Gå til innhold

Alene på julaften...


inga:)

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg har feiret jul med mange varianter av dessert. Jeg har nok ikke et forhold til at det MÅ være den ene desserten ellers blir det ikke jul. Får jeg servert veltilberedt pinnekjøtt i en eller annen form er det jul for meg. Eller kalkun tilberedt på britisk vis med stuffing og tilbehør (og ikke den der dustete norske versjonen med waldorfsalat som jeg aldri har skjønt poenget med).

Forøvrig ville jeg sagt at det måtte være en selvfølge at verten stod for middag og så kunne herrer/gjester med særønsker i dessertveien fremskaffe/tilberede/medbringe denne.

Vi hadde forøvrig en sånn middagstradisjon der jeg stort sett var vert og laget til og de andre var "betalende" gjester. Men det var 4 ganger i året og aldri på selve julekvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var jo i all vesentlighet hyggelig da, men medbragte spesialønsker er en god idé.

Nå er det første juledag, og jeg tror de fleste har tradisjon med ikke å dra på besøk til noen denne dagen, utenom nær familie. Selv har jeg ikke kommet lengre enn til KG og kaffekopp nummer tre. - Og noen pinnekjøttrester og resten av multeisen, og en kald juleclausthaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om solojula er selvvalgt eller om den er fordi jeg er singel, men jeg gjorde i hvertfall intet selv for å bli flertall. Fredelig og deilig var det. Jeg krysset fingrene for at jeg ikke skulle treffe noen ensomme nattevandrere denne gangen, fordi jeg gledet meg til en stille og avslappende enejul.

Det har mye med innstillingen å gjøre. Hvis du legger opp til at du skal kose deg i ditt eget selskap, og skaper en dag som er din egen, blir den selvvalgt og god. Drømmer du derimot om flersomhet, skaper du en forventning du vanskelig kan innfri. - Vanskelig fordi der finnes i dag så mange kanaler å møte folk og likesinnede, at solojulaften nesten er selvvalgt. Men det er for seint å gjøre noe med det på selve julaftenen. Venner må anskaffes på hverdager.

Vi var en liten gjeng med single herrer der hvor jeg kom fra, som valgte å feire noen timer sammen på julaftenen. Hjemme hos meg. Antallet varierte litt, og noen år kom også tjommier som ikke var alenefeirere innom. Fy faen så mange ulike sære dessertønsker folk har på julaftenen! Hehe! Foruten pinnekjøtt i to varianter ble det tre-fire ulike typer dessert. Og alt som ble gjort ett år, ble tradisjon og forventet neste år. Fra år to, ble min julaften og lillejulaften preget av stress og forberedelser. Du aner ikke hvor heldig du egentlig er, Inga. :lur:

Du må bare bestemme deg for om du vil ha glasset ditt halvtomt eller halvfullt. Du bestemmer dette selv.

Ha en fredelig julehelg!

Tusen takk Kamikatze, dette innlegget var en tankevekker :klemmer: God jul klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Inga! Lovet å stikke innom etter mitt julebesøk og her er jeg.

Jeg er forsåvidt enig i at det å sitte alene er langt å foretrekke fremfor å bli sugd energien ut av. Jeg er glad for å høre at kvelden for det meste har gått bra!

Ha en fortsatt fin høytid!

Tusen takk Blondie! Du var en av de som fikk meg til å føle meg mindre alene denne dagen og gjorde at jeg kom meg gjennom julen på en bedre måte. Tror det blir lettere å feire jul neste år alene etter denne julen med alle disse kloke og fine tanker og betraktninger dere har delt med meg :yvonne: Takk igjen. Håper du får en koselig romjul!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du kom deg velberget gjennom det, Inga:)

:rødme: :klemmer: Jeg er like hel, hehe, hvem skulle tro det i går morges lol

Endret av inga:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Tusen takk Blondie! Du var en av de som fikk meg til å føle meg mindre alene denne dagen og gjorde at jeg kom meg gjennom julen på en bedre måte. Tror det blir lettere å feire jul neste år alene etter denne julen med alle disse kloke og fine tanker og betraktninger dere har delt med meg :yvonne: Takk igjen. Håper du får en koselig romjul!!!

Stor :klem:

Godt at en kan vite at det hjelper med litt gode ord :)

I 2004 ble jeg dårlig i romjulen - det var også dette året tsunamien var i et område i Thailand der jeg selv har vært på besøk. Jeg valgte å stryke nyttårsaftens feiringen og bli hjemme siden jeg ikke var i humør til fest. Forberedt, med en haug DVD, god mat og god drikke, samt at jeg brant lys på balkongen for de døde i Thailand ble det en veldig OK kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feiret jul med mange varianter av dessert. Jeg har nok ikke et forhold til at det MÅ være den ene desserten ellers blir det ikke jul. Får jeg servert veltilberedt pinnekjøtt i en eller annen form er det jul for meg. Eller kalkun tilberedt på britisk vis med stuffing og tilbehør (og ikke den der dustete norske versjonen med waldorfsalat som jeg aldri har skjønt poenget med).

Forøvrig ville jeg sagt at det måtte være en selvfølge at verten stod for middag og så kunne herrer/gjester med særønsker i dessertveien fremskaffe/tilberede/medbringe denne.

Vi hadde forøvrig en sånn middagstradisjon der jeg stort sett var vert og laget til og de andre var "betalende" gjester. Men det var 4 ganger i året og aldri på selve julekvelden.

:fnise:

Til ts. Har feiret jul alene, også mer eller mindre ufrivillig fordi jeg ikke har ønsket rollen som en som en utenfra, eller å måtte se inn i deres tradisjoner som piken med fyrstikkene... Jeg valgte å se på det som en selvvalgt situasjon at jeg ville være alene.

Det er ikke noe problem hvis man inviterer to personer som ellers ikke er en fast del av julefeiringen. Vet ikke hva som menes med fast del, men det er vel familie for de fleste uahengig om man har alle grandtanter osv til stede og er 30 stykker 2.juledag, ikke så mange på julaften eller om man bare er sammen med kjernefamilien.

Det er et veldig "særnorsk fenomen vi har arvet fra svenskene" tror jeg å ikke be naboer, kollegaer og venner.

Tror ensomhet er noe som burde blitt mer åpenhet rundt. Nå går alle og skjuler seg. Vi lever i et kaldt samfunn, selv om de fleste er greie og helt ok bak fasadene.

Vet ikke, men har hørt noen fortelle at når man har hatt et traumatisk forhold til jula pga. f.eks. barndom eller noe som har hendt, vil ofte det å være alene julaften være verre enn for de som har et harmonisk forhold til jula med gode minner. Men tror det hjelper å bli bevisst på hva som egentlig er problemet med selve julaften alene, eller om man føler seg alene ganske jevnt. Ensomhet eller følelsen av å ikke høre til er vel blitt en ny folkesykdom. Det verste er at vi ikke behøver leger for å forandre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det første juledag, og jeg tror de fleste har tradisjon med ikke å dra på besøk til noen denne dagen, utenom nær familie. Selv har jeg ikke kommet lengre enn til KG og kaffekopp nummer tre. - Og noen pinnekjøttrester og resten av multeisen, og en kald juleclausthaler.

...menneh...er ikke vi egentlig en del av familen din da? Vi har da en prima førstedags-sammenkomst her vi. I hele dag om vi vil. Er en ikke blant skikkelige venner når en kan komme kledt som en vil, nyoppstått og bustete på håret, kanskje? Jeg syns det. :) Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

...menneh...er ikke vi egentlig en del av familen din da? Vi har da en prima førstedags-sammenkomst her vi. I hele dag om vi vil. Er en ikke blant skikkelige venner når en kan komme kledt som en vill, nyoppstått og bustete på håret, kanskje? Jeg syns det. :)

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Til ts. Har feiret jul alene, også mer eller mindre ufrivillig fordi jeg ikke har ønsket rollen som en som en utenfra, eller å måtte se inn i deres tradisjoner som piken med fyrstikkene... Jeg valgte å se på det som en selvvalgt situasjon at jeg ville være alene.

Det er ikke noe problem hvis man inviterer to personer som ellers ikke er en fast del av julefeiringen. Vet ikke hva som menes med fast del, men det er vel familie for de fleste uahengig om man har alle grandtanter osv til stede og er 30 stykker 2.juledag, ikke så mange på julaften eller om man bare er sammen med kjernefamilien.

Det er et veldig "særnorsk fenomen vi har arvet fra svenskene" tror jeg å ikke be naboer, kollegaer og venner.

Tror ensomhet er noe som burde blitt mer åpenhet rundt. Nå går alle og skjuler seg. Vi lever i et kaldt samfunn, selv om de fleste er greie og helt ok bak fasadene.

Vet ikke, men har hørt noen fortelle at når man har hatt et traumatisk forhold til jula pga. f.eks. barndom eller noe som har hendt, vil ofte det å være alene julaften være verre enn for de som har et harmonisk forhold til jula med gode minner. Men tror det hjelper å bli bevisst på hva som egentlig er problemet med selve julaften alene, eller om man føler seg alene ganske jevnt. Ensomhet eller følelsen av å ikke høre til er vel blitt en ny folkesykdom. Det verste er at vi ikke behøver leger for å forandre det.

Jeg har veldig vonde minner knyttet til julen i tillegg til følelsen av å være ensom og ikke høre til noe sted. Når man kikker over til naboen, ser de sitte rundt et bord i fellesskap... Da spør jeg meg selv hva jeg gjorde for å fortjene å ende opp alene. Men jeg må bare begynne å lære meg å akseptere at det er sånn det er. Jeg kan ikke få nye foreldre og jeg kan ikke få barn. Og jeg er bare 35... Har mange år foran meg, og hvis jeg ikke kan akseptere at det er sånn - så vil jeg aldri bli et lykkelig menneske og det har jeg intensjoner om "å bli" :O)

Selv om jeg er så ensom at jeg føler jeg dør inni meg innimellom, slik som i julen, så elsker jeg livet og alle mulighetene det gir meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Veldig synd at ikke du er naboen min, Inga, så kunne du ha stukket innom for en lang prat om løst og fast...vått og tørt...og livet generelt. *kakao med krem til deg ----> :kaffekopp: *

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig vonde minner knyttet til julen i tillegg til følelsen av å være ensom og ikke høre til noe sted. Når man kikker over til naboen, ser de sitte rundt et bord i fellesskap... Da spør jeg meg selv hva jeg gjorde for å fortjene å ende opp alene. Men jeg må bare begynne å lære meg å akseptere at det er sånn det er. Jeg kan ikke få nye foreldre og jeg kan ikke få barn. Og jeg er bare 35... Har mange år foran meg, og hvis jeg ikke kan akseptere at det er sånn - så vil jeg aldri bli et lykkelig menneske og det har jeg intensjoner om "å bli" :O)

Selv om jeg er så ensom at jeg føler jeg dør inni meg innimellom, slik som i julen, så elsker jeg livet og alle mulighetene det gir meg :)

Det virker som du klarer å skape noe positivt. Hvis det er noen trøst kan du tenke på alle som er på skilsmissens rand etter romjula og i går. Vet at det ikke er en trøst, det blir som å si spis opp maten din og tenk på de som sulter i afrika.

Sender deg en tankeklem.

Tror mange tenker på deg, selv om de ikke sender melding eller ringer. Med lite nettverk er det ofte resultatet at telefonen er taus, fordi familie overgår hverandre med å ringe og ønske god jul, takke for gaver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Veldig synd at ikke du er naboen min, Inga, så kunne du ha stukket innom for en lang prat om løst og fast...vått og tørt...og livet generelt. *kakao med krem til deg ----> :kaffekopp: *

Åh, du er da bare skjønn!!! Nå ble jeg trist fr at jeg ikke er naboen din... Tenk hvis jeg var det da :D

Opplevde faktisk engang at jeg snakket med noen på nettet om råd da katten min forsvant, og så fant jeg ut at vedkommende bodde i samme hus som meg. Det var ganske sprøtt! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du klarer å skape noe positivt. Hvis det er noen trøst kan du tenke på alle som er på skilsmissens rand etter romjula og i går. Vet at det ikke er en trøst, det blir som å si spis opp maten din og tenk på de som sulter i afrika.

Sender deg en tankeklem.

Tror mange tenker på deg, selv om de ikke sender melding eller ringer. Med lite nettverk er det ofte resultatet at telefonen er taus, fordi familie overgår hverandre med å ringe og ønske god jul, takke for gaver osv.

Ja du har rett i det, er nok mange med sur mage rundt julemiddagen - som helst bare ønsker samværet pokker i vold... I det minste godt å slippe å tilbringe jula i et slikt hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...