Gå til innhold

Angrer på at jeg spurte først!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Må bare få ut litt frustrasjon.

Har hele livet vokst opp med hund, og har behov for å ha hund. Det er livsstilen min. Så nå som jeg ikke har en hund rundt meg hele tiden, føler jeg at noe mangler. Og jeg kjeder meg.

Har andre dyr, men det blir ikke det samme som å ha en hund, får ikke samme kontakten med dem.

Så vi (jeg og samboeren min) leier en leilighet, og spurte huseier om vi kunne få ha hund. Det skulle jo ikke være noe problem siden h*n allerede har tillat å ha et dyr som h*n i utgangspunktet ikke liker i det hele tatt (en katt! h*n hater katter!). Men NEIDA!

Vi fikk nei!

Vi spurte igjen om et halvt år (håpet på en mildere reaksjon), men fikk NEI igjen. Grunnen? De bjeffer HELE tiden og står og bjeffer HELE tiden når vi er borte visstnok.

Vi forklarte at vi hadde tatt med hunden ut de fleste gangene vi hadde vært ute, så den hadde ikke blitt stående alene og bjeffe og pipe. (Dessuten er det alltid en hjemme her! Og man trenger å sosialisere valpen).

Men huseieren lukket øra.

Vi forklarte at det gikk an å trene opp en hund til å klare og være alene hjemme uten å bjeffe hele dagen. Huseier lukket øra.

H*n sa at h*n er redd for hunder og bjeffing, og så hilser h*n til og med på ukjente hunder på 60 kilo!

Føler at h*n juger om at h*n er redd for hunder. At det bare er for å være sær at vi ikke får ha hund. Vi hadde jo jobbet hardt for å oppdra den riktig, og vi er ordentlige mennesker. Og huseier vet jo at jeg har vokst opp med en hund og kan mye om hunder og hundehold.

Så jeg er sikker på at hvis vi hadde hatt hund før vi flyttet inn her, hadde det vært heeelt greit. Eller hvis vi hadde skaffet oss hund uten å spørre først (kjenner huseier såpass godt).

Så er litt frustrert nå. Måtte bare få det ut ;)

Prøver og overtale samboer til å flytte et sted vi får ha hund.

Så jeg angrer på at jeg spurte først ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner frustrasjonen godt, har hatt det på litt samme måte selv... ganske frekt å bare lukke døren på deg da! men det ordner seg sikkert til slutt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner frustrasjonen godt, har hatt det på litt samme måte selv... ganske frekt å bare lukke døren på deg da! men det ordner seg sikkert til slutt :klemmer:

Tror TS mente øra som i ørene, ikke døra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det har jeg også gjort... Visste at det i leilighetskomplekset vårt var lov å ha dyr så lenge man søkte først - og da jeg sendte inn søknad viste det seg at de hadde kuttet ut muligheten til å søke, så ingen fikk anskaffe dyr lengre. :nei:

Heldigvis bodde vi i et stort rekkehus eid av et boligbyggelag, så vi anskaffet dyr likevel (akkurat som halvparten av de andre husstandene der) og ble aldri oppdaget. Det er jo ingen trøst for dere som har huseier så nært, men jeg ville bare formidle litt sympati. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men det er veldig stor forskjell mellom katt og hund. Spesielt på evt. støynivå. Synes faktisk eieren har vært medgjørlig hvis dere får lov til å ha katt. Jeg har en veldig grei utleier, men ikke lov til husdyr, og det er en ærlig sak, det visste jeg når jeg flyttet inn.

Selv om jeg liker hunder og kunne tenkt meg hund, hadde jeg faktisk vært skeptisk til å la en evt. leietaker få ha hund, selv om jeg evt. skulle ha en selv. En vet aldri hva slags type hundeeier det hadde vært, og hva slags oppdragelse den hadde fått, lydnivå. Selv om du sier at den kommer til og være lydløs etc, betyr ikke det at huseier stoler på det. Nei, dere må nok fint respektere huseier, og sjekke ordentlig neste gang.

Helt ærlig skjønner jeg ikke problemet hvis han ikke har tillat hund også plutselig ombestemt seg.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ faktiskt spörre först.. ;) Och ni har faktiskt inte så mycket att göra med hans beslut. Han bestämmer och han har sagt nej flera gånger, punktum. Varför han har sagt nej är hans ensak.

Vill ni ändå ha hund får ni väl flytta till ett ställe där det är tillåtet med hund?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er veldig stor forskjell mellom katt og hund. Spesielt på evt. støynivå. Synes faktisk eieren har vært medgjørlig hvis dere får lov til å ha katt. Jeg har en veldig grei utleier, men ikke lov til husdyr, og det er en ærlig sak, det visste jeg når jeg flyttet inn.

Selv om jeg liker hunder og kunne tenkt meg hund, hadde jeg faktisk vært skeptisk til å la en evt. leietaker få ha hund, selv om jeg evt. skulle ha en selv. En vet aldri hva slags type hundeeier det hadde vært, og hva slags oppdragelse den hadde fått, lydnivå. Selv om du sier at den kommer til og være lydløs etc, betyr ikke det at huseier stoler på det. Nei, dere må nok fint respektere huseier, og sjekke ordentlig neste gang.

Helt ærlig skjønner jeg ikke problemet hvis han ikke har tillat hund også plutselig ombestemt seg.

Nei, min katt bråker faktisk MER enn en hund jeg har vokst opp med.

Så lenge man jobber med at hunden bjeffer minimalt, bråker den jo ikke.

Men såklart, om man lar en hund stå og bjeffe, bråker den jo mer enn en katt.

Forresten har jeg kjent huseier i over 20 år, og h*n har sett meg oppdra en hund som h*n sier at er verdens snilleste, så en skulle faktisk tro at huseieren hadde LITT tro på min måte å oppdra hunder på :)

Men no problem!

Kan bare flytte vi ;) Veit om en leilighet der de tillater dyr (og hund), må bare overtale samboeren min til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ faktiskt spörre först.. ;) Och ni har faktiskt inte så mycket att göra med hans beslut. Han bestämmer och han har sagt nej flera gånger, punktum. Varför han har sagt nej är hans ensak.

Vill ni ändå ha hund får ni väl flytta till ett ställe där det är tillåtet med hund?

Tja, vi spurte jo ikke om de andre dyrene :P

Og det var heeelt greit.

Det jeg egentlig mente med å "ikke spørre først" var at jeg mente at vi burde skaffet oss hund før vi i det hele tatt spurte om det var greit at vi leide her. Jeg vet at da hadde det vært greit nemlig.

Hadde huseieren vært en helt annen person enn det huseieren faktisk er, hadde jeg vært helt enig i at man alltid burde spørre og evt forholde seg til kontrakten som er skrevet.

I mitt tilfelle er det faktisk ikke skrevet eller undertegnet noen kontrakt enda :S!

PS: Da vi skulle flytte inn, hadde vi katter fra før, og huseieren har tillatt katter her før, så spurte ikke om det en gang, bare regnet med at det var greit. Og det var det, for huseieren sa ikke noe til at vi hadde katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min katt bråker faktisk MER enn en hund jeg har vokst opp med.

Så lenge man jobber med at hunden bjeffer minimalt, bråker den jo ikke.

Men såklart, om man lar en hund stå og bjeffe, bråker den jo mer enn en katt.

Forresten har jeg kjent huseier i over 20 år, og h*n har sett meg oppdra en hund som h*n sier at er verdens snilleste, så en skulle faktisk tro at huseieren hadde LITT tro på min måte å oppdra hunder på

Tja, vi spurte jo ikke om de andre dyrene :P

Og det var heeelt greit.

Det jeg egentlig mente med å "ikke spørre først" var at jeg mente at vi burde skaffet oss hund før vi i det hele tatt spurte om det var greit at vi leide her. Jeg vet at da hadde det vært greit nemlig.

Hadde huseieren vært en helt annen person enn det huseieren faktisk er, hadde jeg vært helt enig i at man alltid burde spørre og evt forholde seg til kontrakten som er skrevet.

I mitt tilfelle er det faktisk ikke skrevet eller undertegnet noen kontrakt enda :S!

PS: Da vi skulle flytte inn, hadde vi katter fra før, og huseieren har tillatt katter her før, så spurte ikke om det en gang, bare regnet med at det var greit. Og det var det, for huseieren sa ikke noe til at vi hadde katter.

DIN katt ja, men hunder bråker som regel mer enn en katt.Det ER som regel stor forskjell på hund og katt, både på størrelse og plass den trenger.

Og det du skriver her er jo ting som du ikke har skrevet i hovedinnlegget. Skal vi liksom være synske eller?

Nei, holder fremdeles med husleier. Ønsker han seg ikke hund i huset, må dere respekter det. Umulig for oss og vite årsaken da vi bare har din side av saken. Skjønner enda ikke hva dere bråker for. Helt ærlig tror jeg ikke det er lett å finn en ny utleier som er like om enda mer tålig enn deres huseier. "Ingen husdyr" er ganske vanlig.

Om dere absolutt vil bråke kan dere jo ansette en advokat og se om han finner et smutthull, men da må dere jo igjen regne med å måtte forholde til dere en mindre medgjørlig huseier.

Du MÅ jo ikke ha hund akkurat nå. Finn noen du kan gå tur med så lenge eller noe sånt.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIN katt ja, men hunder bråker som regel mer enn en katt.Det ER som regerl stor forskjell på hund og katt, både på størrelse og plass den trenger.

Og det du skriver her er jo ting som du ikke har skrevet i hovedinnlegget. Skal vi liksom være synske eller?

Nei, holder fremdeles med husleier. Ønsker han seg ikke hund i huset, må dere respekter det. Umulig for oss og vite årsaken da vi bare har din side av saken. Skjønner enda ikke hva dere bråker for. Helt ærlig tror jeg ikke det er lett å finn en ny utleier som er like om enda mer tålig enn deres huseier. "Ingen husdyr" er ganske vanlig.

Om dere absolutt vil bråke kan dere jo ansette en advokat og se han finner et smutthull, men da må dere jo igjen regne forholde til dere en mindre medgjørlig huseier.

Du MÅ jo ikke ha hund akkurat nå. Finn noen du kan gå tur med så lenge eller noe sånt.

Nei, og du MÅ jo ikke ha barn akkurat, finn noen du kan gå tur med så lenge eller noe sånt :roll:

Hun sier jo at hun vet om et sted hun kan flytte til hvor de tillater dyr. Så da finnes det jo tydeligvis da. Er ikke ALLE som nekter husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og du MÅ jo ikke ha barn akkurat, finn noen du kan gå tur med så lenge eller noe sånt

Hun sier jo at hun vet om et sted hun kan flytte til hvor de tillater dyr. Så da finnes det jo tydeligvis da. Er ikke ALLE som nekter husdyr.

Barn er jo akkurat det samme som dyr :ironi: Nei, man må absolutt ikke ha barn akkurat nå heller. Mne det er nå en forskjell allikevel da.

Vet hun om et sted de tillater dyr får hun flytte dit da, verre er det ikke. Nå sa jeg ikke at alle nektet husdyr heller. Du får se til å lese det jeg skriver istedet for å vri å vende på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leier selv ut en leilighet og er hundeeier, men har i kontrakten at mine leietakere ikke får ha hund. Dette er både av hensyn til naboer og for å unngå skader i leiligheten. Godt mulig at du er en ansvarlig hundeeier som ville passet på at hunden din ikke gjorde noe galt, men for meg som utleier kan jeg ikke stole på dette. De fleste mener jo at deres hund er snill og god og ikke ødelegger. Veldig bra at dere spurte først - det må man bare gjøre dersom man leier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jo bare mangle at dere spurte om dere fikk lov å ha hund der.

Min hund er også snillest i verden, lite bjeffing, rolig og søt .. når jeg er her.

Hvis han er alene, og etterhvert kjeder seg i for mange timer blir det bjeffing. Og da blir det sure naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren har faktisk ikke lov til å nekte deg dyr dersom det er gode grunner til at dere skal ha dyr. Er faktisk en husleielov: Og selv om huseieren har satt forbud mot dyr kan man som leietaker ha dyr :) Se her:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjlnner ike problemet? Dere har jo ike skaffet dere en hund enda. så det er jo ikke akkuratt sånn at "hunden deres" ikke har noe sted å bo. Dere må respektere at huseier sier nei til hund, også må dere finne ut av hva som er viktigst for dere. og bli bonde der dere bor nå, uten hund, eller å finne et sted som tillater hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren har faktisk ikke lov til å nekte deg dyr dersom det er gode grunner til at dere skal ha dyr. Er faktisk en husleielov: Og selv om huseieren har satt forbud mot dyr kan man som leietaker ha dyr :) Se her:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Søsteren min har lurt en del på dette hun har ei venninne som er hyper allergisk mot hund. Typen kommer det en hund i nærheten av henne skal hun ta sprøyte og ringe sykebil og be de hente henne med en gang. Så må hun være på sykehuset lenge.

Søsteren har lyst til å leie ut men hun liker og kunne ha venninna på besøk.

Er det unntak når det gjelder allergi? Er tåpelig og ha noe stående ledig når det er så mange pendlere som ikke får leid bolig i byen.. Er mange som har spurt om å få leie nå etter jul for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over: Jeg er usikker på hva du egentlig spør om? Søsteren din vil leie ut til noen som ikke har husdyr, men er redd de vil vise til paragrafen som er nevnt i tråden her - og derfor står leiligheten nå tom?

Paragrafen gjelder, ja - og gjør det lettere for folk i blokk og borettslag å få igjennom dyrehold til tross for nazistyrer etc. Likevel: Skriver leietaker under på en kontrakt som presiserer at det ikke under noen omstendigheter skal holdes dyr i leieperioden (grunnet allergi), så har leietaker frasagt seg muligheten til å komme drassende med paragrafen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over: Jeg er usikker på hva du egentlig spør om? Søsteren din vil leie ut til noen som ikke har husdyr, men er redd de vil vise til paragrafen som er nevnt i tråden her - og derfor står leiligheten nå tom?

Paragrafen gjelder, ja - og gjør det lettere for folk i blokk og borettslag å få igjennom dyrehold til tross for nazistyrer etc. Likevel: Skriver leietaker under på en kontrakt som presiserer at det ikke under noen omstendigheter skal holdes dyr i leieperioden (grunnet allergi), så har leietaker frasagt seg muligheten til å komme drassende med paragrafen i ettertid.

Litt avsporing, men... jeg er ikke enig i dette. Husleielovens regler er ufravikelige til fordel for leietaker, og der det avtales mindre gunstige regler enn det som følger av husleieloven kan leietaker kreve at disse fravikes. Dette vil for eksempel kunne gjelde der det er en bestemmelse i kontrakten som sier at dyrehold er forbudt.

Når det er sagt tror jeg at vilkårene for å fravike en slik avtalt bestemmelse i kontrakten ikke vil være til stede ettersom dette vil medføre en ulempe for utleier (som ikke kan ha besøk av venninnen) eller en av brukerne av eiendommen (søsterens venninne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...