Gå til innhold

Å gi veldedige gaver på vegne av andre


Van Dyke

Anbefalte innlegg

Gjør du det? Jeg synes man skal gi så mye man kan til de som er vanskeligerestilt enn oss selv, det være seg fattige barn i "Afrika", eller Frelsesarmeen her hjemme. Jeg støtter 4 organisasjoner fast hver måned, og ønsker å dele min "overflod" med de som ikke er så heldige som meg.

Men dette med å gi veldedige gaver på vegne av andre. Altså bare et kort med noen ord om at de ikke får noen gave i år, men at en donasjon er gitt i deres navn e.l.

Hva synes dere om det? En ting er det hvis vedkommende ønsker seg det. Men jeg skjønner ikke hvorfor man må gjøre det på vegne av andre? Jeg gir på vegne av meg selv, jeg, med mine penger og til de veldedige foreningene jeg ønsker (og har råd til) å støtte. Å gi på vegne av andre på den måten virker nesten litt kunstig i mine øyne, litt sånn se så flink og snill jeg er, da, og du MÅ like det, for du unner vel andre mat, ditt griske overflodsmenneske?!

Jeg liker julen, og synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for å gi hverandre gaver. Vi har fortjent det! Ikke misforstå, jeg vil at så mange som mulig skal støtte veldedige organisasjoner, altså, og spesielt nå i julen, men jeg synes de kan gjøre det på vegne av seg selv. Hva tenker dere andre om dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt flott! Det er så utrolig mange mennesker i dette landet, som både har alt de trenger, og mer til og gjerne ikke ønsker seg noe(men vil at man skal være kreativ)Og som er utakknemlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den, at man kanskje har alt man trenger, og så lenge det er noe motparten ønsker seg, eller man vet de hadde satt pris på, er det jo ingenting å diskutere. Men sånn på generell basis? Mene at folk har nok, å gi en veldedig gave til noen som kanskje håper og hadde satt veldig pris på en liten ting under treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen ahr vi hvert år, og vi blir aldri enig. Noen mener det er flott, andre mener man ikke skal gjøre det fordi man kan gi i sitt eget navn, noen mener det er greit så lenge mottaker har ønsket seg det og slik er diskjonene år etter år.

Jeg ville aldri gitt en slik gave, fordi ingen har ønsket seg en slik gave. Jeg gir i mitt eget navn, og mener at det ikke er greit å gjøre det uten at mottaker ønsker det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det jeg ønsker, dit jeg ønsker. Hva andre ønsker å støtte, får de selv bestemme.

Slike gaver kommer jeg aldri til å gi på vegne andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen ahr vi hvert år, og vi blir aldri enig. Noen mener det er flott, andre mener man ikke skal gjøre det fordi man kan gi i sitt eget navn, noen mener det er greit så lenge mottaker har ønsket seg det og slik er diskjonene år etter år.

Jeg ville aldri gitt en slik gave, fordi ingen har ønsket seg en slik gave. Jeg gir i mitt eget navn, og mener at det ikke er greit å gjøre det uten at mottaker ønsker det selv.

Har du oppsummert hele diskusjonen nå, eller? Jeg er ny her, og startet diskusjonen fordi det er noe som nylig ble diskutert på jobben.

Jeg gir heller ikke sånne gaver med mindre jeg vet motparten hadde satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått et par slike gaver, av en tante av samboer vi aldri treffer. Syntes det var helt ok, særlig når det kommer fra en så "fjern" person at vi egentlig ikke hadde regnet med gave i det hele tatt (og de gangene vi har fått ting har det gjerne vært et grelt håndkle e.l).

Jeg ser den at man gjerne vil velge selv hvilke formål man vil gi til, på den annen side bestemmer vi jo ikke andre gaver vi får heller. Dessuten virker disse prosjektene ganske nøytrale og bra i mine øyne (f eks gi et husdyr eller to). Hadde hatt fler innsigelser om det var til misjonsprosjekter og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi kan gjerne diskutere noe som er diskutert før synes jeg. Det er alltid nye "diskusjonspartnere" her! Og det er flott :klemmer: . Så til saken! :filer: Jeg synes ikke noe om å gi gaver til veldedige formål på vegne av andre. "Mottageren" dvs den du gir på vegne av bør selv ha tatt initiativ til det. Dvs at de sier klart ifra at de ikke vil ha noe selv, men at du heller skal gi støtte til et veldedig formål. Da er det greit og flott. Ellers tenker jeg at de som gir slike gaver burde kanskje ønske seg noe slikt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppsummert hele diskusjonen nå, eller? Jeg er ny her, og startet diskusjonen fordi det er noe som nylig ble diskutert på jobben.

Jeg gir heller ikke sånne gaver med mindre jeg vet motparten hadde satt pris på det.

Jeg har oppsummert hvordan diskusjonen kommer til å bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppsummert hvordan diskusjonen kommer til å bli :)

Men det er jo ganske innlysende, det kan man si om de aller fleste diskusjoner. Poenget er jo det som kommer frem, se hva andre mener og tenker om saken, hvofor de gjør som de gjør osv.

Endret av Van Dyke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den at man gjerne vil velge selv hvilke formål man vil gi til, på den annen side bestemmer vi jo ikke andre gaver vi får heller.

Det er sant, den vinklingen fallt meg ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjer det ikkje, syns ikkje noko om det, med mindre personen ynskjer det, ein veit personen set pris på sånt, eller personen "har alt" og ynskjer seg "ingenting".

I resten av tilfellene tykkjer eg ikkje det passar seg heilt - gi støtte til sjølvvalte organisasjonar i andres namn... Kva om den aktuelle organisasjonen er noko mottakaren ikkje støttar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en måte synes jeg det er greit, fordi veldig mange har veldig mye. egentlig alt de trenger, og mye, mye mer. Men samtidig, hvis jeg tar feks meg selv som eksempel, så er det en del organisasjoner jeg ikke støtter eller vil støtte. Selv om disse organisasjonene sikkert gjør mye bra for mange, så har jeg noen spesielle jeg vil støtte hvis jeg skal støtte noen. Så jeg synes det blir litt feil å gi bort sånne gaver, med mindre det er noe mottakeren ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg virkelig ikke noe om. Da syns jeg heller man kan si rett ut til den man enn vil droppe å kjøpe gave til (for det er det man gjør) at man ikke ønsker å kjøpe gaver til vedkommende, fordi man har tenkt å heller gi bort penger til et annet formål, og det på vegne av seg selv. Synes gavestresset er litt hysterisk, man føler at man MÅ gi til den og den, og at alle valg man tar må rettferdiggjøres. Jeg hadde fint akseptert det hvis en venninne eller et søsken sa til meg at det ikke ble noen julegave på meg i år fordi den personen ønsket å gi penger til noen andre som trengte det mer. Å gi og få skal være en glede, ikke en plikt som må oppfylles hver eneste jul. Dessverre er jo ikke resten av landet enig i akkurat det da, så jeg ender opp med pliktkjøping jeg også, slik at ingen blir fornærmet... ;)

Bare man ikke prøver å unnskylde seg med at man gir gaver til andre på mine vegne kan folk gi veldedige gaver til hvem de enn måtte ønske, bare ikke bland meg inn i det. Kun jeg kan gi veldedige gaver til andre på mine egne vegne, og hvis noen prøver å påstå noe annet syns jeg nesten det er frekt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fint gjøre to ting samtidig; man kan enkelt både støtte veldedige organisasjoner og gi en pen gave.

http://greatergood.com/ kan man finne kjempefine gaver og samtidig støtte dyrevelferd, hjelpe mennesker, hjelpe med å bevare regnskog og lignende. Man velger seg ut en ting, og så står det på siden hvor mye et kjøp utgjør. F.eks kan kjøp av et smykke gi x antall skåler med mat til en dyrevernsorganisasjon. Tingene er pene, og prisene er ikke høye.

Som denne her, f.eks

https://www.theanimalrescuesite.com/store/item.do;jsessionid=3D4B8B2171EBC840EA6E72AACA5942C7.store-a?siteId=310&itemId=38095

Hadde noen gitt penger til en veldedig organisasjon i mitt navn hadde jeg blitt sur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gitt en slik gave, fordi ingen har ønsket seg en slik gave. Jeg gir i mitt eget navn, og mener at det ikke er greit å gjøre det uten at mottaker ønsker det selv.

Sier meg enig med Piper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan da fint gjøre to ting samtidig; man kan enkelt både støtte veldedige organisasjoner og gi en pen gave.

http://greatergood.com/ kan man finne kjempefine gaver og samtidig støtte dyrevelferd, hjelpe mennesker, hjelpe med å bevare regnskog og lignende. Man velger seg ut en ting, og så står det på siden hvor mye et kjøp utgjør. F.eks kan kjøp av et smykke gi x antall skåler med mat til en dyrevernsorganisasjon. Tingene er pene, og prisene er ikke høye.

Som denne her, f.eks

https://www.theanimalrescuesite.com/store/item.do;jsessionid=3D4B8B2171EBC840EA6E72AACA5942C7.store-a?siteId=310&itemId=38095

Hadde noen gitt penger til en veldedig organisasjon i mitt navn hadde jeg blitt sur.

Det var ein god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fint gjøre to ting samtidig; man kan enkelt både støtte veldedige organisasjoner og gi en pen gave.

http://greatergood.com/ kan man finne kjempefine gaver og samtidig støtte dyrevelferd, hjelpe mennesker, hjelpe med å bevare regnskog og lignende. Man velger seg ut en ting, og så står det på siden hvor mye et kjøp utgjør. F.eks kan kjøp av et smykke gi x antall skåler med mat til en dyrevernsorganisasjon. Tingene er pene, og prisene er ikke høye.

Som denne her, f.eks

https://www.theanimalrescuesite.com/store/item.do;jsessionid=3D4B8B2171EBC840EA6E72AACA5942C7.store-a?siteId=310&itemId=38095

Hadde noen gitt penger til en veldedig organisasjon i mitt navn hadde jeg blitt sur.

Det var en god idé!

Jeg hadde ikke blitt sur, for jeg klarer ikke å bli sur over at noen kanskje har fått det litt bedre, men jeg hadde tenkt at vedkommende var tom for idéer, og ikke gadd å anstrenge seg for å finne noe til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Det er for så vidt greit nok hvis noen gir veldedige gaver på mine vegne, men da må de gjøre det i sitt eget navn.

Jeg har sluttet å gi gaver i mitt (eller andres) navn, og jeg ønsker heller ikke at andre skal gjøre det.

Årsaken er enkel, jeg er lei av å få "tiggerbrev" i åresvis etter en donasjon.

Når noen gir støtte i mitt navn, medfører det "påminnelsesbrev" i posten med jevne mellomrom i årene etterpå, og det er tilsynelatende umulig å bli strøket fra postlistene deres.

Så derfor, gi gjerne på mine vegne, men gjør det i eget navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skuffet om jeg bare fikk et kort med beskjed om at det hadde blitt gitt en donasjon i mitt navn, rett og slett fordi jeg vil styre slike ting selv. Hva om giveren støtter noen jeg ikke ville støttet?

Men jeg liker slike sider som den over, hvor man kjøper en fysisk ting (da kan man finne noe mottaker liker) og deler av beløpet da støtter en god sak. Men jeg viller likevell passet på at jeg faktisk støttet en sak mottaker selv ville støttet og at det er en organisasjon hvor jeg hadde vist at pengene kom frem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...