Gjest Harriet Skrevet 25. desember 2010 #61 Skrevet 25. desember 2010 Ungene mine får fint lov til å si at de ikke liker noe når de har smakt på det. Ærlig talt, det er faktisk slik at smaken ikke er den samme hos alle. Vokste opp på poteter og saus på julaften selv, spiste ikke annet kjøtt enn kjøttdeig når jeg var liten. Min bror fikk servert ris og saus. Men som voksne spiser vi det meste tross alt. Jeg sier jeg er kresen, for det er jeg. Både på kvalitet og hva jeg putter i munnen. Det er faktisk ting jeg ikke liker, og da velger jeg å ikke spise det. Har stadig middagsgjester, og jeg spør gjerne om det er noe de ikke spiser. Standardsvaret fra mange er: Jeg spiser alt. Vel - disse folkene har gjerne absolutt noe å si på hva jeg serverer, for de hadde ikke forventet at det var det, det, det eller det på middagstallerken. Ikke fortell meg at du spiser alt da! Alle har faktisk en del de ikke liker, kom ikke å fortell noe annet Det er selvsagt noe mat jeg synes er bedre enn annen mat. Jeg liker feks bedre pinnekjøtt enn lutefisk. MEN, jeg spiser lutefisk når jeg får det servert, enten det er privat eller ute på restaurant med jobben min. Jeg synes også at min egen risengrøt er bedre enn den vi får på jobben, men jeg sier det ikke, og jeg spiser grøten på jobben også. Før jeg fikk gleden av å smake smalahåve første gang så skal jeg være ærlig og si at jeg syntes det så motbydelig ut ... når jeg fikk det servert på reise en gang så fikk jeg derimot en utrolig gledelig overraskelse - det var jo kjmpegodt. Poenget mitt er at man ikke skal si at man ikke liker noe. Smakssansen kan læres opp og jeg blir rett og slett sjokkert over vosne folk som sitter og pirker i maten fordi de ikke liker smaken. Når jeg inviterer til pinnekjøtt så serverer jeg ikke spesialmat til barna. Dersom de ikke ønsker pinnekjøtt så kan de spise pølser som jeg alltid serverer med pinnekjøttet.
smalls Skrevet 25. desember 2010 #62 Skrevet 25. desember 2010 Selvfølgelig er det mat man ikke liker men man sitter ikke å sier "æsj jeg vil ikke ha den maten for jeg liker den ikke" når man er på besøk hos andre. Voksne mennekser som sitter å pirker i maten og ikke vil spise det de får servert er virkelig sjokkerendes! Man spiser det man får servert uten å klage. Høflighet er en fin ting. Hadde jeg invitert noen på middag og de hadde sagt de ville ha noe annet pga de ikke liker maten jeg hadde laget hadde jeg nok ikke giddet å invitert de noe mer.
Gjest BabyBlue Skrevet 25. desember 2010 #63 Skrevet 25. desember 2010 Jeg skjønner meg ikke på foreldre som praktisk talt oppmuntrer til unger som blir bortskjemte når det gjelder mat. "Fisk: æsj!" "Neivel, kjære. Skal jeg steike pizza til deg?" Greit om ungen smaker på maten etter flere forsøk og ikke liker det (smakssansene utvikler og modner seg tross alt opp gjennom årene. Det jeg liker nå trengte jeg ikke å like som liten), men sånne som sitter å griner med matbordet før de i det hele tatt har smakt på maten er som regel et resultat av foreldre som er for svak i viljen sin. Unger eier ikke samvittighet, og tvinner folk rundt lillefingeren så fort de får sjansen, det gjelder mat også. De bryr seg ikke om hva som er sunt, så lenge det er godt. Noen unger hadde med glede spist pizza og pølse hver dag om det var opp til de. Flere sånne drittunger har ødelagt flere familiemiddager (spesielt om julen!), og etter noen runder med "æsj, nei!" blir man litt irritert....
Gjest Linda sofie Skrevet 25. desember 2010 #64 Skrevet 25. desember 2010 Jeg skjønner meg ikke på foreldre som praktisk talt oppmuntrer til unger som blir bortskjemte når det gjelder mat. "Fisk: æsj!" "Neivel, kjære. Skal jeg steike pizza til deg?" Greit om ungen smaker på maten etter flere forsøk og ikke liker det (smakssansene utvikler og modner seg tross alt opp gjennom årene. Det jeg liker nå trengte jeg ikke å like som liten), men sånne som sitter å griner med matbordet før de i det hele tatt har smakt på maten er som regel et resultat av foreldre som er for svak i viljen sin. Unger eier ikke samvittighet, og tvinner folk rundt lillefingeren så fort de får sjansen, det gjelder mat også. De bryr seg ikke om hva som er sunt, så lenge det er godt. Noen unger hadde med glede spist pizza og pølse hver dag om det var opp til de. Flere sånne drittunger har ødelagt flere familiemiddager (spesielt om julen!), og etter noen runder med "æsj, nei!" blir man litt irritert.... Det er jo ikke rart unger blir bortskjemte i matveien.
