Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #41 Skrevet 5. desember 2010 (endret) nei, hvor leser du det du arme menneske... bor man i NORGE så er det veldig greit å ha et norsk navn... Og forøvrig må jeg bare le av den fraværende allmennkunnskapen din, du forstår rett og slett ikke at men ikke kan gi barna hvilket navn som helst, ref ditt forrige innelgg. Det finnes faktisk en lov her i landet som regulerer hva barn har lov å hete eller ikke. Om f.eks navn kan bli til en belastning for barnet, så vil ikke navnet bli godkjent. Så nei, man kan ikke kalle barna akkurat hva man vil. Så til ts problemstilling: norsk kvinne som får barn med muslim og gir barnet et muslimsk navn. Det er det absolutt motsatte av integrering, hun er med å å fremmedgjøre barnet og fostre det opp til å bli nok en fremmedkulturell. Hennes egen verdier ga hun avkall på idet hun la seg til med denne muslimen, og opprettholdt det fatale valget idet hun valøgte å bøye av og gi det norske barnet et muslimsk navn! Her i landet er vi kristne, å gi sine barn et muslimsk navn er faktisk blasfemisk. Det nevnte barnet har et kristent navn og et navn som ser ut til å være persisk. Det er ikke det samme som at navnet er muslimsk. Det som derimot er sikkert er at navnet Andreas er kristent, etter apostenen Andreas. Get your facts straight før du begynner å spy ut galle. Endret 5. desember 2010 av Airi 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #42 Skrevet 5. desember 2010 Det finnes ikke spesielt mange "norske" navn.. De aller fleste gutte/jentenavn er importerte, og har gresk, russisk, hebraisk, latinsk eller arabisk opprinnelse. Synes ikke fornavnet i artikkelen TS linket til var veldig muslimsk. Var liksom ikke det første jeg tenkte da jeg leste navnet.. Aslan og Casper/Kasper er feks persiske (Iran) navn som de aller fleste har et nært forhold til (Narnia & Kardemomme By) Kunne lett ramset opp en del andre "muslimske" navn som er akkurat like husvarme.. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2010 #43 Skrevet 5. desember 2010 Er selv utenlandsk og regardless om jeg skal gifte meg med en nordmann,eller en som ikke er norsk, så vil jeg kalle ungen mine Adrian eller Adriana. Det er ikke navn som er typiske der jeg kommer fra, jeg velger navn utifra hvor fine jeg selv synes de er. Dessuten vil jeg at ungene mine skal ha et navn som er "internasjonalt", tror det vil gjøre noen ting litt enklere for de i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #44 Skrevet 5. desember 2010 Men i du store banneord hva folk skal henge seg opp i da. Folk bestemmer selv hva de skal kalle barna. Vi lever i et fritt land. Selv kunne jeg tenkt å kalle mitt barn Aisha. Ikke fordi jeg er sammen med en muslim eller er det selv, men fordi jeg faktisk liker navnet. 3
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #45 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synes det blir for dumt å bruke ord som "underdanighet" i denne sammenheng. Jeg føler ikke det passer i det hele tatt, det blir som å konsekvent kalle fjerning av en bikube for "massemord". Det gir en så overdramatisk klang at jeg rett og slett ikke klarer å ta problemstillingen seriøst. Ikke at jeg helt klarer å se at det er en særlig stor problemstilling heller. Ser ikke helt parallelen til "fjerning av bikuber", hva du nå måtte legge i det. Du mener at den som eier en bikube av en eller annen grunn "slakter" bestanden i en kube? Om underdanighet ikke skulle være rett ord på dette fenomenet ser jeg ikke helt når ordet skulle komme til anvendelse. Som jeg skrev tidligere i tråden er disse skjeve relasjonene en uheldig kombinasjon av en del norske kvinners kulturelle mindreverdighetskomplekser/kulturelle underanighet og en annen kulturs selvsikre og freidige sjåvinisme. Den norske kulturelle underdanigheten og kompleksene på vegne av egen tradisjon ser vi for øvrig også i mange andre sammenhenger. Vi kom jo blant annet inn på dette i tråden Er norske kvinners evinnelige nedrakking av norske menn berettiget? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=445899 Vi trenger altså ikke gå til relasjoner mellom norske kvinner og muslimske menn for å se eksempler på norsk underdanighet, men i slike relasjoner blir det ekstra tydelig fordi islam er en såpass ekspansiv og sjåvinistisk tradisjon der det kreves tilpasninger og underkastelse også av ikke-muslimer.
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2010 #46 Skrevet 5. desember 2010 nei, hvor leser du det du arme menneske... bor man i NORGE så er det veldig greit å ha et norsk navn... Og forøvrig må jeg bare le av den fraværende allmennkunnskapen din, du forstår rett og slett ikke at men ikke kan gi barna hvilket navn som helst, ref ditt forrige innelgg. Det finnes faktisk en lov her i landet som regulerer hva barn har lov å hete eller ikke. Om f.eks navn kan bli til en belastning for barnet, så vil ikke navnet bli godkjent. Så nei, man kan ikke kalle barna akkurat hva man vil. Så til ts problemstilling: norsk kvinne som får barn med muslim og gir barnet et muslimsk navn. Det er det absolutt motsatte av integrering, hun er med å å fremmedgjøre barnet og fostre det opp til å bli nok en fremmedkulturell. Hennes egen verdier ga hun avkall på idet hun la seg til med denne muslimen, og opprettholdt det fatale valget idet hun valøgte å bøye av og gi det norske barnet et muslimsk navn! Her i landet er vi kristne, å gi sine barn et muslimsk navn er faktisk blasfemisk. Jeg har flere venninner som er sammen med muslimer, og som har gitt barna muslimske navn. Barna heter f. eks Isak, Mikael, Nora, Mona, Mali, Sara, Jakob og Maria. Hvordan ligger det an med fremmedgjøringen og blasfemien syntes du? Hadde fremmedkulturellalarmen din begynt å ule? Hva med f. eks Isa, (det muslimske nevnet for Jesus) og Djibril (muslimske navnet for Gabriel), er de blasfemiske? 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #47 Skrevet 5. desember 2010 Jeg har en god venn som er halvt palestinsk. Han heter Jostein. Han har en bror, som heter Kahlid. Det er altså en fin blanding av tradisjoner i det hjemmet. Jeg har en venninne som er samboer med en muslimk mann. (Han er veldig norsk, og er ikke dypt troende muslim. Ikke er de gift heller.) De har en sønn som heter Håvard. Håvard er visst et navn fra midtøsten der han kommer fra, og er vanlig, samtidig som det er vanlig blandt nordmenn.
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2010 #48 Skrevet 5. desember 2010 Jeg er forresten etnisk norsk, men har selv et navn som er vanlig i både arabiske og muslimske land. Det er langt mer kjent i den muslismke verden enn i Norge. Og det til tross for at jeg altså er fint lite fremmedkulturell.
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #49 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Enig. Vi må jo forstå at valgfrihet kun dreier seg om at folk tar de valgene vi liker. Liker man det ikke skal det forbys.. Er det bare jeg som ikke kan lese siden jeg ikke har oppdaget at TS åpenbart ikke nøyer seg med å kritisere norske kvinners kulturelle underdaniget, men at han/hun angivelig går inn for å frata oss valgfriheten? Eller er det andre her som bevisst velger å fremstille det slik (selv om TS ikke har skrevet noe om å frata noen valgfriheten) som et uredelig knep for å vri debatten over til at TS er slem når han våger å reise en debatt om norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer? For å svare deg seriøst: Ja, jeg tolker det sånn. Hvis jeg velger å kalle ungen min Mohammed, Ali, Håvard eller Ola så forventer jeg at det er mulig, uten å bli kritisert av Gud og hvermann fordi det ikke passer en eller annen gruppe i samfunnet. nei, hvor leser du det du arme menneske... (1) bor man i NORGE så er det veldig greit å ha et norsk navn... Og forøvrig må jeg bare le av den fraværende allmennkunnskapen din, du forstår rett og slett ikke at men ikke kan gi barna hvilket navn som helst, ref ditt forrige innelgg. (2) Det finnes faktisk en lov her i landet som regulerer hva barn har lov å hete eller ikke. Om f.eks navn kan bli til en belastning for barnet, så vil ikke navnet bli godkjent. Så nei, man kan ikke kalle barna akkurat hva man vil. Så til ts problemstilling: (3) norsk kvinne som får barn med muslim og gir barnet et muslimsk navn. Det er det absolutt motsatte av integrering, hun er med å å fremmedgjøre barnet og fostre det opp til å bli nok en fremmedkulturell. Hennes egen verdier ga hun avkall på idet hun la seg til med denne muslimen, og opprettholdt det fatale valget idet hun valøgte å bøye av og gi det norske barnet et muslimsk navn! Her i landet er vi kristne, å gi sine barn et muslimsk navn er faktisk blasfemisk. (1) Så hva definerer du som et etnisk norsk navn? Kom med eksempler! OG nei, jeg vil ikke ha et eller to, jeg vil ha over femti etniske norske navn for begge kjønn. (2) Så vis meg loven som forbyr barn å ha et muslimsk navn, hvis jeg er så blåst for allmennkunnskap. (3) Så at hun har funnet seg kjærligheten med en mann, og ønsker å la barna delta i hans bakgrunn er ikke tillat? Fordi at barna er jo både norske og muslimske. Edit: Lenge leve Norge og valgfriheten! Endret 5. desember 2010 av Christina_
Gjest BettyBoop28 Skrevet 5. desember 2010 #50 Skrevet 5. desember 2010 At man synes norske navn klinger så flaut kan jo nettopp være et produkt av det pinlige kulturelle mindreverdighetskomplekset en del nordmenn (kanskje særlig av hunnkjønn) lider av. Har ingenting med saken å gjøre det vel. Vet om mange utenlandske navn jeg synes er like stygge som Ola Per og Kari
Gjest BettyBoop28 Skrevet 5. desember 2010 #51 Skrevet 5. desember 2010 (endret) nei, hvor leser du det du arme menneske... bor man i NORGE så er det veldig greit å ha et norsk navn... Og forøvrig må jeg bare le av den fraværende allmennkunnskapen din, du forstår rett og slett ikke at men ikke kan gi barna hvilket navn som helst, ref ditt forrige innelgg. Det finnes faktisk en lov her i landet som regulerer hva barn har lov å hete eller ikke. Om f.eks navn kan bli til en belastning for barnet, så vil ikke navnet bli godkjent. Så nei, man kan ikke kalle barna akkurat hva man vil. Så til ts problemstilling: norsk kvinne som får barn med muslim og gir barnet et muslimsk navn. Det er det absolutt motsatte av integrering, hun er med å å fremmedgjøre barnet og fostre det opp til å bli nok en fremmedkulturell. Hennes egen verdier ga hun avkall på idet hun la seg til med denne muslimen, og opprettholdt det fatale valget idet hun valøgte å bøye av og gi det norske barnet et muslimsk navn! Her i landet er vi kristne, å gi sine barn et muslimsk navn er faktisk blasfemisk. Den loven er ikke så streng mer. Man kan fint kalle ungen Emily, Xander, Melissa, osv, som alle er utenlandkse navn. ingen lov mot dette. naivt å tro at alle nordmenn er kristne. De fleste nordmenn kunne ikke brydd seg mindre om kristendommen. Endret 5. desember 2010 av BettyBoop28
Gjest brutal_mann Skrevet 5. desember 2010 #52 Skrevet 5. desember 2010 Thailandske damer, kanskje? Russiske? Merkelig det der, hvordan "utlendinger" automatisk her på KG er "muslimer". Men nei, det er klart, når staute norske menn finner seg føyelige utenlandske damer så er dere vel menn nok til å gi barna navn som Jorunn, Frøydis, Ola og Hans, tenker jeg. Fik du med deg poenget i det jeg skrev? At for en hvit etnisk norsk mann å rote seg borti ei fra Midtøsten, Nord-Afrika og Pakistan kan være ytterst uheldig for vedkommende mann? Kulturen i disse områdene er meget aggressiv. Samt at de har et menneskesyn, spesielt mot ikke-muslimer, som er skremmende. Jeg har ikke gitt opp mine privilegier som mann for at menn fra forkastelige kulturer skal komme hit og utnytte vår kultur til det ytterste. Hva skal dere kvinner med deres frihet når det første dere gjør er å omfavne kulturer som ikke ønsker annet enn å ta fra dere all frihet og verdighet? Det som er at hverken menn fra Thailand eller Russland har samme forkastelige menneskesyn som de andre kulturene. En vil, som hvit etnisk nordmann, bli møtt med respekt i disse kulturene. Disse kulturene er også åpne for å utvikle seg i en mer rettferdig retning for kvinner. Ja, de er ikke der nå, det vil ta tid, men de viser vilje. Det er noe helt annet enn hva en kan si om de tradisjonelt muslimske områdene. De områdene er mer som Indremisjonen, totalt kvinnefiendtlige.
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2010 #53 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg er forresten norsk kvinne i forhold med en muslimsk mann, så jeg er vel midt i målgruppa. Her er våre kriterier for valg av navn til barn: 1. Vi skal begge syntes navnet er fint. 2. Navnet skal fungere i begge kulturer. 3. Om oldeforeldre på begge sider kan uttale navnet uten problemer, så er det flott! Kan noen forklare meg hvor på veien jeg har underkastet meg? Jeg kan forøvrig legge til at på vår "Topp 10 liste" er det bare 1 navn som er "rent muslimsk/arabisk" på den måten at det er fullstendig ukjent her. Det er det faktisk JEG som liker best. Jeg syntes navnet er utrolig vakkert, og i tillegg er det navnet til svigermor. Men som sagt, det er jeg som er den største fanen av det navnet, ikke han. Endret 5. desember 2010 av Vampen 3
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #54 Skrevet 5. desember 2010 Er det bare jeg som ikke kan lese siden jeg ikke har oppdaget at TS åpenbart ikke nøyer seg med å kritisere norske kvinners kulturelle underdaniget, men at han/hun angivelig går inn for å frata oss valgfriheten? Eller er det andre her som bevisst velger å fremstille det slik (selv om TS ikke har skrevet noe om å frata noen valgfriheten) som et uredelig knep for å vri debatten over til at TS er slem når han våger å reise en debatt om norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer? For å svare deg seriøst: Ja, jeg tolker det sånn. Hvis jeg velger å kalle ungen min Mohammed, Ali, Håvard eller Ola så forventer jeg at det er mulig, uten å bli kritisert av Gud og hvermann fordi det ikke passer en eller annen gruppe i samfunnet. Jeg ønsker å bo i et fritt samfunn der ingen kan handle uten fare for å bli kritisert. Det at noen kritiserer skjevheter i relasjoner mellom norske kvinner og fremmedkulturelle menn er ikke på noen måte det samme som at disse kvinnene fratas sin frihet. Friheten er frihet til å gjøre som man vil, ikke til å gjøre som man vil og samtidig være hevet over kritikk.
