Gå til innhold

Til de som tviler på lavkarbo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så vil jeg gjerne at dere alle leser denne (lange) teksten, så får dere se om dere kanskje endrer synet på enkelte ting, når det gjelder trening, lavkarbo og lavkalori.

forskning.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen studie i verden kan få meg til å kutte ut mesteparten av brød, pasta, ris og poeteter fra min diett. Jeg spiser lite kjøtt, mye grønnsaker og karbohydrater med lav GI. Med dette kostholdet gikk jeg ned 20 kg (etter å ha levd på fet kantinemat) og holder vekta bra.

Kutter jeg ut karbohydratene føler jeg meg energiløs og syk.

Men for all del, hver sin måte, det som passer for deg passer kanskje ikke for meg osv. Jeg er sunn, slank og har et kosthold som gjør at jeg koser meg med maten og spiser det jeg liker. (og jeg er drittlei av misjoneringen om lavkarbo) Men som sagt, each to their own! :filer:

• Liker 15
Skrevet

Jeg gjentar det jeg har sagt et annet sted. Dette er en kronikk og må ikke forveksles med fakta og vitenskap. De to har null og niks med hverandre å gjøre.

• Liker 9
Skrevet

Hvor mye overskudd til trening har man når man går på lavkarbo?

• Liker 1
Skrevet

Stort inntak av (rødt) kjøtt er forbundet med tykktarmskreft, så kos dere med kreften.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvilken diett man bruker, tror jeg.

Ren ketolysediett er jo med minimalt av karbohydrater, mens andre lavkarbovarianter tillater mer karbo.

Skrevet

Jeg blir aldri mett når jeg ikke spiser karbo, og har heller null overskudd til trening. Jeg prøvde det faktisk engang. Da fikk jeg streng beskjed av legen min at jeg måtte slutte med det. Jeg hadde nemlig for lavt blodsukker og for høyt kolestrol.

Skrevet

Faren min sverger til lavkarbo. Han blir like grinete og daff hver gang, og nå sist hadde blodtrykket skutt i været også. Går man ned i vekt? Jada.. Er det sunt?? Tviler...

• Liker 1
Skrevet

Det er sunt hvis det passer for deg. :) Vi er faktisk forskjellige, og det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for alle andre. Og jeg må ha mer protein og fett, og mindre karbohydrat for å føle meg bra og ha energi.

• Liker 10
Skrevet

Lavkarbokosthold tillater å øke inntaket av karber når man trener. De som trener hardt tåler mye karber så det er ikke fare for å bli slapp. Kun litt helt i begynnelsen.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg prøvde meg på lavkarbo i 3 måneder og gikk ned 10 kilo. De har holdt seg unna siden, dette er nå 2 år siden. Jeg elsket dietten men det ble for mye planlegging og alt for dyrt for meg. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger også protein og fett i kosten for å stabilisere blodsukkeret, men ingenting skal få meg til å kutte ut karbohydrater. De fleste mennesker i verden lever hovedskelig av karbohydrater, uten å være overvektige. I generasjoner i Norge spiste vi masse karbohydrater og var tynne og sunne. At enkelte har problemer med blodsukkeret etter å ha ovespist i årevis og må trappe ned på raske karbohydrater er greit nok. Men det betyr ikke at halve landet burde spise lavkarbo for å holde vekta nede. Jeg synes det er ekkelt med alt kjøttet og meieriproduktene folk på lavkarbo trykker i seg. Umoralsk og ikke bærekraftig. Jeg gidder derfor ikke lese noe lavkarbo-propaganda. De fleste andre studier viser vel at det er et balansert kosthold som er det beste - MED karbohydrater.

• Liker 7
Skrevet

Jeg trenger også protein og fett i kosten for å stabilisere blodsukkeret, men ingenting skal få meg til å kutte ut karbohydrater. De fleste mennesker i verden lever hovedskelig av karbohydrater, uten å være overvektige. I generasjoner i Norge spiste vi masse karbohydrater og var tynne og sunne. At enkelte har problemer med blodsukkeret etter å ha ovespist i årevis og må trappe ned på raske karbohydrater er greit nok. Men det betyr ikke at halve landet burde spise lavkarbo for å holde vekta nede. Jeg synes det er ekkelt med alt kjøttet og meieriproduktene folk på lavkarbo trykker i seg. Umoralsk og ikke bærekraftig. Jeg gidder derfor ikke lese noe lavkarbo-propaganda. De fleste andre studier viser vel at det er et balansert kosthold som er det beste - MED karbohydrater.

Enig med dette. De fleste normalvektige menneskene jeg kjenner har et balansert kosthold som inneholder karbohydrater. Ikke snop og brus, men brød og poteter og denslags. Felles for de fleste av dem er at de spiser moderate mengder og trener (alt fra litt til mye).

De eneste jeg kjenner som sverger til lavkarbo er bekjente som er overvektige, og selv om de har holdt på med dette en stund (et par år) så er de fremdeles like overvektige gitt...

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

De eneste jeg kjenner som sverger til lavkarbo er bekjente som er overvektige, og selv om de har holdt på med dette en stund (et par år) så er de fremdeles like overvektige gitt...

Da lyver de for seg selv og holder ikke dietten. Den fungerer, men man må være meget streng.

Jeg var ikke mye overvektig da jeg testet den ut, og 10 kilo i løpet av 3 måneder? Nei, da kan den jo ikke fungere... :) Jeg tror ikke på noe før jeg ser det, men lavkarbo tror jeg fungerer.

• Liker 2
Skrevet

Ja det er ganske festlig :fnise:

Overvektige kommer etter x antall år med feilernæring og skylder på karbohydrater generelt fordi de har fucket opp både det ene og det andre med spisingen sin. Kjære lavkarbofreak: det er forskjell på loff, sjokolade, potetgull, kaker og GROVE kornprodukter, bønner, linser etc.

Skrevet

Det er ikke det at jeg tviler på at det får deg ned i vekt.

Det jeg ikke vil ha, er at jeg om 20 år sitter der med fettete blodårer og høytkolesterol, fordi jeg har proppet i meg fett i en år-rekke.

Alle som går på lavkarbo har "nettopp vært hos legen og sjekket aaaalt av nivårer og prøver og kolesterolet er flott".

Dessuten sier de også at "legene sier at alt er fint!" . Legene? Dere går til flere leger for å sjekke at alt er bra? Betyr ikke det at dere også tviler på om dette faktisk er bra for kroppen I LENGDEN ? Nei ikke over 2 uker... over flere år!

Skrevet (endret)

Går ikke på lavkarbo selv, men skjønner ikke den ekstreme motstanden som vises mot det av mange!

De tingene man kutter ut på lavkarbo er strengt tatt ingen ting kroppen trenger. Brød trenger man ikke, pasta trenger man ikke, potet trenger man ikke. Sukker og kaker trenger den IALLEFALL ikke. Kroppen får i seg karbohydrater, men i form av grønnsaker, som vi alle er enige om at er skrekkelig sunt. I tillegg oppfordres det til å kutte ferdigvarer og basere kostholdet på mest mulig rene råvarer. Hva er farlig med det da?

Angående fettet er det VELDIG mange myter der ute, og mange har vi alle blitt imprentet med fra barnsbein, uten at man nødvendigvis har gått dem nærmere i sømmene. Syvlands-studien som er opphavet til lett-boomen har bl.a. vist seg å være en svindel. Leser man litt forskning, viser det seg mer og mer at fett er gunstig - også det animalske/mettede.

Neida, jeg tror ikke lavkarbo er for alle, ei heller at det er en magisk. Jeg tror også at det er like effektivt over tid å slanke seg med lavkalori og trening. Det jeg tror gjør at mange lykkes å gå ned i vekt med lavkarbo kontra lavkalori er disse tingene:

- man kan spise seg mett. Mange har problemer med overspising og sprekking når de er sultne.

- søtsuget forsvinner, og mange potensielle kalorier og sprekker er herved unngått.

- økt energi istedet for mistet energi. Kuren kan lettere kombineres med en aktiv hverdag, og når man får økt energi blir det lettere å komme igang med trening.

Endret av ondebanan
  • Liker 6
Skrevet

Går ikke på lavkarbo selv, men skjønner ikke den ekstreme motstanden som vises mot det av mange!

De tingene man kutter ut på lavkarbo er strengt tatt ingen ting kroppen trenger. Brød trenger man ikke, pasta trenger man ikke, potet trenger man ikke. Sukker og kaker trenger den IALLEFALL ikke. Kroppen får i seg karbohydrater, men i form av grønnsaker, som vi alle er enige om at er skrekkelig sunt. I tillegg oppfordres det til å kutte ferdigvarer og basere kostholdet på mest mulig rene råvarer. Hva er farlig med det da?

Angående fettet er det VELDIG mange myter der ute, og mange har vi alle blitt imprentet med fra barnsbein, uten at man nødvendigvis har gått dem nærmere i sømmene. Syvlands-studien som er opphavet til lett-boomen har bl.a. vist seg å være en svindel. Leser man litt forskning, viser det seg mer og mer at fett er gunstig - også det animalske/mettede.

Neida, jeg tror ikke lavkarbo er for alle, ei heller at det er en magisk. Jeg tror også at det er like effektivt over tid å slanke seg med lavkalori og trening. Det jeg tror gjør at mange lykkes å gå ned i vekt med lavkarbo kontra lavkalori er disse tingene:

- man kan spise seg mett. Mange har problemer med overspising og sprekking når de er sultne.

- søtsuget forsvinner, og mange potensielle kalorier og sprekker er herved unngått.

- økt energi istedet for mistet energi. Kuren kan lettere kombineres med en aktiv hverdag, og når man får økt energi blir det lettere å komme igang med trening.

Er du klar over hvor mye grønnsaker du må spise for å komme opp i anbefalt fibermengde daglig, f.eks.? Det er ingen fare å kutte ut brød og kaker, men de som er på den ekstreme siden av dette, som bare kan spise så og så mange gram karboghydrater, kutter jo alt av rotvekster og belgvekster også. Fordi det inneholder for mye karbohydrater - enda så sunt det er. Helt vilt! Ikke er det noe galt i å spise magert kjøtt etc. heller, men hva med de som hiver innpå med bacon, rømme, fløte,ost etc? :spy:

Skrevet

Jeg kjører normalt kosthold, litt av alt, i sunne mengder.

- Jeg spiser meg mett

- jeg har ikke søtsug

- jeg trener og har energi!

Du kaller det også en kur. Ifølge pådriverne er det ikke en kur,men en livsstil.

Ikke alle får energi av lavkarbo. Man går glipp av en masse karbohydrater og det kan være vanskelig å få til trening. Man trenger faktisk litt karbo for å utføre arbeid.

Man kan ikke si : man blir kvitt det og det og det, slik er det ikke for alle.

Det å bli kvitt sukkersug kan lett gjøres med et normalt sunt kosthold også, man må bare spise 5 ganger om dagen slik at blodsukkeret holder seg stabilt. For ja, synker det, går det lang tid mellom hver gang vi spiser, så blir vi sultne som ulver, og vi bestemmer oss lettere for å spise dritt, og det er da ikke så lett å ta salaten istedet for sjokoladen.

• Liker 1
Gjest Alligator
Skrevet

Det er sunt hvis det passer for deg. :) Vi er faktisk forskjellige, og det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for alle andre. Og jeg må ha mer protein og fett, og mindre karbohydrat for å føle meg bra og ha energi.

Dette er et argument som ofte dukker opp i denne sammenhengen, og jeg kan ikke helt forstå det. To friske mennesker er da ikke ulike rent fysisk sett? Vi har da de samme kroppene og de samme organene som skal gjøre de samme tingene og som har behov for de samme tingene? Så mye variasjon er det vel ikke? "Men inni er vi like" for å sitere en kjent barnesang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...