Gå til innhold

Noen utenlandske menn sjikanerer kvinner på gaten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, jeg skal legge av meg det arrogante og spydige og prøve å forklare deg hvorfor premisset ditt blir vanskelig å godta.

I kristendommen, så kan man kanskje velge og vrake. Det kommer til en viss grad av at Bibelen, selv om den er viktig, tross alt er skrevet av mennesker. Det har vært en lang historisk prosess, mennesker, noen av de levde lenge etter Jesus, har skrevet historier om f. eks Jesus. Mennesker, har valgt hvilke historier som skulle være med i Bibelen. Koranen derimot, er noe helt annet. Muslimer tror at Koranen er en direkte kopi av en bok fra himmelen. Det er altså Guds egne, ordrette ord. Og det er en fundemtal forskjell. Det er også årsaken til at Koranen trumfer alle andre Islamske tekster. Hadith, historiene om Mohammed er viktige, men ikke viktigere enn Guds egne ord. I det man begynner å velge bort deler av Koranen, så har man altså en situasjon hvor man mer eller mindre sier "Gud tok feil, jeg vet bedre". Det er en tankegang som bryter fundementalt med Islamske prinsipper. Man har derfor diverse tolkninger som tar for seg hva det ene eller det andre betyr, men å velge BORT er direkte i strid med alt som er hellig. Som muslim, så skal du underkaste deg Gud. Da er det ikke rom for å trekke den samme Gud i tvil, ved å velge bort noe av det han har pålagt menneskene. Det betyr ikke at noen muslimer ikke velger å overse deler som ikke passer dem. Men det er altså i større og mindre grad i strid med Islam, ikke som en følge av Islam. Ut i fra det, så mener jeg at det er ikke det at de er muslimer som er problemet i seg selv.

Kvinnefiendtlige syn finner du i alle middelalderske patriskalse religioner, Islam er intet unntak. Men Islam sier ikke av den grunn at kvinner er mindre verdt. Når Islam først kom, så innebar det faktisk historisk sett en bedring av kvinners situasjon. De første muslimske kvinnene hadde bedre rettigheter enn kvinner i Europa på samme tid. Dessverre så har kultur og mannsgriser klart å kludre til dette underveis. Men det er en digresjon, ingen av sitatene du kommer med gjør at den oppførselen du har problemer med er halal.

For å ta en siste forklaring. Islamske regler gjelder ene og alene for muslimer. DU trenger altså ikke å dekke deg til, for DU er ikke muslim. Men det at du ikke kler deg som muslimer skal, betyr ikke at muslimske menn kan se bort i fra sine regler i omgang med deg. DE er fortsatt muslimer, reglene gjelder fortsatt dem. Om du så hadde gått naken på gata i Norge, så betyr ikke det at de med Koranen i hånd kan gå bort fra alle reglene som omhandler omgang mellom kjønnene.

Etter min mening er religion jevngodt med å legge fra seg hjernene å la en bok eller prest tenke for deg .

Det som er verre med Islam enn med Kristendom er at kristendommen faktisk har latt sine disipler tenke litt selv etterhvert (sterkt tvunget av europeisk historie).

Men Islam ønsker å gi alle svara , ikke bare i livsførsel , men også i samfunnsbygning.

Og når så mange mennesker kollektivt ikke tenker, bare gjør, kan det da ikke føre verden fremover ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Etter min mening er religion jevngodt med å legge fra seg hjernene å la en bok eller prest tenke for deg .

Det som er verre med Islam enn med Kristendom er at kristendommen faktisk har latt sine disipler tenke litt selv etterhvert (sterkt tvunget av europeisk historie).

Men Islam ønsker å gi alle svara , ikke bare i livsførsel , men også i samfunnsbygning.

Og når så mange mennesker kollektivt ikke tenker, bare gjør, kan det da ikke føre verden fremover ?

Liker sebastianen :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min samboer som er araber,

Han er derimot særdeles skeptisk til irakere og egyptere, og vil helst ikke ha noe med de å gjøre. I den grad at jeg ikke engang får ham til å sette så mye som en tå i f. eks den egyptiske restauranten jeg har lyst til å dra til. Hvorfor? Fuglane må vite! Om jeg spør får svar a la "bare mafiafolk" og andre mindre politisk korrekte svar. andre?

Med andre ord: Mannen din er en rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnisk norske kvinner som må ta til takke med arabere eller afrikanere er neppe kremen av norske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnisk norske kvinner som må ta til takke med arabere eller afrikanere er neppe kremen av norske kvinner.

Kor dum og ignorant går det an å bli egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Mannen din er en rasist.

Nei. Utfra det som står skrevet så har han fordommer mot folk fra Egypt, og kommer med generaliserende utsagn mot dem. Det er ikke det samme som rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min samboer som er araber,

Han er derimot særdeles skeptisk til irakere og egyptere, og vil helst ikke ha noe med de å gjøre. I den grad at jeg ikke engang får ham til å sette så mye som en tå i f. eks den egyptiske restauranten jeg har lyst til å dra til. Hvorfor? Fuglane må vite! Om jeg spør får svar a la "bare mafiafolk" og andre mindre politisk korrekte svar. andre?

Med andre ord: Mannen din er en rasist.

Nei. Utfra det som står skrevet så har han fordommer mot folk fra Egypt, og kommer med generaliserende utsagn mot dem. Det er ikke det samme som rasisme.

Det er jeg for så vidt enig i, man skal ikke dra rasistkortet i utide. Og generalisere gjør vi alle hele tiden, vi hadde ikke kunnet tenke politikk eller planlegge samfunnsliv, ja vi ville knapt hatt noe språk uten denne evnen. Vi leter etter fellestrekk og ser mønstere, selv om det nesten alltid finnes unntak. Ja, av og til er unntakene regelen, slik det nok er flere irlendere uten rødt hår enn med, og likevel forbinder vi Irland med rødt hår. Rett og slett fordi hyppigheten av rødt hår er større hos irlenderne enn hos de fleste andre nasjonaliteter.

Nå kan man sikkert diskutere om denne fyren går litt over streken i den grad han tilsynelatende mener at alle egyptere, irakere osv er negative mennesker. Tråd_starter nøyer seg med å påpeke at det nesten utelukkende har vært muslimske gutter som har plaget henne på gaten, hun sier ikke at alle muslimer er dårlige mennesker. Så Vampens samboer ser ut til å gå et skritt lenger når han overhodet ikke kan tenke seg å være sammen med irakere eller egyptere. Likevel synes jeg ikke vi skal kalle ham rasist sånn uten videre.

For det kan jo tenkes at han bare har noen dårlige erfaringer med disse nasjonalitetene og ikke orker å jobbe med seg selv, men at han likevel innerst inne vet at det kan være bra mennesker fra Egypt også. Selv om det er ting ved den egyptiske kulturen som ødelegger for gruppen og gjør at han har problemer med å gi hvert enkelt menneske en sjans. I så måte ville det vært langt mer konstruktivt om han dro igang en debatt om de negative sidene ved den egyptiske kulturen og samtidig forsøkte å forholde seg åpent til hver enkelt egypter han treffer i det virkelig liv. Og ikke dømme noen før han ser at vedkommende ligger under for det han misliker med egyptere.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG. Er du treig i oppfattelsen eller noko? Eg snakka om korleis mange nordmenn kjem med rasistiske uttalelsar om innvandrarar i nokre debattar her på KG. Og i denne sammanhengen, nemnte eg at nokon blant anna hadde sagt "Eg vil ha eit Noreg fritt for svartingar". Som er, om vi analyserar setninga, ein RASISTISK uttalelse, om INNVANDRARAR.

Hva med å holde deg til DENNE TRÅDEN, og ikke trekke veksler på andre tråder eller debatter? Det er sannsynlig at vi snakker forbi hverandre, men jeg forholdt meg altså utelukkende til denne tråden alene. Denne uttalelsen du henviser til om å "holde Norge fritt for svartinger" er naturligvis rasistisk, men jeg kan ikke fatte og begripe hva det har for seg å bringe den inn i denne spesifikke tråden.

Det er minimumskrav til anstendig debattetikette å holde seg til saken, og den omhandler reaksjoner på kultur og/eller religionsbestemt OPPFØRSEL, ikke hudfarge, ikke biologi eller genetikk.

Det er påfallende hvor lett man tyr til rasismebegrepet når man egentlig mener urettmessig generalisering, kultursjåvinisme, etnosentrisme eller lignende. Der finnes rasister blant etniske nordmenn såklart, men både du og dem som måtte lese dine innlegg ville tjent på det om du hadde lært deg å skille mellom rasisme og kulturkritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, djeezes.

For det første, nord-afrikanere er stort sett arabere, så det er vel ikke akkurat den gruppen det var snakk om her. For det andre, selvfølgelig finner de fleste norske kvinner seg norske menn. Akkurat som de fleste norske menn finner seg norske kvinner. Er du virkelig så stutt at du tror noen har påstått noe annet? MEN, akkurat som det er en ganske stor gruppe norske menn som finner seg asiastiske damer, så er det også endel norske kvinner som finner seg afrikanske menn. Altså blir det feil å si at kombinasjonen norsk kvinne og afrikansk mann er uvanlig.

Har du noe tallmateriale som dokumenterer hvor stor andel av norske kvinner som har afrikansk partner? Og tilsvarende noe pålitelig statistikk som godtgjør at "det er en ganske stor gruppe norske menn som finner seg asiastiske damer", eller har du bare tatt dette fra løse luften? Jeg mistenker at det er slik uten at jeg skal insistere på det. Altså spør jeg, siden du nettopp fremstår så skråsikker. Ikke vet jeg hva du legger i ordet `uvanlig`, men jeg har vondt for å tro at antallet norske kvinner med afrikanske menn er såpass stort at det kvalifiserer til å betegnes som `vanlig`. Men det er jo mulig at du har et privatspråk som er utilgjengelig for andre mennesker.

Og bare for å presisere: at du har erfaring med denne konstellasjonen fra "jobb og studier" som du sier, gjør ikke observasjonen din mindre anekdotisk. Tallmateriale er hva som kreves for å underbygge påstandene dine. Har du det, eller har du det ikke?

Endret av Flanør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Mannen din er en rasist.

Er jeg rasist om jeg sier at jeg misliker svensker? Om jeg misliker svensker, men liker dansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er ikke utbredt der? :skratte:

Sierra Leone: Muslim 60%, Christian 10%, indigenous beliefs 30%

Nigeria: Muslim 50%, Christian 40%, indigenous beliefs 10%

Gambia: Muslim 90%, Christian 8%, indigenous beliefs 2%

Senegal: Muslim 94%, Christian 5% (mostly Roman Catholic), indigenous beliefs 1%

Nemlig, det finnes nesten ikke en muslim sør for Sahara! :skratte: Lese en bok anyone?

Nå sa jeg ikke at det ikke finnes en muslim sør for Sahara, men at islam ikke var utbredt der. Kommentaren min var upresis, ikke helt korrekt og dessuten litt klønete medgir jeg. Jeg er selvsagt klar over at islam er utbredt også i deler av Vest-Afrika og flere sentral-afrikanske stater, samt Tanzania. Det jeg ville frem til er at det går et hovedskille mellom Afrika nord og sør for Sahara, noe som har med grensene for den muslimske erobringen/ekspansjonen på 600-700-tallet og fremover å gjøre.

Kommentaren min var likevel upresis i den forstand at islam dominerer eller er utbredt i folkerike stater som Mali, Sudan og Nigeria, altså sør for Saharas grenser. Islams utbredelse i Afrika kan man se på dette kartet: Afrika:http://btw.imb.org/news_map.asp

I andre folkerike stater lenger sør er islam derimot IKKE utbredt, som f.eks. Zambia, Sør-Afrika, Zimbabwe, samt stater som Botswana og Namibia.

Wikipedia gir følgende tall: Zambia: 5 % muslimer (offisielt en kristen nasjon). Zimbabwe ("overwhelmingly Christian): 1 % muslimer. Sør-Afrika (79 % kristne): 1,46 % muslimer. Botswana (70 % kristne) omlag 5000 muslimer. Namibia (80 % kristne), opptil 3 % muslimer.

Dette er ikke så overraskende da kristne, europeiske kolonimakter som England, Portugal og Nederland rådet grunnen der, i tillegg til Tyskland i noen utstrekning.

Endret av Flanør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg rasist om jeg sier at jeg misliker svensker? Om jeg misliker svensker, men liker dansker?

Nei, det er heller snakk om nasjonalt basert sjåvinisme. Det ligger i kortene at den er generaliserende. Er du like konsekvent motstander av generalisering når det kommer til din manns antipatier mot egyptere og irakere som du legger for dagen her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg for så vidt enig i, man skal ikke dra rasistkortet i utide. Og generalisere gjør vi alle hele tiden, vi hadde ikke kunnet tenke politikk eller planlegge samfunnsliv, ja vi ville knapt hatt noe språk uten denne evnen. Vi leter etter fellestrekk og ser mønstere, selv om det nesten alltid finnes unntak. Ja, av og til er unntakene regelen, slik det nok er flere irlendere uten rødt hår enn med, og likevel forbinder vi Irland med rødt hår. Rett og slett fordi hyppigheten av rødt hår er større hos irlenderne enn hos de fleste andre nasjonaliteter.

Nå kan man sikkert diskutere om denne fyren går litt over streken i den grad han tilsynelatende mener at alle egyptere, irakere osv er negative mennesker. Tråd_starter nøyer seg med å påpeke at det nesten utelukkende har vært muslimske gutter som har plaget henne på gaten, hun sier ikke at alle muslimer er dårlige mennesker. Så Vampens samboer ser ut til å gå et skritt lenger når han overhodet ikke kan tenke seg å være sammen med irakere eller egyptere. Likevel synes jeg ikke vi skal kalle ham rasist sånn uten videre.

For det kan jo tenkes at han bare har noen dårlige erfaringer med disse nasjonalitetene og ikke orker å jobbe med seg selv, men at han likevel innerst inne vet at det kan være bra mennesker fra Egypt også. Selv om det er ting ved den egyptiske kulturen som ødelegger for gruppen og gjør at han har problemer med å gi hvert enkelt menneske en sjans. I så måte ville det vært langt mer konstruktivt om han dro igang en debatt om de negative sidene ved den egyptiske kulturen og samtidig forsøkte å forholde seg åpent til hver enkelt egypter han treffer i det virkelig liv. Og ikke dømme noen før han ser at vedkommende ligger under for det han misliker med egyptere.

Det er imponerende at du klarer å lage så mye ut av så lite. :jepp:

Jeg kan forøvrig opplyse om at han faktisk har både irakiske og egyptiske venner. Har han fordommer? Ja. Han er verdens beste mann, men ikke perfekt. Jeg kan gå enda lenger og opplyse om at JEG også har fordommer. Tenk på det dere! Jeg tror alle mennesker har fordommer, noe jeg også har skrevet gjentatte ganger. Spørsmålet er altså ikke om man har dem, men hva man gjør med dem. Jeg jobber med mine, akkurat som min samboer også jobber med sine.

Du påstår at han går lenger enn TS, jeg er ikke helt enig. TS startet den andre tråden med å utbasunere at hun snart begynte å hate alle muslimer. Hun har i ettertid modifisert seg, men det var det hun skrev i første omgang. Til sammenligning har jeg aldri hørt min samboer si at han hater en gruppe. Og det til tross for at hans mentale og erfaringsmessige baggasje er langt større og mer alvorlig enn TS sin. Men i motsetning til TS som ser ut til å få stadig flere fordommer, så har faktisk hans blitt mindre mer åra. Noe som kommer av at han faktisk jobber med dem. Mer enn det kommer jeg ikke til å si om den saken, for jeg merker at jeg kan ikke svare på en god måte uten å ta med ting som jeg ikke vil dele med alt og alle.

Poenget mitt med å i det hele tatt ta opp dette er at det er ikke sånn at alle muslimer er sånn eller sånn. Min erfaring er at det er til dels store forskjeller, som også slår ut på den måten at man ofte finner fordommer mot hverandre innad i gruppa. Om den muslismke forbrødringen var så sterk som enkelte skal ha det til, om alle muslimer tenkte likt, oppført seg likt og alle kulturene var like, hadde man da hatt denne typen fordommer? For er det ikke fordommer det er snakk om når f. eks en tyrkisk mann nekter å akseptere en muslimsk svigersønn fra Pakistan eller Afrika? Her er det altså forskjeller på godt og vondt, allikevel ligger vi å lempe alle som en ned i samme sekk.

For å gjøre et siste forsøk på å forklare hva jeg mener, så skal jeg gjøre noe jeg vanligvis aldri gjør. Jeg skal lufte en av mine fordommer. Hei, mitt navn er Vampen, og jeg har fordommer mot albanere. Jeg vet hva det kommer av, noe så lite originalt som egne negative erfaringer. Men her er greia, jeg forsøker ikke å rasjonalisere fordommene mine av den grunn. For det er ikke noe som kan forsvare det å mislike x antall mennesker (jeg vet ikke hvor mange albanere det er i verden) på grunn av handlingene til noen få. Bare det at jeg faktisk har skrevet det her gjør meg klam. For i motsetning til andre som ser ut til å få noe ut av NM i fordomslufting, hvor man kan rasjonalisere, forklare og prøve å gjøre fordommen stueren eller mer akseptabel, så må jeg si at jeg faktisk skammer meg over å ha skrevet om min idiotiske fordom. For den ER idotisk. Den er også potensielt sårende og på lang sikt skadelig. Så jeg prøver heller å utfordre meg selv. Utfordre meg selv til ikke å la dette påvirke hvordan jeg møter andre mennesker, og til å forsøke å snu fordommene mine. Jeg kommer aldri til å slå meg til ro med at det skal være greit å sette seg ned å begynne å hate en hel gruppe mennesker. Vi kan sikkert kjøre i gang debatter om ting som er problematisk i forhold til albansk kultur, eller som TS vil, Koranen. Men for meg havner det litt på siden. Hva Koranen måtte si, eller hvordan det albanske samfunnet måtte fungere, er ikke for meg god nok grunn til å stemple hele grupper med mennesker. Av den grunn at jeg har troen på at mennesket først og fremst er et indvid, ikke bare et produkt av sin kultur eller religion. Derfor må man også la individet vise hvem han eller hun er, før man gjør seg opp en mening. Det må jeg gjøre, det må min samboer og det må også TS. Og klarer man det ikke, vel så bør det være et mål å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sa jeg ikke at det ikke finnes en muslim sør for Sahara, men at islam ikke var utbredt der. Kommentaren min var upresis, ikke helt korrekt og dessuten litt klønete medgir jeg. Jeg er selvsagt klar over at islam er utbredt også i deler av Vest-Afrika og flere sentral-afrikanske stater, samt Tanzania. Det jeg ville frem til er at det går et hovedskille mellom Afrika nord og sør for Sahara, noe som har med grensene for den muslimske erobringen/ekspansjonen på 600-700-tallet og fremover å gjøre.

Kommentaren min var likevel upresis i den forstand at islam dominerer eller er utbredt i folkerike stater som Mali, Sudan og Nigeria, altså sør for Saharas grenser. Islams utbredelse i Afrika kan man se på dette kartet: Afrika:http://btw.imb.org/news_map.asp

I andre folkerike stater lenger sør er islam derimot IKKE utbredt, som f.eks. Zambia, Sør-Afrika, Zimbabwe, samt stater som Botswana og Namibia.

Wikipedia gir følgende tall: Zambia: 5 % muslimer (offisielt en kristen nasjon). Zimbabwe ("overwhelmingly Christian): 1 % muslimer. Sør-Afrika (79 % kristne): 1,46 % muslimer. Botswana (70 % kristne) omlag 5000 muslimer. Namibia (80 % kristne), opptil 3 % muslimer.

Dette er ikke så overraskende da kristne, europeiske kolonimakter som England, Portugal og Nederland rådet grunnen der, i tillegg til Tyskland i noen utstrekning.

Det at du mener at en religion som man ikke er helt sikker på om er kontinentets største eller nest største, er dominerende også sør for Sahara, gjør egentlig at jeg ikke gidder å bruke mer tid på deg. Din påstand var rett ut at Islam ikke er dominerende sør for Sahara. Det er en skivebom. Det betyr ikke at alle afrikanske land har muslimsk majoritet, men det er flere av de som har det. Afrikas mest folkerike land ligger f. eks sør for Sahara, med muslimsk majoritet. Islam er en dominerende religion på det afrikanske kontinentet, i likhet med kristendommen. Punktum-finale-full stopp.

Med det sier jeg også takk og farvel til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg for så vidt enig i, man skal ikke dra rasistkortet i utide. Og generalisere gjør vi alle hele tiden, vi hadde ikke kunnet tenke politikk eller planlegge samfunnsliv, ja vi ville knapt hatt noe språk uten denne evnen. Vi leter etter fellestrekk og ser mønstere, selv om det nesten alltid finnes unntak. Ja, av og til er unntakene regelen, slik det nok er flere irlendere uten rødt hår enn med, og likevel forbinder vi Irland med rødt hår. Rett og slett fordi hyppigheten av rødt hår er større hos irlenderne enn hos de fleste andre nasjonaliteter.

Nå kan man sikkert diskutere om denne fyren går litt over streken i den grad han tilsynelatende mener at alle egyptere, irakere osv er negative mennesker. Tråd_starter nøyer seg med å påpeke at det nesten utelukkende har vært muslimske gutter som har plaget henne på gaten, hun sier ikke at alle muslimer er dårlige mennesker. Så Vampens samboer ser ut til å gå et skritt lenger når han overhodet ikke kan tenke seg å være sammen med irakere eller egyptere. Likevel synes jeg ikke vi skal kalle ham rasist sånn uten videre.

For det kan jo tenkes at han bare har noen dårlige erfaringer med disse nasjonalitetene og ikke orker å jobbe med seg selv, men at han likevel innerst inne vet at det kan være bra mennesker fra Egypt også. Selv om det er ting ved den egyptiske kulturen som ødelegger for gruppen og gjør at han har problemer med å gi hvert enkelt menneske en sjans. I så måte ville det vært langt mer konstruktivt om han dro igang en debatt om de negative sidene ved den egyptiske kulturen og samtidig forsøkte å forholde seg åpent til hver enkelt egypter han treffer i det virkelig liv. Og ikke dømme noen før han ser at vedkommende ligger under for det han misliker med egyptere.

Det er imponerende at du klarer å lage så mye ut av så lite. :jepp:

Jeg kan forøvrig opplyse om at han faktisk har både irakiske og egyptiske venner. Har han fordommer? Ja. Han er verdens beste mann, men ikke perfekt. Jeg kan gå enda lenger og opplyse om at JEG også har fordommer. Tenk på det dere! Jeg tror alle mennesker har fordommer, noe jeg også har skrevet gjentatte ganger. Spørsmålet er altså ikke om man har dem, men hva man gjør med dem. Jeg jobber med mine, akkurat som min samboer også jobber med sine.

Du påstår at han går lenger enn TS, jeg er ikke helt enig. TS startet den andre tråden med å utbasunere at hun snart begynte å hate alle muslimer. Hun har i ettertid modifisert seg, men det var det hun skrev i første omgang. Til sammenligning har jeg aldri hørt min samboer si at han hater en gruppe. Og det til tross for at hans mentale og erfaringsmessige baggasje er langt større og mer alvorlig enn TS sin. Men i motsetning til TS som ser ut til å få stadig flere fordommer, så har faktisk hans blitt mindre mer åra. Noe som kommer av at han faktisk jobber med dem. Mer enn det kommer jeg ikke til å si om den saken, for jeg merker at jeg kan ikke svare på en god måte uten å ta med ting som jeg ikke vil dele med alt og alle.

Poenget mitt med å i det hele tatt ta opp dette er at det er ikke sånn at alle muslimer er sånn eller sånn. Min erfaring er at det er til dels store forskjeller, som også slår ut på den måten at man ofte finner fordommer mot hverandre innad i gruppa. Om den muslismke forbrødringen var så sterk som enkelte skal ha det til, om alle muslimer tenkte likt, oppført seg likt og alle kulturene var like, hadde man da hatt denne typen fordommer? For er det ikke fordommer det er snakk om når f. eks en tyrkisk mann nekter å akseptere en muslimsk svigersønn fra Pakistan eller Afrika? Her er det altså forskjeller på godt og vondt, allikevel ligger vi å lempe alle som en ned i samme sekk.

For å gjøre et siste forsøk på å forklare hva jeg mener, så skal jeg gjøre noe jeg vanligvis aldri gjør. Jeg skal lufte en av mine fordommer. Hei, mitt navn er Vampen, og jeg har fordommer mot albanere. Jeg vet hva det kommer av, noe så lite originalt som egne negative erfaringer. Men her er greia, jeg forsøker ikke å rasjonalisere fordommene mine av den grunn. For det er ikke noe som kan forsvare det å mislike x antall mennesker (jeg vet ikke hvor mange albanere det er i verden) på grunn av handlingene til noen få. Bare det at jeg faktisk har skrevet det her gjør meg klam. For i motsetning til andre som ser ut til å få noe ut av NM i fordomslufting, hvor man kan rasjonalisere, forklare og prøve å gjøre fordommen stueren eller mer akseptabel, så må jeg si at jeg faktisk skammer meg over å ha skrevet om min idiotiske fordom. For den ER idotisk. Den er også potensielt sårende og på lang sikt skadelig. Så jeg prøver heller å utfordre meg selv. Utfordre meg selv til ikke å la dette påvirke hvordan jeg møter andre mennesker, og til å forsøke å snu fordommene mine. Jeg kommer aldri til å slå meg til ro med at det skal være greit å sette seg ned å begynne å hate en hel gruppe mennesker. Vi kan sikkert kjøre i gang debatter om ting som er problematisk i forhold til albansk kultur, eller som TS vil, Koranen. Men for meg havner det litt på siden. Hva Koranen måtte si, eller hvordan det albanske samfunnet måtte fungere, er ikke for meg god nok grunn til å stemple hele grupper med mennesker. Av den grunn at jeg har troen på at mennesket først og fremst er et indvid, ikke bare et produkt av sin kultur eller religion. Derfor må man også la individet vise hvem han eller hun er, før man gjør seg opp en mening. Det må jeg gjøre, det må min samboer og det må også TS. Og klarer man det ikke, vel så bør det være et mål å klare det.

Nå beskylder du meg for å gjøre mye ut av lite, men ditt innlegg ble visst enda lengre. ;)

Det du skriver om albanere sier meg ikke annet enn at du selv åpenbart mener det ikke har noe som helst med kultur å gjøre, eller at du i hvert fall ikke ønsker å tenke i den retning. I så måte virker det som at dine fordommer mot albanere er av en litt annen kategori enn det Tråd_starter ga uttrykk for, for hun var så vidt jeg kan huske opptatt av å få frem at det antagelig er sider ved kulturen og kanskje også religionsutøvelsen, det religiøse tenkesettet omkring kvinnens plikt til tildekking og fremferd som lå bak den uakseptable oppførselen, så hennes følelser er ikke en udefinert motvilje mot en gruppe basert på noen ytterst få enkeltopplevelser. Forstod jeg henne rett var det gjentatte opplevelser over lang tid som hadde bidratt til dette utbruddet.

Og hun var svært åpen om hva hun følte, så åpen at hun lot tankene vandre uten å sensurere hva hun skrev. Hadde hun vært forfatter kunne det vært en bevisst metode, et forsøk på ikke å sensurere seg selv, selv ikke når man fremstår med sine feil og mangler. Jeg synes det var modig, og hun tok jo selv kritikk for det hun der skrev. Så slik denne tråden har utviklet seg hadde jeg håpet at du også kanskje kunne være med på at å dra igang en åpen debatt om problematiske sider ved muslimsk kultur og religion kan være langt mer konstruktivt enn å internalisere trakasseringen, bare avfeie det hele med at man selv er slem om man legger merke til at så å si at alle de gutter som oppfører seg på denne spesielle måten har muslimsk bakgrunn. For liksom å slite med dårlig samvittighet for dette i tillegg. Jeg synes en debatt om det som ligger bak denne oppførselen er helt på sin plass.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imponerende at du klarer å lage så mye ut av så lite. :jepp:

Jeg kan forøvrig opplyse om at han faktisk har både irakiske og egyptiske venner. Har han fordommer? Ja. Han er verdens beste mann, men ikke perfekt. Jeg kan gå enda lenger og opplyse om at JEG også har fordommer. Tenk på det dere! Jeg tror alle mennesker har fordommer, noe jeg også har skrevet gjentatte ganger. Spørsmålet er altså ikke om man har dem, men hva man gjør med dem. Jeg jobber med mine, akkurat som min samboer også jobber med sine.

Du påstår at han går lenger enn TS, jeg er ikke helt enig. TS startet den andre tråden med å utbasunere at hun snart begynte å hate alle muslimer. Hun har i ettertid modifisert seg, men det var det hun skrev i første omgang. Til sammenligning har jeg aldri hørt min samboer si at han hater en gruppe. Og det til tross for at hans mentale og erfaringsmessige baggasje er langt større og mer alvorlig enn TS sin. Men i motsetning til TS som ser ut til å få stadig flere fordommer, så har faktisk hans blitt mindre mer åra. Noe som kommer av at han faktisk jobber med dem. Mer enn det kommer jeg ikke til å si om den saken, for jeg merker at jeg kan ikke svare på en god måte uten å ta med ting som jeg ikke vil dele med alt og alle.

Poenget mitt med å i det hele tatt ta opp dette er at det er ikke sånn at alle muslimer er sånn eller sånn. Min erfaring er at det er til dels store forskjeller, som også slår ut på den måten at man ofte finner fordommer mot hverandre innad i gruppa. Om den muslismke forbrødringen var så sterk som enkelte skal ha det til, om alle muslimer tenkte likt, oppført seg likt og alle kulturene var like, hadde man da hatt denne typen fordommer? For er det ikke fordommer det er snakk om når f. eks en tyrkisk mann nekter å akseptere en muslimsk svigersønn fra Pakistan eller Afrika? Her er det altså forskjeller på godt og vondt, allikevel ligger vi å lempe alle som en ned i samme sekk.

For å gjøre et siste forsøk på å forklare hva jeg mener, så skal jeg gjøre noe jeg vanligvis aldri gjør. Jeg skal lufte en av mine fordommer. Hei, mitt navn er Vampen, og jeg har fordommer mot albanere. Jeg vet hva det kommer av, noe så lite originalt som egne negative erfaringer. Men her er greia, jeg forsøker ikke å rasjonalisere fordommene mine av den grunn. For det er ikke noe som kan forsvare det å mislike x antall mennesker (jeg vet ikke hvor mange albanere det er i verden) på grunn av handlingene til noen få. Bare det at jeg faktisk har skrevet det her gjør meg klam. For i motsetning til andre som ser ut til å få noe ut av NM i fordomslufting, hvor man kan rasjonalisere, forklare og prøve å gjøre fordommen stueren eller mer akseptabel, så må jeg si at jeg faktisk skammer meg over å ha skrevet om min idiotiske fordom. For den ER idotisk. Den er også potensielt sårende og på lang sikt skadelig. Så jeg prøver heller å utfordre meg selv. Utfordre meg selv til ikke å la dette påvirke hvordan jeg møter andre mennesker, og til å forsøke å snu fordommene mine. Jeg kommer aldri til å slå meg til ro med at det skal være greit å sette seg ned å begynne å hate en hel gruppe mennesker. Vi kan sikkert kjøre i gang debatter om ting som er problematisk i forhold til albansk kultur, eller som TS vil, Koranen. Men for meg havner det litt på siden. Hva Koranen måtte si, eller hvordan det albanske samfunnet måtte fungere, er ikke for meg god nok grunn til å stemple hele grupper med mennesker. Av den grunn at jeg har troen på at mennesket først og fremst er et indvid, ikke bare et produkt av sin kultur eller religion. Derfor må man også la individet vise hvem han eller hun er, før man gjør seg opp en mening. Det må jeg gjøre, det må min samboer og det må også TS. Og klarer man det ikke, vel så bør det være et mål å klare det.

Jeg vil si trådstarter er langt mer ydmyk enn det du viser ihvertfall. Og det er forbløffende, spesielt med tanke på alle de grusomme opplevelsene hun har hatt. Jeg synes i det hele tatt at det ikke er trådstarter som bør skamme seg, men du som burde skamme deg, for å være så hensynsløst kynisk overfor en jente som roper om hjelp. Om du hadde hatt et minimum av empati, så hadde du behandlet henne akkurat som du ville ha behandlet en muslimsk jente som hadde blitt offer for grusomheter, og ikke konstant forsøkt å få henne til å føle skam og skyld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fleste norske kvinner viser vel litt mer enn ankler og håndledd. De fleste går rundt kledd som horer ( noe som IKKE betyr at vi er horer, not at all!!) men vi kler oss som det.

Her tror jeg du bommer en del. Jeg skjønner dog hvilket poeng du ønsker å få frem: vi er annerledes enn kvinnene mange utelandske menn er vandt til å omgås i hverdagen.

Som noen andre her påpeker så er det ikke klærne som gjør noen til hore, men handlingen. Hva tror du en prositutert i Afghanistan går med? Jo - det samme som alle de andre. Akkurat som prostituerte i Norge stort sett kler seg i de samme klærne som ikke-prostituerte i Norge gjør.

Jeg tror heller problemet ligger i det man får høre om landet i nord hvor kvinnene har lov til å gå kledd som de vil, ta utdanning, ha egne penger, og dessuten så har de sex fordi de liker det. Dette er i manges øyne, bl.a. muslimer som jeg ser noen (mange) nevner, regelrett hedensk, men å! så fantastisk for. De gjør jo bare det de har hatt lov til å gjøre "hjemme" - noe som i vårt samfunn har fått merkelappen trakassering. Dermed skal ikke DE til helvete, det er det nemlig VI som skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hadde du pepret ned en voldteksmann hadde du vel bare blitt kalt rasist

Er det samme med bikkja som angrep en mann fordi fyren angrep hundens eier. Da ble overfallsmannen fremstilt som et offer fordi hunden tilfeldigvis forsvarte eieren sin fra en som forsøkte å banke og rane henne (?), og bikkja måtte avlives. Stygge hunden, og stakkars mannen liksom : s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme med bikkja som angrep en mann fordi fyren angrep hundens eier. Da ble overfallsmannen fremstilt som et offer fordi hunden tilfeldigvis forsvarte eieren sin fra en som forsøkte å banke og rane henne (?), og bikkja måtte avlives. Stygge hunden, og stakkars mannen liksom : s

Det er bare sykt og utrolig trist :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du, Vampen, snur helt om på ting. Derfor ser jeg at det ikke er noe poeng i det hele tatt å diskutere dette med deg i og med at du finner noen av setningene mine som kom ut litt feil (og det var helt tydelig) så gjør du ordene mine til noe helt annet. Derfor tar ikke jeg denne diskusjonen med deg, da du også har vært ganske frekk fra første innlegg.

Det ser ut som det er en god del som skjønte hva jeg mente da jeg startet tråden , men du gjorde tydeligvis ikke det. Jeg vet at alt her står skriftlig, men du må faktisk lære deg å ikke ta alt FOR bokstavelig og itillegg bare plukke ut et par setninger fra hele innlegget mitt.

Jeg startet tråden med en litt sånn ''Ånei jeg begynner nesten å få litt fordommer her! Hjelp meg. Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg klare å endre synet mitt på så mange muslimer når jeg bare tar i mot dritt fra dem?''

Jeg startet ikke tråden med å si '' Jeg hater muslimer og er stolt av det!!!!''

JEG har mye dårlig erfaring med frekke utlandske gutter. 99% er muslimer. Men dette er ikke vits i å nevne mener Vampen for da burde jeg skamme meg, ha dårlig samvittighet osv.

Jeg ser at du føler deg truffet , men vi har alle nå skjønt at du har en fantastisk snill muslimsk samboer. Jeg vet faktisk at de finnes, for husker jeg rett nevnte jeg faktisk dette i startinnlegget på tråden min. Dette har du bare oversett og gjort til at jeg hater en hel gruppe mennesker.

JA JEG SKREV AT JEG NEEEEESTEN BEGYNTE Å HATE MUSLIMER. TA DET MED EN KLYPE SALT OG GÅ. JEG SKREV DET AV REN FRUSTRASJON!! JEG ER SINT OG LEI. Og jeg skrev selv at dette var en nesten-følelse som NESTEN begynte å komme. Jeg gir opp helt , fordi du klarer virkelig ikke å lese litt mellom linjene.

DU ba meg finne avsnitt fra Koranen der det stod at det er greit at gutter skal klype jenter i rumpa. Jeg viste det avsnittene som viste at menn blir satt høyere enn kvinner, og du likte kanskje ikke det du så og derfor sier til meg at det er unødvendig å skrive sitater fra Koranen her. Jeg viste deg bare avsnitt som jeg tror er med på å gjøre det dårlig kvinnesynet til flere av muslimene.

Takk til dere som faktisk skjønner hva jeg mener, uten å påstå at jeg hater alle muslimer på denne jordkloden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...