Anglofil Skrevet 24. desember 2010 #41 Skrevet 24. desember 2010 Vel, da antar jeg vi bare har et veldig ulikt syn på dette, og det er jo fullstendig lov. Som vert hadde jeg strukket meg langt for å tilrettelegge, men det er meg. For meg er det viktig at alle koser seg på julaften, og som regel er det alltid ett eller annet man kan lage så alle blir fornøyd. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2010 #42 Skrevet 24. desember 2010 Man spiser det man får servert. Unger som er krense burde lære seg til å spise ny mat og ikke bare få den maten de liker hele tiden. Dette må de lære seg uansett. Noen ganger må man spise mat man ikke liker. Sånn er livet. Er STOR forskjell på folk som er allergiske eller Vegetarianere og en person er kresen i matveien og som bare sitter å pirker i maten og ikke vil prøve ny mat. 5
Anglofil Skrevet 24. desember 2010 #43 Skrevet 24. desember 2010 (endret) Man spiser det man får servert. Unger som er krense burde lære seg til å spise ny mat og ikke bare få den maten de liker hele tiden. Dette må de lære seg uansett. Noen ganger må man spise mat man ikke liker. Sånn er livet. Er STOR forskjell på folk som er allergiske eller Vegetarianere og en person er kresen i matveien og som bare sitter å pirker i maten og ikke vil prøve ny mat. Men mange her er da ikke uenige i det? Jeg er selv kresen, men jeg smaker alltid på det jeg får servert. Ingen kan derimot tvinge meg til å spise en masse mat jeg ikke liker, og hvis jeg hadde blitt invitert på julaften bort til noen som f.eks kun spiste pinnekjøtt hadde jeg takket nei til invitasjonen. Å "lide" meg gjennom et middagsselskap til hverdags kan jeg alltids klare, men julaften er såpass spesiell for meg at jeg feirer heller alene med mat jeg liker framfor å tvinge i meg noe jeg ikke kan fordra. Personlig synes jeg det er viktig at på en såpass stor dag at alle får noe de liker. For meg handler det mye om gjestfrihet, og jeg kunne aldri tenkt meg å invitere til julaften uten å forsikre meg om at alle får noe de liker. Ved slike anledninger synes jeg det er helt greit å strekke seg litt, det finnes mange andre dager i året hvor man kan statuere et eksempel. Mvh Yvonne Endret 24. desember 2010 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2010 #44 Skrevet 24. desember 2010 Når man r så kresen som den ungen det fortelles om her, som omtrent bare spiser spaghetti med kjøttsaus, så kan man ikke regne med å få servert det hver gang man spiser borte. Når han ikke spiser poteter/grønnsaker engang, blir det ganske håpløst. Man må nok bare lære seg å like andre smaker. At noen ikke liker pinnekjøtt har jeg og de fleste andre full forståelse for, da det er spesielt. Jeg spør alltid gjestene omn de liker det før jeg bestemmer meg for å server det. Er det fler en en som ikke spiser pinnekjøtt serverer jeg nope annet. 2
smalls Skrevet 24. desember 2010 #45 Skrevet 24. desember 2010 (endret) Jeg er også enig at man spiser det man får servert men selfølgelig er det mat man bare ikke klarer å spise.Da kan man lage noe annet. Er jo noe mat man rett og slett blir kvalm av. Men jeg blir litt sjokkert over foreldre som serverer sine kresne barn pizza på julaften. Barn som ikke vil prøve ny mat. Også alle andre ganger å. Tenk når de blir voksne og skal på middag hos sine svigerforeldre eller noe? Skal de kreve å få pizza pga de ikke liker maten som blir servert? Som har blitt sagt her så må man spise mat man ikke alltid liker eller synes er godt. Man kan ikke få noe annet hele tiden heller. Jeg måtte som regel spise det som sto på bordet som barn. På julaften å. Å julaften er kun en gang i året. Jeg synes ikke det er krise hvis barn må spise julemat kun en gang i året som de ikke synes er like godt som pizza. De kan ikke få servert pizza på julaften resten av livet heller. Like greit å venne de til julematen Endret 24. desember 2010 av smalls 1
LetThemEatCake Skrevet 24. desember 2010 #46 Skrevet 24. desember 2010 Alltså, det är ju ett gigantiskt jobb att ordna ett julbord. Jag skulle få spader om jag lagat mat i flera dagar och någon ville äta fryspizza istället! Javisst, alla ska kose sig, men lite hyfs får man väl faktiskt visa - även på julafton. Speciellt om man är bortbjuden! Äter man julbord hemma hos någon annan så tycker jag inte att det räcker med "Nej, jag ska kose mig idag så jag vill inte äta den maten som serveras..". För mig blir det lite som "Vilken dålig gåva du gav mig, jag vill inte ha den. Jag går och köper mig något kul istället". Det är en sak att inte gilla en av grejerna på julbordet men det är en helt annan sak att skippa julbordet helt när man blir bjuden. Snacka om att vara bortskämd! Och att dra upp allergier.. Nej, det håller inte. Att riskera hälsan och att bara inte gilla något är två olika saker. 4
Rosalie Skrevet 25. desember 2010 #47 Skrevet 25. desember 2010 Siden det her var snakk både om ribbe, medisterkaker og julepølse å velge i, hadde jeg ikke latt ungen få skreket seg til noe annet enn det som allerede ble servert. Og naturligvis ingen dessert eller kaker/konfekt etterpå dersom man ikke spiste en miniporsjon i det minste. For finner man ingenting spisbart blant de tre alternativene samt tilbehøret, er man ikke sulten. 3
Alvina Skrevet 25. desember 2010 #48 Skrevet 25. desember 2010 Vel, da antar jeg vi bare har et veldig ulikt syn på dette, og det er jo fullstendig lov. Som vert hadde jeg strukket meg langt for å tilrettelegge, men det er meg. For meg er det viktig at alle koser seg på julaften, og som regel er det alltid ett eller annet man kan lage så alle blir fornøyd. Mvh Yvonne Jeg ville også strukket meg langt, men ville ikke laget en egen rett ved siden av (pizza, pølser). Hadde servert vossakorv til pinnekjøtt, medisterkaker og med.pølser til ribbe og kokt ris eller pasta hvis ett av barna var kresne som ett ekstra tilbehør. Til f.eks vilt ville jeg ikke hatt andre kjøttprodukter. Men ville ikke brydd meg om noen velger å servere pizza eller middagspølser ved siden av. Synes ikke julaften skal bli en kamparena, er viktig at det er en fin stemning. Da har også voksne et ansvar og må vise vanlig høflighet og ikke kommentere andres valg. Siden det her var snakk både om ribbe, medisterkaker og julepølse å velge i, hadde jeg ikke latt ungen få skreket seg til noe annet enn det som allerede ble servert. Og naturligvis ingen dessert eller kaker/konfekt etterpå dersom man ikke spiste en miniporsjon i det minste. For finner man ingenting spisbart blant de tre alternativene samt tilbehøret, er man ikke sulten. Jeg er uenig. Julaften er ikke dagen å ta opp slike kamper. Hvordan tror du det vil bli, for både barna og de voksne? En sur stemning der alle mistet matlysten. Jeg ville bare tilrettelagt et ekstra tilbehør som jeg visste barnet likte og ikke brydd meg om ungen ikke fikk i seg kjøtt denne dagen. Ellers i året gjelder andre regler, men akkurat julaften ville jeg ikke begynt med en snuoperasjon i matveien. Men ville ikke servert yndlingsmaten til barnet, bare pasta uten saus hvis barnet liker pasta. Spiser han ikke, neivel, greit nok. Og ville unngått å kommentere hva som spises eller ikke. Forstår ikke at det skal være så vanskelig, eller hvorfor man skal bry seg og lage store problemer av det. Resten av året ville jeg fått en åtteåring med på matlagingen, siden unger gjerne vil smake noe de selv har laget. Ville heller ikke laget noe ekstra eller bare det jeg visste ungen likte. Men ville hatt alternativer på bordet og en regel om at alt må smakes på, er skrevet mange tråder om det før her inne og mange gode råd. '
Trampe Skrevet 25. desember 2010 #49 Skrevet 25. desember 2010 Jeg har en på to og et halvt, og han er veldig kresen. Nekter å spise grønnsaker, blant annet, og velger heller å gå sulten en hel dag enn å spise potet. Han spiser heller ikke noen annen saus enn tomatsaus. Jeg mener at julaften ikke er dagen for kamp om mat, så jeg lagde tradisjonell julemat med ribbe og tilbehør - og kokte en skvett ris til lillemann. Hans tallerken besto da av ris, ribbe og ei skje tomatsaus fra glass blandet i risen. Han var fornøyd, vi var fornøyde og kampen om poteten tar vi en annen dag. En eller annen gang må han da lære seg å spise grønnsaker... Hadde han ikke likt kjøtt, medisterkaker eller julepølse hadde han ikke fått noe annet i stedet. Jeg legger mye arbeid og tid i julemiddagen. Det kunne ikke falt meg inn å servere frossenpizza på julaften på grunn av en kresen unge, er det virkelig noen som gjør det?? 2
Eidi_81 Skrevet 25. desember 2010 #50 Skrevet 25. desember 2010 Skjønner problemet, men som andre har sagt før; så er nok ikke julaften dagen å begynne med nye holdninger. Nyttårsaften er en bedre dag å ikke lage spesialmat til han. Er det andre barn på samme alder til stedet? Jeg har en venninne sin sønn som også er 8år og veldig kresen. Han har blitt litt flinkere til å smake på nye ting når det er andre barn tilstedet. Spesielt hvis disse barna sier noe om at: "det er jo kjempegodt". Da smaker han og, og liker det plutselig.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #51 Skrevet 25. desember 2010 Poster som anonym siden dette kan bli kjent igjen. En som er voksen i dag og som spiser alt og også er blitt flink på kjøkkenet selv, ville bare ha en halv potet med saus på julaften. Men han ville gjerne spise opp en hel agurk, cherrytomater, kapers fra glasset og frukt. Ville ikke ha og ville ikke ha, men det ville han ha osv. Han fikk spise en hel agurk hvis han ville, men brukte gjemme unna litt og kjøpte ofte flere agurker for å ha noe igjen til salaten når jeg visste at han kom med foreldrene. Det ble aldri laget noe ekstramat, men frukt, nøtter og agurk og kapers var standard som mellommåltider. For barn som er kresne tror jeg det er viktig at de får sunne alternativer. Ofte medfører kresenhet dårlig samvittighet fordi man bekymrer seg over hva de får i seg av næringstoffer noe som skaper dårlig stemning i seg selv. Hadde problemer med mitt barn som pga. allergi ikke kunne spise alt og ble kresen pga det. Selv etter at allergien var redusert når hun kom i toårsalderen. Men nå spiser hun det meste, laget ikke noe bråk rundt maten. Smak og behag, bare tilby barna noe som er sunt. Har mye å lære av vegetarianere for å få til et balansert kosthold, selv om man spiser kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #52 Skrevet 25. desember 2010 Det kunne ikke falt meg inn å servere frossenpizza på julaften på grunn av en kresen unge, er det virkelig noen som gjør det?? Ja det er nok det. Synes det er tullete å servere pizza til kresne unger på julaften. Hvis ungen nekter å spise ribbe, pinekkøtt, kalkun osv får man heller lage noe annet til h*n. Men å servere pizza?? Nei vet du hva. Enig i at alle skal få mat de liker men det må da være andre ting man kan lage til unger enn pizza? 1
Furstina Skrevet 25. desember 2010 #53 Skrevet 25. desember 2010 Jag tycker det är en avvägning mellan att vara en god värd - och servera något som gästerna kan äta - och mellan att vara en krävande gjest - jag äter bara pasta för jag bara vill. En värd, oavsett om det är julafton eller annan dag, bör servera något som gästerna kan äta. Man serverar ett alternativ som vegetarianer eller allergiker kan äta. Som gäst kan man inte KRÄVA att någon serverar en viss rätt (pannkakor el pasta tex) men man kan kanske önska sig viss anpassning.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2010 #54 Skrevet 25. desember 2010 Når jeg var liten kunne jeg ikke fordra laks. Når vi var på besøk hos noen som serverte dette fikk jeg allikevel laks, men tok masse potet og smør som jeg blandet med laksen i munnen. Dermed klarte jeg å bedøve smaken av laks. Selv om jeg ikke likte dette da så har det i hvert fall lært meg å spise det man får servert. Når en voksen person spiser barnas pølser i stedet for bacalao for eksempel blir jeg helt oppgitt. En annen ting. Når man er voksen så er man ikke kresen lenger, da er man barnslig. Kresen er man når man stiller høye krav til noe, og forventer god kvalitet. Det er et positivt ord. Dersom man foretrekker dritt fremfor kvalitetsmat så er man ikke kresen. 4
Lillemeg25 Skrevet 25. desember 2010 #55 Skrevet 25. desember 2010 Da jeg var barn fikk jeg alltid noe annet å spise enn julematen. Jeg likte ikke julemat og da var mamma snill å lagde noe annet til meg. Men dette var kun på julaften. Var ikke snakk om å lage noe annet til meg resten av året. Kun julaften. Er man på besøk hos folk (enten man er barn eller voksen) så spiser man det man blir servert og som står på bordet. Det er ren folkesikk. Jeg husker mange ganger når vi var invitert på middag hos folk så var det mat jeg ikke likte der som barn. Men jeg hadde ikke noe valg. Jeg måtte bare spise det. Samme var det når vi hadde middags gjester. Jeg hadde vær så god å spise maten som ble servert. Men på julaften synes jeg det er viktig at alle får mat de liker. Men enig i at man kan gi barna noe annet enn pizza da.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #56 Skrevet 25. desember 2010 Herregud... kan ikke ungen få spise det han vil? Er det så sprøtt at noen bare spiser noen få ting? La andre bestemme selv va de vil spise. OG håper for all del at gutten fikk spise noe han likte på julaften.
Gjest Harriet Skrevet 25. desember 2010 #57 Skrevet 25. desember 2010 Barn må venne seg til å spise den maten som blir servert. Det er endel av livet og så lenge det ikke er snakk om allergi så hadde jeg aldri servert noe annet. Jeg er vokst opp med julemat jeg ikke likte så veldig godt - men jeg spiste litt allikevel. Mine unger er vokst opp med pinnekjøtt med tilbehør. De første årene spiste ikke yngstemann pinnekjøtt - men han spiste alltid pølser, kålrotstappe og poteter. Idag er han 19 og synes pinnekjøtt er det beste han får servert. Så man kan venne seg til smaken - selvom man ikke liker det så godt som barn. Dessuten - som en annen her sa. Det å være kresen har med å stille høye krav til kvalitet. Det dere snakker om her er barnslig og rett og slett uhøflig og vanskelig. Jeg lærte heldigvis å aldri si at jeg ikke likte noe .. det var rett og slett forbudt å si hjemme hos oss.
Lillemeg25 Skrevet 25. desember 2010 #58 Skrevet 25. desember 2010 Herregud... kan ikke ungen få spise det han vil? Er det så sprøtt at noen bare spiser noen få ting? La andre bestemme selv va de vil spise. OG håper for all del at gutten fikk spise noe han likte på julaften. Man kan ikke alltid spise det man vil. Unger må lære seg til ny mat og lære seg til å spise den maten som blir servert når de er på besøk hos andre. Sånn er livet. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #59 Skrevet 25. desember 2010 Barn må venne seg til å spise den maten som blir servert. Det er endel av livet og så lenge det ikke er snakk om allergi så hadde jeg aldri servert noe annet. Jeg er vokst opp med julemat jeg ikke likte så veldig godt - men jeg spiste litt allikevel. Mine unger er vokst opp med pinnekjøtt med tilbehør. De første årene spiste ikke yngstemann pinnekjøtt - men han spiste alltid pølser, kålrotstappe og poteter. Idag er han 19 og synes pinnekjøtt er det beste han får servert. Så man kan venne seg til smaken - selvom man ikke liker det så godt som barn. Dessuten - som en annen her sa. Det å være kresen har med å stille høye krav til kvalitet. Det dere snakker om her er barnslig og rett og slett uhøflig og vanskelig. Jeg lærte heldigvis å aldri si at jeg ikke likte noe .. det var rett og slett forbudt å si hjemme hos oss. Ungene mine får fint lov til å si at de ikke liker noe når de har smakt på det. Ærlig talt, det er faktisk slik at smaken ikke er den samme hos alle. Vokste opp på poteter og saus på julaften selv, spiste ikke annet kjøtt enn kjøttdeig når jeg var liten. Min bror fikk servert ris og saus. Men som voksne spiser vi det meste tross alt. Jeg sier jeg er kresen, for det er jeg. Både på kvalitet og hva jeg putter i munnen. Det er faktisk ting jeg ikke liker, og da velger jeg å ikke spise det. Har stadig middagsgjester, og jeg spør gjerne om det er noe de ikke spiser. Standardsvaret fra mange er: Jeg spiser alt. Vel - disse folkene har gjerne absolutt noe å si på hva jeg serverer, for de hadde ikke forventet at det var det, det, det eller det på middagstallerken. Ikke fortell meg at du spiser alt da! Alle har faktisk en del de ikke liker, kom ikke å fortell noe annet
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #60 Skrevet 25. desember 2010 Jeg er helt enig i at det er sært med et barn som er såpass stort, og spiser så få ting. Det virker definitivt som familien har en jobb foran seg med å lære ham å spise og smake på mer... Men jeg ville ikke tatt den kampen på julaften, og jeg synes heller ikke det er vertsskapets jobb å begynne oppdragelsen (selv om det kan fungere i noen sammenhenger, at folk litt "utenfra" viser at de reagerer) på julaften. Så - enten kan han spise før han drar, eller så får noen avgjøre om det er greit å lage noe enkelt ved siden av julematen. Niesen min er en god del yngre enn gutten det er snakk om her, og hun fikk risengrynsgrøt mens vi andre spiste ribbe. Ellers pleier hun å smake på alt, men slipper å spise opp ting hun ikke liker. (helt generelt synes ikke jeg det er så selvsagt at en skal like enten ribbe, medisterkaker og julepølser - alt dette er veldig feit og "lik" mat. Jeg kjenner flere som pleier å bli kvalme av julemiddagen eller får mageproblemer i dagene etterpå, selv om de liker maten. Men det blir selvsagt litt på siden av diskusjonen, de fleste har jo et ganske stort reportoar av mat de liker og tåler) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå