Gå til innhold

Har time for avliving av pus i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min katt gjorde dette i 3 år. Jeg rullet opp dynene i senga, for da tissen hun ikke lenger på dem. Det var som hun bare tisset på ting som lå mykt til. F.eks et teppe som LÅ på sofaen. Om en jakke lå på gulvet så tisset hun også, men så fort det hang oppe så slutta problemet. Jeg kom hjem hver eneste dag til tiss på gulvet, og en bæsjeklatt utenfor. Hva gjør jeg? JO jeg prøver ting! Det er min elskede katt, som jeg er så glad i! JEg kan jo ikke avlive henne!

Ikke gi opp.. vær så snill? Det er jo katten din... Kan hende den plages med noe, akkurat som mennesker.

Bytt kattesand, bytt do, prøv andre ting!

Min sluttet!

Jeg synes du er rimelig følelseskald som skal avlive katten pga dette! 1 år med "et par ganger bæsjet på sofaen!" HERREGUD! Det er et dyr, den sier ifra at noe ikke er greit! Så en liten gutt på 8 år på tv, som sa at han kunne høre hva katten sa, den gikk på do alle andre steder enn i kassen. Jo, sa gutten; det er fordi det lukter rart av kattedoen!! Så kjøpte de ny do og sand, så var problemet løst!

KJenner jeg blir provosert av sånne som deg!

Bli provosert så mye du vil. Vi er fler enn bare meg hjemme også, og hadde det vært opp til meg så hadde jeg prøvd det aller aller meste først. Hvis du scroller LITT lenger opp så ser du også at jeg skal til veterinær for sjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MInstepusen min begynte å tisse i sengen, og på samboeren min sine klær da vi flyttet. Dyrlegen mente han var deprimert pga flyttingen, og anbefalte lykkepiller. Vi lot han få litt tid på seg, og etter en mnd tid så sluttet han. Nå tisser han bare i sengen om jeg er treg med å skifte på kassen, så det er jeg ikke lenger :0)

Om det er sånn at dere ikke finner ut av det, så håper jeg dere kan ta en prat med dyrebeskyttelsen før dere avliver pusen. Kanskje de kan finne et annet hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er dette en katt jeg fikk da hun var 6 måneder gammel av ren "slump". Jeg er egentlig veldig allergisk, og det var meningen jeg skulle prøve og omplassere henne. Da dette ikke lot seg gjøre så ble hun hos meg allikevel - fordi jeg ikke hadde hjerte til avlivning.

Så hun har vært hos meg i 10,5 år med mye snørr og røde øyne for å si det slik.

Det er ikke med lett hjerte jeg har vurdert avliving heller, for det er en spesiell katt (les; har flyttet ørten ganger, og katter skal jo etter sigende være inne så og så lenge før de kan komme ut - ikke denne, hun følger MEG og slår seg til ro på nye steder med det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MInstepusen min begynte å tisse i sengen, og på samboeren min sine klær da vi flyttet. Dyrlegen mente han var deprimert pga flyttingen, og anbefalte lykkepiller. Vi lot han få litt tid på seg, og etter en mnd tid så sluttet han. Nå tisser han bare i sengen om jeg er treg med å skifte på kassen, så det er jeg ikke lenger :0)

Om det er sånn at dere ikke finner ut av det, så håper jeg dere kan ta en prat med dyrebeskyttelsen før dere avliver pusen. Kanskje de kan finne et annet hjem?

Har ringt dyrebeskyttelsen også, men de mener at en så "gammel" katt ikke vil slå seg til ro på nytt sted og at avliving er beste alternativ. Hun ble faktisk omplassert for 4-5 år siden, da jeg ikke klarte mer pg.a. allergien, men hun stakk av fra de nye eierne og var borte i 6 dager. Jeg måtte komme og hente henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus pleide å tisse inne også. På gardinene, sko, oppi baljer, jakker osv. For oss var ikke avliving el omplassering et alternativ! Vi kjøpte en sånn spray som ska lukte fælt slik at pusen ikke går det lenger.. Vi sprayet dette rundt om. Vil tro dette eksisterer ennå? I tillegg ble hun sterilisert da.. (vet ikke om det hadde noe å si da..).. Men nå har hun ikke tisset inne på mange år :) Vi hadde problemet med tissingen en god del år faktisk. Hun er nå 14 år og kjemperenslig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du dømmer meg nord og ned så har jeg faktisk gjort det meste for denne katten, og jeg SKAL ta henne med til veterinær for sjekk. Jeg tenke ikke over UVI overhodet. Og jeg HAR brukt mye tid og penger på dyret. Da hun for mange år siden røk leddbånd i det ene benet var det ikke snakk om annet enn operasjon som kostet meg 8000 kroner (var ikke forsikret da).

Men nå har det gått på familielivet løs, og jeg trodde seriøst at hun hadde mentale problemer og tenkte at hun da hadde hatt det best om hun fikk slippe.

Jeg skriver kun ut ifra startinnlegget ditt, og der virker det som om det ikke er noe du har prøvd. Og da blir jeg provosert. Uansett om man tror katten har mentale problemer eller ei, mener jeg man skal ta med katten til dyrlegen å få den undersøkt først. Kanskje katten er klin gæren og bør avlives. Eller kanskje det bare er en liten bagatell som kan fikses på 1,2,3. Jeg mener alle katter bør få den sjansen, slik at de slipper å bøte med livet fordi, rent hypotetisk eksempel, at kattedoen er flyttet og pus ikke vil gå på do på det nye stedet pga ett eller annet.

