Gå til innhold

kresent barn og julemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stesønn på 8 år som er så utrolig sær i matveien, og det begynner å bli veldig slitsomt for resten av familien. Julaften skal vi feire hos min familie, og han spiser ikke noe av det som blir servert... Føles liksom så feil å skulle lage en egen rett til han, for da vil jo de andre ungene også ha det han har fått :S Samme problemet har vi nyttårsaften... er til å bli sprø av noen ganger...Er et litt betent problem da det jo ikke er min sønn og jeg vil ikke "blande" meg for mye inn i det, men det er klart at det preger hele familien vår. Noen andre i samme situasjon eller som har noen gode råd og komme med til hva dere ville ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke spise saus og poteter og grønnsaker? Jeg hadde ikke giddet å lage noe styr ut av det. Han skal også ha det hyggelig på julaften selv om han er kresen.

• Liker 4
Skrevet

Problemet er bare at han heller ikke spiser grønnsaker, saus eller poteter..veldig sær;)

Skrevet

Man serverer det man har tenkt å servere.

Han blir tilbudt mat som står på bordet, slik er livet, og slik må han forholde seg til det.

Velger han å bare spise poteter og saus - så velger han det. Med tiden vil han føle at dette blir litt spesielt og han vil føle blikkene fra andre barn.

Han må lære og forholde seg til hva som blir servert. Det har ikke noe med ste-foreldre situasjon/bestemmelse å gjøre - det har med normal oppdragelse man får i samfunnet å gjøre.

• Liker 13
Skrevet

Problemet er bare at han heller ikke spiser grønnsaker, saus eller poteter..veldig sær;)

Hva spiser han, da?

Skrevet

Han kan jo spise før dere drar? Jeg hadde nok ikke bedt om spesialmat til en åtteåring fordi han ikke liker noen ting.

• Liker 3
Skrevet

Han har et ganske så begrenset reportoar når det kommer til mat.. Pannekaker og spagetti går det mye i..

Skrevet

Jeg ville nok ha strukket meg litt her for at han fikk noe han spiste. Det er jo tross alt julaften. Om de andre ungene også vil spise det samme så er vel det greit? Er jo bare å lage en større porsjon.

Hva blir servert?

Hva er det han spiser?

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker jeg spiste grandiosa på juleaften et år da jeg var i tenårene :sjenert:

Her hos oss spiser ikke de to eldste pinnekjøtt, noe vi har til jul hvert år (første året de ikke liker det...hmmm :gjeiper: ) så i år steker jeg noen koteletter ved siden av. Det koster meg så lite å alle blir fornøyde og kan kose seg ved middagsbordet :)

Synes ikke juleaften er rette dagen å legge inn regler om hva man skal spise...det kan man jobbe med resten av året.

• Liker 1
Skrevet

Jeg (og mine to søsken forøvrig) hadde en periode som barn da vi ikke spiste pinnekjøtt, så da fikk vi rett og slett en halv grillkylling hver. Alle var fornøyde! :)

Skrevet

Har gutten Asperger, siden han har så store problemer med ny mat? Om det er tilfellet, ville jeg absolutt lagt tilrette for at han skal få spise noe han er vant med. Om han bare er "vanlig kresen" kan han spise før han drar, synes jeg.

Skrevet

Når jeg var på den alderen og vi hadde noe til middag som jeg absolutt ikke taklet (var ikke noe kresent barn da) fikk vi alltid beskjed om at enten er det samme middagsmat som resten av familien, eller så blir det brødskiver.

Synes det er veldig greit, ikke noe stress med ekstra middag for den som lager, og alle blir mette.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig at man skal gjøre julaften til en så hyggelig dag som mulig for alle. Synes bare det er slitsomt at det så og si er ingenting han liker! Vi serverer ribbe, pølser, medisterkaker, poteter, saus og grønnsaker- ingen ting spiser han.Synes det blir litt merkelig og koke pasta til han..men men, vil at han også skal ha en fin dag.

Skrevet

vel.. han trenger helt klart å øve seg på å smake på ny mat... kanskje han alltid har sluppet å smake på noe? Og på den måten alltid fått den han liker aller best? Men jeg tror ikke at jeg hadde valgt julaften som dagen å lage dårlig stemning over dette.... :) Bedre at alle er i godt humør vel ;)

Skrevet

spiser han andre ting om han får det servert ved siden av pastaen? ville nok vært litt rundere i kantene siden det er julaften det er snakk om, har hørt om flere som har fått servert alternative retter til julematen. selv om maten er viktig, så er jo kosen og det sosiale det viktigste. akkurat dette er en kamp jeg ikke ville tatt julaften, men heller jobbet med ellers i året.

Skrevet

spiser han andre ting om han får det servert ved siden av pastaen? ville nok vært litt rundere i kantene siden det er julaften det er snakk om, har hørt om flere som har fått servert alternative retter til julematen. selv om maten er viktig, så er jo kosen og det sosiale det viktigste. akkurat dette er en kamp jeg ikke ville tatt julaften, men heller jobbet med ellers i året.

Nei, han spiser ikke noe mer da.. Det lureste er nok som du sier å ta denne kampen senere i året, så får vi bare gjøre det beste ut av det akkurat denne julaften:)

Skrevet

Har gutten Asperger, siden han har så store problemer med ny mat? Om det er tilfellet, ville jeg absolutt lagt tilrette for at han skal få spise noe han er vant med. Om han bare er "vanlig kresen" kan han spise før han drar, synes jeg.

Kjære vene, skal vi mistenke Asperger kun basert på at en gutt på 8 år er kresen? :klø: Den blir litt vel vag, altså....

(Og muligens er gutten også bortskjemt på dette hvis han aldri har blitt "tvunget" til å smake på annerledes mat)

Spiser han vanlige kjøttkaker og pølse? I så fall ville jeg laget dette og lagt på samme fatet som medisterne...

Skrevet

Fettern min er også sånn. Han liker omtrent ingenting, bokstavlig talt. Han liker ikke frukt, grønt, nøtter, det meste av pålegg, jus, potet, ris, saus, fisk, kylling, biff..er vel egentlig bedre å si hva han liker, for den listen er mye kortere. På julaften får han sin egen mat, som oftest grillpølse. Det værste av alt er at han er 18 år gammel. Foreldrene hans har aldri tvunget ham til å spise noe han ikke liker, så han har for det meste spist det samme i alle år. Jeg personlig synes det er litt rart. Det må jo være utrolig slitsomt for ham når han blir enda eldre, ikke kunne spise vanlig mat. For ham går det mest i "barnemat", type pizza, pølse, havregryn, leverpostei, karbonade, egg ol. Jeg synes ihvertfall du burde be ham smake på det dere andre spiser.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Vi koker pølser ved siden av ribba, og om det er noe de yngre ikke liker holder de seg til poteter og saus. Fatter ikke styret med det :gjeiper:

Og om de ikke liker maten i det hele tatt kan de sitte der sulten. Faren min sier bare "Skal jeg lage to måltider bare fordi du er ekstremt kresen og bortskjemt i matveien? Spis det du får." :filer:

Skrevet

Min lillebror var sådan ett tag, men mina föräldrar fortsatte att servera samma sak och till slut må han ju äta det. Ha tålamod! Idag äter han det mesta även om han gnäller mycket.

Min tante och gett efter för sina barns tjat och nu äter de bara spagetti och köttbullar med ketchup, jag skojar inte. Någon gång ibland blir det pizza.. Men någon större variation än så är det inte och det är sorgligt att se. De skriker om de får se broccoli och då tar mamman bort den från tallriken direkt, utan att ens försöka.

Ger man efter för tjatet så går det som regel inte så bra. Självklart ska barnet äta samma sak som de andra barnen! Man kan inte gilla allt här i världen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...