Gå til innhold

Neitakk til julemat, jeg foretrekker heller BigMac


sophiaM

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann

Går ned i vekt fordi du ikke spiser?

Jeg synes det meste av julemat er godt, ja takk til alt av medister - pølser, kaker osv. ribbe og pinnekjøtt. Ja endog lutefisk er godt...

Jeg er ikke fullt så glad i julekaker og bakst... Kutter heller kaloriene der ;)

Pinnekjøtt er så mektig så jeg orker ikke spise så mye :) Også blir jeg ofte så matlei i jula så derfor pleier jeg oftest gå ned i vekt. Liker ikke julekaker jeg heller.. eller marsipan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pinnekjøtt er så mektig så jeg orker ikke spise så mye :) Også blir jeg ofte så matlei i jula så derfor pleier jeg oftest gå ned i vekt. Liker ikke julekaker jeg heller.. eller marsipan.

Samme her egentlig. Er ikke så glad i julekaker eller marsipan heller. Føler at jeg på en måte lever på mandariner når jeg f.eks er på julemiddag hos bestemor ;p spiser så lite av all den andre julematen at jeg blir fort sulten igjen etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å like julemat hver eneste jul, men faller alltid tilbake på at jeg ikke kommer til å lære meg å like det noen gang.

Juleribbe er forsåvidt greit så lenge den er saftig uten for mye griseri og fett, men andre ting som julepølser, medisterkaker og juleskinker takler jeg ikke like bra.

Er det flere særinger som meg der ute, som heller ville dratt på Mc'ern eller? :P

Det er mye julemat jeg ikke syns er noe særlig, men å reise på McD eller Burger King istedenfor, hva er vitsen med det, hvorfor erstatte noe ekkelt med noe enda eklere?

Jeg liker ribbe (uten alt flesket), rødkål, sjy og potet. Også liker jeg pinnekjøtt. All annen julemat og julekaker, McD og Burger KIng står jeg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg har prøvd å like julemat hver eneste jul, men faller alltid tilbake på at jeg ikke kommer til å lære meg å like det noen gang.

Juleribbe er forsåvidt greit så lenge den er saftig uten for mye griseri og fett, men andre ting som julepølser, medisterkaker og juleskinker takler jeg ikke like bra.

Er det flere særinger som meg der ute, som heller ville dratt på Mc'ern eller? :P

Skaff deg en juletorsk da. Eller kalkun eller hva som helst. bare jg får det JEG vil ha, så driter jeg i hva andre spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye julemat jeg ikke syns er noe særlig, men å reise på McD eller Burger King istedenfor, hva er vitsen med det, hvorfor erstatte noe ekkelt med noe enda eklere?

Hold deg unna det friterte (pommes frites, nuggets osv.) og brusen og så er ikke McD eller Burger King så ille, at folket går rundt og tror at flesket deres kommer fra ganske så rene hamburgere er ikke annet enn overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er så mektig så jeg orker ikke spise så mye :) Også blir jeg ofte så matlei i jula så derfor pleier jeg oftest gå ned i vekt. Liker ikke julekaker jeg heller.. eller marsipan.

Usj marsipan.

Jaja, det blir jo mer julemat til de andre da - ja takk til flere middagsgjester som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold deg unna det friterte (pommes frites, nuggets osv.) og brusen og så er ikke McD eller Burger King så ille, at folket går rundt og tror at flesket deres kommer fra ganske så rene hamburgere er ikke annet enn overtro.

Det er ikke fordi jeg er redd for å legge på meg, eller fordi jeg er tykk, men jeg syns McD og BurgerKing er ekkelt, syns ikke det er godt. Gi meg heller en diger, saftig burger fra et gatekjøkken! Det er godt det! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordi jeg er redd for å legge på meg, eller fordi jeg er tykk, men jeg syns McD og BurgerKing er ekkelt, syns ikke det er godt. Gi meg heller en diger, saftig burger fra et gatekjøkken! Det er godt det! :)

Enig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julemat, men kan styre min begeistring for ribbe. Men medisterkaker, julepølse, potet, surkål, lefse og sennep. Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg har aldri vært noe glad i julemat, og spiser ofte fordi jeg "må". Blir som regel medisterkaker og poteter + tilbehør på meg, det er greit. Ribbe, pinnekjøtt osv. synes jeg ikke noe om (Jeg synes kalkun er godt, men det er mer 2.juledag eller nyttårsaften-middag, og ikke noe familien min har tradisjon for på julaften).

Jeg ville nok ikke ha bytta bort julematen mot en BigMac, men gjerne mot noe annet godt og hjemmelaget som ikke er så "fettete" og mektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt trist at mattradisjonene våre tydeligvis går mot slutten og blir erstattet med Big Mac. Dette gjenspeiler kanskje hvor godt vi har det, og at vi ikke setter pris på julematen lengre.

Jeg har heller ikke vært så glad i den fete maten, men etter at jeg ble "stor" har jeg funnet mine egne måter å gjøre det på. Tradisjonsmat har alltid vært justert etter folks ønsker, er jo derfor det var stas å smake på ulike sylter, øl osv, fordi alle hadde sin egen stil innenfor rammene.

Min stil er mest mulig hjemmelagd, lette forretter, god julemat til hovedrett, og en ikke for tung dessert. Eller julekoldtbord med masse godt! Da spiser alle litt av hvert, og alle er fornøyde.

Ellers synes jeg det er et must med hjembakt lefse, flatbrød, hjemmelaget tyttebær, sylte, rull, øl osv. God vin og akevitt er også viktig.

Synes mange som ikke er glad i julemat kjenner mest til den forenklede "kjøpevarianten" :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg er veldig glad for denne tråden, godt å se at jeg ikke er den eneste som ikke er noe særlig glad i det meste av julemat. Ribbe, pinnekjøtt, sylte, medisterpølse og medisterkaker er ikke noe jeg liker. Ribbe spiser jeg av ren høflighet, resten klarer jeg ikke det engang med. Trist egentlig, jeg er en vanskelig middagsgjest i julen. Det eneste jeg spiser gladelig av de "vanlige" tingene er kalkun.

Lutefisk har jeg aldri smakt, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Er oppvokst med elgstek på julaften :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt trist at mattradisjonene våre tydeligvis går mot slutten og blir erstattet med Big Mac. Dette gjenspeiler kanskje hvor godt vi har det, og at vi ikke setter pris på julematen lengre.

Jeg har heller ikke vært så glad i den fete maten, men etter at jeg ble "stor" har jeg funnet mine egne måter å gjøre det på. Tradisjonsmat har alltid vært justert etter folks ønsker, er jo derfor det var stas å smake på ulike sylter, øl osv, fordi alle hadde sin egen stil innenfor rammene.

Min stil er mest mulig hjemmelagd, lette forretter, god julemat til hovedrett, og en ikke for tung dessert. Eller julekoldtbord med masse godt! Da spiser alle litt av hvert, og alle er fornøyde.

Ellers synes jeg det er et must med hjembakt lefse, flatbrød, hjemmelaget tyttebær, sylte, rull, øl osv. God vin og akevitt er også viktig.

Synes mange som ikke er glad i julemat kjenner mest til den forenklede "kjøpevarianten" :sjenert:

Tror du virkelig du er den eneste som spiser tradisjonsmat i julen? Butikkene er allerede utsolgt for ribbe, og lutefisk er pluttselig trendy. Det er da virkelig ikke vanlig å spise Big Mac på julaften. Eller kjenner du noen som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei de fleste jeg kjenner tar vare på tradisjonsmaten :)

Men ja, jeg vet at mange, spesielt unge, erstatter den med annen mat, noe denne tråden også viser.

Men i en slik tråd regner jeg med at mange som er negative til tradisjonell julemat vil svare, så jeg legger ikke denne til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den juleribben og tilbehøret til den er trist mat. Ikke smaker det spesielt godt, og tilbehøret er jo som til en vanlig middag.

Men pinnekjøtt er jeg aldri foruten i julen. Det ER jul, og jeg gleder meg hvert år fordi jeg spiser det bare 2-3 ganger, samtlige ganger i forbindelse med jule- og nyttårsfeiringen. Ellers i året spiser jeg ingen ting som likner smaken på deilig pinnekjøtt.

Ribben, som er tradisjon for mange i dette landet, smaker jo stort sett det samme som alt annet svinekjøtt jeg spiser resten av året. Det er ikke dårlig, bare kjedelig hverdagsmat. Det eneste spesielle er jo medisterpølsene og -kakene, men de er jo ikke gode... Så dersom jeg skulle feire jul på østlandet og ble servert dette så hadde jeg nok innerst inne lengtet etter en BigMac eller noe i den dur. Men det er jo jul, og man må nesten følge tradisjonene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker absuloutt all julemat :) jeg begynte forøvrig å spise julemat med en gang det kom ut i butikkene i år :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg greier ikke en jul uten medisterkaker!

Ikke jeg heller, iallfall ikke uten de pappa lager :hjerter: yummy sulten jeg nå hehe...

Min og pappas julemiddag er forøvrig alltid julepølser og medisterkaker og tilbehør ingen av oss liker ribbe (eller pinnekjøtt for den saks skyld), vært så lenge jeg kan huske...hadde vært krise uten..

Endret av Tiger Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh som jeg gleder meg til julemiddagen!! Får helt vann i munnen av å tenke på deilig ribbe, medisterkaker og medisterpølser. :sikle: :sikle: :sikle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i julemat! Ribba ser ut som en fettklump.. uuuuhg! Pinnekjøtt får jeg ned! Men ikke favoritten for å si det sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...