Gå til innhold

Er chips potetgull eller pommesfrites for deg?


AnonymBruker

  

121 stemmer

  1. 1. Hva forbinder du ordet chips med

    • Chips er potetgull
      67
    • Chips er pommes frites
      38
    • Jeg bruker det om både pommes frites og potetgull
      16


Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Når jeg ser folk skriver kun chips blir jeg noe usikker på om det er potetgull eller pommes frites. For meg så er chips potetgull og pommes frites er pommes frites. Men ser at det er mye forskjellige meningr om det.

Hva mener du? Og hva synes du at folk bør si?

Før var chips for meg det samme som pommes frites, og potetgull var potetgull. Nå som jeg har flyttet til rogaland, hvor folk kaller potetgull for chips, så har jeg begynt å gjøre det samme. Tror dette går mye på dialekt jeg. Ingenting som er feil eller riktig.

Men går man til usa og ber om chips så får man potetgull. Går man til england og ber om chips derimot får man pommes frites

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier potetgull og pommes frites. I utlandet sier jeg chips eller french fries om pommes frites, og potato chips om potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå fikk jeg lyst på potetgull og pommes frites... :rødme:

Jeg sier aldri chips, og jeg henger meg mer opp i ordet enn betydningen dersom folk sier det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sa jeg alltid potetgull, men nå som jeg bor i Bergen sier jeg chips. Men "potetgull" var faktisk opprinnelig varemerket til Maarud, så det er egentlig feil å kalle annen type chips for potetgull (men nå er det jo gått såpass inn i allmennspråket at man vel ikke kan si at det egentlig er feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke ordet chips selv, bruker pommes frites og potetgull. Der jeg er fra er det en del som kaller pommes frites for chips, det er greit for meg, helt til de uttaler det "kjipps". :dåne:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vulture

For meg har alltid chips vært potetgull, men jeg tar meg stadig i å si chips hvis jeg skal ha pommes frites og fritert/stekt fisk på grunn av "fish and chips" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er i utlandet og vil ha pommes frites, så sier jeg french fries, hvis jeg da ikke er i England, da sier jeg kanskje chips. Potetgull = chips i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvordan pommes frites egentlig uttales, så da sier jeg heller chips.

Ordet høres forresten veldig unaturlig ut når jeg sier det for meg selv nå, etter å ha lest det så mange ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er i utlandet og vil ha pommes frites, så sier jeg french fries, hvis jeg da ikke er i England, da sier jeg kanskje chips. Potetgull = chips i Norge.

Hehe, jeg prøvde å bestille french fries i London. Jeg endte opp med å gå sulten ut døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja man skal passe seg litt i England ja. Der er forresten potetgull crisps.

Jeg sier påmm-fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ikke noen av ordene, men er tradisjonelt vant til at det betyr potetgull. Men så var jeg sammen med en engelskmann i 5 år, og han brukte jo ordet om pommes frites. Så nå er jeg litt forvirra på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Her jeg bor er det vanlig å si chips om potetgull, så det sier jeg.

Min mor er fra en annen del av landet, så hun sier potetgull.

Bruker pommes frites om pommes frites.

Ble litt sulten nå, kjenner jeg... :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har aldri skjønt hvordan pommes frites egentlig uttales, så da sier jeg heller chips.

Ordet høres forresten veldig unaturlig ut når jeg sier det for meg selv nå, etter å ha lest det så mange ganger!

Uttalen er påmm fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg aldri har sagt potetgull. Det var det de voksne sa når jeg var liten hehe ;) Chips er potetgull, og pommesfrites er pomfri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smexi hellcat

Om noen sier "chips" til meg tenker jeg på potetgull, ikke på pommes frittes.

Helt enig med deg ;)

- xx C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig hvem jeg snakker med. Her jeg kommer fra brukes pommes frites og potetgull, men der jeg går skole brukes chips om pommes frites, og potetgull om potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier chips om potetgull, men ei venninne av meg seier chips om pommes frites. Det har vel alt med kor i landet ein bur og kva dialekt ein har. Svigermor igjen seier potetløv. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...