Gå til innhold

Er chips potetgull eller pommesfrites for deg?


AnonymBruker

  

121 stemmer

  1. 1. Hva forbinder du ordet chips med

    • Chips er potetgull
      67
    • Chips er pommes frites
      38
    • Jeg bruker det om både pommes frites og potetgull
      16


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her sier vi "pomfri". Sikkert mange morsomme uttalelser her i landet :fnise:

Her også. Vet det er korrekt, men synes allikevel det høres helt feil ut å be om "en stor påmm fritt, takk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland, hos oss har alltid chips vært pommes frites - eller opphøgde potteter, som det heter hos Hoff ;) Jamfør "fish and chips". Da jeg vokste opp pleide vennegjengen å gå til den lokale kroa og bestille chips og bearnaisesaus. Nam!

Sånne sprø saker fra Maarud heter potetgull, ALDRI chips. Men potetløv er lov, det synes jeg er et pent ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier chips om pommes frites, tror veldig få her sier pommer frites egentlig. Potetgull er potetgull, bortsett fra de gangene jeg, ulogisk nok, kaller dem for chips og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Potegull = potetgull

Pommesfrites = pommesfrites

og

Chips=et tulleord jeg aldri bruker

Signerer. Har inntrykk av at det er mest bergensere som kaller potetgull for chips? Har en venninne fra Bergen, hun sier chips mens alle mine andre venner sier potetgull eller pottis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker potetgull og pommes frites når jeg er i Norge. Chips har jeg bare hørt folk fra sørlandet si, og da gjerne med uttalen "kjips".

I England er selvfølgelig chips pommes frites (og da særlig de fingertykke variantene) french fries er de tynne, ala de man får på McDonalds. Og potetgull er crisps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier sjeldent chips selv, men forbinder det med både potetgull og pommes frites, alt avhengig av kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten pleide vi å si chips og potetgull. Ordet pommes frites var helt ukjent der jeg kom fra på bygda, så når vi sa chips mente vi det samme som pommes frites. Da jeg kom et stykke opp i tenårene hørte jeg folk si chips om det jeg kalte potetgull, så da ble jeg litt forvirra. Nå sier jeg potetgull og pommes frites. Da unngår jeg noen forvirring med navn.

Som tidligere nevnt er potetgull egentlig merkevarenavn for Maarud. Det andre merket jeg husker fra jeg var liten var Polly. Da ble det kalt for potetløv. Polly potetløv finnes ikke lengre fordi det er kjøpt opp av Kims. Produktene fra Kims blir igjen kalt for chips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig å si chips i kystbyer som har hatt mye kontakt med engelsk sjøfart. Det er i alle fall grunnen til at vi sier chips i Kristiansund, der fishan/fish and chips nærmest er en nasjonalrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå brukes ikke ordet chips der jeg kommer fra dialektmessig, men i den grad det blir det så er det pommes frites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Potetgull om noen sier det på norsk. Hvis noen snakker engelsk tenker jeg på pommes frites.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...