Gå til innhold

Erfaringer med Vom hundemat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund på ca. elleve kg. som jeg fôrer ca. 50/50 på V&H (Som er nettopp "kjøtt og sånn" ;) ) og bein/slakteavfall/rått kjøtt. Det jeg har nå er en unghund som har fått svært lite tørrfôr i sitt liv, men før det igjen hadde jeg en gammel hund som bl.a. ble kvitt hud-og allergiproblemer da jeg gikk over til å fôre rått. Når det gjelder fordøyelsen, så har jeg aldri opplevd noen problemer med dette, men når man skifter fôr, bør man alltid gjøre det gradvis.

I mine øyne er det ganske logisk at det er bedre å fôre en hund med mat den faktisk er skapt for å spise fremfor tørrfôr, som for en stor del består av varmebehandlet korn. På egne hunder har jeg, foruten radikal forbedring av akutte hudproblemer, opplevd at tannstein blir et marginalt problem (At tørrfôr hjelper mot tannstein er bare tull. De færreste hunder tygger maten godt nok til at "kjeksen" gir noen slipeeffekt), at pels- og hudkvaliteten er utmerket og at "hundelukt" og dårlig ånde er fullstendig fraværende. Avføringen er også minimal og enkel å håndtere.

Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men unghunden jeg har nå har hatt bemerkelsesverdig lite problemer med løs avføring/oppkast som valp. Jeg er imidlertid fristet til å tilskrive det en mer naturlig bakterieflora i magen som en følge av et kosthold som er tilpasset den kjøtt-/åtseleteren hunden faktisk er.

At ulver og hunder spiser innholdet i magesekken på byttedyrene sine er en myte. De går riktignok inn via bukhulen og spiser gjerne innmat, men de spiser ikke mage- og tarminnholdet. Det de derimot gjerne gjør er å spise gress og bær og sannsynligvis gjør de dette bl.a. for å regulere magen. Jeg ser derfor ikke noe galt i å tilsette litt frukt og grønt i hundematen hvis det er nødvendig for å regulere fordøyelsen.

V&H er konsentrert næring med høyt proteininnhold som hundens fordøyelessystem må jobbe med. (Det har høy fordøyelighet, noe som betyr at svært mye av næringen tas opp). Jeg synes derfor ikke det er så merkelig at hunden føler mer for å slappe av etter et slikt måltid enn etter et måltid med mye karbohydrater som det er i tørrfôr. Nettopp av den grunn gir jeg hunden mat om morgenen slik at han er "fit for fight" når jeg kommer hjem. Maten bruker ca. 8 - 9 timer gjennom "systemet" også (Kan sjekkes ved å tilsette noen hele maiskorn...), så da passer det perfekt.

Pris er på ingen måte avgjørende for min del, men for de aller fleste vil V&H være et rimelig alternativ sammenlignet med tørrfôr kjøpt hos faghandel/veterinær og det gjør jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje

Vi har foret med vogh, men med ekstra tørrfor.

Voh storfekjøtt nr 33 inneholder ikke vitaminene hunden trenger, bare nr 25 som er fullverdig for.

Her er vommen kjempedyr, 598kr for 20kg, så vi lurte på om vi skulle prøve Norwigian polar som vi får 40kg til 800kr, og da slipper vi tørrforet i tillegg for i NP er alle vitaminer og mineraler tilsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 33 kan også fint brukes som fullfôr, men da anbefaler produsenten at man tilsetter litt fiske- eller selolje. V&H er for øvrig også vitaminisert.

NP er varmebehandlet, så det er ikke å betrakte som rått fôr. Men nesten 30 kroner kiloen for V&H er dyrt! Det er det samme som jeg betaler for 500 gr. pølser som jeg kjøper fordi det er mest praktisk siden jeg har en liten hund. Ulempen med V&H er selvfølgelig at det er dyrt å frakte og krever spesialtransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Nr. 33 kan også fint brukes som fullfôr, men da anbefaler produsenten at man tilsetter litt fiske- eller selolje. V&H er for øvrig også vitaminisert.

NP er varmebehandlet, så det er ikke å betrakte som rått fôr. Men nesten 30 kroner kiloen for V&H er dyrt! Det er det samme som jeg betaler for 500 gr. pølser som jeg kjøper fordi det er mest praktisk siden jeg har en liten hund. Ulempen med V&H er selvfølgelig at det er dyrt å frakte og krever spesialtransport.

Ja det er jo levelig når man har en liten hund, men vår spiser akkurat en 500gr pølse til dagen, her selges jo ikke blokkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til Vom og hundemat er Norwegian Polar.

Koster 400,- 450,- for 20 kilo avhengig av hvor du handler det.

Google det så finner du produsentens hjemmeside med forhandlerliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev tidligere i tråden at ulver og hunder først og fremst spiser magesekkens innhold på et byttedyr som f.eks. elg. Der er det mest grøntfor som ikke har gått gjennom tarmsystemet, men som er på vei til å fordøyes og prosessen har startet allerede med spyttet.

Å bare gi kjøtt til en hund er ikke fullverdig kost.

Dette er en myte, ulver spiser ikke mageinnholdet, annet enn i situasjoner hvor de har svært dårlig tilgang på mat. Primærkost for hundedyr er kjøtt, grunnen til at tørrforprodusenter putter grøntfor i maten er for at den skal være mulig å oppbevare over tid, uten fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville det ikke vært optmialt å bare gi dyret kjøtt og sånt isteden?

Jo, men det krever for mye av folk flest, fordi det fordrer at man har tilgang på ferskt slakteavfall og en stor fryser.

Å sette sammen ett fullverdig for er ikke så avansert, en hund skal ha ca 2% av sin egen kroppsvekt per dag, når den fores rått. Valper skal ha noe mer. Foret skal inneholde en tredel bein med kjøtt på, en tredel innvoller og en tredel muskler. Da får hunden i seg mye proteiner, og den får de nødvendige mineraler ved å gnage kjøttet av beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det krever for mye av folk flest, fordi det fordrer at man har tilgang på ferskt slakteavfall og en stor fryser.

Å sette sammen ett fullverdig for er ikke så avansert, en hund skal ha ca 2% av sin egen kroppsvekt per dag, når den fores rått. Valper skal ha noe mer. Foret skal inneholde en tredel bein med kjøtt på, en tredel innvoller og en tredel muskler. Da får hunden i seg mye proteiner, og den får de nødvendige mineraler ved å gnage kjøttet av beina.

Men hvis man skal gi bein til hunder må beinet være rått har jeg hørt? Og ikke av sau og fjærfe. Eller stemmer det ikke?

Er selv forsiktig med bein og gir det ikke fordi jeg er usikker. Men gir hundemat som skal være av god kvalitet og kjøpt hos veterinæren. Hvem forhandler Vom og NP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal gi bein til hunder må beinet være rått har jeg hørt? Og ikke av sau og fjærfe. Eller stemmer det ikke?

Beinet skal være rått ja, men alle dyr er ok, så lenge det ikke er kokt eller stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi hunder alle slags bein, men de må være rå. Hvis man gir bein som en del av hundens daglige kosthold, bør det sitte igjen en del kjøtt etc. på dem for å gjøre dem lettere å fordøye og unngå vektbærende bein, altså lår- og leggbein. Selv bruker jeg jeg bl.a. oksehaler, kraftbein, fårikålkjøtt og kyllingvinger (Rå, ukrydrede) som fåes i helt vanlige dagligvareforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avocado

Ja det er jo levelig når man har en liten hund, men vår spiser akkurat en 500gr pølse til dagen, her selges jo ikke blokkene..

Du kan bestille 20 kg-blokk hos forhandleren og avtale å hente den når leveransen kommer.

Det er en jobb å skjære den opp, men med en god kniv, mange isbokser og ca en time med svetting har du hundemat til en god pris i lang tid fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 15 kg. Skal hun bare ha en halv pølse? Hva gjør jeg med resten? Går vel ikke an å fryse den ned igjen når det først er tint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 15 kg. Skal hun bare ha en halv pølse? Hva gjør jeg med resten? Går vel ikke an å fryse den ned igjen når det først er tint

En voksen hund skal ha ca. 2% av kroppsvekten sin pr. dag, så en halv pølse (500 gr. delt på to, altså 250 gr.) kan bli litt lite, men det kan være et greit utgangspunkt hvis du f.eks. bruker en del godbiter i forbindelse med trening og andre spiselige "tyggeting" eller bein ved siden av. Noen hunder trenger mer og andre trenger mindre avhengig av bl.a. aktivitetsnivå og forbrenning. Du ser jo imidlertid fort om hunden går opp eller ned i vekt og justerer da selvfølgelig mengden i forhold til det.

V&H holder seg noen dager i kjøleskapet i opptint tilstand, så du kan bare gi den andre halvparten dagen etter. Jeg bruker bare 1/4 pølse hver dag siden jeg gir en del annet ved siden av, så jeg lar pølsene tine noen minutter på benken og deler dem med en skarp kniv før jeg fryser dem i porsjonspakninger. (Jeg tiner dem altså ikke så mye at de kan kalles halvtint, bare akkurat så mye at de ikke er steinharde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Du kan bestille 20 kg-blokk hos forhandleren og avtale å hente den når leveransen kommer.

Det er en jobb å skjære den opp, men med en god kniv, mange isbokser og ca en time med svetting har du hundemat til en god pris i lang tid fremover :)

Hm hadde jeg visst at det var mulig så hadde jeg gjort det, men nå er NP kommet i hus og det ble julaften og nyttårsaften på engang for bikkja:) Det falt bedre i smak enn vogh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også NP som fullfor og det fungerer kjempefint. Hunden elsker det.

For dere som bor i nærheten av der NP produseres kan mat hentes på gården der når som helst og da koster det 300,- for 20 kg.

Har prøvd V&H flere ganger til hunden, men det vil hun ikke ha. Like greit for NP både lukter bedre og er mindre grisete å holde på med syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren min har fått vom og hundemat(valpeforet) siden han var 4 uker, og fungert utrolig bra på det. Har i tillegg foret med RC tørrfor. Faktisk har han ikke vært dårlig i magen en eneste gang(er 14 mnd nå), og har en veldig fin pels.

Jeg kjøper fra produsenten i Trøgstad i Østfold, og betaler 200 kr for en 20 kg fersk blokk som deles opp enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min retriever blir foret med ca halvparten vom og halvparten tørrfor og det fungerer veldig bra. Han har aldri hatt mageproblemer og jeg har muligheten til å fore med kun tørrfor dersom vi skal reise bort etc. Noen steder kan man kjøpe 20 kg vom rått, hvis du avtaler på forhånd så du henter det før de fryser det ned. Da kan du dele opp i porsjonspakker og fryse ned selv. Mye enklere enn å dele en frossen blokk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...