AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #641 Skrevet 17. januar 2011 Jeg reagerte også på måten hun ble pågrepet på. Hun har nå daglig meldeplikt, og det er svært liten sannsynlighet for at hun vil stikke av. Jeg mener imidlertid at hun må sendes ut av landet. Lite sannsynlig at hun stikker av??? Hun har jo lekt hund og katt med norske myndigheter i masse år allerede, Hvor stor var sannsynligheten for at de 4 barna i Tønsberg skulle stikke av? Håper virkelig de blir hentet til Norge igjen... sammen med mange av de andre som er her uten oppholdstillatelse. 1
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #642 Skrevet 17. januar 2011 Kven bryr seg om kva ho vil kunne bidra med? Trur dei fleste med det minste fnugg av fornuft, skjønner at det ikkje har noko med saka å gjer. Fordi ho har lært seg språket etter utallige år her (amazing!!), og blitt integrert (fantastisk prestasjon!) så er alt greit, og ho kan få være her fordi ho er smart og flink? Mener du virkelig at du ikke bryr deg om hva innvandrere som får lov til å bli her kan bidra med? Det er faktisk ikke så lett å lære seg helt nytt språk - norsk regnes som vanskelig for de fleste. Jeg kjenner personlig flere spansktalende som har vært her i over 20 år og fremdeles sliter med å snakke norsk
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #643 Skrevet 17. januar 2011 Politiet kan ikke alltid vite hva de venter når de skal arrestere noen, men det forundrer meg at med henne så valgte de åtte menn, mens andre familier som blir sendt ut kun blir plukket opp av to eller tre politimenn. Som du selv sier kan ikke politiet vite hva som venter dem når de skal arrestere noen. I dette tilfellet var det en offentlig kjent person og en stor folkemasse. En enslig familie som blir sendt ut har ikke det samme potensialet til å kunne lage opptøyer og bråk. I en slik situasjon er det bra å sende flere enn to-tre bare for å være på den sikre siden. Hadde hun blitt pågrepet hjemme ville de neppe sendt 8.
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #644 Skrevet 17. januar 2011 Som du selv sier kan ikke politiet vite hva som venter dem når de skal arrestere noen. I dette tilfellet var det en offentlig kjent person og en stor folkemasse. En enslig familie som blir sendt ut har ikke det samme potensialet til å kunne lage opptøyer og bråk. I en slik situasjon er det bra å sende flere enn to-tre bare for å være på den sikre siden. Hadde hun blitt pågrepet hjemme ville de neppe sendt 8. Altså dette var en liten vennegjeng som gikk ut for å ta en pause og få frisk luft, ikke en helt folkemengde. Dessuten når politiet henter en familie kan de heller ikke vite om familien er alene eller om de har en hel gjeng med mennesker der. De kunne godt ha sendt 4 mann hadde holdt lenge det. Det er tross alt flere som har kritisert arrestasjonen fordi den foregikk på denne måten, hadde de valgt å vente til hun var hjemme hadde de spart seg for en god del kritikk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #645 Skrevet 17. januar 2011 Altså dette var en liten vennegjeng som gikk ut for å ta en pause og få frisk luft, ikke en helt folkemengde. Dessuten når politiet henter en familie kan de heller ikke vite om familien er alene eller om de har en hel gjeng med mennesker der. De kunne godt ha sendt 4 mann hadde holdt lenge det. Det er tross alt flere som har kritisert arrestasjonen fordi den foregikk på denne måten, hadde de valgt å vente til hun var hjemme hadde de spart seg for en god del kritikk. Siden hun ikke oppga bopelsadresse i søknaden sin, hadde man ingen adresse å hente henne på. Ergo måtte det skje på offentlig plass.
I Grosny Skrevet 17. januar 2011 #646 Skrevet 17. januar 2011 Ja, mennesker som kan svindle, lure og manipulere er ein skikkeleg godbit gitt. Og mennesker som ikke kan svindle og lure og manipulere godt nok til å stikke av fra mafiaen er døde. Jeg synes det hadde vært mer patetisk, lamt og tafatt dersom de ikke hadde hatt guts til å rømme.
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #647 Skrevet 17. januar 2011 Siden hun ikke oppga bopelsadresse i søknaden sin, hadde man ingen adresse å hente henne på. Ergo måtte det skje på offentlig plass. Hun har gjort det klart tidligere at hun ikke kom til å rømme. Har politiet så dårlig etterretning at de ikke vet at hun bor hos kjæresten sin? Spesielt etter at boken kom ut? 1
Gjest Apis Skrevet 17. januar 2011 #648 Skrevet 17. januar 2011 Det lagmannsretten reagerer på et at pågripelsen skjer i denne sammenhengen og på dette tidspunktet. Politiet og påtalemyndigheten kunne ha pågrepet henne på et mye tidligere tidspunkt, og i et mindre offentlig setting, f.eks. på bopel. Etter det jeg kan se tyder alt på at politiet og påtalemyndigheten har gjort en for dårlig jobb, noe jeg har sett mange eksempler på, dessverre. Et eksempel er da jeg skulle være vitne i en rettssak der tiltalte befant seg i sitt hjemland (EU-land) og påtalemyndigheten informerer at de ikke vet hvor han er og dermed ikke kan få ham utlevert. Tiltalte hadde på dette tidspunktet en helt åpen profil på facebook, med hjemadresse, arbeidssted og telefonnummer. Når politi/påtalemyndighet ikke greier å få tak i så lett tilgjengelig informasjon er det noe galt fatt. Det samme gjelder denne saken, her skulle ting vært gjort på et mye tidligere tidspunkt. Jeg er helt enig i at reglene skal gjelde for henne som de gjør for alle andre. Jeg synes hylekoret rundt henne blir heller smakløst når jeg tenker på andre syke, mindreårige papirløse som har blitt sendt ut av landet. Jeg kan heller ikke forstå hvordan hun har fått gjennomført en utdannelse av NTNU uten som som helst dokumentforfalskning. Når det er sagt, så er det slik at i en rettsstat som Norge, så kreves det hjemmel i lov for å gripe inn i menneskers frihet, uavhengig av om de oppholder seg i landet lovlig etter ikke. Dette kalles legalitetsprinsippet. Når staten griper inn i menneskers frihet, skal det gjøres på den minst inngripende måten. Maria Amelie har nå litt så kjent at muligheten for å henne å leve i skjul, er vel nærmest ikke-eksisterende. For å oppsummere; jeg er helt enig i at hun skal sendes ut og hun skal behandles som alle andre, men det er lov å holde tungen rett i munnen og skille den ene problemstilling fra den andre. Du nevner du reagerer på at folk forsvarer MA når du tenker på alle syke, mindreårige etc... som blir sent ut. Syntes du da at asylpolitikken er for streng siden vi sender ut syke, mindreårige etc...? Eller er det riktig at det å delta i samfunnet skrive bok snakke perfekt norsk skal brukes imot vedkommende skal få opphold i Norge. Vi vil vel ikke at asylsøkere skal tro at det å delta i samfunnet, snakke godt norsk eller ta en god utdannelse skal føre frem til en oppholdstilatelse?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #649 Skrevet 17. januar 2011 Altså dette var en liten vennegjeng som gikk ut for å ta en pause og få frisk luft, ikke en helt folkemengde. Dessuten når politiet henter en familie kan de heller ikke vite om familien er alene eller om de har en hel gjeng med mennesker der. De kunne godt ha sendt 4 mann hadde holdt lenge det. Det er tross alt flere som har kritisert arrestasjonen fordi den foregikk på denne måten, hadde de valgt å vente til hun var hjemme hadde de spart seg for en god del kritikk. Har du politifaglig utdannelse siden du vet bedre hvordan dette burde vært løst? Det var fem politifolk til stede, men det hadde vært bedre med fire?? Hvordan vet du hvor mange politifolk som brukes når f.eks. en familie blir sendt ut? Antallet varierer, alt etter hvilken sak det gjelder. Politiet gjør sine vurderinger, og de vurderingene er basert på kunnskap og erfaring, ikke på synsing på internettforum. Det som står i media og det som sies av lovbrytere bør tas med en klype salt. Sjekk saken skikkelig før dere uttaler dere.