Det høres sikkert sprøtt ut, men jeg vet ikke hvor i himmelens navn vi skal få plass til en kattedo i vårt hjem.

Jeg bor i en 30 kvm stor leilighet, og har kattedoen i gangen/kjøkkenet (man kommer rett inn på kjøkkenet fra ytterdøren). Har jeg "plass" til en stor kattedo med tak, har sikkert du også det. Den er stor, men bedre med stor kattedo enn neddritet sofa/seng/klær/tepper. Har man ikke plass, lager man plass ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver kun ut ifra startinnlegget ditt, og der virker det som om det ikke er noe du har prøvd. Og da blir jeg provosert. Uansett om man tror katten har mentale problemer eller ei, mener jeg man skal ta med katten til dyrlegen å få den undersøkt først. Kanskje katten er klin gæren og bør avlives. Eller kanskje det bare er en liten bagatell som kan fikses på 1,2,3. Jeg mener alle katter bør få den sjansen, slik at de slipper å bøte med livet fordi, rent hypotetisk eksempel, at kattedoen er flyttet og pus ikke vil gå på do på det nye stedet pga ett eller annet.

Jeg bor i en 30 kvm stor leilighet, og har kattedoen i gangen/kjøkkenet (man kommer rett inn på kjøkkenet fra ytterdøren). Har jeg "plass" til en stor kattedo med tak, har sikkert du også det. Den er stor, men bedre med stor kattedo enn neddritet sofa/seng/klær/tepper. Har man ikke plass, lager man plass ;)

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke med lett hjerte jeg har vurdert avliving heller, for det er en spesiell katt (les; har flyttet ørten ganger, og katter skal jo etter sigende være inne så og så lenge før de kan komme ut - ikke denne, hun følger MEG og slår seg til ro på nye steder med det samme).

Jeg kondolerer, det er trist, det som skjer med katten din og avgjørelsen som du må ta. Allikevel er det du som bestemmer, og hvis du synes det er det beste, også i forhold til familien din og ikke bare katten, så da får du gjøre det. Du får minnes på at katten din hadde en relativt langt og godt liv, og det høres ut som du er glad i den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Fint at du skal undersøke katten mer før du bestemmer deg. Likevel er det jo din katt og din avgjørelse. Håper du finner ut hva som feiler pusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kastrerte hannkatt (12 år) begynte å gå på do inne i fjor vinter. Jeg tror han rett og slett ikke gidder å gå ut i kulden lenger. Han kan gå ut til der plattingen slutter, sitte i 10 sekunder, og komme skrikende inn igjen. Han tisset litt over alt, og jeg trodde hele tiden at det var fordi han ikke hadde hatt mulighet til å komme seg ut, derfor "ulykker". Men det var latskap!!! (Gamlegris)

Det er 2. året/vinteren (om sommeren flyr han ut nemlig!) nå vi har doen stående inne, og etter det har grisen sluttet å tisse rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kanskje litt skarpt mot TS, men det er fordi : jeg leser startinnlegget og så svarer. Man antar jo at TS oppgir relevant informasjon der, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine puser tisset i sengen min ol når vi flyttet, men det bedret seg også begynte det igjen, men etter en stund så fant jeg ut at det var fordi jeg glemte å tømme doen ofte nok :P hehe så jeg fikk en bedre rutine på det og alt er bra.

ikke avliv uten videre nei, bedre og betale mer for å finne ut av ting før du lar de dø.

min bestefar betalte flere tusen for en operasjon på pusen vår selv om hun kansje ikke ville overleve siden hun var 13år. operasjonen var vellykket men hun ble så svak etterpå at det var best å la henne slippe. ja det koset penger men var vert forsøket.

lykke til hos dyrlegen og håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg skrev kanskje litt skarpt mot TS, men det er fordi : jeg leser startinnlegget og så svarer. Man antar jo at TS oppgir relevant informasjon der, eller?

Derfor man som regel bør lese litt mer av debatten, da mer info gjerne kommer sigende etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kanskje litt skarpt mot TS, men det er fordi : jeg leser startinnlegget og så svarer. Man antar jo at TS oppgir relevant informasjon der, eller?

Det er jo dumt av deg å bare anta. Dette er en diskusjon og det kan komme relevante opplysinger nedover i tråden ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raindrops

"Relevant informasjon" kan jo være alt mulig, det kommer jo an på hva folk henger seg opp i.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du gir opp litt fort. Jeg hadde da prøvd litt til etter 11 år med katten.

Er du ikke glad i henne da? Synd å avlive en frisk katt.

Katten er ikke frisk når den gjør fra seg inne. TS har sagt hun skal sjekke katten, og da er det ingen grunn til å kjefte mer.

Håper du finner problemet TS, måtte avlive min egen katt pga det samme. Da hadde vi prøvd alt, dyrlegesjekker og adferdsmessige tilpasninger i flere år, men ingenting hjalp. Tror hun gjorde det pga hun begynte å bli gammel og hadde smerter, men det er vanskelig å vite med katter. Uansett hadde vi prøvd alt, og dette ødela hverdagen både for oss og de andre dyrene våre. Det som er viktig er at du tar tak i det raskt, siden slik adferd fort også blir en vane, hvis det får pågå for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn at dere ikke finner ut av det, så håper jeg dere kan ta en prat med dyrebeskyttelsen før dere avliver pusen. Kanskje de kan finne et annet hjem?

DB omplasserer ikke katter for privatpersoner, og det er heller ingen som vil ha en gammel katt med adferdsproblemer, når man får søte små kattunger uten problemer slengt etter seg helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...