Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den dominerende kulturen her i huset er forøvrig en flerkulturell suppe a la oss. Litt norsk, litt arabisk, og mye oss. Suppekulturen dominerer flere av blandingsparene jeg kjenner. Hvor lander den i Cuckolds kulturellel skjeivhetsbarometer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det blir litt slitsom å gjenta bare fordi du ennå ikke har giddet lese det jeg har skrevet i tråden. Det jeg reagerer på er skjevheten, og at den alltid ser ut til å falle ut i den fremmedkulturelle fars favør. Jeg synes det naturlige ville være om paret stiller likt, og om det skulle være en skjevhet ville det være mer naturlig at den gikk i favør kutluren i det land barna vokser opp og skal leve i resten av livet. Som jeg sa: Om en norsk mann eller kvinne hadde bosatt seg i Brasil giftet seg brasiliansk og fikk barn ville det være mindre spesielt om disse barna kun fikk brasilianske navn og i det alt vesentlige ble oppdratt etter brasiliansk skikk. Siden de er brasilianske og det er her de skal leve. Men om paret har to forskjellige religioner/livssyn er det slik jeg ser det naturlig at barna ikke oppdras i større grad i den enes enn i den andres livssyn. Selv når det ene er et så ekspansivt og kulturelt dominerende livssyn som verdensreligionen islam.

Den går i favør av det landet hvor ungen vokser opp, av den logiske grunn at det er landet ungen vokser opp i. Av den grunnen sitter jeg her i dag og anser meg selv som norsk agnostiker, på tross av mor fra Ecuador, spanskklingede navn og katolsk barnetro. For eksempel.

Endret av Airi
Skrevet

Hvis du ikke har lagt merke til at mangel på balanse snarere ser ut til å være regelen enn unntaket i blandingsekteskap mellom norske kvinner og fremmedkulturelle menn kan du selvsagt score noen billige poeng hos mine motdebattanter på denne måten. Vel bekomme, det er det vel unt. ;)

Å, er det en konkurranse? Kan man score? Får man en premie da?

La meg heller spørre: Hva er det som gjør deg kompetent til å mene noe om alle ekteskap mellom norske kvinner ot utlendinger? Har du noen harde fakta å henvise til?

Du vet, en hijab gjør intet kalifat, og fordi om det finnes noen norske kvinner som legger seg aldeles skinnflat og både adopterer mannens verdier og sågar konverterer til islam, så betyr ikke det at det er sånn det ER. Med mindre du kan komme med noe mer håndfast enn en ubegrunnet påstand, da. Jeg er svak for beviser.

Forsøk å tenke litt rasjonelt nå. Her mister du helt grepet. Det er nok ikke slik for alle (selv om det kanskje er det for deg) at det eneste tema som oppfattes å være verdt å debattere er kalifatet. Hvis du leser hva jeg skriver tidligere i tråden er jeg ikke bare opptatt av det uheldige møtet mellom norske kvinner med lav kulturell selvfølelse og islam, jeg er opptatt av de norske kvinnenes kulturelle underlegenhetsfølelse rent generelt. Jeg linket da også til en annen tråd der vi kommer inn på det samme, og der det så vidt jeg husker ikke står stort om islam.

Skrevet

Den går i favør av det landet hvor ungen vokser opp, av den logiske grunn at det er landet ungen vokser opp i. Av den grunnen sitter jeg her i dag og anser meg selv som norsk agnostiker, på tross av mor fra Ecuador, spanskklingede navn og katolsk barnetro. For eksempel.

Moren din lider sikkert av kulturell mindreverdighetskompleks, jeg hører det er en utbredt lidelse. Derfor har altså ting og tang gått i favør av faren din. Så enkelt var det å løse det mysteriet! :lur:

• Liker 1
Skrevet

Forsøk å tenke litt rasjonelt nå. Her mister du helt grepet. Det er nok ikke slik for alle (selv om det kanskje er det for deg) at det eneste tema som oppfattes å være verdt å debattere er kalifatet. Hvis du leser hva jeg skriver tidligere i tråden er jeg ikke bare opptatt av det uheldige møtet mellom norske kvinner med lav kulturell selvfølelse og islam, jeg er opptatt av de norske kvinnenes kulturelle underlegenhetsfølelse rent generelt. Jeg linket da også til en annen tråd der vi kommer inn på det samme, og der det så vidt jeg husker ikke står stort om islam.

Bør vi kvinner med muslimsk make begynne å føle oss fornærmet, eller norske kvinner generelt?

Skrevet

Moren din lider sikkert av kulturell mindreverdighetskompleks, jeg hører det er en utbredt lidelse. Derfor har altså ting og tang gått i favør av faren din. Så enkelt var det å løse det mysteriet! :lur:

Rart han ikke satt ned foten når det gjelder den oppdragelsen jeg fikk da. Jeg identifiserer meg nemlig som norsk på tross av all denne problematiske kulturelle balasten - og må understreke at jeg aldri har hatt noe problem med å fungere i det norske samfunnet på grunn av den skumle flerkulturellheten.

Skrevet (endret)

Det blir litt slitsom å gjenta bare fordi du ennå ikke har giddet lese det jeg har skrevet i tråden. Det jeg reagerer på er skjevheten, og at den alltid ser ut til å falle ut i den fremmedkulturelle fars favør. Jeg synes det naturlige ville være om paret stiller likt, og om det skulle være en skjevhet ville det være mer naturlig at den gikk i favør kutluren i det land barna vokser opp og skal leve i resten av livet. Som jeg sa: Om en norsk mann eller kvinne hadde bosatt seg i Brasil giftet seg brasiliansk og fikk barn ville det være mindre spesielt om disse barna kun fikk brasilianske navn og i det alt vesentlige ble oppdratt etter brasiliansk skikk. Siden de er brasilianske og det er her de skal leve. Men om paret har to forskjellige religioner/livssyn er det slik jeg ser det naturlig at barna ikke oppdras i større grad i den enes enn i den andres livssyn. Selv når det ene er et så ekspansivt og kulturelt dominerende livssyn som verdensreligionen islam.

HVIS begge foreldrene er troende.

Vi kan jo også diskutere kristne. Vil vi anse at alle kvinner er kristne, og må derfor følge barna til kirken hver søndag? :opplyser:

Edit: Og, ja, jeg har lest hva du skriver tidligere i tråden, bare for å gjøre det klart!

Endret av Christina_
Skrevet

OK, la meg forsøke igjen, jeg ser at det var veldig feil å bruke et spesifikt eksempel knyttet til den største gruppen av innvandrere. Skjønner ikke hva jeg tenkte på.

Problemet for deg er fortsatt: Har du noe mer enn dine egne fordommer å vise til, når du sier at norske kvinner som gifter seg med utenlandske menn, føler seg kulturelt underlegne og så videre? Er det gjort noen studier på temaet, finnes det en doktorgrad et eller annet sted? En opplysningskampanje om "Kvinner som lider under egen underlegenhet i andres omsorg innenfor ekteskap". En offentlig utredning?

• Liker 2
Skrevet

Det blir litt slitsom å gjenta bare fordi du ennå ikke har giddet lese det jeg har skrevet i tråden. Det jeg reagerer på er skjevheten, og at den alltid ser ut til å falle ut i den fremmedkulturelle fars favør. Jeg synes det naturlige ville være om paret stiller likt, og om det skulle være en skjevhet ville det være mer naturlig at den gikk i favør kulturen i det land barna vokser opp og skal leve i resten av livet. Som jeg sa: Om en norsk mann eller kvinne hadde bosatt seg i Brasil giftet seg brasiliansk og fikk barn ville det være mindre spesielt om disse barna kun fikk brasilianske navn og i det alt vesentlige ble oppdratt etter brasiliansk skikk. Siden de er brasilianske og det er her de skal leve. Men om paret har to forskjellige religioner/livssyn er det slik jeg ser det naturlig at barna ikke oppdras i større grad i den enes enn i den andres livssyn. Selv når det ene er et så ekspansivt og kulturelt dominerende livssyn som verdensreligionen islam.

Nei, alle livssyn er like mye verdt, jeg har overhodet ingen aksept for den religionssjåvinismen du her gir uttrykk for. Alle mennesker har livssyn, og religiøse har selvsagt ikke større krav på respekt enn mennesker med ulike ikke-religiøse livssyn.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Rart han ikke satt ned foten når det gjelder den oppdragelsen jeg fikk da. Jeg identifiserer meg nemlig som norsk på tross av all denne problematiske kulturelle balasten - og må understreke at jeg aldri har hatt noe problem med å fungere i det norske samfunnet på grunn av den skumle flerkulturellheten.

Sør-Amerika er ikke Midtøsten...

Skrevet

Sør-Amerika er ikke Midtøsten...

Det har jeg ikke påstått heller. Moren min er heller ikke en mann, jeg antar at det også diskvalifiserer meg fra å mene noe om hvordan flerkulturelle barn preges av foreldrene sine.

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av Christina_
Skrevet (endret)

OK, la meg forsøke igjen, jeg ser at det var veldig feil å bruke et spesifikt eksempel knyttet til den største gruppen av innvandrere. Skjønner ikke hva jeg tenkte på.

Problemet for deg er fortsatt: Har du noe mer enn dine egne fordommer å vise til, når du sier at norske kvinner som gifter seg med utenlandske menn, føler seg kulturelt underlegne og så videre? Er det gjort noen studier på temaet, finnes det en doktorgrad et eller annet sted? En opplysningskampanje om "Kvinner som lider under egen underlegenhet i andres omsorg innenfor ekteskap". En offentlig utredning?

Prøv å stille deg følgende spørsmål: Hvor mange av debattene på KG ville eksistert dersom det ikke var mulig å debattere et tema uten å bygge sine innlegg på doktoravhandlinger. Du kan gå videre til debattene i avisspaltene og i debattprogram på TV. Det meste ville bli borte. Jeg nekter å tro at du som ellers fremstår som en relativt opplyst mann er så lite bevandret i hvordan vårt samfunn fungerer at du tror slike krav normalt vil oppfattes som betimelige før man i det hele tatt kan ta et problem opp til debatt.

Endret av Cuckold
Gjest brutal_mann
Skrevet

Det har jeg ikke påstått heller. Moren min er heller ikke en mann, jeg antar at det også diskvalifiserer meg fra å mene noe om hvordan flerkulturelle barn preges av foreldrene sine.

Nei, det diskvalifiserer deg ikke fra å mene noe som helst. Men det er ikke til å stikke under en stol at arabiskkultur er en av de mest kvinnefiendtlige som er utbredt i større grad her i verden. Greit nok at det er en macho kultur i Sør-Amerikanske land, men den er ikke direkte kvinnefiendtlig. Kvinner får jobbe, kjøre bil og ta høyere utdannelse i Sør-Amerika, så er ikke tilfelle i de fleste arabiske land.

Poenget er med andre ord at den kulturen du er influert under ikke kan sammenlignes med den arabiske/pakistanske kulturen.

Skrevet

Prøv å stille deg følgende spørsmål: Hvor mange av debattene på KG ville eksistert dersom det ikke var mulig å debattere et tema uten å bygge sine innlegg på doktoravhandlinger. Du kan gå videre til debattene i avisspaltene og i debattprogram på TV. Det meste ville bli borte. Jeg nekter å tro at du som ellers fremstår som en relativt opplyst mann er så lite bevandret i hvordan vårt samfunn fungerer at du tror slike krav normalt vil oppfattes som betimelige før man i det hele tatt kan ta et problem opp til detbatt.

Og jeg finner det vanskelig å tro at du kjører en sånn debatt basert utelukkende på dine egne fordommer. Nå har jeg spurt deg gjentatte ganger, rett frem og direkte, om grunnene til at du mener at det er som du sier. Og det eneste du kommer med, er mer eller mindre velformulerte varianter av "Jo, for det bare er sånn." Sorry, mac, men det holder ikke.

Og jo, jeg tror at dersom folk hadde forsøkt å diskutere ting basert mer på fakta og mindre på tro, så hadde det vært en utpreget bra ting.

• Liker 2
Skrevet

Nei, alle livssyn er like mye verdt, jeg har overhodet ingen aksept for den religionssjåvinismen du her gir uttrykk for. Alle mennesker har livssyn, og religiøse har selvsagt ikke større krav på respekt enn mennesker med ulike ikke-religiøse livssyn.

Jaså? Du går til personangrep? Er det de beste argumentene du har nå?

Du må skjelne mellom kritikk og personangrep. Du uttrykte deg som at det bare ville være naturlig at barna oppdras på balansert vis der hverken fars eller mors livssyn dominerer om begge foreldrene var religiøse. Jeg oppfatter det som en form for religionssjåvinisme, og det må du finne deg i at jeg gir uttrykk for.

Skrevet (endret)

Akkurat sånn som alle forhold er like verdt, og man velger selv hvem man ønsker som sin kjæreste, og hvordan man ønsker å oppdra barna sine, og hvilket livssyn man ønsker å gi dem hvis begge foreldrene er troende.

En religion vil dominere fremfor at man er ikke-troende. En religion inngår et mer dominant miljø. Ta f.eks søndagsskolen i kirken. Hva skal man gjøre som ikke-troende? "Du, mamman, tror ikke på noe som helst?!"

Jeg har aldri bedt deg akseptere meg. Jeg aksepterer ikke ditt arrogante kvinnesyn, og med kvinnesyn så mener jeg:

Endret av Christina_
Skrevet

Nei, det diskvalifiserer deg ikke fra å mene noe som helst. Men det er ikke til å stikke under en stol at arabiskkultur er en av de mest kvinnefiendtlige som er utbredt i større grad her i verden. Greit nok at det er en macho kultur i Sør-Amerikanske land, men den er ikke direkte kvinnefiendtlig. Kvinner får jobbe, kjøre bil og ta høyere utdannelse i Sør-Amerika, så er ikke tilfelle i de fleste arabiske land.

Poenget er med andre ord at den kulturen du er influert under ikke kan sammenlignes med den arabiske/pakistanske kulturen.

Kan du gi med kilder på at kvinner ikke kan jobbe, kjøre bil eller ta høyere utdannelse i de fleste arabiske land?
Skrevet

Du må skjelne mellom kritikk og personangrep. Du uttrykte deg som at det bare ville være naturlig at barna oppdras på balansert vis der hverken fars eller mors livssyn dominerer om begge foreldrene var religiøse. Jeg oppfatter det som en form for religionssjåvinisme, og det må du finne deg i at jeg gir uttrykk for.

Vel, sånn jeg ser det, er det vanskelig å være troende og ikke-troende, samtidig. Derimot så velger foreldrene dette, om hva de ønsker for sitt barn! Dersom de ønsker å oppdra barnet sitt innenfor (f.eks) Islam, om de ønsker å oppdra barnet sitt innenfor (f.eks) Kristendommen, eller om de ønsker å oppdra innenfor begge religioner.

Foreldrene velger det de ønsker som selvstendig personer for sitt barn!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kan du gi med kilder på at kvinner ikke kan jobbe, kjøre bil eller ta høyere utdannelse i de fleste arabiske land?

Oooh... Emosjonell glipp. La meg korrigere. "I mange arabiske land." Bedre nå? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...