Gjest Linda sofie Skrevet 28. desember 2010 #81 Skrevet 28. desember 2010 uffa meg... jeg kjenner meg litt igjen her ettersom jeg har tre stebarn som er veldig kresne i matveien. Min datter spiser stort sett det meste, bare noen få ting hun ikke er så begeistret over. Hvis jeg skulle gjøre alle fornøyde til middag måtte jeg ha laget tre - fire forskjellige retter, for hvis den ene har veldig lyst på DET, så kan du være helt sikker på at en av de andre ikke spiser DET! Jeg serverer en rett, prøver å ta hensyn når de er hos oss, men de må smake på det som blir servert, ellers får de bare la være å spise. Å lage lørdagskos er ikke noe kos lengre, for noen skal ha pizzaen sånn og ikke ost sånn og taco skal iallefall ikke den ene ha osv.. Nå er faren også veldig kresen og påstår det er ting han ikke liker så det er mulig de har lært av han. Jeg spiser det jeg får servert. Mulig det er noe jeg ikke er så veldig begeistret for men da spiser jeg heller litt mindre av det. Når det gjelder julemiddagen så har vi alltid servert pølser til og er ikke det godt nok så får det bare være. Men vi spiste alltid pinnekjøtt selv da vi var små. Nei, ungene må lære seg å prøve. For en stund siden så laga jeg kjøttsuppe. Det skulle de iallefall IKKE spise! De ble likevel nødt til å smake på det og enden på visa var at de syntes det var kjempegodt og at de ville få mora til å lage det hjemme! Huff det høres utrolig vanskelig ut med slike unger som er så bortskjemte i matveien og som ikke vil prøve noe. Man får i hvert fall smake før man sier æsj til maten! Er ikke farlig bare å smake på maten. Kan jo hende de liker det. Det kan man ikke vite før man har prøvd!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #82 Skrevet 29. desember 2010 Jeg er så ufattelig lei av unger som ikke spiser grønnsaker. Det er synd og skam! Her har foreldre en jobb å gjøre. Hele året! Desverre er det ofte slik at om man er "flink" så får man pølser og pizza og hvis man "må" spise fisk og grønnsaker skal man "belønnes" med is etterpå hvis man er flink og spiser opp. Selvfølgelig får barna med seg dette budskapet. Hvorfor ikke snakke positivt om sunn mat? Nå skal vi ha fisk til middag! Det bir kjempegodt! 3
Gjest Stine Skrevet 30. desember 2010 #83 Skrevet 30. desember 2010 Jeg er tretten år, og er "sykelig" kresen. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg takler ikke å smake på ny mat. Jeg vil selv, og mamma har prøvd alt fra å tvinge til å bare tilby, men jeg får det ikke i meg. Rett og slett, det går ikke. Jeg jobber med det, gruer meg til å bli større og få kjæreste som vil be meg med på restaurant osv. men det er bare sånn det er. Jeg tror ikke julaften/nyttårsaften er en dag man skal starte med dette på. Vi koker pølser i tillegg til julematen, også spiser jeg det, og da er det helt greit for meg. Jeg synes ikke pølser er så veldig godt, men det er greit, for jeg har allerede smakt det. Og det er veldig lite jobb og koke noen pølser. (for meg gjør det fysisk vondt å smake på mat. Jeg blir virkelig frustrert og dårlig av å bli stilt ovenfor ny mat, og klarer ikke å få den ned.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå