*appifany* Skrevet 21. desember 2010 #21 Del Skrevet 21. desember 2010 Prøver så godt jeg kan for å unngå å si både leppe- og lebestift, og siden jeg bruker lypsyl, leppomade, lipgloss osv så går det ganske så fint? Er det bare meg som synes det høres stygt ut?? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 22. desember 2010 #22 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Tante-språk, jeg har hørt mange gamle damer si det. Neimen, kjære vene da. Nu ble jeg så fortørnet og oppskjørtet her jeg sitter i den gamle gyngestolen min at jeg tror sannelig jeg må styrke meg på et glass portvin eller tre. Meget rart har jeg nok gjort i mitt meget lange, og tildels syndige liv men, unge dame....... levestift har jeg virkelig aldri sagt. Sier og har alltid sagt lebestift, akkurat som mine ytterst få gjenlevende og også forlengst henfarne venninder. Det får da være måte på hva ungdommen i dag kan tillate seg å beskylde oss for, vi som bygget landet. Men så sier jeg til meg selv; se lyst på livet gamlemor, i morgen er det julefest på eldresenteret og de har lovet oss gamle evergreens, presentert av en mann som visstnok skal ligne på Odd Grythe. Hva mer kan man ønske seg når livet er på hell. Endret 22. desember 2010 av pantertante 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 22. desember 2010 #23 Del Skrevet 22. desember 2010 Neimen, kjære vene da. Nu ble jeg så fortørnet og oppskjørtet her jeg sitter i den gamle gyngestolen min at jeg tror sannelig jeg må styrke meg på et glass portvin eller tre. Meget rart har jeg nok gjort i mitt meget lange, og tildels syndige liv men, unge dame....... levestift har jeg virkelig aldri sagt. Sier og har alltid sagt lebestift, akkurat som mine ytterst få gjenlevende og også forlengst henfarne venninder. Det får da være måte på hva ungdommen i dag kan tillate seg å beskylde oss for, vi som bygget landet. Men så sier jeg til meg selv; se lyst på livet gamlemor, i morgen er det julefest på eldresenteret og de har lovet oss gamle evergreens, presentert av en mann som visstnok skal ligne på Odd Grythe. Hva mer kan man ønske seg når livet er på hell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 22. desember 2010 #24 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg sier lebestift. Ikke pga. dialekt, men fordi det er det jeg er vant med å si. Noen "språk-spesialister" mener også at vi burde skrive "sprog" og ikke "språk", men pytt pytt sier nå jeg. Vi forstår hverandre uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 22. desember 2010 #25 Del Skrevet 22. desember 2010 Hva mer kan man ønske seg når livet er på hell. En splitter ny lebestift! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #26 Del Skrevet 22. desember 2010 Samboeren min er fra Sørlandet, han sier lebestift. Det er jo sånn som i den Norsk tipping reklamen, "Da blir det vel KAGE til kaffien idag. KJØBEKAGE!" Bløte konsonanter, vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 22. desember 2010 #27 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg sier "takk i lige måde", men skriver "takk i like måte" eller "takk, det samme (til deg)". Jeg også. "I lige måde" høres riktig ut, men ser feil ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 22. desember 2010 #28 Del Skrevet 22. desember 2010 Bløte konsonanter, vet du.Det heder blaude konsonantår der nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk_fantasy Skrevet 22. desember 2010 #29 Del Skrevet 22. desember 2010 Første gang jeg har hørt er du bergenser? Nei, snakker bokmål, er fra tjukkeste østlandet :gjeiper: . Men har alltid sagt "levestift", også etter jeg fant ut at det egentlig heter lebestift. men jeg skriver leppestift tror jeg (har ikke skrevet det så mange ganger akkurat, og bruker sjeldent levestift til vanlig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 22. desember 2010 #30 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg er fra oslo og sier "lebestift". Har aldri tenkt over at det ikke er noe ord før nå Jeg har faktisk aldri hørt noen som sier "leppestift" det høres bare dumt ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 28. desember 2010 #31 Del Skrevet 28. desember 2010 Nei, snakker bokmål, er fra tjukkeste østlandet :gjeiper: . Men har alltid sagt "levestift", også etter jeg fant ut at det egentlig heter lebestift. men jeg skriver leppestift tror jeg (har ikke skrevet det så mange ganger akkurat, og bruker sjeldent levestift til vanlig). Du kan trøste deg med at b og v er såpass like at du i mange tilfeller kan bytte dem med hverandre og likevel forandrer ikke ordet seg noe særlig i uttale. På norsk altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tokidoki Skrevet 30. desember 2010 #32 Del Skrevet 30. desember 2010 Nå synser jeg ganske vilt, men kan ikke "lebestift" være en økonomisering av uttalen og dermed ikke ha noe å gjøre med at folk tror det heter lebe? Det er kjappere å si lebestift, fordi da trenger man ikke bruke det ekstra millisekundet på å gjøre p-en skarp? Det ser vi jo i ganske mange tilfeller, for eksempel er det ganske vanlig å si tampasta og tangkrem, fordi det går raskere når man "gjør klar" for neste lyd i ordet. Men jeg gjetter bare, noen med litt mer enn min forprøve i fonetikk og språkvitenskap kan vel si om jeg er helt på jordet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pippelipp Skrevet 30. desember 2010 #33 Del Skrevet 30. desember 2010 Det henger vel igjen fra når Norge var under Danmark:) DA Norge var under Danmark. Én gang da, hver gang når... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk_fantasy Skrevet 30. desember 2010 #34 Del Skrevet 30. desember 2010 DA Norge var under Danmark. Én gang da, hver gang når... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 30. desember 2010 #35 Del Skrevet 30. desember 2010 Sa jeg var liten sa forresten alle "laibikk". Kanskje jeg skal gjenninføre det! "Har du en sånn derre rosa laibikk, eller?", tror det hadde blitt en stor suksess hos de sporty Esthetique-ekspeditørene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 4. januar 2011 #36 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg sier lebestift og lebepomade, men leppe/leppa/lepper/leppene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #37 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg sier også lebestift, og lippa/lipper/lippene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timseh Skrevet 6. januar 2011 #38 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg sier lebestift, sa levestift eller laibikk før. Høhø, er fra Bergen. Sier også "i lige måte" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Borghild Skrevet 9. januar 2011 #39 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg er fra Oslo og sier lebestift. Men sa levestift da jeg var liten. Om lepper sier jeg leppe, lepper, leppene. Forresten, hva er det med de som kaller alle leppepomader for lypsyl? Lypsyl er da bare ett spesielt merke! "Jeg har kjøpt meg ny lypsyl fra Decleor" høres helt idiotisk ut. Gaaaah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå