Gå til innhold

Har time for avliving av pus i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, jeg kjenner meg litt igjen. Jeg hadde to katter som gjorde fra seg inne. Jeg gikk til veterinær som tilslutt kom fram at det var psykisk. Kattene hadde gått gjennom endel flytting og andre stressende ting. Etter lang tid og i samråd med veterinæren, så kom vi fram til at avliving var det beste. Det er fryktelig sårt, men som eier så er man forpliktet til å gjøre det en mener er det beste.

Lykke til! Håper du får en hyggelig slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommet hjem fra dyrlegen.

Hun fant en svak antydning til urinveisinfeksjon hos katten, men ikke mer enn at hun mente det kunne være stressrelatert. Det var heller ikke blod i urinen, noe det pleier å være ved UVI. Hun kan reagere på alt fra katter ute, veiarbeid, en ny datamaskin etc. Hun sa også at når det gjelder å bæsje inne, så satt det ofte i hodet når de først begynte med det og umulig å få vekk.

Jeg fikk med meg en flaske med feromoner, som kan være stressdempende for katter (en slik sak man plugger inn i veggen). Hjalp ikke dette så mente hun at avliving var det beste.

Så vi får se. Jeg skal love dere at en katt som DRITER inne ikke er særlig hyggelig. Urinlukta får man faktisk bort på et vis, men det andre er umulig.

Jeg måtte demontere skinnsofaen og fjerne puter pg.a. drittlukt - det gikk ikke bort. Måtte legge i en madrass istedenfor (heldigvis står den i kjellerstua). Jeg vet ikke med dere andre men JEG klarer ikke leve med å se at huset blir spist opp bit for bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet hjem fra dyrlegen.

Hun fant en svak antydning til urinveisinfeksjon hos katten, men ikke mer enn at hun mente det kunne være stressrelatert. Det var heller ikke blod i urinen, noe det pleier å være ved UVI. Hun kan reagere på alt fra katter ute, veiarbeid, en ny datamaskin etc. Hun sa også at når det gjelder å bæsje inne, så satt det ofte i hodet når de først begynte med det og umulig å få vekk.

Jeg fikk med meg en flaske med feromoner, som kan være stressdempende for katter (en slik sak man plugger inn i veggen). Hjalp ikke dette så mente hun at avliving var det beste.

Så vi får se. Jeg skal love dere at en katt som DRITER inne ikke er særlig hyggelig. Urinlukta får man faktisk bort på et vis, men det andre er umulig.

Jeg måtte demontere skinnsofaen og fjerne puter pg.a. drittlukt - det gikk ikke bort. Måtte legge i en madrass istedenfor (heldigvis står den i kjellerstua). Jeg vet ikke med dere andre men JEG klarer ikke leve med å se at huset blir spist opp bit for bit.

Jeg forstår godt at dette er veldig vanskelig for deg. Du slites mellom et hus som til stadighet må vaskes og katten du er glad i. Det er nok ikke hyggelig å ha det sånn verken for deg eller katten.

Det er klart at noe plager katten siden den begynner med det når den er såpass gammel.

Jeg vet at feromoner skal være veldig bra for nervøse hunder og katter. Håper dette hjelper dere. Hvis ikke så har jeg full forståelse for at du lar katten slippe. En nervøs katt er ikke en lykkelig katt.

Lykke til. Håper det går bra med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg vet ikke med dere andre men JEG klarer ikke leve med å se at huset blir spist opp bit for bit.

Det er din katt og ditt valg. Den later til å ha hatt et bra liv, og det er etter mitt syn mye bedre med avlivning enn å gi den bort til tilfeldige mennesker. Håper det bedrer seg, slik at dere får flere fine stunder sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan være veldig vanskelig å plassere en kattedo. Men bare ha den et eller annet sted (så rolig sted som mulig) i hvertfall en periode. Kanskje dette, i tillegg til middelet du fikk hos dyrlegen hjelper.

Har du prøvd å ta bæsjen til katten (etter at den har gjort fra seg på feil sted) og legge i kattekassen? Det kan hende at katten da skjønner at det er DER den skal gjøre fra seg. Bare et tips. Ønsker dere lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Katter kan ikke snakke. Så da må de bruke andre metoder for å signalisere om at noe er galt.

Katten min begynte å pisse rundt i huset da vi omøblerte i huset da han var veldig liten og sensitiv. Da vi sluttet å flytte på møblene ble alt bra igjen.

Hvis han en dag begynner å gå på do utenfor boksen igjen tar jeg han med til dyrlegen eller gjør stemningen i huset mer "normalt".

Lurer på hvordan han kommer til å takle sin første jul... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forresten prøvd Feliway? =) Har gjort underverker for mange katteeiere.

Det er nok Feliway hun fikk av dyrlegen i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er ikke frisk når den gjør fra seg inne.

For noe tull. Hvor har du det fra? Samme boka som sier at en valp blir husrein hvis du trøkker huet h*ns ned i driten?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

For noe tull. Hvor har du det fra? Samme boka som sier at en valp blir husrein hvis du trøkker huet h*ns ned i driten?!

Vel, i de aller fleste tilfeller så er ikke katten frisk når den gjør fra seg inne.

Å trekke sammenligningen til at man dytter valpene ned i sin egen dritt blir jo bare dum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Hvor har du det fra? Samme boka som sier at en valp blir husrein hvis du trøkker huet h*ns ned i driten?!

Hva mener du da? At det er normalt at katter gjør fra seg overalt, og dette er noe man må regne med når man skaffer seg katt?

Katter er veldig renslige dyr, og når de blir urenslige er det ett tegn på sykdom eller psykisk ubalanse. Noen ganger kan dette fikses, andre ganger må man desverre avlive.

Og jeg ser virkelig ikke linken mellom å dytte snuter ned i avføring, og å konstatere at urenslige katter har ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS.

Jeg hadde en katt soom begynte å gjøre fra seg inne.

Jeg husker jeg gruet for å åpne døra hjemme når jeg kom fra jobb. Hvor hadde den nå gjort fra seg? Jeg følte belastningen som stor. Kattepiss stinker.

Vi valgte å avlive katten. Prøvde først omplassering, men fikk ikke noe napp på det. Å føle seg terrorisert i eget hjem er ikke ok. Vi prøvde. Vi tapte. Veterinæren var enig i vår avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår TS veldig godt, hadde en av kattene mine blitt urenslig hadde det desverre vært kroken på døra. Har en pus som på kalde vinterdager kan drite inne, og gjentar hun det i år, da er det slutt. Gidder ikke å ha en katt som driter og tisser overalt. Kjenner ei som hadde en slik katt, endte med at hun måtte rive en hel vegg pga. lukt. Katten hadde tisset oppetter veggen der mange ganger.

Så det er stygt å si det, men urenslige dyr vil ikke jeg ha,heller ikke tissekasser innendøres, ekkelt!!

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg forstår TS veldig godt, hadde en av kattene mine blitt urenslig hadde det desverre vært kroken på døra. Har en pus som på kalde vinterdager kan drite inne, og gjentar hun det i år, da er det slutt. Gidder ikke å ha en katt som driter og tisser overalt. Kjenner ei som hadde en slik katt, endte med at hun måtte rive en hel vegg pga. lukt. Katten hadde tisset oppetter veggen der mange ganger.

Så det er stygt å si det, men urenslige dyr vil ikke jeg ha,heller ikke tissekasser innendøres, ekkelt!!

:popcorn:

Hadde DU likt å gå på do ute i 15 minusgrader? Du er ikke moden nok til å ha ansvar for et dyr dersom du ikke takler å ha "tissekasser" innendørs. Har du ikke det, kan du takke deg selv om katten tisser eller bæsjer på uegnede steder.

Endret av Harlekin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde DU likt å gå på do ute i 15 minusgrader? Du er ikke moden nok til å ha ansvar for et dyr dersom du ikke takler å ha "tissekasser" innendørs. Har du ikke det, kan du takke deg selv om katten tisser eller bæsjer på uegnede steder.

vel, regna med den kom til å provosere. Rart de andre kattene klarer å gå ut i 15 minus å gjøre fra seg, men ikke denne ene. Ellers er jeg da ganske så moden, godt voksen.

har aldri hatt kasser til kattene, utenom når de var kattunger, alle har vært renslige. Kjenner heller INGEN med katt som har kasser inne, og jeg kjenner mange med katt.

Så det så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så dårlig gjort å angripe TS sånn!

Jeg elsker dyr og vil ikke at de skal lide!

Jeg har en liknende situasjon selv.

Den ene katten min har vært trøblete i helsa og hatt mange plager siden jeg fikk henne. Det har vært stadige turer til veterinæren pga dårlig fordøyelse og fortæring av fremmedlegemer.

Det har vært årevis med utallige utgifter, forstoppelser og tørking av spy (ofte hver dag) og pus har vært igjennom blodprøver, klyster, røntgen og mye annet. I perioder har hun kviknet veldig til, og derfor har jeg stått på mitt og nektet å avlive henne siden hun har virket så frisk. Men så er det på`n igjen og hun har blitt dårlig. Ofte har hun kastet opp rett etter å ha spist mat.

Jeg har prøvd å skifte for, jeg har vært til veterinær 2-5 ganger årlig - minst - siden jeg fikk henne, og måttet gi ørten antibiotikakurer og tvinge i henne vann hver halvtime i visse perioder siden hun var så dehydrert. Alt på veterinærenes kommando.

Jeg ville jo gjøre alt jeg kunne for henne, men i lengden føler jeg at jeg har latt henne lide mye og hun har også blitt psykisk ustabil og litt "guffen" etter alt dette og hun blir helt gal hver gang jeg skal til veterinær med henne.

Føler på en måte at veterinær hver gang sier at "dette fikser vi", men alt som blir gjort er å "væske henne opp" med vann under huden og ta blodprøver hver gang hun har hatt anfall med oppkastninger og avføringsproblemer og det har vært rolig en stund før det har braket løs igjen. Det virker nesten som om de bare har brydd seg om de mange tusen jeg har spytta inn der....Sykt, men det føles faktisk sånn.

Nå har dette marerittet begynt igjen og jeg har rett og slett ikke mer energi, for å ikke snakke om den smerten det er å se når hun får oppkast-anfallene, hun blir en helt annen og ser helt uttafor ut :_( Hun vrenges helt og sånn skal det faktisk ikke være! Selv om hun kan virke fin ti minutter etter, så gjentar dette seg flere ganger daglig!

Det er FAEN meg ikke så lett å ha et dyr som er sykt mye av sin levetid, men som likevel er frisk i korte perioder så veterinær ikke kunne TENKE seg å la henne få hvile. Det er jeg som må tørke spy hver dag og se på at hun kaster opp maten hun nettopp har spist, det er jeg som får møbler og gulv ødelagt av galle og matrester gang på gang, det er jeg som må se at hun har det vondt og likevel få høre det fra folk som mange av kritikerne her, at "jeg er slem dersom jeg velger å avlive". Sukk.....

Jeg har en katt til, han er frisk og sunn og harmonisk, det er STOR forskjell på de to, og likevel har jeg dårlig samvittighet for at jeg nå tenker på å la henne få ro, på grunn av folk som dere!

Men jeg bryr meg faktisk mer om katten og ikke om hva folk mener. Veldig lett å si sånt, men ikke alle har opplevd så heavy situasjoner og kan umulig sette seg inn i alt. Jeg har gjort ALT jeg kan for kattepusen min, og alle råd har gått til bloksberg. Ingen ting har hjulpet i mer enn kort tid av gangen. Pus er fremdeles dårlig, hvor lenge skal jeg holde liv i henne, bare fordi det er slemt å avlive en katt som ikke er dødssyk, men som lider i større perioder av livet? Akkurat nå føler jeg meg slem, fordi jeg har latt henne lide så lenge....

Fint å tenke litt mer over hva man sier. Det smerter meg å innse at dette slaget kan være tapt, og ingen tar lett på avliving av dyr!

Noe å tygge på...

Beklager avsporingen, men jeg synes det var på sin plass.

Endret av GreenTea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vel, regna med den kom til å provosere. Rart de andre kattene klarer å gå ut i 15 minus å gjøre fra seg, men ikke denne ene. Ellers er jeg da ganske så moden, godt voksen.

har aldri hatt kasser til kattene, utenom når de var kattunger, alle har vært renslige. Kjenner heller INGEN med katt som har kasser inne, og jeg kjenner mange med katt.

Så det så ;)

Jeg kjenner mange med katt, og alle har kasser inne. Så det så ;) Jeg sier ikke at man må ha kattesandkasse inne dersom man har katt, men er det 15 minusgrader og katten ikke orker å være ute, så ordner man seg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

GreenTea, det er en ganske stor forskjell på å la en kronisk syk katt få slippe lidelsene og det å gi opp etter litt bæsj og tiss inne. Du vet at katten din er kronisk syk og har hatt den til veterinær flere ganger uten at den blir frisk. I sånne tilfeller har man prøvd å gjort masse for katten og ser at at alle helseproblemene sliter på katten også, og da kan avlivning være det riktige både for katt og eier.

Når ei katt begynner å tisse/bæsje inne er det kattens måte å si ifra om at noe er galt. Noen ganger er det så enkelt som at dokassen har feil type sand eller står på feil plass, og da er jo løsningen enkel. Katter kan reagere på stress med å bli urenslige, og da må man finne ut hvordan man kan legge bedre til rette for at pusen skal få det bra igjen. Hvis katten har f.eks. UVI eller andre mindre helseproblemer, er jo sjekk hos veterinær og medisin første valg foran avlivning. Hvis katten har hjerneskade eller alvorlig sykdom vil nok avlivning være det riktige, men poenget til flere her er at uansett skal man ta katten med til veterinær før man bare gir opp og avliver.

Nå har jo TS også vært hos veterinær, og det er bra.

Ser det også diskuteres ang kasse inne om vinteren. Jeg vet om en del folk som hiver ut kattene sine i 15-20 minus når de skal på do, og som oftest går det bra fordi katter er flinke til å sno seg innunder steder og finne seg varmere plasser å være. Likevel synes jeg det er litt uansvarlig å bare drite i risikoen for UVI og insistere på å hive ut katten fordi "alle andre" gjør det. Hvis katten er frisk, får bra mat og eieren renser kassen jevnlig lukter det ikke av kassa. Med mindre folk ikke gidder å kastrere katten da, for da vil nok urinlukten bli ganske sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange med katt, og alle har kasser inne. Så det så ;) Jeg sier ikke at man må ha kattesandkasse inne dersom man har katt, men er det 15 minusgrader og katten ikke orker å være ute, så ordner man seg deretter.

jeg tenker at det at den ikke vil er ikke god nok grunn. Katter gjør for det meste som de vil, sitter på kjøkkenbenken, bord, vinduskarmer også videre. Jeg har mine regler, de får gå ut å gjøre fra seg, enten de vil eller ikke.

har en hund som HATER kulde, regn og dårlig vær, tissekasse til henne å da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GreenTea, det er en ganske stor forskjell på å la en kronisk syk katt få slippe lidelsene og det å gi opp etter litt bæsj og tiss inne. Du vet at katten din er kronisk syk og har hatt den til veterinær flere ganger uten at den blir frisk. I sånne tilfeller har man prøvd å gjort masse for katten og ser at at alle helseproblemene sliter på katten også, og da kan avlivning være det riktige både for katt og eier.

Når ei katt begynner å tisse/bæsje inne er det kattens måte å si ifra om at noe er galt. Noen ganger er det så enkelt som at dokassen har feil type sand eller står på feil plass, og da er jo løsningen enkel. Katter kan reagere på stress med å bli urenslige, og da må man finne ut hvordan man kan legge bedre til rette for at pusen skal få det bra igjen. Hvis katten har f.eks. UVI eller andre mindre helseproblemer, er jo sjekk hos veterinær og medisin første valg foran avlivning. Hvis katten har hjerneskade eller alvorlig sykdom vil nok avlivning være det riktige, men poenget til flere her er at uansett skal man ta katten med til veterinær før man bare gir opp og avliver.

Nå har jo TS også vært hos veterinær, og det er bra.

Ser det også diskuteres ang kasse inne om vinteren. Jeg vet om en del folk som hiver ut kattene sine i 15-20 minus når de skal på do, og som oftest går det bra fordi katter er flinke til å sno seg innunder steder og finne seg varmere plasser å være. Likevel synes jeg det er litt uansvarlig å bare drite i risikoen for UVI og insistere på å hive ut katten fordi "alle andre" gjør det. Hvis katten er frisk, får bra mat og eieren renser kassen jevnlig lukter det ikke av kassa. Med mindre folk ikke gidder å kastrere katten da, for da vil nok urinlukten bli ganske sterk.

Tviler på at katter er så skjøre skapninger at de får UVI av å bli jagd ut i ti minutter for å gjøre fra seg...

For jeg mener ikke at jeg jager kattene ut på timevis i iskaldt vær, jeg forlanger bare at de gjør fra seg ute, så må de gjerne ligge på sofaen resten av dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...