Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Norsk utlendingspolitikk er delt inn i 5 spor:

1. Arbeidsinnvandring

2. Familieinnvandring

3. Asyl og beskyttelse

4. Medisinsk behandling

5. Studie

Ønsker du en av disse, må du søke om dette. Å søke om asyl for å få arbeid er et misbruk av asylinstituttet og en omgåelse av reglene og vilkårene for arbeidstillatelse. Det er ingenting som stopper Amelie fra å søke om arbeidstillatelse, men det gjøres altså ikke ved å begjære gjenopptak og omgjøring av en asylsøknad.

Hun kom hit som 17 åring og fikk asylavslag som myndig 18 åring. Hun har aldri hatt et beskyttelsesbehov. Alle barn og unge må ta konsekvensene av foreldrenes valg. Det kalles foreldreansvar. I dette tilfellet har foreldrenes valg medført at hun har fått mulighet til å ta en utdannelse hun ellers aldri ville fått! Hun har altså en unik mulighet til å skaffe seg jobb hvor enn hun vil søke.Å argumentere om at hun uskyldig kom til Norge som barn og må lide for foreldrenes valg, er stråmannsargumentasjon.

Hun har selv valgt, som voksen myndig person, å oppholde seg ulovlig i Norge i 7 år. Hun har heletiden vært klar over plikten til å forlate landet. Dette må hun ta konsekvensen av, som alle andre. At Norge har et fantastisk system som gjør at selv personer uten lovlig opphold får gå på skole og ta seg utdannelse, kan ikke igjen brukes til å legitimere ulovlig opphold. Da er hele poenget med dette generøse tilbudet bortkastet.

At hun som tidligere asylsøker må søke arbeidstillatelse fra hjemlandet kan jeg overhodet ikke se kan anses som umenneskelig, uetisk, umoralsk, i strid med menneskerettigheter osv osv. At organisasjoner som Amnesti har engasjert seg er galskap.

Veldig bra innlegg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes det er utrolig TEIT å kalle ei som har skrevet EN bok, som en "profilert forfatter". Dessuten er det mange ting i boka hennes som er sære. Blant annet sier hun at hun har gått på skole i Moskva- et annet sted sier hun at hun ikke har tatt noen utdanning i det hele tatt i Moskva. Hva skal man tro?

Pluss at, er det media som skal bestemme hvem som skal få bli?

Profilert forfatter betyr egentlig en forfatter som er litt kjent. Det er hun, så profilert forfatter er sant. Det betyr ikke nødvendigvis det samme som å være en god forfatter.

Ari Behn er ikke vår beste forfatter, men han er en av våre mest profilerte forfattere.

Media bestemmer ingenting, men de har veldig sterk stemme. De blir ofte hørt.

Endret av I Grosny
Skrevet

Jeg syntes media er ekstremt ensidig i denne saken. De fremmer et totalt partisk og unyansert bilde av saken.

Jeg hater også hvor ensidig de viser saken, det går nå så alngt at de lyver. I morgen leste jeg på VG at "Maria Amelie var umyndig (11) når foreldrene tok henne med til Norge". Hun var nå 11! Når UDI/UNE har sagt klart ifra, at hun var 17, og allerede 18 når de fikk avslag og rømte asylmottak.

Også er jeg så lei å lese om hennes mastergrad i teknologi og masse frivillig arbeid. Hun har en mastergrad i tverrfaglig kulturfag fra NTNU og hun jobbet på festivaler, det er jo det studenter fra Dragvoll gjør (i motsetning til Gløshaugen som faktisk studerer). :kjefte:

Skrevet

Jeg synes det er drøyt og usaklig å kalle en flyktning for kriminell. Kriminelle det de som stjeler , skyter og driver med dopsalg.

Flyktning? Jeg synes ikke man skal kalle noen som lyver på seg flyktningestatus OG etnisitet for noe annet enn kriminell. 90% av dem som kommer til Norge med "flyktningestatus", og som forsvinner etter avslag kommer ikke fra det landet de påstår de kommer fra. Vi har jo folk som forfalsker navnet sitt, skjærer av seg fingertuppene så man ikke skal finne deres egentlige identitet. Du synes tydeligvis det er greit å ha slike folk i landet? Vi har også krigsforbrytere i landet som har fått avslag på asylsøknaden og som aldri har oppgitt riktig navn. Jeg fatter ikke at nordmenn synes det er så greit å la noen som har løyet på seg det ene og det andre og som nå griner for åpent kamera i håp om at noen av de FÅ NAIVE folka setter press på regjeringen og lar henne få opphold. Bare fordi hun er så pen og har utdanning.

Hun er kriminell!

Skrevet

Pågripelsen skjedde på en adresse i Tønsberg ved 08-tiden fredag 7. januar.

Barna som er sendt ut, er en tre måneder gammel jente, samt tre gutter på 5, 12 og 14 år.

Det var ingen som gikk i tog for dem. Ingen tente fakler for dem. Ingen holdt TV-debatter for dem.

De eneste som møtte opp utenfor boligen deres i Tønsberg fredag 7. januar var politiet.

Det er jo dette Marie Amelie setter et søkelys på. Bla ved diverse foredrag og boken hun har skrevet. Det er denne umennskelige asylpolitiken vi kan få forandret på nå i kjølevannet av Marie Amelie asylsak. Men du er kansje ikke så opptatt av disse Irakiske barnas rettigheter som du gir inntryk av?

Skrevet

Det er jo dette Marie Amelie setter et søkelys på. Bla ved diverse foredrag og boken hun har skrevet. Det er denne umennskelige asylpolitiken vi kan få forandret på nå i kjølevannet av Marie Amelie asylsak. Men du er kansje ikke så opptatt av disse Irakiske barnas rettigheter som du gir inntryk av?

Det var heller ingen som gikk i tog for den serbiske moren som ble sendt ut. Hun var baker og hadde bodd i Norge i 7 år. Barna hennes var født i Norge og snakket norsk.

Skrevet

Det var heller ingen som gikk i tog for den serbiske moren som ble sendt ut. Hun var baker og hadde bodd i Norge i 7 år. Barna hennes var født i Norge og snakket norsk.

Helt enig i at asylpolitiken er alt for streng og kansje spesielt når det gjelder å ta hensyn til barns rettigheter og jeg vet om mange andre eksempler.

Men her er jo folk enig i at det å kunne snakke språket flytende, Ha høyere utanning etc.. skal tale imot deg. Ville jo vært ille om flyktninger ser at det å lære seg språk ta utdannelse og delta i samfunnet skulle telle positivt når det gjelder å få opphold

Skrevet

Flyktning? Jeg synes ikke man skal kalle noen som lyver på seg flyktningestatus OG etnisitet for noe annet enn kriminell. 90% av dem som kommer til Norge med "flyktningestatus", og som forsvinner etter avslag kommer ikke fra det landet de påstår de kommer fra. Vi har jo folk som forfalsker navnet sitt, skjærer av seg fingertuppene så man ikke skal finne deres egentlige identitet. Du synes tydeligvis det er greit å ha slike folk i landet? Vi har også krigsforbrytere i landet som har fått avslag på asylsøknaden og som aldri har oppgitt riktig navn. Jeg fatter ikke at nordmenn synes det er så greit å la noen som har løyet på seg det ene og det andre og som nå griner for åpent kamera i håp om at noen av de FÅ NAIVE folka setter press på regjeringen og lar henne få opphold. Bare fordi hun er så pen og har utdanning.

Hun er kriminell!

Jeg synes det er ille når de kriminelle har høyere moral enn myndighetene. Det er en kjent sak i Kina og det gamle Sovjet under Stalin, og dessverre kan vi også se tendenser til dette i Norge.

Jeg mener at en flyktningefamilie har plikt til å gjøre alt de kan for å redde seg unna, til og med juge.

Når de ikke tror de får ophold fordi de som skal ta dem ikke er "godkjente farer", så har de plikt til å juge på seg en bedre historie.

Hvis banditter prøver å ta din familie, og du velger å rømme til et annet land for å berge dere, så oppfordrer jeg deg til å juge så det renner når det er nødvendig. Da blir du i din definisjon kriminell, men det er bedre å være en ansvarlig kriminell enn en som ofrer sine nærmestes sikkerhet for å tekkes lovverkene i de landene du rømmer igjennom eller til.

• Liker 1
Skrevet

Hun er kriminell!

For å snakke for meg selv og vi som har kjørt i 85 km/t i 80 sone. Du anbefaler at vi går og melder oss på nærmeste lensmanskontor i morgen?

Skrevet

Jeg synes det er ille når de kriminelle har høyere moral enn myndighetene. Det er en kjent sak i Kina og det gamle Sovjet under Stalin, og dessverre kan vi også se tendenser til dette i Norge.

Jeg mener at en flyktningefamilie har plikt til å gjøre alt de kan for å redde seg unna, til og med juge.

Når de ikke tror de får ophold fordi de som skal ta dem ikke er "godkjente farer", så har de plikt til å juge på seg en bedre historie.

Hvis banditter prøver å ta din familie, og du velger å rømme til et annet land for å berge dere, så oppfordrer jeg deg til å juge så det renner når det er nødvendig. Da blir du i din definisjon kriminell, men det er bedre å være en ansvarlig kriminell enn en som ofrer sine nærmestes sikkerhet for å tekkes lovverkene i de landene du rømmer igjennom eller til.

Problemet er at man vet jo ikke egentlig om hun snakker sant, denne MA, eller hva faen hun heter.

Skrevet

Nå føyer du deg godt inn i rekkene blant naive :)

De som er reelle flyktninger, de som virkelig har behov, de får bli. Men mange forsøker å lure seg til opphold, rett og slett for å skaffe seg et bedre liv. De prøver seg. Det blir undersøkt hva slags forhold som råder i landet de skal returneres til, og dersom de kan klare et liv der de kom fra, sendes de tilbake.

Vi er et veldig lite land. Vi har ikke mulighet til å åpne dørene for alle. Hvordan skulle vi få det etterhvert da?

• Liker 1
Skrevet

For å snakke for meg selv og vi som har kjørt i 85 km/t i 80 sone. Du anbefaler at vi går og melder oss på nærmeste lensmanskontor i morgen?

Ja, for det er en virkelig bra sammenligning!

Av og til lurer jeg på om de som skriver sånne innlegg er mindre begavet enn andre...

5 km for fort er ikke såå ille. 80 km er jo vanligvis ikke i tettbebygde strøk. Noen som VET at de er ulovlige og IKKE GJØR NOE med det på de 8 årene de bor her- det er straffbart og bør straffes.

• Liker 1
Skrevet

Media bestemmer ingenting, men de har veldig sterk stemme. De blir ofte hørt.

Javisst. Det så man jo godt i saken om Arne Treholt blant annet.

Skrevet (endret)

Problemet er at man vet jo ikke egentlig om hun snakker sant, denne MA, eller hva faen hun heter.

Det går an å legge sammen 2+2.

Far var vellykket Russisk forretningsmann i Ossetia.

De rømte.

Ingen rømmer fra et fint hus og et godt firma til uvissheten på flukt dersom de ikke er truet.

Det var fryktelig mange som "falt" ut av vinduer i den tiden.

Konkludativ adferd beviser at de var på rømmen. Ergo var de også i fare, eller de var i det minste så redde at de ikke turte å bli der lenger.

Det er også sikkert at de i en del situasjoner og sammenhenger har følt at løgn var det sikreste eller beste.

Hvis MA hadde vært luring, og turt å dra tilbake til Russland, så hadde hun forført enn Nordmann for lenge siden, tatt han med til Russland, giftet seg, og kommet tilbake til Norge.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Ja, for det er en virkelig bra sammenligning!

Av og til lurer jeg på om de som skriver sånne innlegg er mindre begavet enn andre...

5 km for fort er ikke såå ille. 80 km er jo vanligvis ikke i tettbebygde strøk. Noen som VET at de er ulovlige og IKKE GJØR NOE med det på de 8 årene de bor her- det er straffbart og bør straffes.

Ja men jeg har vel fortsatt brutt norsk lovgivning? og det er en grunn til at det er 80 og ikke 90 eller 100 og i motsetning til Maria Amalie så har jeg vært en fare for mine omgivelser

• Liker 1
Skrevet

så har jeg vært en fare for mine omgivelser

Det spørs jo fint hvor du er hen når du bryter fartsgrensen. Er du alene og kjører inn i rekkverket eller utafor veien og dauer så synd for deg. En mindre idiot på veien.

Skrevet

Det spørs jo fint hvor du er hen når du bryter fartsgrensen. Er du alene og kjører inn i rekkverket eller utafor veien og dauer så synd for deg. En mindre idiot på veien.

Siden det kommer fra deg så tar jeg det som et kompliment.

Men loven er loven og den er til for å følges som du sa eller var det kansje en annen Gjest i denne tråden

Skrevet

Nå føyer du deg godt inn i rekkene blant naive :)

De som er reelle flyktninger, de som virkelig har behov, de får bli. Men mange forsøker å lure seg til opphold, rett og slett for å skaffe seg et bedre liv. De prøver seg. Det blir undersøkt hva slags forhold som råder i landet de skal returneres til, og dersom de kan klare et liv der de kom fra, sendes de tilbake.

Vi er et veldig lite land. Vi har ikke mulighet til å åpne dørene for alle. Hvordan skulle vi få det etterhvert da?

Det er utrolig naivt å tro at Norske myndigheter har mulighet til å vurdere hvem som er i hvor stor fare. Hvor mange kontakter hadde Norge i Ossetia når de rømte? Jeg kan ikke tro at Norge har ressurser til å vite så veldig mye, og tror faktisk Norge visste mindre om forholdene rundt Maries familie enn familien visste selv.

Norske myndigheter minner meg om min x -kone. Virkerligheten var sånn, fordi hun sa det var sånn.

Jeg har en mistanke om at de som får bli er de som kan bevise at de er ettersøkte terrorister som risikerer dødsstraff. Far til Amelie var ikke ettersøkt engang, og hadde heller ikke dokumenter som beviste at banditter var ute etter han.

Må man være terrorist for å ha KRAV på asyl?

Skrevet

Helt enig i at asylpolitiken er alt for streng og kansje spesielt når det gjelder å ta hensyn til barns rettigheter og jeg vet om mange andre eksempler.

Men her er jo folk enig i at det å kunne snakke språket flytende, Ha høyere utanning etc.. skal tale imot deg. Ville jo vært ille om flyktninger ser at det å lære seg språk ta utdannelse og delta i samfunnet skulle telle positivt når det gjelder å få opphold

Har skrevet flere innlegg i denne tråden, blant annet innlegg#660. Poenget er IKKE at utdannelse, språkkunnskaper og samfunnsdeltagelse skal telle negativt ved en asylvurdering. Det skal hverken telle positivt eller negativt, for det er ikke relevant for den vurderingen. Det som skal vurderes er om vedkommende har behov for beskyttelse eller ikke.

Skrevet

Har skrevet flere innlegg i denne tråden, blant annet innlegg#660. Poenget er IKKE at utdannelse, språkkunnskaper og samfunnsdeltagelse skal telle negativt ved en asylvurdering. Det skal hverken telle positivt eller negativt, for det er ikke relevant for den vurderingen. Det som skal vurderes er om vedkommende har behov for beskyttelse eller ikke.

Er selvsagt enig med deg i at den som har behov for asyl skal få det uavhengig om personen er professor eller fattig tigger som ikke kan lese eller skrive.

Men syntes kansje spesielt de som kom som barn som er oppvokst i norge skal taes spesielt hensyn til. Når de i tilleg kan bidra til samfunnet på en god måte så kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke kan bli. Det blir jo også flere og flere av befolkningen som går av med pensjon og færre arbeidstakere skal betale utgiftene til fellesskapet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...