Gå til innhold

Utakknemlig stedatter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan jo være mange årsaker til uhøflighet. Er hun veldig sjenert? Kanskje hun savnet julaften hos mor? følte seg utrygg på settingen osv. Det er leit at barn er uhøflige og ikke takker for seg, men i den alderen styrer jo hormonene kraftig og jeg husker selv fra den alderen at jeg kunne være direkte motbydelig. Det går seg sikkert til med årene:) Og kanskje en liten prat med henne vil hjelpe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss - at noen legger seg opp i HVOR dere feiret jul. Utrolig.

Og slutt alle sammen, vær så snill, å snakke om skilsmissebarn som om de er overgrepsofre. Over halvparten av barn som vokser opp i dag har foreldre på hver sin kant, og det går bra med de aller fleste av oss. SÅ jævlig er det da ikke, dersom foreldrene har et greit forhold ellers og ikke blander barna i bruddet.

Det går an å oppføre seg allikevel!!

Det går ann å oppføre seg, helt klart! Men som skilsmissebarn, med en svært moderne familie, vet jeg at noen settinger iblant kan være vanskelige. Selv som voksen! Men det er jo selvfølgelig svært forskjellig fra menneske til menneske.

Skrevet

Ikke er jeg skilt, ei heller er mine foreldre skilt, men jeg kan tydelig forestille meg hvor tragisk jul det hadde vært om jeg som 14-åring hadde blitt dratt med til min fars nye svigerfamilie i julen. Har faktisk aldri hørt at noen gjør slikt.

Jeg reagerer svært på TS holdning til sin stedatter. Det høres ut som om du har hatt en slik innstilling fra første stund når du sier at hun har vært sånn helt siden du kom inn i livet hennes. At hun ikke tør si til deg at dette ikke er en ønsket situasjon på julaften er jo bare naturlig.

Og hvis det er sånn som du sier - at hun er så utrolig bortskjemt og uhøflig så må du jo ta dette med samboeren din .. Så må han ta det opp med jenta.

Hadde jeg hatt en så bortskjemt stedatter hadde jeg ikke giddet å kjøpt noe til henne neste jul. Uansett å lei seg man er så sier man takk når man får noe. Det er ren folkesikk noe faren hennes burde lære henne. Det er ikke noe særlig å gi gaver til folk også får man ikke et takk en gang.

• Liker 2
Skrevet

Feirer dine foreldre jul sammen?

Ja de gjør det. De har et veldig godt vennskap. Det er jeg glad for. Høres kanskje rart men er en lang historie. Pappa er utenlandsk og har ikke familie i Norge. For at han ikke skal feire alene så har det blitt sånn. Ikke hver jul men han og mamma har ingen problemer med å feire jul sammen.

Skrevet

nå må du gi deg ts..synd det er du som er lite oppegåande her.su skriver inn her etter råd og blir fly forbannet når det er noen som syns det er urett at du drasser ungene til din kjæreste hjem til dine foreldre...sjønner ikkje koforer du skriver vvis du ikkje tåler kritikk og sjønner heller ikkje hvilket kjæresteforhold du ønsker deg..du kommer til å bli en bitter kjerring og få ett fantastisk familie liv..du skriver ikkje om du har unger selv og det tror eg ikkje du har.det er ikkje altid lett å vere unge i en annens familee sitt hjem selv om du tror det er det.

Skrevet

Ja de gjør det. De har et veldig godt vennskap. Det er jeg glad for. Høres kanskje rart men er en lang historie. Pappa er utenlandsk og har ikke familie i Norge. For at han ikke skal feire alene så har det blitt sånn. Ikke hver jul men han og mamma har ingen problemer med å feire jul sammen.

Du kan ikke forestille deg at din stedatter ønsker moren og faren hennes også kunne gjort dette? Du som voksen syns nok det er godt så da kan du kanskje tenke deg at en 14-åring hadde syns det hadde vært stas også? Vil tro at å feire sammen med dem, og se at de får det til å funke, kan være noe som trigger dette.

Selv om 50% av barna(som en nevner her) lever med skilte foreldre, betyr jo ikke det at alle takler det like bra. En kan ikke generalisere på den måten.

Skrevet

Og slutt alle sammen, vær så snill, å snakke om skilsmissebarn som om de er overgrepsofre. Over halvparten av barn som vokser opp i dag har foreldre på hver sin kant, og det går bra med de aller fleste av oss. SÅ jævlig er det da ikke, dersom foreldrene har et greit forhold ellers og ikke blander barna i bruddet.

Signerer!

• Liker 1
Skrevet

nå må du gi deg ts..synd det er du som er lite oppegåande her.su skriver inn her etter råd og blir fly forbannet når det er noen som syns det er urett at du drasser ungene til din kjæreste hjem til dine foreldre...sjønner ikkje koforer du skriver vvis du ikkje tåler kritikk og sjønner heller ikkje hvilket kjæresteforhold du ønsker deg..du kommer til å bli en bitter kjerring og få ett fantastisk familie liv..du skriver ikkje om du har unger selv og det tror eg ikkje du har.det er ikkje altid lett å vere unge i en annens familee sitt hjem selv om du tror det er det.

Synes det er heller du som skal gi deg. Er jo du som blir fly forbannet her. Synes du skal skjerpe deg for dette ble bare latterlig! Å kalle ts for kjerring er lavmål.

• Liker 1
Skrevet

Nei har ikke unger enda. jeg og samboer planlegger å bli gravide :)

Vel vil vel heller påstå det er du som klikker i vinkler her? Jeg har holdt meg rolig og ikke kalt noen for stygge ord i motsettnig til deg ;)

Er da virkelig ikke min feil at hennes foreldre ïkke ferier jul sammen. Som jeg har sagt flere ganger så hadde hun ikke noe problem med å feire jul med mine foreldre. Enten du vil tro det eller ei. Er faktisk ikke alle barn og unge som lider pga foreldrene gikk fra hverandre. Det er 7 år siden og faren hennes ser jo åssen hun har tatt meg imot. Vi er gode venninner :) Du kan gi meg verbal juling. Kall meg for kjerring. Kall meg hva pokker du vil men alt i alt har alt gått greit utenom det at hun er bortskjemt. Noe som er faren sin feil. Når vi ALLE var enig om dette så skjønner ikke jeg hvorfor du klikker så. Hun hadde ikke noe problem med å være der. Utakknemlig har hun vært i mange år.

Skrevet

blir spennende å se da når din unge er 14 år og bortsjemt og skal vere sammen med foreldrene til din nye kjæreste kor taknemlig din unge er.far sjemmer nok bort deres unge også vetu..kjerring

Skrevet

Ja det går ann å oppføre seg uansett å ille man har det! Å si takk er ikke så vanskelig. Selv om man ikke mener det så sier man takk når man får noe. Jeg synes det er flott at foreldrene til ts kjøpte gave til henne :) Det var veldig snilt gjort synes jeg. Jeg tror nok ts prøver så godt hun kan men jeg kan forstå at ts blir litt frustrert når jentungen er så utakknemlig som det der og ikke gidder å si takk. Hun burde være glad hun i det hele tatt får gaver. Når de har vært skilt i 7 år burde folk komme seg over det mener nå jeg og ikke bare sitte å sutre over det. De dør ikke av å være en annen plass på julaften. Man burde gjøre det beste ut av det. Synes et par hakker alt for mye på ts.

• Liker 3
Skrevet

blir spennende å se da når din unge er 14 år og bortsjemt og skal vere sammen med foreldrene til din nye kjæreste kor taknemlig din unge er.far sjemmer nok bort deres unge også vetu..kjerring

Så saklig du er. Voks opp!

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine skilte seg da jeg var 16 år gammel og jeg hatet det! Husker jeg likte ikke mine nye stefamilier og var pottesur på familiesammenkomster med de. Jeg utakknemlig og sur. Slik var jeg en god stund. Helt til pappa tok tak i meg og ba meg om å skjerpe meg. Han godtok ikke at jeg snakket slik til hans sin samboer og familie. Jeg var bortskjemt og utakknemlig til tusen. Jeg hadde engentlig ikke noe valg enn å godta ting som de var. Jeg var sikkelig bitch med både stemor og stefaren min. Sikkelig motbydelig rett og slett. Etter jeg hadde hatt en lang prat med pappa som virkelig var lei min dårlig oppførsel, så skjerpet jeg meg. Og i dag er jeg og stemoren min gode venner. Samme med stefaren min. Å jeg måtte be alle om unnskyldning å. Det var flaut men var egentlig godt å få gjort det for hadde jo oppført meg så dårlig mot de alle. Ville bare at mamma og pappa skulle bli sammen igjen. Derfor ville jeg ikke være snill og var heller sur og utakknemlig. Men jeg lærte jo at det ikke ville skje uansett å mye jeg ville det. Istedenfor å sutre klarte jeg å ta meg sammen og oppføre meg. Så jeg kan godt forstå åssen din stedatter har det. Har selv vært der og vet hvor kjipt det er.Men allikavel må hun å ta seg sammen.

Men som andre sier så må faren hennes snakke med henne. Var den smatalen som fikk meg til å åpne øynene og ta meg sammen. Å jeg er flau over hvor slem jeg var. Skjønner nesten ikke at de tilga meg så fæl og bitch jeg var. Takket ikke for gaver. Svarte bare frekt tilbake hver gang de snakket til meg osv. Rart de ikke bare ga meg en skyllebøtte.

• Liker 3
Skrevet

Nei har ikke unger enda. jeg og samboer planlegger å bli gravide :)

Det er 7 år siden og faren hennes ser jo åssen hun har tatt meg imot. Vi er gode venninner :)

Det kan jo hende dette har noe med saken å gjøre. Barn, og kanskje spesielt ungdommer har behov for at voksne er voksne. Derfor kan det at du har tatt en "veninne-rolle" i forhold til henne ført til at voksenrollene oppleves uklare for henne. Hun klarer ikke helt å forstå hvem hun skal respektere som voksne og ikke,når fars nye dame er veninnen hennes.

Skrevet

Selv om man er skillsmissbarn er det ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn! Kanskje hun har det kjipt men ta deg sammen! Det går ann å oppføre seg seg uansett og ikke være så utakknemlig. Håper inderlig faren tar seg kraftig sammen han å og lærer henne å oppføre seg når hun er på besøk. Hvis lillebroren hennes kan så kan hun å. Når det er godt 7 år siden foreldrene hennes skilte seg så burde hun komme seg over det og ta seg sammen. Nå høres jeg kanskje slem ut men det er ingen unnskyldning for å ikke oppføre seg og være uhøflig selv om man er et skillsmissbarn. Han faren hennes burde ta seg en prat med henne og kanskje spørre hvorfor hun oppfører seg så dårlig.

• Liker 2
Gjest chickpea
Skrevet

Selv om man er skillsmissbarn er det ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn! Kanskje hun har det kjipt men ta deg sammen! Det går ann å oppføre seg seg uansett og ikke være så utakknemlig. Håper inderlig faren tar seg kraftig sammen han å og lærer henne å oppføre seg når hun er på besøk. Hvis lillebroren hennes kan så kan hun å. Når det er godt 7 år siden foreldrene hennes skilte seg så burde hun komme seg over det og ta seg sammen. Nå høres jeg kanskje slem ut men det er ingen unnskyldning for å ikke oppføre seg og være uhøflig selv om man er et skillsmissbarn. Han faren hennes burde ta seg en prat med henne og kanskje spørre hvorfor hun oppfører seg så dårlig.

Enig i det, mine foreldre gikk fra hverandre (et bittert brudd) når jeg var 10 år og min søster 5 år, men det ville aldri falt noen av oss inn å oppføre seg slik! Enda dårlig oppførsel er åpenbart ikke bare noe vi skilsmissebarn har lov til, men rett og slett noe vi har krav på! Jeg har åpenbart gått glipp av mye.. :ironi:

Jeg personlig synes det er ille når en 14 åring som bør vite bedre (hun er ikke 7 år lenger), oppfører seg så uhøflig som TS sin stedatter og jeg er enig i at far bør ta en seriøs prat med henne; rett og slett sette ned foten. Slik oppførsel hører nemlig ingen steder hjemme (og det er åpenbart ikke bare hos TS sin mor hun oppfører seg slik, men også hjemme hos far og Ts) og bør få konsekvenser. Jeg er klar over at folk (barn/ungdom) takler ting forskjellig, men det får være grenser hvor trassig 14 åringer får oppføre seg - høflighet koster tross alt ingenting..

Ellers må jeg bare si at den uendelige stakkarsliggjøringen av skilsmissebarn provoserer meg, for hvordan i allverden skal barn som gjennom hele oppveksten er "fritatt" for å vise andre respekt og høflighet, fordi det er "så synd på de", i tillegg til å få sine behov tilfredstillt foran alle andres til enhver tid, klare å bli hyggelig og empatiske som voksne?? Dette er jo ting man må lære seg!

• Liker 3
Gjest Linda sofie
Skrevet (endret)

Enig i det, mine foreldre gikk fra hverandre (et bittert brudd) når jeg var 10 år og min søster 5 år, men det ville aldri falt noen av oss inn å oppføre seg slik! Enda dårlig oppførsel er åpenbart ikke bare noe vi skilsmissebarn har lov til, men rett og slett noe vi har krav på! Jeg har åpenbart gått glipp av mye.. :ironi:

Jeg personlig synes det er ille når en 14 åring som bør vite bedre (hun er ikke 7 år lenger), oppfører seg så uhøflig som TS sin stedatter og jeg er enig i at far bør ta en seriøs prat med henne; rett og slett sette ned foten. Slik oppførsel hører nemlig ingen steder hjemme (og det er åpenbart ikke bare hos TS sin mor hun oppfører seg slik, men også hjemme hos far og Ts) og bør få konsekvenser. Jeg er klar over at folk (barn/ungdom) takler ting forskjellig, men det får være grenser hvor trassig 14 åringer får oppføre seg - høflighet koster tross alt ingenting..

Ellers må jeg bare si at den uendelige stakkarsliggjøringen av skilsmissebarn provoserer meg, for hvordan i allverden skal barn som gjennom hele oppveksten er "fritatt" for å vise andre respekt og høflighet, fordi det er "så synd på de", i tillegg til å få sine behov tilfredstillt foran alle andres til enhver tid, klare å bli hyggelig og empatiske som voksne?? Dette er jo ting man må lære seg!

¨

Helt enig. Det er absolutt ingen unnskyldning selv om man er skillsmissebarn å oppføre seg så dårlig. Hun er jo tydeligvis utakknemlig og bortskjemt uansett hvor hun er hen. Faren hennes burde virkelig sette ned foten og få henne til å oppføre seg litt.

Synes også hun burde takke for gaven hun fikk av ts sine foreldre i hvert fall. Synes det var flott gjort at de kjøpte noe til henne.

Endret av Linda sofie
  • Liker 3
Skrevet

kanskje hun bare savnet mamman sin. Jeg kunne ikke tenke meg å feire jul uten mamma da jeg var 14

Gjest Linda sofie
Skrevet

kanskje hun bare savnet mamman sin. Jeg kunne ikke tenke meg å feire jul uten mamma da jeg var 14

Kanskje det men går ann å takke for gavene hun fikk uansett hvor mye hun savnet moren sin.

• Liker 2
Gjest 81 modell
Skrevet

det overrasker meg at du er rask ute med å forsvare deg når du møter kritikk, mens du lar det seile at flere her gjentatte ganger har kalt din stedatter drittunge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...