Gå til innhold

Å gi veldedige gaver på vegne av andre


Van Dyke

Anbefalte innlegg

Mine foreldre og venner har begynt med slike gaver istedenfor vinflasken hvert år. Synes det er supert, jeg!

Hvorfor slutter de ikke bare å gi hverandre gaver da, og heller støtte det de selv ønsker (om de ønsker å støtte noen)?

Veldedige gaver er jo ikke gaver, nettopp fordi 'mottakeren' ikke får noe. Kun en lapp under treet! I mine øyne er det egiostisk av giveren fordi h*n gir en 'gave', samtidig som h*n får støttet en organisasjon, og dermed får lettet sin egen samvittighet.

Heldigvis har ingen i vår familie begynt å gi slike gaver, og vi er alt fra 15-20 stk på julaften. Det er én dag i året hvos vi koser oss med gaver, god mat og hygge, og hvorfor skal man ikke kunne nyte denne dagen uten dårlig samvittighet? Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet denne dagen, og tenker faktisk kun på meg og mine. Pønsker ut perfekte gaver, og gleder meg sånn til at mottakerne åpner de på julaften. (Det skal sies at de voksne sluttet å gi hverandre gaver for noen år siden, da de kun byttet vinflasker. Det skal også sies at alle de voksne støtter organisasjoner hele året, også i desember)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor slutter de ikke bare å gi hverandre gaver da, og heller støtte det de selv ønsker (om de ønsker å støtte noen)?

Veldedige gaver er jo ikke gaver, nettopp fordi 'mottakeren' ikke får noe. Kun en lapp under treet! I mine øyne er det egiostisk av giveren fordi h*n gir en 'gave', samtidig som h*n får støttet en organisasjon, og dermed får lettet sin egen samvittighet.

Heldigvis har ingen i vår familie begynt å gi slike gaver, og vi er alt fra 15-20 stk på julaften. Det er én dag i året hvos vi koser oss med gaver, god mat og hygge, og hvorfor skal man ikke kunne nyte denne dagen uten dårlig samvittighet? Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet denne dagen, og tenker faktisk kun på meg og mine. Pønsker ut perfekte gaver, og gleder meg sånn til at mottakerne åpner de på julaften. (Det skal sies at de voksne sluttet å gi hverandre gaver for noen år siden, da de kun byttet vinflasker. Det skal også sies at alle de voksne støtter organisasjoner hele året, også i desember)

Kunne ikke vært mere enig!

Hvis man syns at julegaver er fælt og bortkastet (og barnslig) så bli enig om at dere slutter å gi, evnt gi beskjed om at du selv ønsker deg veldedige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med veldedige gaver:

- Jeg slipper noe skrot som opptar plass i leiligheten.

- Og jeg slipper å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke har gitt penger til veldedighet. Jeg gir aldri til veldedighet ellers, så det er bare supert om noen gir i mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det greier jeg ikke å se hvordan det å gi gave til en organisasjon på vegne av noen andre kan kalles en GAVE til vedkommende. Det er det stikk motsatte - det er å IKKE gi en gave, men heller gi penger til noen andre. Noe som kan være flott det, bare ikke kall det en gave (annet enn en gave til organisasjonen - på egne vegne)!

Tja, for min del er det en stor gave å SLIPPE å motta masse ubrukelig stæsj hvert eneste år. Brukelig stæsj også forsåvidt. Ja takk til geiter og rent vann. Nydelig.

For å snu det på hodet: jeg har penger til å kjøpe meg all parfymen jeg har lyst på når som helst ellers i året. Er det ikke litt egoistisk av tante Gerd å insistere på å gi meg noe fjortisparfyme bare fordi hun blir lei seg av å ikke gi meg noe?

Jeg synes jula i Norge er kvalmende nok som det er, og at mange synes det er ille at vi finner på noe annet enn å kjøpe enda flere ting, ting og ting til hverandre, gjør meg nesten matt. Som det overfødde, styrtrike folkeslaget vi er, med unger som ikke gidder å skrive ønskelister men merker av hele sider, så synes jeg det er uforståelig at noen kan hisse seg veldig opp over at noen forsøker å gjøre noe bra... :klø:

Endret av Okusan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for min del er det en stor gave å SLIPPE å motta masse ubrukelig stæsj hvert eneste år. Brukelig stæsj også forsåvidt. Ja takk til geiter og rent vann. Nydelig.

For å snu det på hodet: jeg har penger til å kjøpe meg all parfymen jeg har lyst på når som helst ellers i året. Er det ikke litt egoistisk av tante Gerd å insistere på å gi meg noe fjortisparfyme bare fordi hun blir lei seg av å ikke gi meg noe?

Jeg synes jula i Norge er kvalmende nok som det er, og at mange finner det horribelt at vi finner på noe annet enn å kjøpe enda flere ting, ting og ting til hverandre gjør meg nesten matt. Som det overfødde, styrtrike folkeslaget vi er, men unger som ikke gidder å skrive ønskelister men merker av hele sider, så synes jeg det er på grensen usmakelig at noen kan hisse seg veldig opp over at noen forsøker å gjøre noe bra... :klø:

Jeg har ingenting i mot at folk gir deg veldedige gaver - nettopp fordi du ønsker deg det! Men dersom man ikke har uttrykt spesifikt at en slik gave kunne være ønskelig, så mener jeg at man skal holde seg til tradisjonelle gaver, hvor mottakeren faktisk får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også si at fra nå av så slutter du å gi gaver (og vil heller ikke motta gaver) fordi du mener at julegavehysteriet har blitt for horribelt og kvalemende. Er vel ikke værre enn det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det faktisk som at JEG gir når noen gir på vegne av meg, og det gjør at jeg føler gaven som betydningsfull for MEG. (jeg har ikke dårlig samvittighet for julen, men det er ingen tvil om at jeg ofte tenker at jeg burde gi mer til veldedighet; Har nå 3 organisasjoner som jeg gir til hver mnd). Jeg blir glad for å "få" veldedige gaver, men jeg sier ikke til folk flest at jeg ønsker meg det. Nettopp fordi jeg blir glad for vanlige gaver også.

Jeg har også gitt vededige gaver på vegne av andre, og har da brukt hoveddelen av "gavepotten" på dette, og lagt ved en liten ting for syns skyld (gjerne noe spiselig).

Synes det er et godt poeng noen over her nevnte:

For å snu det på hodet: jeg har penger til å kjøpe meg all parfymen jeg har lyst på når som helst ellers i året. Er det ikke litt egoistisk av tante Gerd å insistere på å gi meg noe fjortisparfyme bare fordi hun blir lei seg av å ikke gi meg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slutter de ikke bare å gi hverandre gaver da, og heller støtte det de selv ønsker (om de ønsker å støtte noen)?

Veldedige gaver er jo ikke gaver, nettopp fordi 'mottakeren' ikke får noe. Kun en lapp under treet! I mine øyne er det egiostisk av giveren fordi h*n gir en 'gave', samtidig som h*n får støttet en organisasjon, og dermed får lettet sin egen samvittighet.

Eeeh.. Fordi de har blitt enige om å gjøre det på denne måten, og ser den verdifulle effekten det kan ha å faktisk dele med andre hvor lett det kan være å gjøre noe slikt? Og alle er enige om at det er en god sak å støtte.

DU synes ikke veldedige gaver er gaver, mens andre er uenige med deg der. Om kristne Tante Gerda gir en gave til misjonen på vegne av sin ateistiske sønn er det egoistisk. Men hvis jeg gir min samfunnsengasjerte venninne en t-skjorte hvor det er bilde av en geit, er det en gave. Både til min venninne og andre i verdenen som trenger det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg klarer ikke helt å se logikken i at man sier man vil velge selv hvem man skal støtte. Det får man sånn sett ofte ikke velge når man får fysiske gaver heller. Kanskje sminken du får er testet på dyr? Kanskje genseren er laget av barnearbeid? Hagemøblene fra mor og far er kanskje hugget av regnskogtømmer? Er man like bevisst på alt dette som på hvilke veldedige organisasjoner man vil og ikke vil støtte?

Så tenk litt på denne. Ved å gi en veldedig gave i mitt navn, så gir de en gave som sier at jeg støtter en spesiell sak.

Nå er kansje jeg litt sær på det, men det er flere organisasjoner og saker jeg aldri kunne tenke meg å støtte.

Da ville det bli svært feil hvis disse fikk en donasjon i mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...