Gå til innhold

Erfaringer med Vom hundemat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten hund som alltid har tørrfôr stående i matfatet (royal canin). Han spiser ikke så mye at han legger på seg av det men regulerer det heldigvis fint selv. Jeg overtok han som voksen hund og han var vant med å få middagsrester av typen kjøtt, fisk og grønnsaker. I begynnelsen fikk han det hos meg også, helt til jeg fikk vite om Vom hundemat. Han elsker det og det er ikke lenger tigging ved bordet eller på kvelden (noe han hadde lært før han ble omplassert). Etter et måltid med vom sover han i 2-3 timer. Det gjorde han ikke etter vanlig middag.

Nå har han også lært seg ordet Vom og logrer hver gang han hører ordet. Det er dyrt, men han er ikke så stor. Bruker sag for å dele opp den frosne pølsa for å ha det mest mulig ferskt. Han spiser også mindre tørrför.

Noen andre med erfaring med vom hundemat? Hunder er forskjellige og det er ikke selvsagt at det passer for alle. En pølse på 500 gram koster 17 kroner så det er ikke billig hvis man har en stor hund. Er litt usikker på hvor mange kilo hund som skal ha 500 gram, men siden min "storspiser" får tørrfôr får han ikke mye vom (cirka 100-150 gram daglig).

Er det like greit å gå over til bare vom eller vil han savne tørrföret? Han spiser for det meste tørrmat på natta mens huset sover. Han er åtte år og vant til tørrfôr og at det alltid er tilgjengelig. Når jeg har glemt å fylle skåla bjeffer han og sier fra at det er tomt. Men det går så lite tørrför etter at han begynte med vom og jeg er usikker på holdbarheten og kanskje det er derfor han ikke spiser like mye som før? Eller om det er at han får de næringstoffene han trenger og egentlig er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bustyvel

Vom er noe av det beste man kan fòre hunden sin med. Råfòring er MYE bedre enn disse tørrfòr kulene. Mange tørrfòrentusiaster mener at hundene får styggere tenner av vom, siden tørrforet liksom "sliter" plakk av tennene. Men det er heller omvendt.

Vom kan ikke stå en hel dag i rom-tempratur, da blir det dårlig. Men i kjøleskap holder tint vom seg ca 4 dager.

Mange større dyrebutikker selger blokker, i tillegg til pølser. Da koster det rundt 350 for 20kg. Men da er det vannskeligere å skjære opp enn pølser, og du må ha stor fryser For en blokk koster det ca 17kr kg, altså du får dobbelt så mye. Det finnes også noen som selger "privat", det finnes en liste over alle som selger vom&hundemat (både dyrebutikker og privatpersoner) på siden dems. Kanskje du får det billigere om du ringer en privatperson :)

En liten pekepinn med mengde er at hunden skal ha 2% av kropsvekten sin. Så en hund på 50kg vil trenge ca 700gram vom&hundemat pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et veldig bra fôr, men begge mine hunder gikk ned 5-10 kg av dette, selvom vi ga dem nesten dobbelt mengde av det de skulle ha. Hensikten var at bikkjene skulle gå opp i vekt, så dette fungerte IKKE for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår kan ikke spise vom, siden det gir han forstoppelse. Jeg har lest at det egentlig er beregna på trekkhunder og andre veldig aktive hunder, og at man ikke skal gi det til vanlige "hjemmekoshunder" som går tur 2-3 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er noe av det beste man kan fòre hunden sin med. Råfòring er MYE bedre enn disse tørrfòr kulene. Mange tørrfòrentusiaster mener at hundene får styggere tenner av vom, siden tørrforet liksom "sliter" plakk av tennene. Men det er heller omvendt.

Vom kan ikke stå en hel dag i rom-tempratur, da blir det dårlig. Men i kjøleskap holder tint vom seg ca 4 dager.

Mange større dyrebutikker selger blokker, i tillegg til pølser. Da koster det rundt 350 for 20kg. Men da er det vannskeligere å skjære opp enn pølser, og du må ha stor fryser For en blokk koster det ca 17kr kg, altså du får dobbelt så mye. Det finnes også noen som selger "privat", det finnes en liste over alle som selger vom&hundemat (både dyrebutikker og privatpersoner) på siden dems. Kanskje du får det billigere om du ringer en privatperson :)

En liten pekepinn med mengde er at hunden skal ha 2% av kropsvekten sin. Så en hund på 50kg vil trenge ca 700gram vom&hundemat pr dag.