I Grosny Skrevet 17. januar 2011 #650 Skrevet 17. januar 2011 Jeg tror du skal la være å bruke kvinnens støttespillere som kilde, og det er noe media også burde lære seg. Kildekritikk er ikke dumt. Det var FEM politifolk til stede da hun ble pågrepet. Og grunnen til det er ganske innlysende for alle som har et visst begrep om sikkeherhetsmessige forhold. Om det var fem eller åtte er politiet sitt opplegg. De klarte iallfall å arrestere henne, og de var mange nok til å ha en autoritet som de kanskje tenkte var lur å ha i fall de skulle blitt angrepet av venner eller demonstranter. Det gikk stille og rolig. Politiet gjorde en jobb. De klarte den helt greit. Jeg synes egentlig Politiet her i landet er temmelig bra, og kanskje bedre enn noensinne. Jeg kritiserer bare gutta på Stortinget i regjeringen, og byråkratene.
Gjest Raina Skrevet 17. januar 2011 #651 Skrevet 17. januar 2011 Mener du virkelig at du ikke bryr deg om hva innvandrere som får lov til å bli her kan bidra med? Det er faktisk ikke så lett å lære seg helt nytt språk - norsk regnes som vanskelig for de fleste. Jeg kjenner personlig flere spansktalende som har vært her i over 20 år og fremdeles sliter med å snakke norsk Nei? Sa eg det? Det eg meinte var at uansett kor flink og smart ho er, så er ikkje det grunnlag for å halde ho her. Eg bryr meg katta om kva jenta kan bidra med, det eg bryr meg om er at ho har begått mange lovbrot, og vore ulovleg innvandrar i mange år. Altså, eit meget godt utvisningsgrunnlag.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #652 Skrevet 17. januar 2011 Altså dette var en liten vennegjeng som gikk ut for å ta en pause og få frisk luft, ikke en helt folkemengde. Dessuten når politiet henter en familie kan de heller ikke vite om familien er alene eller om de har en hel gjeng med mennesker der. De kunne godt ha sendt 4 mann hadde holdt lenge det. Det er tross alt flere som har kritisert arrestasjonen fordi den foregikk på denne måten, hadde de valgt å vente til hun var hjemme hadde de spart seg for en god del kritikk. Det at andre kritiserer arrestasjonen betyr ikke at de andre har rett. Maria hadde holdt et foredrag. Når man holder foredrag kommer det vanligvis en rimelig stor folkemengde. Når det er rimelig å anta at det er en rimelig stor folkemengde/mange støttespillere til stede er det logisk å sende flere politifolk for å roe ned gemyttene om det skulle oppstå en situasjon.
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #653 Skrevet 17. januar 2011 Det at andre kritiserer arrestasjonen betyr ikke at de andre har rett. Maria hadde holdt et foredrag. Når man holder foredrag kommer det vanligvis en rimelig stor folkemengde. Når det er rimelig å anta at det er en rimelig stor folkemengde/mange støttespillere til stede er det logisk å sende flere politifolk for å roe ned gemyttene om det skulle oppstå en situasjon. Det at andre mener arrestasjonen ble riktig utført betyr heller ikke at det er rett. Derfor skulle de heller ha ventet, da har de plutselig ressurser til å sende åtte politimenn. Mens når mennesker virkelig trenger hjelp, nei da har man ikke ressurser til å sende en patrulje. Paradoks 1
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #654 Skrevet 17. januar 2011 Amelie har mange muligheter til å få opphold i Norge. For eksempel kan hun gifte seg med sin norske samboer. Dette viser jo ganske klart at denne saken ikke dreier seg om Maria Amelie. Det saken dreier seg om, er å gi amnesti til illegale innvandrere i Norge. Man bruker Amelie som rambukk i denne saken, fordi hun har et pent ansikt og umiddelbart vekker sympati hos folk. Men Amelie trenger ikke sympati. Som sagt kan hun få opphold i Norge når hun vil, for eksempel ved å gifte seg med sin norske samboer. Så det hele er et spill fra myndighetenes side for å kunne innvilge amnesti til illegale innvandrere. Vil det lykkes? Vanskelig å si. Men det som er klart ut fra kommentarene på internett, er at fler og fler gjennomskuer det spillet som myndighetene her spiller. 1
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #655 Skrevet 17. januar 2011 Nei? Sa eg det? Det eg meinte var at uansett kor flink og smart ho er, så er ikkje det grunnlag for å halde ho her. Eg bryr meg katta om kva jenta kan bidra med, det eg bryr meg om er at ho har begått mange lovbrot, og vore ulovleg innvandrar i mange år. Altså, eit meget godt utvisningsgrunnlag. Jeg bare tolket det sånn. Innvandrere kan jo bidra med mye til arbeidslivet, men da avhenger det av at man får dem som faktisk jobber. Selv om hun er her ulovlig så har hun vist at hun har ressurser og kan bidra på ulike felt. Ulovlig eller ei - det kan man ikke benekte. Men som du sier så er hun her ulovlig, får hun oppholdstillatelse (ikke at jeg tror det skjer) så har hun i hvertfall noe å bidra med. Jeg vil heller ha henne tilbake enn en kriminell person.
Gjest Raina Skrevet 17. januar 2011 #656 Skrevet 17. januar 2011 (endret) Politiet anka, ser ut som ho blir sitjande på Trandum ei stund til. Endeleg ei fornuftig avgjering. Endret 17. januar 2011 av Raina
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #657 Skrevet 17. januar 2011 Det at andre mener arrestasjonen ble riktig utført betyr heller ikke at det er rett. Derfor skulle de heller ha ventet, da har de plutselig ressurser til å sende åtte politimenn. Mens når mennesker virkelig trenger hjelp, nei da har man ikke ressurser til å sende en patrulje. Paradoks Du har virkelig ikke peiling. Det var ingen lokal politipatrulje som ble sendt ut for dette, men egne folk sentralt. Hvorfor fortsetter du å si åtte politifolk, til tross for at dette ikke stemmer? Dere har en så dårlig sak at dere må lyve? Vel, det å lyve er ikke noe ukjent begrep i de kretsene du forsvarer.
Gjest Galithralia Skrevet 17. januar 2011 #658 Skrevet 17. januar 2011 Du har virkelig ikke peiling. Det var ingen lokal politipatrulje som ble sendt ut for dette, men egne folk sentralt. Hvorfor fortsetter du å si åtte politifolk, til tross for at dette ikke stemmer? Dere har en så dårlig sak at dere må lyve? Vel, det å lyve er ikke noe ukjent begrep i de kretsene du forsvarer. Vet du jeg begynner å miste respekten for deg i og med at du driver å kaller meg for en løgner. Jeg støtter meg fra det jeg har lest fra diverse kilder og det jeg hørte på nyhetene som sa tydelig 8 politimenn. Jeg støtter meg ikke fra en enkelt kilde, men fra flere - så da får du heller ta saken opp med dem. Jeg får følelsen av at du ikke en gang gidder å lese mine innlegg hvor jeg flere ganger har skrevet at jeg ikke har tatt et standpunkt i saken ennå. Jeg er til og med enig med deg om at hun er her ulovlig, likevel skal du angripe meg og hinte om at jeg lyver. Jeg er faktisk barn av innvandrere og jeg har ikke vokst opp i et miljø hvor det er normalt å lyve. Du generaliserer veldig og vrir ting for å passe dine meninger.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #659 Skrevet 17. januar 2011 Hvorfor fortsetter du å si åtte politifolk, til tross for at dette ikke stemmer? Dere har en så dårlig sak at dere må lyve? Vel, det å lyve er ikke noe ukjent begrep i de kretsene du forsvarer. Er det korekt at det var fem? Mener du at det i denne sammenheng er stor forskjell på fem og åtte? I så tilfelle: Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #660 Skrevet 17. januar 2011 Du nevner du reagerer på at folk forsvarer MA når du tenker på alle syke, mindreårige etc... som blir sent ut. Syntes du da at asylpolitikken er for streng siden vi sender ut syke, mindreårige etc...? Eller er det riktig at det å delta i samfunnet skrive bok snakke perfekt norsk skal brukes imot vedkommende skal få opphold i Norge. Vi vil vel ikke at asylsøkere skal tro at det å delta i samfunnet, snakke godt norsk eller ta en god utdannelse skal føre frem til en oppholdstilatelse? Det jeg mente, hvis det ikke kom tydelig nok frem, er at det er godt mulig at det er behov for en revurdering når det gjelder saker som denne; mindreårige asylsøker som identifiseres med foreldrenes løgner. Foreldrenes handlinger kan ikke en mindreårig lastes for og dette gjør at den mindreårige ikke har den rettssikkerheten vi andre tar for gitt. Når det gjelder utdanningsnivå, norsk kunnskaper, jobbtilbud m.v, så er mitt poeng at det er overhodet ikke relevant slik saken står nå. Når hun evt. skal søke om arbeidstillatelse er det selvfølgelig relevant, men det at du er ressurssterk er ikke relevant for om du oppfyller vilkårene for å få innvilget asyl. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå