig hilsen!

Annikken: He he... hadde ikke tenkt på at tittelen på dagboka mi kunne ha den effekten på andre. Jeg er en skikkelig godtegris og sjokoman, og tenker konstant på sjokolade uansett :sjokolade::vekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min. på Crosstrainer i dag. Kjørte et litt lettere program enn jeg vanligvis gjør, var litt tung og treig i kroppen i dag.

Ellers MÅ jeg komme i gang med styrketrening snart. Blir inspirert av mange treningsdagbøker her til å sette i gang, men har jo ikke tilgang på treningssenter. Liker cardio myyyye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løperunden i dag tok 32,59 min, så det går ikke rette veien. Er tung og daff i kroppen i dag også. Var ikke motivert for løpetur i dag, men siden jeg skulket avtalt løpetur i går følte jeg at jeg måtte komme meg ut. Uansett er det deilig at treningen er unnagjort.

Egentlig ikke motivert for noe som helst nå. Skulle egentlig vært på et spa-hotell i Irland nå, men den turen har jo gått opp i vulkansk røyk... Vet at det er mange verre følger av vulkanutbruddet enn at jeg ikke kommer meg på ferie, men er skuffet og lei likevel. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...