Gå til innhold

Alene på julaften...


inga:)

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som er ufrivillig alene på julaften? I julen?

Hvorfor er dú alene, og bryr du deg om å lage til mat, pynte?

Har du det greit med det eller gjør det deg trist?

Jeg er alene fordi jeg ikke har familie.

Venner bor langt unna, og har egne familie de feirer med.

Jeg inviterer ikke meg selv inn hos noen.

Julen er for familien liksom,

hadde sikkert bare følt meg i veien om jeg blé invitert også.

Jeg kjøper inn litt snop til meg og pus,

pynter ike såmye da jeg ikke vil bli mint på julen.

Julen får meg til å føle meg ensom, mislykket og annerledes.

Men prøver å sove mest mulig, komme meg gjennom den fortest mulig, og så er det plutselig hverdag igjen. Går stort sett greit. Men avogtil kjenner jeg klumpen i halsen og tårer i øyekroken.

Tenker på alle de som ufrivillig er alene, som sitter der i stuene/hyblene/trappeoppgangene sinerundt i norges land, som ikke kjenner hverandre, men som ønsker seg det samme. Noen å tilbringe denne ene dagen i året med, som er i samme situasjon, og som forstår og som man kan være seg selv med... Spise et felles måltid sammen og bare være tosom, tresom, firsom med.

Virker meningsløst, å sitte uønsket alene hvis det er andre som også sitter alene. Man burde funnet sammen...

Om det er noen der ute som sitter alene og er lei seg,

så vil jeg bare si at jeg bryr meg om dere, tenker på dere og sender varme klemmer og gode ønsker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det andre enn meg som er ufrivillig alene på julaften? I julen?

Hvorfor er dú alene, og bryr du deg om å lage til mat, pynte?

Har du det greit med det eller gjør det deg trist?

Jeg er ikke alene nå i julen, men jeg har feiret jul alene, og jeg har lyst til å sitere noe jeg skrev i en annen tråd.

Jeg har aldri lagt opp til at eksterne faktorer skal avgjøre om jeg skal ha en hyggelig jul eller ikke.

Jeg feirer julen på mine premisser, og det gjør at jeg har funnet fred i meg selv, enten alene, eller sammen med familien, og da har ikke økonomi, sykdom, eller familiekrangler klart å ødelegge "julestemningen" for meg disse dagene, selv om julen i seg selv har blitt feiret på en "alternativ" måte.

Jeg har vært ufrivillig alene i julen, men de dagene ga meg gode minner jeg har med meg for resten av livet.

Jeg følte meg ikke mislykket som var alene, jeg følte meg sterk som ikke var avhengig av andre for å ha det bra.

Jeg var alene, men jeg følte meg ikke ensom, fordi jeg var i godt selskap med meg selv.

Jeg syntes ikke synd i meg selv, for selv om jeg ikke hadde alt jeg ønsket meg, hadde jeg likevel alt jeg behøvde for å ha en god jul.

Jeg hadde en varm hybel, god mat, klær jeg følte meg fin i, noen pakker under "juletreet" (en grankvist pyntet etter alle kunstens regler), venner som tenkte på meg (selv om vi ikke var sammen).

Jeg følte ro!

Jeg tenker på alle som ikke har det like godt som meg, og håper de alle får noen fine dager, selv om de er alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sitti alene på julaften flere ganger. og jeg synes det var nydelig! masse god mat, god drikke og masse snop, filmer og pledd.. KOS :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når jeg leser slikt som dette, at jeg er glad for at vi inviterte en kompis til å være sammen med oss i dag. Han takket nei, for han ønsket å være alene, men da hadde han et alternativ, og hadde ikke måttet være alene dersom han ikke ønsket det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Dere som gir råd i denne tråden der dere forteller hvor fint dere hadde det når dere valgte å være alene - har dere glemt at Inga er ufrivillig alene?

Og Inga, hadde du sagt ja takk hvis noen inviterte deg? Du skjønner, mitt prinsipp er at ingen skal sitte alene i julen dersom de ikke vil det selv. Da ville jeg heller avlyst det jeg skal på selv for å invitere den av mine kompiser / venninner som er ufrivillig alene slik at de har et sted å være og vi kunne stelt i stand noe i fellesskap. Men det blir veldig vanskelig å gjøre noe slikt når du signaliserer at du blir "5. jul på vognen" eller snakker det vekk.

At du ikke inviterer deg selv inn hos noen forstår jeg. Men disse vennene dine er ikke mye verdt hvis de vet om at du er alene og ikke inviterer deg. Jeg tviler på at jeg hadde fått lov å være alene hvis jeg hadde forsøkt.

En god jul til deg Inga! Lag deg noe god mat og god drikke og kos deg med det. Jeg titter innom her igjen etter juleselskapet jeg skal i for å ønske deg en god natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gir råd i denne tråden der dere forteller hvor fint dere hadde det når dere valgte å være alene - har dere glemt at Inga er ufrivillig alene?

Nei, jeg har ikke glemt at Inga er ufrivillig alene, jeg prøver bare å formidle at jeg hadde noen fine juledager alene, til tross for at jeg var ufrivillig alene.

Jeg er ikke alene nå i julen, men jeg har feiret jul alene, og jeg har lyst til å sitere noe jeg skrev i en annen tråd.

Jeg har vært ufrivillig alene i julen, men de dagene ga meg gode minner jeg har med meg for resten av livet.

Og dessuten skriver Inga at hun hadde kommet til å takke nei dersom hun ble bedt til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får vondt inne meg når eg les det du skriv, Inga. Ein skal ikkje ha det slik dersom ein ikkje har valgt det sjølv. Eg sender deg mange varme tankar idag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode ord.. Nei jeg sitter ikke og synes synd på meg selv. Bare føler en klump av smerte inni meg og at øynene blir "varme". Om julen var eneste tiden jeg hadde muligheten å være alene og ha fredelige stunder så hadde jeg kanskje valgt det selv, men fordi jeg er syk og sjelden kommer meg ut blant folk i hverdagen heller, så hadde det vært godt å ha felleskap med noen denne ene dagen i året.

Jeg ble invitert til en nabo for noen år siden, og synes det var en litt vond opplevelse. Mest fordi det var så tydelig at de synes så synd i meg og brukte tid på å presisere det. Jeg følte det ble veldig kunstig og de begynte å spørre å grave om vanskelige ting som skjedde i barndommen min, som jeg ikke ønsket å rippe opp i denne dagen, eks at jeg var vitne til et drap. Synes ikke man skal bruke julekvelden til å snakke om krig og elendighet og fæle ting en har opplevd.

Jeg er en person som ikke liker for mye fokus på meg selv. Om jeg skulle feiret jul med noen, så måtte det være med noen som behandlet meg som en voksen gjest og ikke som et lite barn man skal klappe på og synes synd i. For det blir så vanskelig. Ønsker jo heller å sitte å prate om hyggelige ting som voksne mennesker, enn å bli stakkarsliggjordt i slik grad at man trekker seg unna og inn på badet for å knekke sammen og gråte seg ovenpå igjen...

Jeg sier at jeg kanskje hadde valgt å være alene om noen hadde invitert meg på julaften, fordi det kommer an på hvem som hadde invitert. Var det positive mennesker som meg selv (selv om det kanskje ikke virker sånn nå) så hadde jeg elsket å feire jul med noen positiv spirit og godt selskap, men hadde det vært energivampyrer som bare skal drukne seg selv og andre i vonde samtaler og om hvor vond og grusom verden er, så ville jeg ha tenkt meg om. I og med at jeg hadde en julaften som var slik, og det var verre enn å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare sende deg en :klemmer: fra en annen som sitter alene i kveld:)

:klemmer: Tusen takk. Stor klem tilbake. Det hjelper så innmari å vite at en ikke er den eneste... Er glad det finnes internett :) Håper du etter forholdene får en okei julekveld!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Håper kvelden har gått bra Inga og dere andre som har hatt en alenekveld på julaften så langt! Selv er jeg hjemme hos mamma og søsteren. En rolig julekveld :)

Nå skal jeg se en film på tv :)

Juleklem :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overlevd kvelden :sjenert: Den største utfordringen var at jeg trodde jeg var alene i huset, men så har det vert storslaget juleselskap i en av naboleilighetene under meg, med høylydt latter og ribbelukt som tyter inn gjennon alle sprekker. Det kunne jeg vert foruten, å bli "mint" på hvor forbasket lykkelige "man skal være på denne kvelden.

Men ellers har jeg stikket fingrene i ørene og spist sjokolade og drukket julekaffe og nå er matlukten og støynivået i det minste litt tammere.

Takk til alle dere som har vert innom her i tråden og fått meg til å føle meg mye mindre ensom, og gjordt at jeg har kommet meg gjennom denne kvelden uten å knekke.

Stor takk og klemm til dere alle sammen :yvonne: :yvonne: :yvonne: :yvonne: :yvonne: :yvonne: :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hei på deg Inga! Lovet å stikke innom etter mitt julebesøk og her er jeg.

Jeg er forsåvidt enig i at det å sitte alene er langt å foretrekke fremfor å bli sugd energien ut av. Jeg er glad for å høre at kvelden for det meste har gått bra!

Ha en fortsatt fin høytid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om solojula er selvvalgt eller om den er fordi jeg er singel, men jeg gjorde i hvertfall intet selv for å bli flertall. Fredelig og deilig var det. Jeg krysset fingrene for at jeg ikke skulle treffe noen ensomme nattevandrere denne gangen, fordi jeg gledet meg til en stille og avslappende enejul.

Det har mye med innstillingen å gjøre. Hvis du legger opp til at du skal kose deg i ditt eget selskap, og skaper en dag som er din egen, blir den selvvalgt og god. Drømmer du derimot om flersomhet, skaper du en forventning du vanskelig kan innfri. - Vanskelig fordi der finnes i dag så mange kanaler å møte folk og likesinnede, at solojulaften nesten er selvvalgt. Men det er for seint å gjøre noe med det på selve julaftenen. Venner må anskaffes på hverdager.

Vi var en liten gjeng med single herrer der hvor jeg kom fra, som valgte å feire noen timer sammen på julaftenen. Hjemme hos meg. Antallet varierte litt, og noen år kom også tjommier som ikke var alenefeirere innom. Fy faen så mange ulike sære dessertønsker folk har på julaftenen! Hehe! Foruten pinnekjøtt i to varianter ble det tre-fire ulike typer dessert. Og alt som ble gjort ett år, ble tradisjon og forventet neste år. Fra år to, ble min julaften og lillejulaften preget av stress og forberedelser. Du aner ikke hvor heldig du egentlig er, Inga. :lur:

Du må bare bestemme deg for om du vil ha glasset ditt halvtomt eller halvfullt. Du bestemmer dette selv.

Ha en fredelig julehelg!

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...