Fanta Exotic Skrevet 25. desember 2010 #65 Skrevet 25. desember 2010 Er det snakk om allergier, så syns jeg barn skal få noe eget, men hvis de bare er kresne er ikke det noen unnskyldning. Da jeg var ung fikk jeg ofte servert mat jeg kke var så begeistra for, men mamma sa alltid bare "Da må du lære deg å like det, og dette er en fin øvelse". Vil han ikke spise, får han heller gå sulten. Slitsomt med sånne bortskjemte unger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #66 Skrevet 25. desember 2010 Er det snakk om allergier, så syns jeg barn skal få noe eget Det synes vel alle. Det er ingen som sier at noen skal spise noe de er allergiske mot.
Myrthel Skrevet 25. desember 2010 #67 Skrevet 25. desember 2010 En så kresen unge er i mine øyne kun en bortskjemt dritunge, og fikk bare sittet og pirket i julematen sin hos meg. Det er helt greit at noen ikke liker alle typer grønnsaker, men det er ikke ensbetydende med at de ikke liker grønnsaker.. Det samme gjelder fisk og kjøtt. Her i huset får ikke ungene si: "æsj, det smaker vondt.." Vi lærer de å si: "dette likte jeg ikke så veldig god." De må alltid smake på ting vi serverer, men jeg tvinger de ikke til å spise opp hvis de ikke liker smaken. Så sier vi at de kan prøve igjen en annen gang, for kanskje de liker det da... Dette har vi praktisert i alle år, og her er ingen kresne i det hele tatt. Det finnes kun få ting de ikke liker så godt... (eldstefrøkna liker ikke så godt grøt, og minste likte ikke tomater - men det går ned på høykant nå.) Tror mange foreldre går i fella ved å etterkkomme barns matønsker for tidlig. Det er viktig at barn blir introdusert for mange forskjellige matvarer tidlig, og at det blir krevd at de smaker litt. Det er jo rett og slett skadelig å ikke spise frukt og grønt. Et variert kosthold er meget viktig i oppveksten. Foreldre er derfor ikke slemme når de er strenge, men ansvarsfylte foreldre. Det er også viktig at foreldre ikke sier at de ikke liker "ditt og datt"...Det får barn til å tro at det er helt greit å være sær....Ser barna at foreldrene plukker ut halvparten i en salat, vil barna følge deres eksempel... Vet ikke hvordan det gikk i TS tilfelle i går kveld, men utifra alle valgmulighetene denne gutten hadde - ville jeg absolutt ikke laget særkost til han. Det får da være måte på. Det er også viktig at barn som er trassene og kresne i matveien IKKE får kjeks, kaker, brus og gotteri utenom måltidene. Da er det jo ikke noe rart at de fint klarer å velge bort vanlig mat. 4
Gjest Tigress Skrevet 25. desember 2010 #68 Skrevet 25. desember 2010 Eg synest ikkje sneipen skal få noko anna, og eg synest han bør lære seg å ta til seg litt mat og ete han opp, uansett - det er slik ein gjer. Likar han ikkje maten? Neivel. Han døyr ikkje av å ete litt heller.
Gjest Mona Skrevet 25. desember 2010 #69 Skrevet 25. desember 2010 Man spiser det som blir servert uansett om man er banr eller voksen. At foreldre lærer ungene til å si nei jeg vil ikke ha den maten og det liker jeg ikke er tullete. Spesielt når de ikke en gang har smakt på maten en gang. På lillejulaften hadde vi en familiesammenkomst hos besteforeldrene mine. Dattra til søstra mi er 9 år og veldig bortskjemt i matveien. De serverte da pinekjøtt og kalkun med tilbehør. Hun ville ikke ha noe og klarte å sutre seg til å få noe anna mat. Hadde dette vært hjemme hos meg hadde hun hatt 2 valg. Enten spist noe av det som sto på bordet eller så latt hver å spise noe som helst. Man kan ikke drive å lage noe annet hele tiden pga noen ikke vil ha det som blir servert. Er man allergisk eller noe sånt er det helt greit å få noe annet men er man kun bortskjemt og ikke vil prøve ny mat så får de bare sitte der sultene altså!
Heidipia Skrevet 26. desember 2010 #70 Skrevet 26. desember 2010 men sånne som sitter å griner med matbordet før de i det hele tatt har smakt på maten er som regel et resultat av foreldre som er for svak i viljen sin. Unger eier ikke samvittighet, og tvinner folk rundt lillefingeren så fort de får sjansen, 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #71 Skrevet 27. desember 2010 TS her Mange svar siden jeg var innom sist Som jeg tidligere har nevnt er det ikke bare noen ting han ikke liker, det hadde vært enklere å nevne ting han vil spise.. Pappaen vurderte og steke noen pannekaker til gutten på julaften, men det ble bare til vi serverte den vanlige julematen. Den besto av ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, surkål, kokte gulrøtter og brokkoli og saus. Han spiste ikke noe som helst.. og smakte ikke på noe heller......Alt var æsj.Jeg hadde tilogmed kjøpt feil julebrus
Gjest Linda sofie Skrevet 27. desember 2010 #72 Skrevet 27. desember 2010 TS her Mange svar siden jeg var innom sist Som jeg tidligere har nevnt er det ikke bare noen ting han ikke liker, det hadde vært enklere å nevne ting han vil spise.. Pappaen vurderte og steke noen pannekaker til gutten på julaften, men det ble bare til vi serverte den vanlige julematen. Den besto av ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, surkål, kokte gulrøtter og brokkoli og saus. Han spiste ikke noe som helst.. og smakte ikke på noe heller......Alt var æsj.Jeg hadde tilogmed kjøpt feil julebrus For en bortskjemt unge! Han kunne i hvert fall ha smakt på maten før han sier "æsj" 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #73 Skrevet 27. desember 2010 TS her Mange svar siden jeg var innom sist Som jeg tidligere har nevnt er det ikke bare noen ting han ikke liker, det hadde vært enklere å nevne ting han vil spise.. Pappaen vurderte og steke noen pannekaker til gutten på julaften, men det ble bare til vi serverte den vanlige julematen. Den besto av ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, surkål, kokte gulrøtter og brokkoli og saus. Han spiste ikke noe som helst.. og smakte ikke på noe heller......Alt var æsj.Jeg hadde tilogmed kjøpt feil julebrus Da var det så mye han kunne velge mellom, forskjellig kjøtt og grønnsaker så jeg håper dere bare overså og fortsetter å overse at han ikke spiser. Han sulter sikkert ikke, men unngå å si at han ikke liker noe. Bare si at javel, da er du ikke sulten da.
Lillemeg25 Skrevet 27. desember 2010 #74 Skrevet 27. desember 2010 (endret) TS her Mange svar siden jeg var innom sist Som jeg tidligere har nevnt er det ikke bare noen ting han ikke liker, det hadde vært enklere å nevne ting han vil spise.. Pappaen vurderte og steke noen pannekaker til gutten på julaften, men det ble bare til vi serverte den vanlige julematen. Den besto av ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, surkål, kokte gulrøtter og brokkoli og saus. Han spiste ikke noe som helst.. og smakte ikke på noe heller......Alt var æsj.Jeg hadde tilogmed kjøpt feil julebrus Dette synes jeg var veldig sært. Han hadde mye å velge mellom men allikavel var ingen ting godt nok? Har han i det hele tatt smakt på medisterkake, ribbe osv? Jeg ville aldri gitt han pizza f.eks hvis han ikke en gang hadde smakt på maten først og gitt det en sjanse. Enten får han spise noe av det som står på bordet eller så får han bare gå rundt sulten. Men så er han vel ikke sluten nok siden han ikke ville prøve maten. Da får han bare ha det så godt. Dessert ville jeg hvert fall ikke gitt han siden han ikke spiste noe som helst julemat. Endret 27. desember 2010 av Lillemeg21
Jade Skrevet 27. desember 2010 #75 Skrevet 27. desember 2010 Den ungen kommer til å bli alvorlig feilernært om han ikke begynner å spise normal mat snart (grønnsaker, f.eks.). Ofte må man smake på en matsort både 1 og 2 - kanskje 20 ganger før man liker det, eller det kan gå år. Og dessuten så må man kunne spise mat som man ikke liker kjempegodt. Jeg får stadig vekk høre stolt fra gutten min at "nå liker jeg *** også". Det hadde han ikke sagt hvis han ikke hadde trengt å smake på det i blant, eller spise ting han ikke likte kjempegodt. For da hadde han jo aldri fått vendt seg til smaken! Og hjelpe meg for et styr vi hadde hatt om vi skulle laget to middager hver dag. Jeg skjønner ikke at folk har tid til det! 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #76 Skrevet 27. desember 2010 Og hjelpe meg for et styr vi hadde hatt om vi skulle laget to middager hver dag. Jeg skjønner ikke at folk har tid til det! Eller at de gidder det! 2
Gjest Mona Skrevet 27. desember 2010 #77 Skrevet 27. desember 2010 Han burde lære seg til å spise annen mat. Spesielt fisk, grønnsaker osv. Det er viktig! Å man burde hvert fall ikke lage noe annet til han når han ikke vil ha det som blir servert. Det er bare tullete. Da kommer han jo aldri til å lære seg å like annen mat. Unger som sier æsj med en gang de ser maten og ikke smaker på den er kun bortskjemte i mine øyne. De får i hvert fall ta å prøve maten før de sier de ikke liker den. Selvfølgelig kan man ikke like alt men man bør i det minste prøve. Han kunne ha prøvd noe av det som sto på bordet. Han hadde nok å velge mellom. Husker foresten en episode med lilleboren min for flere år siden. Han var vel rundt 5- 6 og jeg var 13 år. Han nektet plent i å spise rosenkål (han ikke smakt på det en gang) Han ville ikke ha det pga fargen og han synes det så vondt ut. Under en middag satt han å hylte og ville ikke smake. Mamma la på litt på tallerkenen men han satt bare grein og ville ikke smake. Etter mye om men klarte vi å narre han til å smake. Å gjett hva? Han likte det faktisk! Det er det jeg mener. Unger MÅ smake på maten før de sier den er vond og sier æsj. De dør ikke av å smake på ny mat
Gjest Tigress Skrevet 28. desember 2010 #78 Skrevet 28. desember 2010 TS her Mange svar siden jeg var innom sist Som jeg tidligere har nevnt er det ikke bare noen ting han ikke liker, det hadde vært enklere å nevne ting han vil spise.. Pappaen vurderte og steke noen pannekaker til gutten på julaften, men det ble bare til vi serverte den vanlige julematen. Den besto av ribbe, medisterpølser, medisterkaker, poteter, surkål, kokte gulrøtter og brokkoli og saus. Han spiste ikke noe som helst.. og smakte ikke på noe heller......Alt var æsj.Jeg hadde tilogmed kjøpt feil julebrus Sa han "æsj" også?! Ikkje berre sær, men frekk også - la han sulte.
smalls Skrevet 28. desember 2010 #79 Skrevet 28. desember 2010 Sa han "æsj" også?! Ikkje berre sær, men frekk også - la han sulte. Er jo en ting å si at man ikke vil ha den maten men å sitte å si æsj til alt sammen som ble servert? Ærlig talt. Da får han bare sitte der å sulte hvis alt sammen var æsj. 1
Naxos70 Skrevet 28. desember 2010 #80 Skrevet 28. desember 2010 uffa meg... jeg kjenner meg litt igjen her ettersom jeg har tre stebarn som er veldig kresne i matveien. Min datter spiser stort sett det meste, bare noen få ting hun ikke er så begeistret over. Hvis jeg skulle gjøre alle fornøyde til middag måtte jeg ha laget tre - fire forskjellige retter, for hvis den ene har veldig lyst på DET, så kan du være helt sikker på at en av de andre ikke spiser DET! Jeg serverer en rett, prøver å ta hensyn når de er hos oss, men de må smake på det som blir servert, ellers får de bare la være å spise. Å lage lørdagskos er ikke noe kos lengre, for noen skal ha pizzaen sånn og ikke ost sånn og taco skal iallefall ikke den ene ha osv.. Nå er faren også veldig kresen og påstår det er ting han ikke liker så det er mulig de har lært av han. Jeg spiser det jeg får servert. Mulig det er noe jeg ikke er så veldig begeistret for men da spiser jeg heller litt mindre av det. Når det gjelder julemiddagen så har vi alltid servert pølser til og er ikke det godt nok så får det bare være. Men vi spiste alltid pinnekjøtt selv da vi var små. Nei, ungene må lære seg å prøve. For en stund siden så laga jeg kjøttsuppe. Det skulle de iallefall IKKE spise! De ble likevel nødt til å smake på det og enden på visa var at de syntes det var kjempegodt og at de ville få mora til å lage det hjemme!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå