Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde takket nei uten noen kvaler. Artig nok med bryllup, men ikke såååå artig!

Når de i tillegg ønsker seg gave blir det for drøyt for meg, folk er jo ikke gjort av penger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag dumpet det en bryllupsinvitasjon ned i postkassen min. En skolevenninne skal gifte seg og hun vil gjerne at mannen min og jeg kommer. I og for seg hyggelig nok, men når jeg leste resten av invitasjonen satte jeg kaffen i vrangstrupa.

Kjære ...... og .......,

Vi håper dere vil dele den største dagen i livet vårt med oss og inviterer dere herved til vårt bryllup på ...... Slott i Sverige den *dato* til den *dato". Vi legger opp til felles transport med buss fra ....

Foreløpig program:

Fredag:

12:00 Avreise fra ...

17:00 Ankomst .... Innsjekking og litt tid til hvile før middag.

19:00 Middag

Lørdag:

12:00 Vielse

13:30 Lunsj for dere mens vi blir fotografert

Etter lunsj vil det være mulig å trekke seg tilbake for å slappe av om ønsklig.

18:00 Bryllupsfest

Søndag:

10:00 Frokost

11:30 Avreise

Prisen for å være med på denne flotte helgen er kr. 3500 pr. person. Det inkluderer alt av mat og drikke, overnatting i to netter og busstransport frem og tilbake.

Påmelding innen *dato* til [email protected]

Ønskelisten vår finner du hos Tilbords, Jernia og Christiania GlasMagasin.

Jeg må innrømme at jeg synes det er drøyt å legge opp til et opplegg der folk faktisk må ta fri fra jobben fredag og pp grunn av stedet bryllupet holdes på må alle bli med på et tredagersopplegg, enten de vil eller ikke. Jeg synes også at prisen er stiv nok, selv om den er "all inclusive". Om både mannen og jeg drar (noe som vil være naturlig) koster det oss altså 7.000 kr + gave + tapt arbeidsfortjeneste).

Noen som har vært borti lignende opplegg?

Jeg forstår ikke at noen har samvittighet til å ta så mye betalt av gjestene sine i sitt eget bryllup. Jeg mener at når man holder et bryllup, så må man sette opp et budsjett og arrangere et bryllup man har råd til, uten at det skal koste gjestene noe. Man må vite såpas at det koster å gifte seg, og det å forvente at gjestene skal dekke dette OG få gaver, det er skikkelig egoistisk. Jeg forstår at det frister å feire et bryllup på denne måten, blir jo helt sikkert en skikkelig drømmedag. Men det kan man kun gjøre hvis man har penger til det! Dessuten er det jo utrolig trist at gjestene føler et økonomisk press når de skal i et bryllup. Et bryllup bør handle om å feire en av de største dagene i sitt liv sammen med gode venner og familie, det er det som er det viktigste, og ikke alt det staselige rundt! Og det er mange som ikke har flust av penger, og som blir nødt til å droppe dette pga prisen. Det er det ikke verdt! Da arrangerer man heller noe enklere. Hvis man er kreativ kan man få et storslått bryllup til en overkommelig sum! Uff, desverre er det ikke alle som forstår hvor frekt det er å kreve at gjestene skal betale for bryllupet sitt.. Dere får vurdere hva dere vil gjøre, men det er iallefall ingen skam å takke nei til noe slikt, DET burde de i det minste ha forståelse for når de setter en slik pris. Makan..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo litt derfor man får gaver også! Jeg tenker at gjestene er heldige å får bli med på en stor fest, og få servert middag og kaker, og dermed er det naturlig å kjøpe gaver, både som en gave fordi de gifter seg, men også litt som en takk for at en får være med på festen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg et sånt type bryllup, med overnatting for gjestene og "full pakke". Og jeg tenker det er naturlig at gjestene selv ordner med transport, og at de velger selv om de vil komme fredag eller lørdag hvis det ikke er så langt unna - slik at da gjestene betaler overnattingskostnadene selv per natt. Mat og drikke synes jeg det er naturlig at brudeparet spanderer på gjestene. Bryllupet TS er invitert i ser det ut til at gjestene deler den fulle kostnaden på, det blir litt smålig - og at de attpåtil ønsker seg gave, det er jeg enig i at tar kaka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mener jeg brudeparet bør dekke mat, drikke, lokale og evt underholdning (evt felles transport), og at gjestene selv ordner med overnatting. I dette tilfellet fratar en gjestene muligheten til å velge overnatting, ved å arrangere bryllupet over flere dager på et sted som ligger utenfor en by/større tettsted.

Her bør brudeparet betale overnattingen, eller i det minste opplyse om pris per natt for overnatting. Det virker som om det i denne prisen (3.500) er bakt inn andre utgifter som mat, drikke og evt slottsleie, noe jeg mener er uhørt. Spesielt når man på toppen av det hele ber om gaver, det minste man kan gjøre er å si fra om at man regner gjestenes bryllupsdeltakelse i seg selv som gave. Jeg hadde nok avstått fra dette bryllupet, og gikk beskjed om hvorfor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mener jeg brudeparet bør dekke mat, drikke, lokale og evt underholdning (evt felles transport), og at gjestene selv ordner med overnatting. I dette tilfellet fratar en gjestene muligheten til å velge overnatting, ved å arrangere bryllupet over flere dager på et sted som ligger utenfor en by/større tettsted.

Her bør brudeparet betale overnattingen, eller i det minste opplyse om pris per natt for overnatting. Det virker som om det i denne prisen (3.500) er bakt inn andre utgifter som mat, drikke og evt slottsleie, noe jeg mener er uhørt. Spesielt når man på toppen av det hele ber om gaver, det minste man kan gjøre er å si fra om at man regner gjestenes bryllupsdeltakelse i seg selv som gave. Jeg hadde nok avstått fra dette bryllupet, og gikk beskjed om hvorfor.

Tror faktisk jeg og hadde sagt i fra jeg og. Hadde i alle fall prøvd å sjekke hva overnatting alene kostet på dette stedet.

Syntes det er ganske klart her at gjestene skal sponse hele bryllupet utenom bruden og brudgoms bekledning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært i en slik situasjon selv, bare at vi var brudeparet. Vi valgte å gifte oss i Italia fremfor Norge fordi flere gjester skulle komme fra et annet land utenfor Norge, og da ville vi møtes halvveis (men t.o.m. da har vi forhørt m/nordmen - siden de var i flertall - om hvor mange av de ønsker å reise).

Vi som brudeparet ønsket oss INGEN gaver og sa at det blir gave nok at folk vil reise i bryllupet vårt.

Dessuten var det helt fritt å velge overnattings-sted, spisesteder, hva tid gjestene vil komme og etc. Altså, de fleste tok det som en langhelg-ferie, mens vi har også noen gjester som valgte å komme ned kun for 1 dag (reiste ned på fredag ettermiddag, var i bryllupet på lørdag, drog tilbake på søndag, dvs.de tok ingen fri fra jobb).

På selve bryllupsdagen har vi lagt opp til rette for gjestene: både med transport til kirke-slottet-flyplass, hotell, lunch, underholdning og etc.

ALLE som kom angrer ikke og var meget fornøyde :)

Dette er jo helt annerledes om ikke du fakturerte gjestene i ettertid for bryllupsmiddagen og bruk av transport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fred og bevare da Trådstarter man må vel få legge opp til bryllup. De holder vel ikke kniven på strupen deres for at dere skal takke ja? Jeg har blitt invitert i to slike bryllup, men har takket nei til begge. Ikke har jeg mer ferie igjen og med barn som er i skole og en travel jobb så rekker jeg ikke over. Takket pent nei og det er absolutt ingen som har blitt sure av den grunn.

Kan vel bare legge det frem at det ikke passer og si at du ikke har ferie og at det ble litt kostbart. Trenger ikke utbrodere noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fred og bevare da Trådstarter man må vel få legge opp til bryllup. De holder vel ikke kniven på strupen deres for at dere skal takke ja? Jeg har blitt invitert i to slike bryllup, men har takket nei til begge. Ikke har jeg mer ferie igjen og med barn som er i skole og en travel jobb så rekker jeg ikke over. Takket pent nei og det er absolutt ingen som har blitt sure av den grunn.

Kan vel bare legge det frem at det ikke passer og si at du ikke har ferie og at det ble litt kostbart. Trenger ikke utbrodere noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du mulighet for å komme deg dit selv på lørdag da?

tror kansje jeg ville ha sjekke hva det koster å sove der en natt hvis det er det som passer best, og sagt det til brudeparet at du/dere kommer dere dit selv og blir kun en natt og at dere derfor betaler det det koster i overnattning (og mat utenom bryllupsmiddagen) og tar med gave...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt annerledes om ikke du fakturerte gjestene i ettertid for bryllupsmiddagen og bruk av transport...

Så klart gjorde vi ikke det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet er da i sin fulle rett til å invitere til bryllup på månen om de ønsker det. Gjestene kan selv velge om de vil takke ja eller nei.

Det eneste jeg reagerer på er egentlig at de legger ved ønskeliste i invitasjonen, når gjestene i utgangsspunktet må betale for å delta. Da hadde det kanskje vært mer naturlig å skrive noe sånt som at deltakelse var gave nok.

Men hvis jeg skulle invitere til et slikt bryllup så hadde jeg forhørt meg med de "viktigste" gjestene om dette var noe de kunne tenke seg å delta på med den kostnaden det ville bli. Så inviterer man de man ønsker, men er forberedt på at noen kan takke nei.

Det er ikke frekt å invitere til fest, så lenge det er frivillig å delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt drøy synes jeg..jeg kunne aldri invitert gjester til mitt bryllup og be dem om å betale hele greia selv, hva er tingen med det egentlig? En ting er at en inviterer personer som kanskje har en litt lengre reisevei, men slik som de gjorde her var jo egentlig bare latterlig. Hvis en først skal gjøre det på den måten bør man betale mat o.l selv (altså brudeparet burde dekke matutgifter o.l).

Jeg hadde nok glatt takket nei, iallefall pr dags dato, nemlig fordi 3500 kr pr person er alt for mye penger for mi lommebok..og det kan jeg tro gjelder for flere enn bare meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var litt drøy synes jeg..jeg kunne aldri invitert gjester til mitt bryllup og be dem om å betale hele greia selv, hva er tingen med det egentlig? En ting er at en inviterer personer som kanskje har en litt lengre reisevei, men slik som de gjorde her var jo egentlig bare latterlig. Hvis en først skal gjøre det på den måten bør man betale mat o.l selv (altså brudeparet burde dekke matutgifter o.l).

Jeg hadde nok glatt takket nei, iallefall pr dags dato, nemlig fordi 3500 kr pr person er alt for mye penger for mi lommebok..og det kan jeg tro gjelder for flere enn bare meg?

Nettopp.. Tenk om det hadde vært en nær venninne av deg som skulle gifte seg og valgte å gjøre det på denne måten? Da er det utrolig trist å ikke kunne delta fordi det koster for mye, og det gjelder helt sikkert flere enn deg! Et bryllup kan man kun arrangere hvis man har råd til det mener nå jeg, og de fleste har råd til det ettersom det finnes mange rimelige alternativer for hvordan det skal arrangeres.. Det er vel mye viktigere å ha venner og familie til stede, fremfor å ha det i et "slott". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære er svensk og vi gifter oss i Sverige. Og ja, vi vet at det kanskje blir dyrere enn om vi f.eks hadde tatt det på mitt hjemsted, men faktisk ikke såå annerledes i reise eller pris.. Noen må alltid reise i et bryllup, og til og med når våre venner har giftet seg i min hjemby så medfører det kostnader for oss siden det ikke er der vi bor..

Vi hjelper gjester med billigere alternativer til bo og reise, samt at vi selv betaler all mat og drikke for gjestene på fredagen (for de som ønsker å komme). Kanskje dumt i tilfellet TS nevner at de ikke har alternativer..

Jeg kjenner godt til oppleggene som slottene og herregårdene kjører og det er ofte pakkeløsninger som gjør at man må betale en leiesum for å ha slottet for seg selv. Mistenker at dette er tilfellet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg er fullstendig klar over at det er opp til oss om vi velger å komme eller ikke. Jeg er også fullstendig klar over at brudeparet er i sin fulle rett til å arrangere bryllupet sitt som de ønsker, for all del. Det jeg reagerer på er at de har lagt opp til et felles løp, uten alternativer for de som kanskje ikke har mulighet til å ta fri på fredagen for å være med på fellestransporten som går ganske tidlig på dagen. Jeg synes også prisen er relativt stiv, særlig etter å ha vært inne på nettsiden til slottet. Jeg tviler på at bussen koster dem 100.000 kr for å si det sånn. At de i tillegg ønsker seg gaver gjør det bare enda frekkere.

Jeg har fått svar fra brudeparet og de er ikke veldig villige til å legge opp individuelle løsninger:

Hei ...,

Trist å høre at dere ikke har mulighet til å bli med på det flotte opplegget vi har laget, siden det er såpass langt frem regnet vi med at folk faktisk rydder plass for det i timeplanen sin og satte av en feriedag om nødvendig. Vi har dessverre ikke mulighet til å lage "spesialløsninger" for alt og alle, vi har lagt opp et fellesløp og det følger vi. Vi har nok å tenke på om vi ikke skal operere som reisebyrå. Dersom dere kun ønsker å være med på lørdagen må dere ordne overnatting og transport tur/retur selv. Pris for felleslunsjen får du evt. vite senere.

Mvh brudeparet

Siden det egentlig dreier seg om en god venninne burde jeg vel gjøre gode miner til slett spill, men blir så irritert av den litt arrogante holdningen hennes. Greit nok at det er en stund til, men de kan da ikke seriøst forvente at alle skal ha lyst til å bruke masse penger og feriedager for å gå i bryllupet deres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nesten så jeg ville dratt ned med telt (eventuelt tatt inn på vandrehjemmet), kun vært med på selve festen (ikke søren om jeg hadde betalt kostpenger til felleslunsj e.l) og samtidig gitt det aller billigste på gavelisten :gjeiper: Eller enda bedre, noe som ikke står på gavelisten! :jepp:

I bunn og grunn så blir jeg helt matt. Det virker som om de har lagt alle utgiftene for bryllupet på gjestene og det er så frekt at jeg ikke har ord for det. For noen folk.

Endret av Shade
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt rett ut hva jeg mente, og takket nei på en særdeled uhøflig måte... Fy søren!

Det virker som om gjestene betaler hele bryllupet, og det gidder ikke jeg være med på, og så i tillegg med den arrogante holdningen! Fy fader, jeg blir utrolig provosert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rimelig provosert av svaret fra brudeparet, kjenner jeg.

Er det vanlig å be gjestene betale for lunsjen selv med et sånt opplegg, forresten? Jeg ville ikke forventet å betale noe for bevertning mellom vielse og middag når man er langt av gårde og ikke kan ordne seg selv, men det er mulig jeg er vrang.

Regne med at folk faktisk rydder plass i timeplanen sin, jadda. Vi rydder i vår timeplan for å dra lang vei til et bryllup neste år, men det er fordi det a) passer med å ta fri fra jobben og b) kan kombineres med et par feriedager på Fint Sted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...