Takk for svar. Han veier 8 kilo så da er jeg ikke helt borte når han får 100-150 gram i tillegg til tørrfor. Blander det noen ganger med litt kokt gulrot. Jeg ville kuttet ut tørrfor hvis han ikke var vant til å ha det tilgjengelig, men synes han er så voksen at han kan beholde det som tilleggsfôr.

Visste ikke at man også får kjøpt større mengder enn 500 gram, men jeg blir ikke bankrott av å fôre en liten hund med vom. En venninne har gått over til vom etter at hennes fikk smake hjemme hos meg. Hennes hund har hjertefeil og hun bruker bare vom med laks. Det er sikkert opprettslaks?

Selv kjøper jeg vom med oksekjøtt. Mener likevel det er feil at det ikke er noen tilsetningstoffer hvis det er opprettslaks, men er likvel fornøyd så lenge hunden er fornøyd og også har sluttet å tigge etter menneskemat ved bordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår kan ikke spise vom, siden det gir han forstoppelse. Jeg har lest at det egentlig er beregna på trekkhunder og andre veldig aktive hunder, og at man ikke skal gi det til vanlige "hjemmekoshunder" som går tur 2-3 ganger om dagen.

Dette skjedde også delvis hos oss, dvs. hundene ble VELDIG harde i magen.

Jeg tror kanskje det kan være best å kombinere vom sammen med tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann ts :) Jeg har en liten hund (5 kg) som jeg nettopp har begynt å gi Vom hundemat til som tilleggsfòr. Hun er ganske tynn, har vært det helt siden hun ble født, og legger ikke på seg av vanlig tørfòr selvom at hun spiser mye av det.

Vom er utrolig bra for hunden din og anbefaler det på det sterkeste. Men du bør passe på at det ikke blir for mye av det, og du bør kanskje blande det med tørfòret hunden allerede er vant med. I hvert fall i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er utrolig bra for hunden din og anbefaler det på det sterkeste. Men du bør passe på at det ikke blir for mye av det, og du bør kanskje blande det med tørfòret hunden allerede er vant med. I hvert fall i begynnelsen.

Det er mange som sier det, men jeg har aldri greid å finne noen kilder til det, annet enn fra munnen til hundeeiere.

Det er ingen hemmelighet at tørrfòr er veldig bearbeidet og har mistet mye næring pga det, men hva er det som gjør vom så bra?

Ville det ikke vært optmialt å bare gi dyret kjøtt og sånt isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig et veldig bra fôr, men begge mine hunder gikk ned 5-10 kg av dette, selvom vi ga dem nesten dobbelt mengde av det de skulle ha. Hensikten var at bikkjene skulle gå opp i vekt, så dette fungerte IKKE for oss!

Det var synd. Jeg var også redd for at han skulle reagere med mageproblemer så jeg blandet vom med grønnsaker de to første ukene. Men hunder er forskjellige.

Hunden vår kan ikke spise vom, siden det gir han forstoppelse. Jeg har lest at det egentlig er beregna på trekkhunder og andre veldig aktive hunder, og at man ikke skal gi det til vanlige "hjemmekoshunder" som går tur 2-3 ganger om dagen.

Min er ikke trekkhund, men heller en vanlig hjemmekosehund. Men han er veldig aktiv og følger med på alt som en vakthund (ligger til rasen), han krever også en del oppmerksomhet, vil se i handleposen hva jeg har kjøpt og om det er noe der, vil leke og lager seg til hvis han ikke får oppmerksomhet og piper og klager og boffer. Forandringen har vært at han sover i flere timer etter et måltid med vom. Jeg kan spise nøtter eller kjeks uten at han står pal og tigger ved bordet foreksempel. Han er omplasseringshund og å tigge kunne han. Det hender han gjør det enda, men ikke 2-3 timer etter et måltid med vom.

Det kan virke som han liker råfôr og at det roer ned litt av instinktene hans? Tar jeg feil eller kan det stemme?

Min erfaring er motsatt av det du har erfart. Men jeg vil ikke si at det som passer en hund også passer en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare mine egne erfaringer med hundefòret å snakke etter :) Om det er noen tester som beviser motsatt blir jeg overrasket, for jeg har sett ei forandring i mine bekjenters hunder og mi som har byttet fra tørfòr til vom. Men jeg ser poenget ditt.

Det beste er selvsagt å lage hundematen selv fra bunnen av med kjøtt og grønt. Men det er vanskelig for hundeeiere å finne tid, samt å ha kunnskaper om hvilke ingredienser som er bra for hunden og hvilke man skal styre unna. Det er også vanskeligere å beregne inntaket til hunden når man har lagd maten selv hjemme på kjøkkenet. Derfor bruker vi jo ferdig hundemat fra butikken :)

Edit: Dette skulle være svar på Yme sitt innlegg.

Endret av Independent_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sier det, men jeg har aldri greid å finne noen kilder til det, annet enn fra munnen til hundeeiere.

Det er ingen hemmelighet at tørrfòr er veldig bearbeidet og har mistet mye næring pga det, men hva er det som gjør vom så bra?

Ville det ikke vært optmialt å bare gi dyret kjøtt og sånt isteden?

Du kan få kjøpt kokebok for hundeeiere, men ellers tror jeg det er vanskelig å sette sammen middagsrester til et fullverdig måltid. Hunder i vill tilstand spiser blant annet mageinnholdet og leveren, hjertet til byttedyr først. Kjøtt er bare desserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund av aktiv rase (fuglehund), og han fores utelukkende med vom og hundemat. To av typene, de som heter hundemat med laks og sprint (høyenergifor) er fullfor, og det samme er valpeforet. Muligens gjelder også dette den som kalles hundemat med kylling. Vår hund veier ca. 25 kg, og får 500 gram v&h (Sprint) hver dag, i tillegg til fiskeolje. På tørrfor slet han med tørr hud til tross for olje og flere forbytter, mens både hud og pels er helt perfekte med v&h. Så helt klart en tommel opp herfra. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var synd. Jeg var også redd for at han skulle reagere med mageproblemer så jeg blandet vom med grønnsaker de to første ukene. Men hunder er forskjellige.

Hunder skal ikke ha grønnsaker. Fordøyelsesystemet dems har ikke godt av ekstra fiber.

Min er ikke trekkhund, men heller en vanlig hjemmekosehund. Men han er veldig aktiv og følger med på alt som en vakthund (ligger til rasen), han krever også en del oppmerksomhet, vil se i handleposen hva jeg har kjøpt og om det er noe der, vil leke og lager seg til hvis han ikke får oppmerksomhet og piper og klager og boffer. Forandringen har vært at han sover i flere timer etter et måltid med vom. Jeg kan spise nøtter eller kjeks uten at han står pal og tigger ved bordet foreksempel. Han er omplasseringshund og å tigge kunne han. Det hender han gjør det enda, men ikke 2-3 timer etter et måltid med vom.

Det kan virke som han liker råfôr og at det roer ned litt av instinktene hans? Tar jeg feil eller kan det stemme?

Min erfaring er motsatt av det du har erfart. Men jeg vil ikke si at det som passer en hund også passer en annen.

Et rikt måltid skal gjerne gi energi. Om hunden din sover lenge etter den har spist så er det noe som ikke er riktig.

Jeg har bare mine egne erfaringer med hundefòret å snakke etter :) Om det er noen tester som beviser motsatt blir jeg overrasket, for jeg har sett ei forandring i mine bekjenters hunder og mi som har byttet fra tørfòr til vom. Men jeg ser poenget ditt.

Jeg har ikke peiling, men jeg erfarer at folk veldig ofte snakker om ting de ikke har peiling på, bare fordi andre har sagt at det er sån, så derfor stoler jeg ikke på sånne ting før jeg har lest om dem selv. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke stemmer at vom er veldig bra... Bare jeg som er skeptisk til hverdagskunnskap hehe

Det beste er selvsagt å lage hundematen selv fra bunnen av med kjøtt og grønt. Men det er vanskelig for hundeeiere å finne tid, samt å ha kunnskaper om hvilke ingredienser som er bra for hunden og hvilke man skal styre unna. Det er også vanskeligere å beregne inntaket til hunden når man har lagd maten selv hjemme på kjøkkenet. Derfor bruker vi jo ferdig hundemat fra butikken :)

Tenk om folk var like nøye med sin egen mat, som de er med det de gir dyrene sine. Mange mennesker spiser grandiosa og pepperkaker, mens hunden dems får skikkelig mat. Det er litt rart for meg heheh

Hunder skal foresten ikke ha "grønt" fordi de ikke har så veldig godt av fiber. De har et helt annet fordøyelsessystem enn vi har, så de trenger ikke så mye mer enn kjøtt og fett. Jeg aner ikke hvorfor de, som lager hundematen man kjøper, insisterer på å putte grønnsaker og sånt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt kokebok for hundeeiere, men ellers tror jeg det er vanskelig å sette sammen middagsrester til et fullverdig måltid. Hunder i vill tilstand spiser blant annet mageinnholdet og leveren, hjertet til byttedyr først. Kjøtt er bare desserten.

Takk! Jeg skal se om jeg greier å finne en sånn bok. Det er greit å vite hva som er i maten man lager, både til seg og til dyrene sine.

Man veit aldri hva produsenter putter i det de lager for å spare noen kroner her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunder skal ikke ha grønnsaker. Fordøyelsesystemet dems har ikke godt av ekstra fiber.

Kokte grønnsaker som gulrot uten salt og som hunden er vant til, er ikke skadelig i moderate mengder. Han spiser rå gulrot også, men bare økologiske, ellers vil han ikke ha. :)

Et rikt måltid skal gjerne gi energi. Om hunden din sover lenge etter den har spist så er det noe som ikke er riktig.

Han sover i høyst tre timer. Det er vanlig blant ulver også at de sover etter et rikt måltid og en vellykket jakt.

Tenk om folk var like nøye med sin egen mat, som de er med det de gir dyrene sine. Mange mennesker spiser grandiosa og pepperkaker, mens hunden dems får skikkelig mat. Det er litt rart for meg heheh

Ja vi er rare. :)

Hunder skal foresten ikke ha "grønt" fordi de ikke har så veldig godt av fiber. De har et helt annet fordøyelsessystem enn vi har, så de trenger ikke så mye mer enn kjøtt og fett. Jeg aner ikke hvorfor de, som lager hundematen man kjøper, insisterer på å putte grønnsaker og sånt i det.

Skrev tidligere i tråden at ulver og hunder først og fremst spiser magesekkens innhold på et byttedyr som f.eks. elg. Der er det mest grøntfor som ikke har gått gjennom tarmsystemet, men som er på vei til å fordøyes og prosessen har startet allerede med spyttet.

Å bare gi kjøtt til en hund er ikke fullverdig kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev tidligere i tråden at ulver og hunder først og fremst spiser magesekkens innhold på et byttedyr som f.eks. elg. Der er det mest grøntfor som ikke har gått gjennom tarmsystemet, men som er på vei til å fordøyes og prosessen har startet allerede med spyttet.

Å bare gi kjøtt til en hund er ikke fullverdig kost.

Kjøtt og innvoller er det samme i mitt ordforråd hehe

En ulv vil sove etter den har spist fordi, som du nevner, den har vært å jakta. Det krever mye energi, å det er litt annerledes enn å bare gå en tur.

Når en ulv jakter bruker den hjernen, som da er en veldig efektiv måte å tømme seg for energi hos alle dyr, så det er noe helt annet enn å gå turer noen ganger om dagen.

Hvis hunen din sover mer etter et måltid med vom, enn den gjør med tørfor, så tels ikke det som et tegn på at vom er bra. Det er noe annet som er årsaken til at hunden sover, å det høres ikke ut som det er en positiv ting, men jeg veit ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gi vom til eine bikkja her, noe han elsket, men kutta ut etter to-tre ganger og gikk tilbake til tørrfor med innslag av rå koteletter ein gang i blant.

Grunnen til det var at han blei ekstremt løs og dårlig i magen og det spruta svart flytende bæsj ut av han ganske mange ganger i fleire timer etterpå, han spruta ned gulv og vegger og det satt jækla godt fast også, nesten umulig å få vekk heilt. Han klarte ikkje å holde seg og vi hadde ikkje uteområde å slippe han løs på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og innvoller er det samme i mitt ordforråd hehe

En ulv vil sove etter den har spist fordi, som du nevner, den har vært å jakta. Det krever mye energi, å det er litt annerledes enn å bare gå en tur.

Når en ulv jakter bruker den hjernen, som da er en veldig efektiv måte å tømme seg for energi hos alle dyr, så det er noe helt annet enn å gå turer noen ganger om dagen.

Hvis hunen din sover mer etter et måltid med vom, enn den gjør med tørfor, så tels ikke det som et tegn på at vom er bra. Det er noe annet som er årsaken til at hunden sover, å det høres ikke ut som det er en positiv ting, men jeg veit ikke.

Nei men de dagene han ikke får vom sover han ikke så lenge midt på dagen etter jobb. Men nå er det kaldt ute og det virker som han har gått litt i hiet på en måte. Han har vært hos veterinæren og blitt sjekket, med tanke på at det er sykdommer i rasen hans men alt er greit så langt.

Jeg lot en venninne passe han en helg og hun ga for mye vom og fylte opp skåla. Da ble han dårlig i magen og trøkket og trøkket uten å få det til, når han endelig fikk det til ble det bare løs avføring. Som sagt, alt må vel være med måte og det er ikke alle det passer for. Han er forøvrig like frisk og rask og vil helst gå lange turer i kulda selv uten potesokker på. Det er jo løpetid...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...