Gå til innhold

kresent barn og julemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjære vene, skal vi mistenke Asperger kun basert på at en gutt på 8 år er kresen? :klø: Den blir litt vel vag, altså....

(Og muligens er gutten også bortskjemt på dette hvis han aldri har blitt "tvunget" til å smake på annerledes mat)

Spiser han vanlige kjøttkaker og pølse? I så fall ville jeg laget dette og lagt på samme fatet som medisterne...

Ja, jeg spør om han har det, siden det isåfall blir noe helt annet enn en kresen unge. Det er en kjent sak at mange med Asperger er svært selektive med mat, og at de helst spiser det samme hver dag. Om han nå har Asperger synes jeg man må legge tilrette. Grunnen til at jeg spurte var at han ikke spiser poteter, grønnsaker eller saus, og at hans begrensede matreportoar (spaghetti og pannekaker) fikk det til å høres ut som om det var snakk om litt mer enn et kresent barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg spør om han har det, siden det isåfall blir noe helt annet enn en kresen unge. Det er en kjent sak at mange med Asperger er svært selektive med mat, og at de helst spiser det samme hver dag. Om han nå har Asperger synes jeg man må legge tilrette. Grunnen til at jeg spurte var at han ikke spiser poteter, grønnsaker eller saus, og at hans begrensede matreportoar (spaghetti og pannekaker) fikk det til å høres ut som om det var snakk om litt mer enn et kresent barn.

Han har nok ikke Aspergerer, men han er svært selektiv i maten, det er greit at det er enkelte ting man ikke liker, men her er problemet litt større...

Skrevet

Han trenger nok absolutt trening i å lære seg å like andre ting, men jeg ville ikke valgt julaften som en av dagene å øve på. Synes det er koseligst om alle får mat de liker akkurat den dagen.

Skrevet

Brukernavn tok ordene ut av munnen min! :) Feilernært som tiåring høres ikke gøy ut. Klart alle har ting de ikke liker, men å ikke like "noe som helst" vil både være ugunstig mtp næring og mtp nettopp slike tilfeller som TS nevner - man må planlegge måltider på en helt annen måte.. men ikke noe å begynne å styre med i jula, få ordnet pølser eller kjøttkaker sammen med resten av maten. :)

Skrevet (endret)

Jeg tenker at julaften er såpass spesiell dag for mange, både barn og voksne, og jeg ville ikke valgt å ta kampen på akkurat den dagen. I min familie er julaften like mye barnas dag som de voksenes dag, og da strekker man seg gjerne litt ekstra for at alle får noe man liker. Jeg forstår godt at man barn ikke liker den tradisjonelle julematen, jeg er selv ingen varm tilhenger av ribbe, selv om hele min familie spiser det. I stedet har jeg holdt meg til medisterkakene, og det gjør jeg den dag i dag. Jeg tenker at julaften er en del av en feiring, og da er det ihvertfall viktig for meg at alle er med på feiringen, både matmessig, men også ellers. Så om man da må koke noen pølser eller varme en pizza, så må jo det være like greit som å spise julemat.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

Bortskjemt drittunge spør du meg. Hvis ikke den flotte julematen er bra nok så syns jeg han burde legge seg sulten!! Julaften eller ikke, han kan ikke forvente å få spesialbehandling rundt om kring når han blir eldre! Pelø av han de nykkene! For no tull!! Seriøst! Ikke ødelegg ungen!

• Liker 7
Skrevet

Her har vi pinnekjøtt på julaften, og har alltid noen gode wienerpølser til, er vant med at de minste somregel ikke liker pinnekjøtt, men det pleier¨å komme med alderen.

Skrevet

Akkurat julematen skjønner jeg at ikke alle liker. Har aldri vært begeistret for lutefisk selv og kommer til å tilby mine barn det, men ikke tvinge det nedi dem dersom de ikke ønsker det. Men det er en stor svakhet å ikke like grønnsaker, poteter og denslags.. for ikke å nevne fryktelig usunt i det lange løp!

• Liker 4
Skrevet

Dere skal bort. Han får spise det som blir servert. En helt vanlig ting å gjøre når ungen er hele 8år!!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Problemet er bare at han heller ikke spiser grønnsaker, saus eller poteter..veldig sær;)

Hehe, du får kjøpe morsmelkerstatning da og huske på at du ikke har noe med det å gjøre, eller hva barnet spiser eller ikke spiser på julaften.

I andre tilfeller er det nok at barna etterpå spiser nøtter, syv sorter kaker, dessert og frukt.

Synes ikke du skal bekymre deg. Barn spiser det de vil og på høytidsdager må de i alle fall få lov, godteposen fra nissen er en vinner.

Ville strukket meg så langt at jeg laget potetmos/ris/pasta som tilbehør.

Lykke til. :)

Endret av Alvina
Skrevet

Jeg likte ikke julematen i mange år. Sausen smakte rart, potetene var rare, grønnsakene likeså. Fordi det var jul, så skulle alt lages på en spesiell måte med spesielle ingredienser. Noen barn er veldig vare på forandringer i smak. Når det er sagt så ble det ikke laget noe ekstra til meg de årene, og jeg hentet meg gradvis inn selv. Kan ikke huske at det var spesielt fælt å sitte til bords mens andre spiste og koste seg, jeg valgte jo selv å ikke delta. Greit, jeg ventet ueeeendelig lenge på gavene, men det gjør jo alle i den alderen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker jeg spiste grandiosa på juleaften et år da jeg var i tenårene :sjenert:

Pizza på julaften?? :hakeslepp:

Gjest Linda sofie
Skrevet

Enig at man ikke burde ta opp denne kampen på julaften men unger må jo lære seg til ny mat. Man kan ikke alltid lage no anna mat til ungen pga h*n er kresne. Tenk når de blir voksne da?? Er man på besøk hos noen f.eks spiser man det man får servert uansett om man ikke liker det!

Skrevet

Har en stesønn på 8 år som er så utrolig sær i matveien, og det begynner å bli veldig slitsomt for resten av familien. Julaften skal vi feire hos min familie, og han spiser ikke noe av det som blir servert... Føles liksom så feil å skulle lage en egen rett til han, for da vil jo de andre ungene også ha det han har fått :S Samme problemet har vi nyttårsaften... er til å bli sprø av noen ganger...Er et litt betent problem da det jo ikke er min sønn og jeg vil ikke "blande" meg for mye inn i det, men det er klart at det preger hele familien vår. Noen andre i samme situasjon eller som har noen gode råd og komme med til hva dere ville ha gjort?

Da jeg var yngre likte jeg ikke pinnekjøtt. Vi hadde alltid hotdog til barna som ikke likte julemat. Et år da vi feiret hos mormoren glemte foreldrene våre mat til meg, da dro vi på bensinstasjonen å kjøpte en Grandiosa som vi stekte.

Jeg syns det er tull at et barn ikke skal få noe de liker til julemiddag. Det er jul for de også. Hvorfor skal ikke de få kose seg?

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var yngre likte jeg ikke pinnekjøtt. Vi hadde alltid hotdog til barna som ikke likte julemat. Et år da vi feiret hos mormoren glemte foreldrene våre mat til meg, da dro vi på bensinstasjonen å kjøpte en Grandiosa som vi stekte.

Jeg syns det er tull at et barn ikke skal få noe de liker til julemiddag. Det er jul for de også. Hvorfor skal ikke de få kose seg?

Jo men å servere barn pizza, hamburger og annen junnkfood på julaften synes jeg er tullete. Sånn mat kan man spise hele året men på julaften? :nei:

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Man serverer det man har tenkt å servere.

Han blir tilbudt mat som står på bordet, slik er livet, og slik må han forholde seg til det.

Velger han å bare spise poteter og saus - så velger han det. Med tiden vil han føle at dette blir litt spesielt og han vil føle blikkene fra andre barn.

Han må lære og forholde seg til hva som blir servert. Det har ikke noe med ste-foreldre situasjon/bestemmelse å gjøre - det har med normal oppdragelse man får i samfunnet å gjøre.

Helt enig med jomfrua :)

Den maten som står på bordet er det som serveres den dagen, like it or not, slik er livet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo men å servere barn pizza, hamburger og annen junnkfood på julaften synes jeg er tullete. Sånn mat kan man spise hele året men på julaften? :nei:

Hva så? På julaften er det meningen at man skal kose seg, og hvis man ikke koser seg med julemat så er da pizza, hamburger eller annen mat like greit som andre ting. Personlig kan jeg ikke forestille meg noe mer "junk" enn ribbe, og jeg ville gladelig spist Grandiosa framfor det. Heldigvis har vi medisterkaker i tillegg til ribbe og medisterpølser, ellers hadde jeg nok selv laget meg en Grandiosa.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Helt enig med jomfrua :)

Den maten som står på bordet er det som serveres den dagen, like it or not, slik er livet.

Og som vert hadde jeg sørget for at alle fikk noe de likte. Synes det virker merkelig at man holder så på prinsippene som en dag som julaften. Da regner jeg med at vegeterianere eller folk med allergi ikke får mat, for man må jo spise det som står på bordet. Da tror jeg jammen jeg hadde takket nei til invitasjonen gitt. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Og som vert hadde jeg sørget for at alle fikk noe de likte. Synes det virker merkelig at man holder så på prinsippene som en dag som julaften. Da regner jeg med at vegeterianere eller folk med allergi ikke får mat, for man må jo spise det som står på bordet. Da tror jeg jammen jeg hadde takket nei til invitasjonen gitt. ;)

Vegetarianere og allergikere kan jo fint spise deler av maten, eller så kan enkelte ingredienser sløyfes. Det blir noe helt annet enn en som (foreløpig uten god grunn) ikke vil spise noe som står på bordet - middag, tilbehør, julekaker, nøtter, dessert, osv.

Det går selvsagt an å tilrettelegge, men synes det blir sært å kjøpe inn og tilberede et helt annet måltid til en som bare er kresen, særlig om det er andre barn der, som kanskje får mer lyst på det måltidet som det kresne barnet får.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Medisinske årsaker er noe helt annet, og å blande inn medisinske diagnoser som krever tilrettelagt kosthold i en meningsutveksling som gir sterke indikasjoner på at barnet enten protesterer heftig mot "noe", eller er rimelig ødelagt i matveien, det er to helt ulike ting.

Ser fremdeles absolutt ingen grunn til at TS' familie eller TS skal måtte lage noe annet til en unge som er såpass gammel som 8 år.

Det som er interessant er hva ungen faktisk er vant til å spise på julaften (fra den gangen mor og far bodde sammen).

En protest på "noe" kan fort materialisere seg i at den maten som TS lager er"bæsj" siden det er TS som lager den, - og dermed skal den maten i allefall ikke spises.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...