AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har en stedatter på 14 og en stesønn på 11. I år skulle vi være hos foreldrene mine på julaften for første gang med steungene mine. Pluss søstra mi. Jeg må innrømme at jeg ble sjokkert over hvor utakknemlig hun er. Jeg har alltid vist hun har vært litt sånn bortskjemt pga faren hennes skjemmer henne bort og gir henne så og si alt hun peker på. Da vi åpnet pakkene på julaften sa hun ikke takk en eneste gang! Hun åpnet en pakke også sier hun "gi meg neste pakke" Hun fikk også en pakke av foreldrene mine (noe sminke greier og en 200 lapp) Hun takket ikke for gaven. Jeg så jo at de ble litt paffe noe jeg godt kan forstå. Hun takket verken jeg eller faren sin for pakkene. Hun kommenterte en pakke jeg hadde kjøpt til henne da men ikke positivt. Hun ble litt små sutrete over at jeg ikke kjøpte rosa genser til hun. Genseren var rød men den ville hun ikke ha. Jeg blir helt sjokkert over hvor utakknemlig hun er. Stesønnen min takket meg flere ganger og ga meg en god klem. Jeg synes i hvert fall hun kunne gitt foreldrene mine en klem altså eller sagt takk. Bare vist LITT takknemlighet for gaven hun fikk. Men neida. Ingen ting. Under middagen ble jeg flau for hun sa ikke "takk for maten" da hun var ferdig som alle andre gjorde og når mamma spurte om hun ville ha julebrus sier hun bare "nei jeg vil ha juice" med en litt sånn spydig stemme. Jeg ble litt paff for hun burde heller ha sagt: Nei takk, kan jeg heller få juice?" eller noe i den duren. Kanskje det er jeg som overreagerer men jeg må si jeg ble litt sjokkert ja. Hva mener dere?? 5
Gjest Linda sofie Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Hun skulle ikke ha fått pakker en gang. Maken til bortskjemt dritunge 12
Gjest Sobril Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Hadde det vært min unge så måtte hun pent måttet lære litt om livets realiteter - før det er for sent. Sendt henne avgårde til et fattig land. Et eller annet. Maken til bortskjemt drittunge! Men seriøst... Faren burde ta en alvorsprat med henne. Fortalt at etter oppførselen på julaften så blir det kraftige kutt i hva hun får osv. Æsj!
Pinkee Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Er hun slik alltid? Eller var det ekstra ille denne julen? Jeg tenker litt på at ei 14 år gammel jente, feirer julaften for 1.gng hos stebesteforeldre, hun er sikkert så usikker som det går an å bli. Og som alle andre pubertale fjortiser, så dekker hun over med en mega-kjempe-kuuuuul holdning. Uforskamma og ufordragelig. Du skriver jo ingenting om hvor godt hun kjenner foreldrene din fra før, el hvilket forhold hun har til dem. Heller ikke noe om hvordan forholdet mellom deg og henne er til vanlig. Har du vært sammen med faren hennes lenge? Mange forhold som spiller inn her, men jeg synes det høres mest ut som pubertets-usikkerhet. 5
Gjest Pet Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Du får ta det opp med mannen din og spørre ham hvorfor han ikke har oppdratt henne bedre. Ellers så lider hun vel av ufordragelig- fjortis-syndromet. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 synes ikke du overdriver i det hele tatt, utakknemlige høflige unger grenser til det motbydlige synes jeg. sånn var steungene til venninna mi å, de løste det med at ho ikke fikk, måtte lage seg egen middag frem til ho takka for maten, fikk ikke godteri når de stoppa på bensinstasjoner selv om broren fikk osv, det funka hvist etter hvert... 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Tja, jeg tror heller hun mangler litt sosiale antenner. Eller så er det jo vanlig for tenåringer å oppføre seg sånn. Har hun alltid vært sånn, eller har det begynt nå i tenåringsfasen? Stesønnen din har jo ikke samme problemet, og de har vokst opp med samme foreldre, så det ligger nok ikke i oppdragelsen. De fleste barn responderer bra på informasjonskommentarer som "her i huset takker vi for maten". 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 synes ikke du overdriver i det hele tatt, utakknemlige høflige unger grenser til det motbydlige synes jeg. sånn var steungene til venninna mi å, de løste det med at ho ikke fikk, måtte lage seg egen middag frem til ho takka for maten, fikk ikke godteri når de stoppa på bensinstasjoner selv om broren fikk osv, det funka hvist etter hvert... uhøflige mente jeg..
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Er hun slik alltid? Eller var det ekstra ille denne julen? Jeg tenker litt på at ei 14 år gammel jente, feirer julaften for 1.gng hos stebesteforeldre, hun er sikkert så usikker som det går an å bli. Og som alle andre pubertale fjortiser, så dekker hun over med en mega-kjempe-kuuuuul holdning. Uforskamma og ufordragelig. Du skriver jo ingenting om hvor godt hun kjenner foreldrene din fra før, el hvilket forhold hun har til dem. Heller ikke noe om hvordan forholdet mellom deg og henne er til vanlig. Har du vært sammen med faren hennes lenge? Mange forhold som spiller inn her, men jeg synes det høres mest ut som pubertets-usikkerhet. Hun har alltid vært litt sånn ja. Hun hadde bursdag i oktober og hun var like utakknemlig for pakkene da å. Hun har også vært hos foreldrene mine før. Men ikke på julaften. Dette var første gang jeg feiret jul med henne så jeg ble sjokkert over utakknemlig hun var.
smalls Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Hun burde ikke ha fått dessert eller godteri før hun takket for maten! For en dritunge.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Er hun slik alltid? Eller var det ekstra ille denne julen? Jeg tenker litt på at ei 14 år gammel jente, feirer julaften for 1.gng hos stebesteforeldre, hun er sikkert så usikker som det går an å bli. Og som alle andre pubertale fjortiser, så dekker hun over med en mega-kjempe-kuuuuul holdning. Uforskamma og ufordragelig. Du skriver jo ingenting om hvor godt hun kjenner foreldrene din fra før, el hvilket forhold hun har til dem. Heller ikke noe om hvordan forholdet mellom deg og henne er til vanlig. Har du vært sammen med faren hennes lenge? Mange forhold som spiller inn her, men jeg synes det høres mest ut som pubertets-usikkerhet. Ts igjen Vi har vært sammen i litt over 3 år nå. Jeg føler vi har et greit forhold jeg og ho men er bare dette med at hun er så utakknemlig som irriterer meg. Hvis vi f.eks er på butikken sammen og hun vil ha noe og jeg sier nei kan hun være sur på meg resten av dagen. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig å si takk til faren sin, meg osv når hun får dyre og fine gaver.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. desember 2010 #12 Skrevet 26. desember 2010 TS: hun er så stor nå at , - selv om hun er smekkfull av tenåringshormoner, så bør hun forstå det dersom far og du tar en samtale med henne og forklarer at den som har brukt tid og masse penger på å finne noe spesielt til henne faktisk blir veldig lei seg når hun tar gaven for gitt og ikke engang sier "takk". Slik oppførsel gjør "underlige ting" med giverens innsats og pengebruk neste gang det er hennes bursdag eller jul.... 3
juliane Skrevet 26. desember 2010 #13 Skrevet 26. desember 2010 1: Hun er 14 år. Vi hadde vel alle noen nykker da vi var fjorten? Jeg nektet f.eks å pynte meg på julaften og gikk i jeans og hettegenser. 2: Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dere har med ungene og feirer jul hos dine foreldre. For meg høres det fullstendig unaturlig ut. Hadde vært noe annet hvis dere hadde invitert dine foreldre hjem til dere, ellers tenker jeg at dere kan feire jul med dine foreldre de årene dere ikke har barna. 4
CafeLatte Skrevet 26. desember 2010 #14 Skrevet 26. desember 2010 Alt dette kan faren takk seg selv for.Å gjøre et barn så bortskjemt er ikke bra det er nettopp det du fu får tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #15 Skrevet 26. desember 2010 1: Hun er 14 år. Vi hadde vel alle noen nykker da vi var fjorten? Jeg nektet f.eks å pynte meg på julaften og gikk i jeans og hettegenser. 2: Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dere har med ungene og feirer jul hos dine foreldre. For meg høres det fullstendig unaturlig ut. Hadde vært noe annet hvis dere hadde invitert dine foreldre hjem til dere, ellers tenker jeg at dere kan feire jul med dine foreldre de årene dere ikke har barna. Vel det var det som passer best. For det første så er min mor syk og vi har ikke plass til overnattings gjester så hadde blitt stress for mine foreldre å dra hjem samme dag når de bor en time unna. Hun kjenner mine foreldre godt nok til at vi kan feire jul hos de og vi var alle enige om dette var best. Hun var selv fornøyd med det Selv om hun er 14 er det ingen unnskyldning for å være utakknemlig og bortskjemt. Blir litt sjokkert over at du forsvarer oppførselen hennes. 4
Gjest Mona Skrevet 26. desember 2010 #16 Skrevet 26. desember 2010 Neste jul ville jeg kun ha kjøpt sokker til henne eller noe sånt. Sånne bortskjemte ungdommer fortjener virkelig ikke noe annet. Hun burde lære seg å sette mer pris på ting og være glad for at foreldrene til stemora hennes i det hele tatt gadd å kjøpe gaver til henne! Da jeg var 14 sa jeg alltid takk for gavene jeg fikk uansett. Dette burde hun også lære seg. Helt uakseltabel oppførsel. Ts: jeg ville tatt en prat med henne. Ta med faren å. Å si "takk" er ikke vanskelig og hvis lillebroren henne på 11 år klarer det, ja det kan hun å klarer det.
Gjest Pet Skrevet 26. desember 2010 #17 Skrevet 26. desember 2010 Selv om hun er 14 er det ingen unnskyldning for å være utakknemlig og bortskjemt. Blir litt sjokkert over at du forsvarer oppførselen hennes. At hun er bortskjemt er da ikke hennes skyld. 2
smalls Skrevet 26. desember 2010 #18 Skrevet 26. desember 2010 (endret) 1: Hun er 14 år. Vi hadde vel alle noen nykker da vi var fjorten? Jeg nektet f.eks å pynte meg på julaften og gikk i jeans og hettegenser. 2: Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dere har med ungene og feirer jul hos dine foreldre. For meg høres det fullstendig unaturlig ut. Hadde vært noe annet hvis dere hadde invitert dine foreldre hjem til dere, ellers tenker jeg at dere kan feire jul med dine foreldre de årene dere ikke har barna. De må da få lov til feire jul hvor de vil hen. Det er ikke din sak. Men faren hennes burde la hver å skjemme henne så bort. Kanskje hun kunne ha vært litt taknemlig for gavene hun fikk da. Ikke rart hun er så utakknemlig når hun får alt hun peker på. Hun må lære seg litt folkesikk Endret 26. desember 2010 av smalls 2
crazycatzy Skrevet 26. desember 2010 #19 Skrevet 26. desember 2010 sånn utakknemlig drittunge burde ikke ha fått gave engang
Gjest Lille-pus Skrevet 26. desember 2010 #20 Skrevet 26. desember 2010 (endret) 1: Hun er 14 år. Vi hadde vel alle noen nykker da vi var fjorten? Jeg nektet f.eks å pynte meg på julaften og gikk i jeans og hettegenser. Og jeg antar du gjorde akkurat det samme om dere var bedt bort på julaften ? Til besteforeldre f.eks. ? Antar det var vill jubel og trampeklapp fra de voksne til antrekket ditt ? 2: Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor dere har med ungene og feirer jul hos dine foreldre. For meg høres det fullstendig unaturlig ut. Hadde vært noe annet hvis dere hadde invitert dine foreldre hjem til dere, ellers tenker jeg at dere kan feire jul med dine foreldre de årene dere ikke har barna. Ærlig talt juliane, hvor folk velger å feire jul er da virkelig ikke noe du skal bestemme. (er du en "forsmådd mor med en ex- som har ny kone eller samboer ? Høres slik ut nemlig.) Endret 26. desember 2010 av Lille-pus 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå