Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg beklager utblåsingen, jeg ble bare så forbanna at hun slippes fri.

I det at jeg fortalt her at jeg er selv russisk og bor LOVLIG i Norge i 10 år, med studentvisa og arbeidstillatelse, jeg betaler skatt og gjør ingenting galt, og jeg var bare et halvt år eldre når jeg kom til Norge, enn Marie Amelie når hun ble en ulovlig innvandrer. Jeg vil ikke at mine kommentar kunne knyttes til mitt brukernavn her, jeg er enda ikke ute av skapet som en russer her på forumet. :sjenert:

Allikevel er det sånn at studentvisa gir ikke rett til permanent opphold i Norge, uansett hvor lenge man bor her, og hvor ung man var når man kom hit. Mister jeg jobben - blir jeg sendt ut, og ingen kommer til å gå i fakkeltog for meg.

Jeg er ikke alene heller, kjenner massevis av mennesker i samme situasjonen, og noen ble sendt ut fordi de ikke søkte ny oppholdtillatelse i riktig tid, og de fikk en utvisningstid fra Norge på 5-8 år. Jeg kjenner også ei som bodde i Norge i 12 år, fra hun var 16 til 28, og flyttet tilbake til Moskva.

Hæ? Du har bodd her i 10 år og har fortsatt ikke en bosettelsestillatelse? Det er jo din egen feil at du ikke har søkt om det? Jeg skjønner at du må tilbake til Russalnd for å søke om det og det er kjipt, kanskje du skjønner hvorfor Maria Amelie ikke gjorde det? Du vet du kan søke statsborgerskap etter 7 år om du hadde en bosettelsestillatelse? Hvem har sluppet deg inn i Norge som mindreårig på studentvisa egentlig? Det er noe som ikke stemmer her....

Det at mennesker ikke søker oppholdstillatelse i riktig tid, er jo dems egen feil. Det sier jo ganske mye om hva de har i hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg beklager utblåsingen, jeg ble bare så forbanna at hun slippes fri.

I det at jeg fortalt her at jeg er selv russisk og bor LOVLIG i Norge i 10 år, med studentvisa og arbeidstillatelse, jeg betaler skatt og gjør ingenting galt, og jeg var bare et halvt år eldre når jeg kom til Norge, enn Marie Amelie når hun ble en ulovlig innvandrer. Jeg vil ikke at mine kommentar kunne knyttes til mitt brukernavn her, jeg er enda ikke ute av skapet som en russer her på forumet. :sjenert:

Allikevel er det sånn at studentvisa gir ikke rett til permanent opphold i Norge, uansett hvor lenge man bor her, og hvor ung man var når man kom hit. Mister jeg jobben - blir jeg sendt ut, og ingen kommer til å gå i fakkeltog for meg.

Jeg er ikke alene heller, kjenner massevis av mennesker i samme situasjonen, og noen ble sendt ut fordi de ikke søkte ny oppholdtillatelse i riktig tid, og de fikk en utvisningstid fra Norge på 5-8 år. Jeg kjenner også ei som bodde i Norge i 12 år, fra hun var 16 til 28, og flyttet tilbake til Moskva.

Jeg sier ikke at alle vi studenter må få rett til permanent opphold, nei, vi er for mange, og det blir da for lett å komme inn i landet. Jeg skjønner bare ikke hvorfor skal det være så mye oppstyr rundt akkurat henne, og hvorfor skal det være sånn at det lønner seg å bo her ulovlig. :sukk:

Det har lønt seg å bo her ulovlig, hun har kommet seg unna de bandittene som truer familien på livet. Det er synd og skam at det er ulovlig. Det sier mer om egoistiske Norske lover, enn det sier om jenta som ble med sin foreldre på flukt.

Hun stiller ikke foran deg i kampen om arbeidstillatelse fordi hun har bodd her ulovlig, men eventuelt av helt andre og humanitære årsaker. Det er mye enklere for deg å få arbeidstillatelse. Du kan jo bare søke, uten å gå innom fengsling og slikt.

