Gå til innhold

Utakknemlig stedatter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er mest sjokkert over voksne (?) folk i denne tråden jeg som kaller et barn for drittunge, og kaster seg ned på samme nivå.

Og til TS: Vi får de barna vi fortjener. Har ikke faren snakket med henne om at man skal takke, så gjør hun det ikke. Dette er en ting faren burde ta med henne, det er ikke din jobb.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:skratte::skratte:

Ærlig talt juliane, hvor folk velger å feire jul er da virkelig ikke noe du skal bestemme. (er du en "forsmådd mor med en ex- som har ny kone eller samboer ? Høres slik ut nemlig.)

Samme mener jeg å. Er da ikke hennes sak hvor andre velger å feire jul hen!

Skrevet

Jeg er mest sjokkert over voksne (?) folk i denne tråden jeg som kaller et barn for drittunge, og kaster seg ned på samme nivå.

Og til TS: Vi får de barna vi fortjener. Har ikke faren snakket med henne om at man skal takke, så gjør hun det ikke. Dette er en ting faren burde ta med henne, det er ikke din jobb.

TS her.

Jeg er også enig i at det er ikke min jobb å oppdra henne men siden jeg og han ble sammen har han skjemt henne bort og gitt henne alt hun vil ha uten å nøle. Så jeg kan jo forstå hun er blitt bortskjemt. Men allikavel så ble jeg sjokkert på julaften. Å foreldrene mine vet jo ikke at faren hennes skjemmer henne så mye bort. Tror de ble mer sjokkert enn meg for å si det sånn.

Skrevet

Detter er noe du må ta opp med pappan hennes.

Jeg har barn og stebarn selv og her å og takker de.

Skrevet

TS her.

Jeg er også enig i at det er ikke min jobb å oppdra henne men siden jeg og han ble sammen har han skjemt henne bort og gitt henne alt hun vil ha uten å nøle. Så jeg kan jo forstå hun er blitt bortskjemt. Men allikavel så ble jeg sjokkert på julaften. Å foreldrene mine vet jo ikke at faren hennes skjemmer henne så mye bort. Tror de ble mer sjokkert enn meg for å si det sånn.

jeg tenker også at dette er en oppførsel som kan være løst av at hun føler seg usikker i situasjonen. Du har ikke feiret jul med henne tidligere, så da er jo bare det en ny situasjon for henne. I tillegg var dere hos dine foreldre. Jeg er verken forsmådd X eller bitter biomor som det så fint heter, men syns også dere kunne feiret hjemme. En må ta hver situasjon i betraktning og jeg syns det hadde vært rimelig at barna hadde feiret jul med bare stemor før hennes foreldre i tillegg kommer på banen.

Ellers syns jeg også oppførselen hennes ikke var noe sjarmerende for å si det pent. Drittunge vil jeg ikke kalle det men kanskje drittpappa?;) Dette er jo strengt tatt faren sin feil, og det er SKUMMELT. Jenta er 14 år, og årene går raskt. Ville snakket alvorlig med faren om dette å latt faren ta tak i dette. Gir du henne kun sokker til neste år vil det bety at situasjonen ikke er bedret og da regner jeg med din samboer heller ikke vil motta noe?

• Liker 1
Skrevet

Og jeg antar du gjorde akkurat det samme om dere var bedt bort på julaften ? Til besteforeldre f.eks. ?

Antar det var vill jubel og trampeklapp fra de voksne til antrekket ditt ? :lur:

:skratte::skratte:

Ærlig talt juliane, hvor folk velger å feire jul er da virkelig ikke noe du skal bestemme. (er du en "forsmådd mor med en ex- som har ny kone eller samboer ? Høres slik ut nemlig.)

Selvfølgelig var det ikke full jubel, men poenget mitt var at 14-åringer er midt i puberteten og at det kan forklare enkelte rare innfall. Neste år skal du se hun er takknemligheten selv, akkurat som jeg plutselig et år stilte opp i kjole og til og med matchende strømpebukse.

Jeg er absolutt ingen "forsmådd mor med en ex- som har ny kone eller samboer", men jeg mener julefeiringen skal være på barnas premisser. Mener ikke at man skal feire jul med sin eks i evig tid, men jeg tenker meg hvordan det må være for barna å feire jul hos en familie som ikke er deres egen. At hun kjenner foreldrene til ts er nå så, men det er vel ikke til å komme fra at julaften kan være en veldig sår dag for skilsmissebarn, der de ønsker at foreldrene var sammen igjen og at de kunne ta del i en sånn familieidyll vi pepres med fra alle kanter. Og når man da ikke en gang er i sitt eget hus med deler av sin familie, men i et fremmed hus med en annens familie - da tenker jeg at man fort kan bli fryktelig fryktelig lei seg. Og 14-åringer er ikke flinke til å sette ord på sånne følelser, så da virker de ofte sure og utakknemlige.

• Liker 2
Skrevet

jeg tenker også at dette er en oppførsel som kan være løst av at hun føler seg usikker i situasjonen. Du har ikke feiret jul med henne tidligere, så da er jo bare det en ny situasjon for henne. I tillegg var dere hos dine foreldre. Jeg er verken forsmådd X eller bitter biomor som det så fint heter, men syns også dere kunne feiret hjemme. En må ta hver situasjon i betraktning og jeg syns det hadde vært rimelig at barna hadde feiret jul med bare stemor før hennes foreldre i tillegg kommer på banen.

Ellers syns jeg også oppførselen hennes ikke var noe sjarmerende for å si det pent. Drittunge vil jeg ikke kalle det men kanskje drittpappa?;) Dette er jo strengt tatt faren sin feil, og det er SKUMMELT. Jenta er 14 år, og årene går raskt. Ville snakket alvorlig med faren om dette å latt faren ta tak i dette. Gir du henne kun sokker til neste år vil det bety at situasjonen ikke er bedret og da regner jeg med din samboer heller ikke vil motta noe?

Dette er ikke første gang hun er sånn. Hun var slik på bursdagen å. Takket ikke for en ting. Hadde ikke spilt noen rolle hvor vi hadde vært hen. Hun hadde vært like utakknemlig om vi hadde feriet julen hjemme hos oss, hos foreldrene mine eller i kina. Å som jeg har sagt så kjenner hun foreldrene mine godt. Vi spurte henne om det var greit. Hun sa ja. Tro meg. Hun hadde sagt nei hvis hun ikke ville. Såpass kjenner jeg henne.

Skrevet

syns du bør tenke deg litt om her..drasse din kjærestes barn hjem til dine foreldre.synest dette er heilt feil.vis dere skal feire jul med dine foreldre bør det vere hjemme hos dere! stakkars unger som blir drasset rundt.ho ville nok hekller feiret med sine ikkje med dine..tror dette er årsaken ttil hennes oppførsel.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig var det ikke full jubel, men poenget mitt var at 14-åringer er midt i puberteten og at det kan forklare enkelte rare innfall. Neste år skal du se hun er takknemligheten selv, akkurat som jeg plutselig et år stilte opp i kjole og til og med matchende strømpebukse.

Jeg er absolutt ingen "forsmådd mor med en ex- som har ny kone eller samboer", men jeg mener julefeiringen skal være på barnas premisser. Mener ikke at man skal feire jul med sin eks i evig tid, men jeg tenker meg hvordan det må være for barna å feire jul hos en familie som ikke er deres egen. At hun kjenner foreldrene til ts er nå så, men det er vel ikke til å komme fra at julaften kan være en veldig sår dag for skilsmissebarn, der de ønsker at foreldrene var sammen igjen og at de kunne ta del i en sånn familieidyll vi pepres med fra alle kanter. Og når man da ikke en gang er i sitt eget hus med deler av sin familie, men i et fremmed hus med en annens familie - da tenker jeg at man fort kan bli fryktelig fryktelig lei seg. Og 14-åringer er ikke flinke til å sette ord på sånne følelser, så da virker de ofte sure og utakknemlige.

Men så har de vært sammen i 3 år da. Unger må bare lære seg til at foreldrene ikke er sammen mer og nå er det en ny familie som er kommet inn i bildet.

Skrevet

syns du bør tenke deg litt om her..drasse din kjærestes barn hjem til dine foreldre.synest dette er heilt feil.vis dere skal feire jul med dine foreldre bør det vere hjemme hos dere! stakkars unger som blir drasset rundt.ho ville nok hekller feiret med sine ikkje med dine..tror dette er årsaken ttil hennes oppførsel.

Har du ikke lest noen av innelggene til ts? Jentungen har jo vært bortskjemt og utakknemlig hele tiden. Dette er ikke årsaken til hennes oppførsel nei. Hun var jo like utakknemlig hjemme hos de å på bursdagen.

Skrevet

Men så har de vært sammen i 3 år da. Unger må bare lære seg til at foreldrene ikke er sammen mer og nå er det en ny familie som er kommet inn i bildet.

Er det virkelig så enkelt?

At barna bare må godta det mens vi voksne ikke skal godta at slik ustabilitet kan føre til at nye sider av barna kommer frem?

Kan hende stedatteren er virkelig ukomfortabel med hele situasjonen. Ho er tross alt 14 år og de har bare vært sammen i 3 år. Broren virker ikke ha noe problemer, kan det være fordi han var yngre når de møttes? Alt er ikke svart/hvitt, og det kan være at hun ikke trives hos faren lenger. Eller at hun er vanlig trassig tenåring med litt forsterkede følelser situasjonen tatt i betraktning.

At ting er vanlig i samfunnet betyr ikke at enkeltindivider ikke kan få problemer, og rett og slett ha problemer med å takle situasjonene.

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

For det først du så har hun vært utakknemlig siden jeg ble kjent med ho. For det andre så ville hun faktisk feire jul med mine foreldre. Tro det eller ei. Hadde hun ikke ville hadde hun ikke sagt ja heller. Tro meg. Jeg kjenner henne. Og for det tredje så har hun ikke besteforeldre på far sin side så hun synes det var stas at mine foreldre skulle feire jul med oss. Hun ser på de som sine besteforeldre å. For det fjerde så hadde ikke mine foreldre muligher til å komme til oss i julen pga flere ganger. Derfor ble vi ALLE enig om å dra til de. Ungene synes dette var greit. Så ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på! Skjønner virkelig ikke hvorfor folk angriper meg pga vi alle ville feire jul hos mine foreldre. Vi hadde ikke gjort hvis hun sa hun ikke ville. Det gjorde hun nemlig ikke. Som sagt hadde hun ikke villet så hadde hun ikke sagt ja! Hun er ikke en person sier ja til noe hun ikke vil. Har tross alt kjent henne i over 3 år :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe feil og feire jul hjemme dine foreldre,viser at dine foreldre inkluderer dine og mine barn og det er faktisk stort av dem.

At hans datter er så frekk og utakknemlig sier mer om hennes foreldre enn henne.

Dette må du ta opp med mannen din.

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Hvor folk feirer jul hen burde ikke andre legge seg opp i. Ts sier jo selv at stedattra syens det var greit feire jul hjemme hos de og hun sa jo til og med at de hadde ikke gjort det hvis hun ikke ville. Dette med at hun er utakknemlig har ikke noe å gjøre med at de feriet jul hos ts sine foreldre. Ts har jo heller ikke sagt hvor lenge foreldrene hennes har vært skilt da. Kan da hende de har vært skilt i mange mange år? Jeg synes i hvert fall en eller annen gang MÅ unger godta at foreldrene ikke lenger er sammen altså. Jeg er selv skillsmissebarn og VET hvor ille det var når foreldrene mine gikk fra hverandre men allikavel kan man ikke sitte å sutre over det i all evighet. Man må jo en eller annen gang godta at de ikke blir sammen igjen og at du har en ny familie uansett hvor teit ellet dumt du synes det er.

• Liker 2
Skrevet

Ikke er jeg skilt, ei heller er mine foreldre skilt, men jeg kan tydelig forestille meg hvor tragisk jul det hadde vært om jeg som 14-åring hadde blitt dratt med til min fars nye svigerfamilie i julen. Har faktisk aldri hørt at noen gjør slikt.

Jeg reagerer svært på TS holdning til sin stedatter. Det høres ut som om du har hatt en slik innstilling fra første stund når du sier at hun har vært sånn helt siden du kom inn i livet hennes. At hun ikke tør si til deg at dette ikke er en ønsket situasjon på julaften er jo bare naturlig.

Og hvis det er sånn som du sier - at hun er så utrolig bortskjemt og uhøflig så må du jo ta dette med samboeren din .. Så må han ta det opp med jenta.

• Liker 2
Skrevet

Hva hvis du heller forsøker å forstå henne enn å motarbeide henne? Det er ikke lett for skilsmissebarn, og særlig ikke i den alderen.

Kanskje hun mener at du forsøker å ta morens plass, at de hadde ett veldig fint forhold fra før også kommer det ei som prøver å ta plassen hennes? Sier ikke at det unnskylder oppførselen hennes, men hun er 14 år, ting oppfattes annerledes i den alderen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun ikke hadde noe problem med å være hos ts sine foreldre så skjønner ikke jeg hvorfor det skulle være noe problem. Virket jo som alle sammen var enig i det. Grunnen til hun er sånn er jo pga faren sin. Synes noen burde prate med henne og lære henne til å si takk neste gang hun får en gave!

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Foreldrene hennes skilte seg da hun var 7 år så er jo 7 år siden. Unnskyld for at jeg regerer men det er virkelig så feil å reagere når hun oppfører seg slik? Som sagt så var vi alle enig i dette. Vi dro til mine foreldre pga flere grunner. Hun virket glad for det. Hun hadde sagt nei hvis hun ikke ville. Foreldrene mine er også skilt. Skilte seg da jeg var 12. Vet at det kan være tøft. Men jeg synes ikke det er noen unnskyldning for å være frekk og utakknemlig. Som sagt så har hun vært slik siden vi ble kjent. Det er sant. Jeg har faktisk funnet meg i mye når det gjelder henne. Men nå skal jeg uansett ta meg en prat med faren hennes om dette.

Skrevet

Ts her

Foreldrene hennes skilte seg da hun var 7 år så er jo 7 år siden. Unnskyld for at jeg regerer men det er virkelig så feil å reagere når hun oppfører seg slik? Som sagt så var vi alle enig i dette. Vi dro til mine foreldre pga flere grunner. Hun virket glad for det. Hun hadde sagt nei hvis hun ikke ville. Foreldrene mine er også skilt. Skilte seg da jeg var 12. Vet at det kan være tøft. Men jeg synes ikke det er noen unnskyldning for å være frekk og utakknemlig. Som sagt så har hun vært slik siden vi ble kjent. Det er sant. Jeg har faktisk funnet meg i mye når det gjelder henne. Men nå skal jeg uansett ta meg en prat med faren hennes om dette.

Feirer dine foreldre jul sammen?

Skrevet (endret)

Jøss - at noen legger seg opp i HVOR dere feiret jul. Utrolig.

Og slutt alle sammen, vær så snill, å snakke om skilsmissebarn som om de er overgrepsofre. Over halvparten av barn som vokser opp i dag har foreldre på hver sin kant, og det går bra med de aller fleste av oss. SÅ jævlig er det da ikke, dersom foreldrene har et greit forhold ellers og ikke blander barna i bruddet.

Det går an å oppføre seg allikevel!!

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...