Gå til innhold

Neitakk til julemat, jeg foretrekker heller BigMac


sophiaM

Anbefalte innlegg

Noe julemat liker jeg -noe liker jeg ikke. Tror nok de fleste har det slik rundt meg i allefall. Jeg liker for eksempel ikke lutefisk -så mine foreldre (som jeg fortsatt feirer jul hos) har kuttet den fra menyen og ordner seg heller en lutefisk-middag med venner før jul.

Vi har snakket om hva vi liker og ikke og hva som skal være hjemmelaget sånn at det ikke blir altfor mye jobb med å lage mat som ingen spiser. Vi lager bare noen få utvalgte julekaker, og baker heller for store posjoner av noe og bytter bort med venner av familien som har laget noe annet. Hos oss så har vi også en slektsmiddag midt i romjulen som går på omgang, og da får vi jo også servert ting vi ikke har laget selv.

For meg (oss) så er kosen og familietiden viktigst, så det er helt greit å planlegge litt på vegne av alle -mindre stress, mer kos -ja takk! :)

Når de gjelder den burger-greia så kjenner jeg vel ingen, hverken venner eller familie som spiser på Burger King, Mac Donalds osv. -det er rett og slett søppelmat, uansett hvilken tid på året det er! Og uansett om det hadde vært hjemmelaget burger så klarer jeg ikke helt å se for meg at det skulle vært noe alternativ i jula akkurat.

Jeg har planer om å ut å reise om ikke så lenge da da kan det bli både en og to julaftener ute i den vide verden -og da kommer jeg nok til å spise det som er tradisjon der jeg kommer uten surmuling, men at jeg kommer til å glede meg til å komme tilbake til både julemat og jul med familien seinere det er det vel ingen tvil om. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lebewesen93

Nei, men hadde ikke vært så ille om jeg fikk peppes på julaften ^^

Men forde om jeg ikke spiser kjøttet som er i julemiddagen, så "må" man jo bare kjenne lukten hvert år ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ribbe eller pinnekjøtt, men julepølser synes jeg er godt derimot. Foretrekker røkt svinekam om jeg først skal spise kjøtt, men den beste julaften var den gangen jeg og min samboer feiret jul alene og hadde taco.

Det var flott det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så forskjellig smak alle at det er ikke rart ikke alle liker den tradisjonelle julematen. Onkelen min f.eks, spiser ikke rødt kjøtt, så mormor lagde egen mat til han på julaften. Hadde også en i klassen som spiste grandiosa på julaften siden hun ikke likte pinnekjøtt, noe som jeg syns var litt trist... Hjemme hos mamma blir det servert både ribbe og pinnekjøtt siden mamma og samboeren har ulike tradisjoner. Håper alle får (eller lager selv) det de liker best så de får kose seg med julemiddagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser mye kylling og kalkun, ikke burger. Pg pizza. Eller bestiller fra take-away.

Jeg er ikke begeistret i ribbe, eller den hvite medisterpølsa, men medisterkaker + alt til er fint å knuse sammen på tallerken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker pinnekjøtt, og er sånn passe glad i ribbe. For meg er det sausen til ribba som er den hellige gral! :ler:

Men selv om jeg synes medisterkaker er godt, så kan jeg ikke fordra julepølse, riskrem og sylte. Så jeg ser poenget ditt, absolutt! :)

For meg er det like godt med f.eks kalkunbryst med epler e.l. på juleaften. Og konseptet om at man liksom ikke kan spise annet enn julemat hele jula, blir jeg lei.. 3. juledag vil jeg gjerne spise gresk meze uten at noen skal si noe på det! ;) Og jeg hadde baller nok til å servere smoothie fremfor riskrem på julaften et år. Høstet stor suksess! ;)

Så jeg ville ikke byttet det ut med "søplemat", men gjerne spedd på litt med annen, god mat! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER julemat! Gleder meg utrolig :) Ribbe, sprø svor, medisterkaker, medisterpølse, innmatpølse, poteter, surkål, saus, riskrem, marsipan, pepperkaker, julekaker, julebrus... Mmmmmmmmmmmmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har prøvd å like julemat hver eneste jul, men faller alltid tilbake på at jeg ikke kommer til å lære meg å like det noen gang.

Juleribbe er forsåvidt greit så lenge den er saftig uten for mye griseri og fett, men andre ting som julepølser, medisterkaker og juleskinker takler jeg ikke like bra.

Er det flere særinger som meg der ute, som heller ville dratt på Mc'ern eller? :P

Jeg er og litt sånn. men ikke helt for jeg liker noe julemat. Jeg elsker pinnekjøtt for eksempel, og av og til i julen spises skalldyr, røykalaks og rakfisk som jeg faktisk også liker. Men ingen annen julmat liker jeg. Fordrar ikke lutefisk eller ribbe. Og bare jeg hører ordet medisterkaker/pølser så kjenner jeg at jeg vemmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke liker tradisjonell julemat er èn ting. Det kan jeg forstå. Men at man vil bytte ut en festmiddag med søppelmat, det forstår jeg ikke. Hvorfor ikke bytte det ut med annen type festmat i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om kalkun på julaften. Selv spiser jeg skinkestek, medisterkaker og medisterpølser. Synes det er godt, men kalkun hadde vært bedre. Veldig glad for at jeg slipper ribbe og pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker pinnekjøtt, og er sånn passe glad i ribbe. For meg er det sausen til ribba som er den hellige gral! :ler:

Hvilken saus er det? Oppskrift? :sjenert: Jeg sliter litt med å finne en god saus som passer til. Ender som regel opp med vanlig brunsaus laget på kjøttrullkraften. God den altså, men ikke som en hellig gral. ;)

Ellers har jeg vokst opp med en bror som ikke likte noe julemat, bortsett fra kålrotstappen. Han fikk alltid hjemmelagde kjøttkaker eller kylling istedet. Man MÅ jo ikke spise julemat i julen, men gjerne noe man ikke har for ofte ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke liker tradisjonell julemat er èn ting. Det kan jeg forstå. Men at man vil bytte ut en festmiddag med søppelmat, det forstår jeg ikke. Hvorfor ikke bytte det ut med annen type festmat i stedet?

Enig!

Jeg er heller ikke spsielt glad i tradisjonell julemat, og siden vi er vegetarianere så spiser vi egen mat (nøttesteik) som vi elsker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stillness

Ja,jeg er også enig i at man kan bytte ut den tradisjonelle julematen hvis man ikke liker den.

Hjemme gjorde vi det på den måten så nå har vi and eller kalkun på julaften og det er fantastisk godt :)

Har aldri vært spesielt glad i pinnekjøtt og svineribbe er forsåvidt greit,men jeg hadde nok spist lite om dette var middagen på julaften.

Men å reise på Mcdonalds eller Burger king hadde nok vært enda større nedtur og samme med grandiosa :fnise:

Man kan lage sine egne juletradisjoner og det finnes mye god festmat der ute som man fint kan bytte ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ja,jeg er også enig i at man kan bytte ut den tradisjonelle julematen hvis man ikke liker den.

Hjemme gjorde vi det på den måten så nå har vi and eller kalkun på julaften og det er fantastisk godt :)

Har aldri vært spesielt glad i pinnekjøtt og svineribbe er forsåvidt greit,men jeg hadde nok spist lite om dette var middagen på julaften.

Men å reise på Mcdonalds eller Burger king hadde nok vært enda større nedtur og samme med grandiosa :fnise:

Man kan lage sine egne juletradisjoner og det finnes mye god festmat der ute som man fint kan bytte ut med.

Hadde ikke byttet ut lutefisken med Big Mac jeg heller. Men om jeg hadde MÅTTET velge mellom de to så hadde jeg valgt big macen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker absuloutt all julemat :) jeg begynte forøvrig å spise julemat med en gang det kom ut i butikkene i år :tommelsmil:

Jeg også. Har vært på flere private julebord allerede midt i november. Syntes det var tidlig, men det var ikke helt tradisjonelt heller.

Jeg er omvendt. Takler ikke McDonalds, har problemer med og bare spise en eneste burger.

Mens julemat er nam!

Jeg får i meg det meste, men er ikke så glad i tungt fett og svoren, spiser heller ikke svor-chips.

Jeg er heller ikke glad i julemat! Ribba ser ut som en fettklump.. uuuuhg! Pinnekjøtt får jeg ned! Men ikke favoritten for å si det sånn!

Pinnekjøtt liker jeg også, selv om det ser ut som lik obevart på tanker på høystkolen i oslo. Jeg får det ned bare jeg ikke tenker på det og ikke ser på maten. :)

SYnes dere høres ut som bortskjemte troll.

Dere har noe å sammenligne med, hva med de som ikke har det. Det er ikke bare fattigei afrika, men også her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har prøvd å like julemat hver eneste jul, men faller alltid tilbake på at jeg ikke kommer til å lære meg å like det noen gang.

Juleribbe er forsåvidt greit så lenge den er saftig uten for mye griseri og fett, men andre ting som julepølser, medisterkaker og juleskinker takler jeg ikke like bra.

Er det flere særinger som meg der ute, som heller ville dratt på Mc'ern eller? :P

Jeg spiser bare pinnekjøtt av lam, også spiser jeg med kålrabi, surkål og grønnsaker til, med kraft. Himmelsk!

Kunne ikke falle meg inn å spise julepølser, medisterkaker, og juleskinke, selv om ribbe faktisk smaker godt.

Jeg kunne fint ha hatt nydelig ørret på julaften, men det har vi heller i romjula :)

Men BigMac? Nei takk :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg også. Har vært på flere private julebord allerede midt i november. Syntes det var tidlig, men det var ikke helt tradisjonelt heller.

Jeg får i meg det meste, men er ikke så glad i tungt fett og svoren, spiser heller ikke svor-chips.

Pinnekjøtt liker jeg også, selv om det ser ut som lik obevart på tanker på høystkolen i oslo. Jeg får det ned bare jeg ikke tenker på det og ikke ser på maten. :)

SYnes dere høres ut som bortskjemte troll.

Dere har noe å sammenligne med, hva med de som ikke har det. Det er ikke bare fattigei afrika, men også her i norge.

Merkelig argument. De blir ikke mindre fattige av at rike folk spiser opp maten sin selv om de ikke liker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken saus er det? Oppskrift? :sjenert: Jeg sliter litt med å finne en god saus som passer til. Ender som regel opp med vanlig brunsaus laget på kjøttrullkraften. God den altså, men ikke som en hellig gral. ;)

Ellers har jeg vokst opp med en bror som ikke likte noe julemat, bortsett fra kålrotstappen. Han fikk alltid hjemmelagde kjøttkaker eller kylling istedet. Man MÅ jo ikke spise julemat i julen, men gjerne noe man ikke har for ofte ellers?

Tja.... Hos oss heter den bare hjemmelaget! :ler:

Har sendt deg en pm med det jeg bruker til å smaksette sausen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Tja.... Hos oss heter den bare hjemmelaget! :ler:

Har sendt deg en pm med det jeg bruker til å smaksette sausen! ;)

Hmm nå vet jeg mye av grunnen til at jeg ikke liker ribbe. Hjemme brukes ikke saus..Men....ribbefett :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...