At Norges lover ikke tillater at hun oppholder seg er er ikke hennes feil, og hun kan uansett ikke lastes for det. Mener dere at når mamma og pappa gjemte seg her, så skulle hun ha reist tilbake til et land, der hun ikke hadde noe sted å dra, og uten papirer? Hallo, en voksen mann orker ikke engang å dra papirløst til Russland. Hvordan skal en tenåring klare seg uten kontakter i ett fremmed område. Det er større forskjell på St.Petersburg og Ossetia enn det er på Norge og St. Petersburg. Og slektninger I Ossetia kunne hun jo uansett ikke reise til av sikkerhetsårsaker.

Jeg står for at familien hadde rett og plikt til å rømme til ett tryggere land, at deres liv og sikkerhet må gå foran de lovene som eksisterer i de diktaturene eller demokratiene de rømmer til.

Altså, at de var ulovlige rømlinger er ikke deres feil, den feilen ligger hos det regimet som anser slik rømning som ulovlig.

Endret av I Grosny
Skrevet

AB-russer her igjen.

Hun har faktisk ikke fått så dårlig behandling, egentlig. To av mine bekjente ble hentet hjemme med en politibil, gitt en time på å pakke alt nødvendige og ringe folk rundt, og kjørt til flyplassen og rett på flyet med utvisningstid fra Norge for neste 8 år. Det er faktisk sånn de gjør det med folk som bor her ulovlig og hvis politien finner adressen. Som jeg ser det, hun fikk ihvertfall en halvtime til å si hadet til kjæresten, ikke verst..

Jeg tror det kommer til å gå fint med meg, ja, ingen drama her. Bare 1,5 år til så får jeg norsk statsborgerskap, da har jeg bodd i Norge i 12 år. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, ikke sant :gjeiper:

Etter hva jeg husker led ikke Maria noen nød av å ha bli pågrepet. Hun beskrev politimennene som høflige, og jeg kan ikke helt se at det kunne ha blitt gjort på en annen måte.

Nettopp :jepp:

Men politiet treng tydlegvis å bli utstyrt med gitar og harpe istaden for våpen. Slik at kriminelle ikkje føler at det blir for lite musikalitet i pågripelsane.

Få Salamova ut, før Noreg blir endå meir patetisk enn det allereie er.

Endret av Raina
Skrevet

Men politiet treng tydlegvis å bli utstyrt med gitar og harpe istaden for våpen. Slik at kriminelle ikkje føler at det blir for lite musikalitet i pågripelsane.

Det eneste som gjør Norge patetisk er innlegg som du skrev her. Mener du vikrelig at det var nødvendig med 8 politimenn?

• Liker 2
Skrevet

Dersom en ikke skal kunne kaste ut en som har ulovlig opphold i Norge lenger, gir jeg opp. Dette landet blir mer og mer patetisk

• Liker 2
Skrevet

Ja, stakkars jente. Pågripelsen var jo uten fingerspitzgefühl og/eller musikalitet :skratte:

Og vi veit jo at alle pågripelsar og utsendingar skal skje med musikalitet og fingerspitzgefühl!

Det lagmannsretten reagerer på et at pågripelsen skjer i denne sammenhengen og på dette tidspunktet. Politiet og påtalemyndigheten kunne ha pågrepet henne på et mye tidligere tidspunkt, og i et mindre offentlig setting, f.eks. på bopel. Etter det jeg kan se tyder alt på at politiet og påtalemyndigheten har gjort en for dårlig jobb, noe jeg har sett mange eksempler på, dessverre. Et eksempel er da jeg skulle være vitne i en rettssak der tiltalte befant seg i sitt hjemland (EU-land) og påtalemyndigheten informerer at de ikke vet hvor han er og dermed ikke kan få ham utlevert. Tiltalte hadde på dette tidspunktet en helt åpen profil på facebook, med hjemadresse, arbeidssted og telefonnummer. Når politi/påtalemyndighet ikke greier å få tak i så lett tilgjengelig informasjon er det noe galt fatt. Det samme gjelder denne saken, her skulle ting vært gjort på et mye tidligere tidspunkt.

Jeg er helt enig i at reglene skal gjelde for henne som de gjør for alle andre. Jeg synes hylekoret rundt henne blir heller smakløst når jeg tenker på andre syke, mindreårige papirløse som har blitt sendt ut av landet. Jeg kan heller ikke forstå hvordan hun har fått gjennomført en utdannelse av NTNU uten som som helst dokumentforfalskning.

Når det er sagt, så er det slik at i en rettsstat som Norge, så kreves det hjemmel i lov for å gripe inn i menneskers frihet, uavhengig av om de oppholder seg i landet lovlig etter ikke. Dette kalles legalitetsprinsippet. Når staten griper inn i menneskers frihet, skal det gjøres på den minst inngripende måten. Maria Amelie har nå litt så kjent at muligheten for å henne å leve i skjul, er vel nærmest ikke-eksisterende.

For å oppsummere; jeg er helt enig i at hun skal sendes ut og hun skal behandles som alle andre, men det er lov å holde tungen rett i munnen og skille den ene problemstilling fra den andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerte også på måten hun ble pågrepet på. Hun har nå daglig meldeplikt, og det er svært liten sannsynlighet for at hun vil stikke av. Jeg mener imidlertid at hun må sendes ut av landet.

• Liker 1
Skrevet

Les innlegget ditt, og tenk igjennom hvem som er mest patetisk her. Jeg har en følelse av at Marie A, faktisk vil bidra til å gjøre snittet av befolkningen ett hakk mindre patetisk.

Skrevet

Dersom en ikke skal kunne kaste ut en som har ulovlig opphold i Norge lenger, gir jeg opp. Dette landet blir mer og mer patetisk

Når Norge er så patetisk så trenger vi friskt blod. Innvandrere med bein i nesa, integritet, framdrift og evner til å prestere. Mennesker som kan løfte Norge ett hakk.

• Liker 2
Skrevet

Ble en liten utblåsing fra meg og på slutten :sjenert: Selvfølgelig skal folk få lov til å være anonyme - men her i denne tråden synes jeg det har kommet ganske mye idiotisk ut fra anonyme som kommenterer. :sjenert:

Nei, jeg tror at mennesker som MA får mye oppmerksomhet nettopp fordi de tør å å sette fokus på et tema som ikke har blitt tatt skikkelig opp, boken hennes satte nordmenns tanker i gang angående asylpolitikken. Og jeg tror de fleste ville ha vært enige om å sende henne ut, om det ikke hadde skjedd slik som nå. At hun blir pågrepet av 8 politimenn, det oppleves som om hun skulle ha vært en stor terrorist eller noe - og det provoserer når de fleste kun ser en ung kvinne som umulig kan skade 1 eller 2 politimenn.

Det skal ikke lønnes å bo her ulovlig, er du her ulovlig skal du ut. Det er loven, likevel ser jeg begge sider av denne saken. Får hun bli, håper jeg det faktisk skjer gjennom de riktige kanalen. Ellers sender man ut et feil bilde av hvordan man kan få bli i landet.

Jeg følger saken, men har fremdeles ikke tatt et standpunkt fordi jeg syns saken er litt vanskelig - jeg klarer ikke å kun se på et firkantet lovverk. Jeg ser og et menneske. Men det er min oppfatning.

Håper du får bli i hvertfall - du har jo gjort alt riktig! Og der forstår jeg rett og slett ikke hvorfor man skal være så innmari vanskelig..

Følger du saken, sier du?

I så fall burde du visst at det ikke var åtte men FEM politifolk som pågrep henne. Grunnen til at det var fem politifolk, er at denne kvinnen har med seg andre mennesker i sitt følge. Politiet kan ikke vite hva disse personene kan finne på, så å sende kun et par politifolk til å hanskes med en hel gruppe, det er ikke hensiktsmessig.

Alt er blitt gjort riktig til fingerspissene for denne kvinnen. Bare så synd at vi har politikere uten ryggrad.

Skrevet

Det eneste som gjør Norge patetisk er innlegg som du skrev her. Mener du vikrelig at det var nødvendig med 8 politimenn?

Det er faktisk vanleg at mange politimenn blir brukt i ein arrestasjon. Om du ikkje var klar over det.

Skrevet

Når Norge er så patetisk så trenger vi friskt blod. Innvandrere med bein i nesa, integritet, framdrift og evner til å prestere. Mennesker som kan løfte Norge ett hakk.

Ja, mennesker som kan svindle, lure og manipulere er ein skikkeleg godbit gitt.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Hun utgjør en flott motvekt til afrikanske analfabeter. De kan sikkert også trenge beskyttelse, bevares, men de bidrar ikke akkurat så voldsomt til fellesskapet.

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk vanleg at mange politimenn blir brukt i ein arrestasjon. Om du ikkje var klar over det.

19 år gammel er du og det vises i alle din innlegg.

Gjest Galithralia
Skrevet

Følger du saken, sier du?

I så fall burde du visst at det ikke var åtte men FEM politifolk som pågrep henne. Grunnen til at det var fem politifolk, er at denne kvinnen har med seg andre mennesker i sitt følge. Politiet kan ikke vite hva disse personene kan finne på, så å sende kun et par politifolk til å hanskes med en hel gruppe, det er ikke hensiktsmessig.

Alt er blitt gjort riktig til fingerspissene for denne kvinnen. Bare så synd at vi har politikere uten ryggrad.

5? Både i Aftenposten, Dagbladet, Radionova, BT, etc. melder åtte politimenn. Og på nyhetene samme kveld ble det og rapportert om 8 politimenn som arresterte henne, både politi og UDI og UNE har fått kritikk om at det var alt for mange, 4 hadde vært greit. Så ja jeg følger med...

Politiet kan ikke alltid vite hva de venter når de skal arrestere noen, men det forundrer meg at med henne så valgte de åtte menn, mens andre familier som blir sendt ut kun blir plukket opp av to eller tre politimenn.

Skrevet

Les innlegget ditt, og tenk igjennom hvem som er mest patetisk her. Jeg har en følelse av at Marie A, faktisk vil bidra til å gjøre snittet av befolkningen ett hakk mindre patetisk.

Kven bryr seg om kva ho vil kunne bidra med?

Trur dei fleste med det minste fnugg av fornuft, skjønner at det ikkje har noko med saka å gjer.

Fordi ho har lært seg språket etter utallige år her (amazing!!), og blitt integrert (fantastisk prestasjon!) så er alt greit, og ho kan få være her fordi ho er smart og flink?

Skrevet

19 år gammel er du og det vises i alle din innlegg.

Så lenge du ikkje eingong har guts til å kommentere utan å være AB, kunne eg ikkje ha brydd meg mindre.

• Liker 1
Skrevet

5? Både i Aftenposten, Dagbladet, Radionova, BT, etc. melder åtte politimenn. Og på nyhetene samme kveld ble det og rapportert om 8 politimenn som arresterte henne, både politi og UDI og UNE har fått kritikk om at det var alt for mange, 4 hadde vært greit. Så ja jeg følger med...

Politiet kan ikke alltid vite hva de venter når de skal arrestere noen, men det forundrer meg at med henne så valgte de åtte menn, mens andre familier som blir sendt ut kun blir plukket opp av to eller tre politimenn.

Jeg tror du skal la være å bruke kvinnens støttespillere som kilde, og det er noe media også burde lære seg. Kildekritikk er ikke dumt.

Det var FEM politifolk til stede da hun ble pågrepet. Og grunnen til det er ganske innlysende for alle som har et visst begrep om sikkeherhetsmessige forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...