Phaedra Skrevet 5. desember 2010 #55 Skrevet 5. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporinger, rasistiske ytringer, og personangrep. Tråden flyttes til aktuelle. Phaedra,mod
cilja Skrevet 5. desember 2010 #56 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synes jo denne norske underdanigheten er pinlig i seg selv, men i møte med spanske eller italienske menn er det neppe slik at de må godta det som symbol på barnets tilhørighet til mannens religion, så der mangler i hvert fall den muslimske sjåvinismen på mannens side. Men kvinnens underdanighet og manglende stolthet over eget land og kultur er selvsagt like påtakelig i slike tilfeller. Det er ikke slik at alle halvt muslimske barn må ha et muslimsk navn. Det finnes jo også et mulighet for at at kvinnen er stolt av barnefarens kultur, indentitet og religion, og derfor selv ønsker å gi barna et eksotisk navn. 1
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #57 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg ønsker å bo i et fritt samfunn der ingen kan handle uten fare for å bli kritisert. Det at noen kritiserer skjevheter i relasjoner mellom norske kvinner og fremmedkulturelle menn er ikke på noen måte det samme som at disse kvinnene fratas sin frihet. Friheten er frihet til å gjøre som man vil, ikke til å gjøre som man vil og samtidig være hevet over kritikk. Nei, jeg mener ikke at det foreligger noen skjevheter fordi at de har valgt å gi barnet et navn som ikke er norsk. Jeg mener at de selv må få lov til å velge hva de skal kalle ungen sin. Om jeg hadde giftet meg og kalt ungen min (f.eks) Mohammed, så betyr ikke det at jeg er fratatt min frihet bare fordi ungen min da hadde hett (f.eks) Mohammed, og at jeg er etnisk norsk. Edit: For øvrig, så må man være to for å bestemme navn på barna i Norge, foreldreansvaret er sammen når man er gift eller samboere, så skål for enigheten! Endret 5. desember 2010 av Christina_
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2010 #58 Skrevet 5. desember 2010 Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig. Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM! Hva i all verden har dette med integrering å gjøre? Det er da en privatsak hva man velger å kalle barnet sitt! 3
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2010 #59 Skrevet 5. desember 2010 Jeg får fnatt av uttrykk som "norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer". Jeg er da selv kvinne, og har ingen slik "underdanighet", ei heller kjenner jeg noen kvinner som har det. Jeg kjenner ei som ga sitt barn et engelsk navn siden faren var halvt engelsk. Var det fordi hun var underdanig? Eller gjelder det bare når det er snakk om muslimer? Ellers var det jeg skrev en kommentar til tråden generelt, siden det virket som om noen frådet rundt munnen med tanke på at noen valgte et navn en selv ikke likte. Ikke minst siden det var - o ve! - et muslimsk navn. Enkelte tar jo helt av i sin muslimfrykt. En god muslim er en usynlig muslim. Helt enig- du kan få sagt det! 1
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #60 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg får fnatt av uttrykk som "norske kvinners underdanighet overfor andre kulturer". Jeg er da selv kvinne, og har ingen slik "underdanighet", ei heller kjenner jeg noen kvinner som har det. Jeg kjenner ei som ga sitt barn et engelsk navn siden faren var halvt engelsk. Var det fordi hun var underdanig? Eller gjelder det bare når det er snakk om muslimer? Ellers var det jeg skrev en kommentar til tråden generelt, siden det virket som om noen frådet rundt munnen med tanke på at noen valgte et navn en selv ikke likte. Ikke minst siden det var - o ve! - et muslimsk navn. Enkelte tar jo helt av i sin muslimfrykt. En god muslim er en usynlig muslim. Du får en velfortjent pluss. Skulle gjerne gitt deg litt flere, men begresningene stopper på en. Endret 5. desember 2010 av Christina_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå